Miten jaatte kodin raha-asiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on yhteinen säästötili ja yhteinen ruokatili, joille me molemmat siirrämme rahat kun palkka tulee. Omalle tilille jätetään 100 e "omaa rahaa". Kumpikin maksaa laskuja sitä mukaa kun niitä tulee sieltä yhteiseltä säästötililtä ja ruoat ja polttoaineet ostetaan ruokatililtä. Mulla on tilipäivä eka päivä, mä maksan ne laskut jotka on tullut puolen kuun jälkeen ja mies, jolla tilipäivä 15. päivä maksaa laskut jotka on tullut eka päivän jälkeen. Ne laitetaan yhteiseen "maksetut laskut" -kansioon. Omista henkilökohtaisista ostoista sen oman 100 e jälkeen kysytään lupa puolisolta, ja jos ok niin otetaan sieltä säästötililtä. Ei oo tarttenu tapella.

Ymmärrän, että joihinkin perheisiin sopii yhteiset rahat ja hyvä niin. Meillä on yhteinen tili, johon kumpikin siirtää rahaa yhteisiin menoihin ja sitten on omat tilit. Meillä miehen kanssa rahan käyttö on niin erilaista, ettei yhteinen käyttötili tulisi kuuloonkaan. Sillä, kun on tarve laittaa kaikki raha tililtä heti leviäksi:)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;24823203:
Itse en jaksais sitä, että maksa sä tää, niin mä maksan tän, ja sitten mietittäis, että kumpi maksoi enemmän ja kumpi vähemmän. Lapset, velat ja talo on yhteisiä, ja niin on myös rahat. Eikä meidän tarvi riidellä rahasta :)

Se on vaikeata, jos ei yhtään tiedä mitä eläminen maksaa tai asennoituminen on hankalaa. Loppukädessä laskut ovat kuukaudesta toiseen samanlaisia tai ainakin vuodesta toiseen. Äkkiä siitä näkee miten laskut jakaantuvat, jotta ne ovat "noin" samat.

Miten yhteisen talouden ihmisten ei koskaan täydy keskustella kulutuksesta ja budjetista? Ihan huolettomana vaan shoppaillaan ja kulutetaan rahaa? Vaikea uskoa tätä :)

Omat tilit, omat rahat eikä edes käyttöoikeutta toisen tilille! *ja kansa kohisee*

Mies maksaa lainan, vastikkeen ja tytön ip-maksunja kaupassa 80% ruuista. Mä maksan auton vakuutukset, verot, huollot ( paitsi jos ne maksaa satoja euroja ), katsastuksen. Lehtimaksut 2kpl, telkkariluvan ja tytön vakuutusmaksun.

viikolla teen jääkaapin täyttöä tarvittaessa ja makselen myös suurimman osan bensoista.

EI mee ihan tasan mutta ei me tienatakkaa yhtä paljon. Jääkaapin oveen laitetaan laskut ja sit ku eräpäivä lähestyy sovitaan kumpi maksaa ja kummalla on rahaa.

8v aikana ei ikinä oo rahasta tapeltu

[QUOTE="Vieras";24824242]Peesi. Miten lapsiperheessä voi toimia joku omat rahat systeemi, kun nainen on periaatteessa aina se häviäjä? Nainenhan menettää palkkatulot äitiysloman ja mahdollisen lasten kotihoidon aikana. Eihän se ole oikein. Vaikuttaahan tuo myös myöhemmin eläkkeeseen.
[/QUOTE]
Mikään ei estä kompensoimasta kotonaolijaa. Mikään ei estä miestä jäämästä kotiin.

Mitä, menettekö te naimisiin miehen kanssa, joka EI ole kotona osaltaan hoitamassa lapsia?

Miten ihmeessä sulla riittää raha, mutta miehellä ei??? Onko hänellä joku salainen säästötili pahan päivän varalle????

Meillä mies maksaa vuokran (860e) ja tällä hetkellä lyhentää luottoa, jolla matkustettiin viime keväänä. Mä maksan laskuja. Molemmat ollaan töissä eikä säästöjä jää...

Mikään ei estä kompensoimasta kotonaolijaa. Mikään ei estä miestä jäämästä kotiin.

Mitä, menettekö te naimisiin miehen kanssa, joka EI ole kotona osaltaan hoitamassa lapsia?

Mä ainakin menin naimisiin miehen kanssa joka on suoraan sanonut ettei suostu jäämään muksujen kanssa kotiin vaan se on ns. naisen hommaa..Onpa se sanonut senkin että siinä kohtaa voi harkita jos mä tuon yhtä ison palkkapussin kotiin kun hän, no siinäpä se sitten tulikin.. :D

Kummallakin omat tilit ja yhteinen säästötili. Rahat yhteiset. Kaikki maksetaan yhdessä ajattelematta kumpi on maksanut enemmän. Käytännössä minä ostan ruuat ja laina menee miehen tililtä, mutta silläkään ei ole merkitystä.

Yhteistyössä