Miten jaatte kodin raha-asiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on kolme tiliä, omat ja yhteinen tili.
Mies maksaa vuokran, sähkölaskun, netti ja oman puhelinlaskun ja muutamia muitakin
laskuja viellä. Niin ja monesti on maksanu miun vaate tai meikkilaskuja.:D omasta halustaan,
vaikka miekin olisin voinut maksaa.

Mie maksan oman puhelinlaskun, nyt ellos ja h&m tilimaksut, telkkariluvan, 3kk välein
ja mtv3 kanavapaketin laskun 2kk välein, joskus kirjalaskuja.

Molemmat ostaa ruokaa ja kaikkea muuta päivittäiseen käyttöön.
Yhteiset rahat meillä on ja tarpeen mukaan siirellään rahaa toisen tilille.
Koskaan ei ole tarvinnut riidellä rahasta.

Viimeksi muokattu:
Olen kotiäiti.Mies maksaa lainan lyhennykset ja vakuutukset ja auton kulut mm.bensat. Omat tilit meillä on,mutta rahat kuitenkin ihan yhteiset ettei katsota mitä kukin maksaa. Molemmat maksaa tileiltään omat laskunsa kuten lehtitilaukset ja puhelinlaskut.Minä maksan lasten kaikki vaatekulut. Ruokakaupassa maksaa se kuka käy.Toimii hyvin ja rahasta ei riitaa tule.

ootteko naimisissa? koita saada miehes ymmärtämään että sen rahat on sen omia vaan niin kauan kuin ootte naimisissa, jos tulee ero niin kaikki jaetaan kuitenkin puoliks, joten aivan turhaa omia rahoja nytkään.
.

Mulle on turha tulla selittämään, että naimisissa rahat on yhteisiä. Se voi olla käytäntö monissa perheissä, mutta ihan Suomen laki sanoo, että omaisuus ja velat ovat henkilökohtaisia. Näpit irti minun rahoista!

Ap:n pitää siis ihan itse kyetä sopimaan, miten perheessä raha-asiat hoidetaan. Se vaihtelee kovasti ihan perheittäin.

Meillä kulut menevät puoliksi niiltä osin, mitkä ovat yhteisiksi sovittuja (ruoka, asumisen juoksevat kulut, lapsen menot). Kumpikin hoitaa omat menonsa, harrastuksensa, liikkumisensa, säästämisen&sijoittamisen ja esim asuntolainat meillä ovat erilliset.

Kun mies tai minä olimme kotona, tämä ei mennyt täysin puoliksi.

Viimeksi muokattu:
Mies maksaa lainan, minä kaikki muut asumiskuklut, vakuutukset, tv-luvan, lehtitilauksen, maksutv:n yms. jatkukvat kulut. Ruoat maksetaan suunnilleen puoliksi. Molemmat maksaa omat bensansa, puh.laskunsa, vaatteensa, harrastuksensa yms. henk.kohtaiset kulut. Lasten kulut menee suunnilleen puoliksi.

Meillä on aina ollut yhteiset rahat. Kummallakin on oma tili, mutta se maksaa kumpi ehtii tai jolla on rahapussi/pankkitunnukset saatavilla. Minä olin vanhempainvapaalla puoli vuotta ja mies on ollut sen jälkeen lapsen kanssa kotona vajaan vuoden. Ei ole mihinkään vaikuttanut.

Meillä kolme tiliä, joista yksi miehen, toinen minun ja kolmas yhteinen. On sovittu, että kummatkin maksetaan omilta tileiltä yhteistilille tonni kuussa ja sieltä maksetaan kaikki. Omilla tileillä (mitä sen tonnin jälkeen jää) saa tehdä mitä haluaa.

Meillä on yksi tili, jonne tulee kaikki perheen tulot joilla maksetaan sitten laskut. Eli ei todellakaan oo "sun ja mun rahoja" vaan kaikki on yhteisiä ja näin on ollut aina.

Noiden lisäksi molemmilla on omat säästötilit, joille siirretään joka kuukausi yhtä suuri summa rahaa ja niitä sitten käytetään isompiin hankintoihin/ne on turvana jos toiselle käy jotain.

Tuo on käytännössä todettu ainoaksi toimivaksi järjestelmäksi meidän perheen raha-asioiden hoitoon.

Mies maksaa kaikki asuinmenot ja laskut.
Mun tuloista maksetaan ruoat, vaate yms hankinnat. Olen ollut muksun kans kotona sen kolme vuotta, nyt kun töihinmenon ansioista tulot paranee niin varmaan jatketaan samaan malliin. Omat tilit on, mutta rahat yhteisiä. Säästön ei nyt jää, mutta kummankin korttien luottopuolet on suunnilleen saatu nollattua jo...

Meillä yleensä mies maksaa laskut koska saa reilusti enempi rahaa kun minä ! Minä yleensä maksan ruokaostokset niin kauvan kun mulla on rahaa, sähkölaskun olen minä tähän mennessä maksanut ja minä teen kaikki vaate hankinnat lapselle ! Vaikka meillä omat tilit niin periaatteessa kaikki rahat on yhteisiä, koska kaikki menee yhteisiin menoihin, kumpikaan ei ole märissyt ja vähän voidaan sit miettiä käydäänkö syömässä ja mitä muuta ekstraa hankitaan, mutta nekin päätökset tehdään yhdessä !

Molemmilla omat tilit mutta yhteiset rahat. Mies laittaa lainanhoitotilille rahaa, minä maksan vastikkeet ja kaikki laskut. Kaupassa yleensä mies maksaa (koska haluaa..!). Joskus siirrellään rahaa toistemme tileille jos tarvii, yleensä ei. Luotolla ei maksella kuin joissain erityistilanteissa tai esim ulkomailla ja nekin kuitataan heti. Mä tienaan epäsäännöllisesti, joten joskus maksan vähemmän, joskus enemmän. Mä säästän myös meidän yhteiselle tilille rahaa, mies hoitaa kaikki isommat hankinnat jne. Hyvin on toiminu 10 vuotta.

Meillä on molemmilla omat tilit. Kuukausittain molemmat laitetaan tietty summa yhteiselle tilille josta maksetaan lainanlyhennykset ja vakuutukset. Mä maksan lähinnä lapsiin liittyvät kulut ja mies asumiseen liittyvät laskut. Ruoan maksaa se kumpi sattuu kaupassa käymään. Samoin kuin muut ostokset ja menot rahoitetaan niin että se maksaa kumpi kerkiää tai kummalla on sillä hatkellä tilillä katetta paremmin. Eli omat tilit mutta käytännössä yhteiset rahat.

Mies maksaa kaikki laskut ja yhteisen pienen lainan. Minä maksan omaa opintolainaa. Asumiskulut maksaa tällä hetkellä miehen työantaja. Ruokaa ostaa se, joka ehtii kauppaan. Mies tosin antaa yleensä tähän rahat.

Muutenkin elän aika pitkälti miehen rahoilla. Ollaan muutettu miehen työn takia ulkomaille, jossa mulla ei ole mahdollisuutta kokopäiväiseen työhön, joten tämä on mun mielestä erittäin reilua.

Kun palataan Suomeen niin vuokra maksetaan puoleksi ja mies maksaa loput laskut. Jään todennäköisesti työttömäksi ainakin hetkeksi ja kulut jaetaan sen mukaan.

mies maksaa entisen elämän aikana tulleen lainansa loppua, kohta uuden asunnon lainan erät, oman autonsa kustannukset, lastemme ja oman itsensä vakuutukset ja koiran. Omat tupakat, tv-luvan, sähkö- ja vesilaskun, oman ja tyttärensä puhelinlaskun, omat luottokorttilaskunsa. Sekä elarin. Hänellä oma tili ja bruttona noin 4000 €

minä maksan autoni kustannukset, vakuutukseni, ruokakaupan, lasten vaatteet, omat vaatteet, puhelinlaskuni, terveyskulut. saan bruttoa 995 e omalle tililleni.

meillä on yhteinen käyttötili ja yhteinen säästötili. kaikki raha on yhteistä eikä sitä pähkätä kumpi on tienannut. olen kotona 2,5v:n kanssa ja jään keväällä taas äitiyslomalle, mies käy päivätöissä.

vaikka ette ole naimisissa niin sä oot kotona yhteisen pojektin, sen lapsen vuoksi. ei se oo sun lapsi vaan yhteinen, jos mies haluaa että sinä olet kotona ja hoidat yhteistä lasta niin etkö voi vaatia siitä korvausta(käytännössä siis sitä että kotona ollessasi mies maksaa isomman osan yhteisistä menoista)? vai haluaakok mies kenties jäädä vanhempainvapaalle hoitamaan sitä lasta? mitä vanhenmpainpäivärahakauden jälkeen, joudutko menemään töihin kun et kotihoidontuella pystykään maksamaan puolia yhteisistä menoista? ja jos menet töihin niin jääkö lapsen hoitomaksut sun maksettavaksi? eikö tämmösistä jutuista ois kannattanu keskustella jo ennen lapsen syntymää?

Meillä 6 tiliä, omat tilit, kummankin oma säästötili, lainanhoitotili ja yhteinen säästötili. Mies maksaa kaikki asuntoon liittyvät maksut, auton kulut, ruuat ja omansa, minä maksan netin, asuntolainan lyhennykset, päiväkodin ja suurimman osan lasten suurista hankkinnoista. Kuluja tasatakseni (minulla suurempi palkka ja mies maksaa enemmän laskuja) säästän omista yhteisiin menoihin ja maksan ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Ja lapsilla omat säästötilit.

Ei ole tehty ongelmaa tuosta, käytännössä oikeudenmukainen jakaminen on mahdotonta. Oma vahvuuteni on säästäminen ja miehen tuhlaus, joten hyödymmämme vahvimpia osaamisalueitamme.

Meillä omat tilit ja yksi yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa yhtä paljon rahaa/kk, ja sieltä maksetaan kaikki yhteiseen talouteen ja perheeseen liittyvät kulut ja yhteiset hankinnat. Omiltä tileiltä maksetaan sitten kaikki omat henkilkohtaiset ostokset.

Täytyy sanoa, et olispa hankalaa, jos pitäis tarkkaan laskea, et kumpi maksaa ja mitä. Meillä mies maksaa suurimman osan, kun tienaa moninkertaisesti sen, mitä minä kotona. Minä saan kotihoidontuen ja lapsilisät, miehellä nettotulot 5000-7500e/kk. Minä maksan yleensä ruuat, kun käyn kaupassa ja lasten vaatteet, miehen tililtä menee laskut, asuntolaina ja bensat ja kaikki isommat ostokset.

Yleensähän homma menee niin, että mies maksaa enemmän. Perusteluna on se, että mies tienaa enemmän. Kun äiti on kotona, mies maksaa siis melkein kaiken. Ymmärrettävää toki...

Jos mies tienaa vähemmän kuin nainen, niin sitten kulut menee tasan. Jos ei mies tähän kykene, on epäkelpo ja saa lähteä. Yleensä tälläista vätystä ei tosin ole edes mieheksi otettu.

Tietenkin hetkellisesti tilanne saattaa olla sellainen, että nainen maksaa enemmän. Tämä on kuitenkin lähes poikkeuksetta väliaikainen olotila. Nainen ainakin otaksuu, että jossain vaiheessa mies alkaa tienaamaan enempi.

Näin meillä tasa-arvoisessa Suomessa.

[QUOTE="saara";24822926]Täytyy sanoa, et olispa hankalaa, jos pitäis tarkkaan laskea, et kumpi maksaa ja mitä. Meillä mies maksaa suurimman osan, kun tienaa moninkertaisesti sen, mitä minä kotona. Minä saan kotihoidontuen ja lapsilisät, miehellä nettotulot 5000-7500e/kk. Minä maksan yleensä ruuat, kun käyn kaupassa ja lasten vaatteet, miehen tililtä menee laskut, asuntolaina ja bensat ja kaikki isommat ostokset.[/QUOTE]

toki 7500e kuukausittaisella nettotulolla ei ihan kaikesta tartte laskea pennin tarkkuudella, mutta kyllä jokainen järkevä ihminen tiedostaa mitä maksaa, milloin maksaa ja miten paljon se maksaa. Siinä taloudenpidossa on aika pieni osuus siinä että katsotaan miten kumpikin hoitaa osuutensa. Toki jos ei halua tietää, mihin rahat menevät, niin eihän sitä tartte laskuja nähdä tai asioista aviopuolison kanssa keskustella...

toki 7500e kuukausittaisella nettotulolla ei ihan kaikesta tartte laskea pennin tarkkuudella, mutta kyllä jokainen järkevä ihminen tiedostaa mitä maksaa, milloin maksaa ja miten paljon se maksaa. Siinä taloudenpidossa on aika pieni osuus siinä että katsotaan miten kumpikin hoitaa osuutensa. Toki jos ei halua tietää, mihin rahat menevät, niin eihän sitä tartte laskuja nähdä tai asioista aviopuolison kanssa keskustella...

No lähinnä meillä kyllä on niin, ettei mies itse edes tiedä paljonko hänellä on rahaa tilillään. Minä hoidan laskujen maksun, kun vain minulla on nuo pankkitunnukset ja niillä näkee kaikki meidän tilit. Mies on itse sitä toivonut, ettei hänen tarvi miettiä, et onko laskut maksettu yms.

Sinällään meillä on helppo tilanne, kun ei tarvi miettiä mitä ostetaan ja milloin ja riittääkö rahat. Mutta ollaan molemmat vähän pihejä, joten kumpikaan ei osta mitään järettömyyksiä.

Yhteistyössä