Miten teillä on varaa rakentaa/rakennuttaa omakotitaoja??!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No aika paljon saa pätäkkää olla, että ostaa edes 2005vuosimallin auton ilman lainoja. Tuppaa noi perusautotkin olemaan yli 10.000 aika vanhoinakin.
Riippuu toki iästä. Meillä 29-vuotiaana on säästöjä 20.000 ja ne on asuntoa varten. Auto pitää ostaa ja se ostetaan käyttötilien varoista, eli 6000 ajateltiin laittaa autoon ja ihan ok auton silläkin saa. Ei tarvitse romuun tyytyä.

No siis tuota 2005 vuoden hyvä perus perheauto ei todella maksa 10000€:a. Golf/Passat/Focus tai Corolla, 4-6 k€. Paitsi niille maksaa jotka pelkää yli 50 tkm ajettuja autoja kuin spitaalisia.
 
[QUOTE="Katjuska";28886085]No ennemmin mä ajan kunnon autolla, kun jollain opelin rutkulla.... haha! Vituttaa varmaan ajaa liikkareis viereen, kun farkku a6:lla kaikilla herkuilla pääsee vähä nopeemmmin lähteen :P.[/QUOTE]

Tää on niin jotenkin harhakuvitelmaa, koska kyllä niitä herkkuja löytyy niin monesta muustakin autosta, usko pois. Et voi tietää liikennevaloissa mitä herkkuja esim. meidän autosta löytyy kum tuota samaa merkkiä löytyy monella eri varustelutasolla niin sanotusti. Veikkaan että audisi nytkähtää vasta liikkeelle kun meikäläinen kurvaa jo seuraavien liikennevalojen kohdalla.

Ei tulisi mieleenkään ottaa tollasta autolainaa tollasten harhakuvitelmien takia.
 
me saatiin lainaa niin, että pystyimme ostamaan omakotitalon, (rakentaminen varmaan siis tullut ihan yhtä kalliiksi) sitä sitten maksellaan pois seuraavat 20v... riippunee pankista ja paikkakunnasta miten paljon sitä lainaa saa?
 
Kyllä sitä jotain voi päätellä sillä johonkin Korollaan ei edes saa miten erityisiä herkkuja mitä Audiin/BMW:hen, varsinkaan jos ikäluokka on 2000-2008 esmes.

[QUOTE="vieras";28886507]Tää on niin jotenkin harhakuvitelmaa, koska kyllä niitä herkkuja löytyy niin monesta muustakin autosta, usko pois. Et voi tietää liikennevaloissa mitä herkkuja esim. meidän autosta löytyy kum tuota samaa merkkiä löytyy monella eri varustelutasolla niin sanotusti. Veikkaan että audisi nytkähtää vasta liikkeelle kun meikäläinen kurvaa jo seuraavien liikennevalojen kohdalla.
[/QUOTE]
 
tätä mä en oikeen ymmärrä, että miks pitää kauhealla hopulla maksaa laina pois, jos kerta olisi enemmänkin vuosia aikaa maksaa? tyyliin, kituutetaan nuoruus ja alkava keski-ikä, että saadaan sitten 45vuotiaina sanoa, että talo on nyt oma ja sitten vasta on varaa tehdä muutakin. miksei sitä voi vaikka vasta 60v saada sen talon omaksi, siinä ajassa ois voinu elellä vähä mukavammin? tietysti, mikään pankki ei tänä pänä anna tyyliin 35v aikaa maksaa, korot ym..mutta ruotsissahan monet tekee niin, että vasta eläkeläisenä talo on kokonaan oma, kun maksellaan hiljoksiin pois ja käydään joka toinen vuosi mallorcalla :D
Me rakennettiin vuosi sitten. Lainaa yhteensä 280 te. Sillä saatiin siis talo, tontti ja liittymät ym.kustannukset. Laina-aika meillä 16v. Tulot n.6000e/kk brutto. Eli aika tiukka maksuaikataulu ja ei rahaa ylimääräistä jää mutta selvitään näin kuitenkin :) Meille molemmille tärkeää maksaa laina pian takaisin ettei sitten tyylin eläkeiässäkin vielä maksella. Ollaan molemmat juuri 30v täyttäneitä.
 
niin, miehellä vakituinen työ, itse hoitovapaalla. jotkut pankit katsoi minut työttömäksi, eli laskivat siihen malliin laina-arvion, jotkut laski mun "kuvitteellisen" palkan mukaan, mutta silti kaikista pankeista olta saatu riittävästi lainaa! [QUOTE="Vieras";28886741]Kaippa se eniten kumminkin riippuu maksukyvystä.[/QUOTE]
 
Mä ihmettelen myös, miten ihmiset pystyvät rakentamaan, rakennuttamaan/ostamaan uusia omakotitaloja. Vanhemman perus 80-luvun 100m2 omakotitalon saa rivarin hinnalla ja ne ymmärrän. Ymmärrän myös, jos on mahdollisuus tehdä itse suurin osa.
Silti nämä muuttovalmiit talot ovat ihan törkeän ylihinnoiteltuja.

Mä olen sairaanhoitaja ja nettopalkka keskimäärin 2500e kuukaudessa. Sairaanhoitajilla työlllisyystilanne on käytännössä varma ja se oli etuna asuntolainaa hakiessa. Miehellä on vakituinen työpaikka isossa tilitoimistossa ja hänellä on kuukausipalkka 4200e/brutto. Taloushallinnon tradenomeilla on tällä seudulla hyvä työllisyystilanne ja miehellä on vakipaikka joka tapauksessa. Lapsia meillä ei vielä ole edes.
Säästöjä oli saatu kasaan 25.000 ja takaajia lainaan olisi saatu. Meillä on 15v vanha velaton auto ja autolainaa ei tulla koskaan ottamaankaan. Miehellä on lisäksi metsää noin 60.000e edestä.

Silti.. Maksimilainamäärä, mitä oltaisiin saatu oli 220.000 ja se oli ihan piippuun vedetty summa ja lisälainasta olisi turha ollut haaveilla. Ei uskalleta luottaa, että 250t saataisiin omakotitalo pystyyn, vaikka esim. autotalli ja pihatyöt siirrettäisiin. Asutaan Pohjanmaalla lähellä Seinäjokea. Muuttovoittoinen pikkukaupunki.

Meillä aika samanlaiset taustatiedot, mutta asumme pääkaupunkiseudulla ja niin vaan helposti rapsahti lainaa se 350.000 mitä haimmekin. Tosin sillä rahalla täällä päin ostetaan vasta tontti! Me ostimme tuolla summalla paritalon puolikkaan ja olemme olleet tyytyväisiä valintaan.
 
No kyllä kerrostaloasunnotkin (esim. 5h+k) kaupungissa on hinnoissaan plus päälle tulee älyttömän suuret vastikkeet verrattuna hyvin rakennetun ja pidetyn okt:n asumiskuluihin. Kysymys voisikin kuulua, että miten perheillä on ylipäätään varaa asua missään kun tilaa tarvitaan kuitenkin enemmän kuin mitä yhdelle tai kahdelle hengelle tarvitaan :) Elämä on.
 
[QUOTE="Vieras";28886725]Kyllä sitä jotain voi päätellä sillä johonkin Korollaan ei edes saa miten erityisiä herkkuja mitä Audiin/BMW:hen, varsinkaan jos ikäluokka on 2000-2008 esmes.[/QUOTE]

Ainoa herkku, mitä auto tarvitsee, on hyvin säädöissään oleva kaasuttimella varustettu V-8, automaattilaatikkoon kytkettynä ja pultattuna koriin joka on 60-luvun puolelta. Muuta ei tarvitse, kaikki muu on tuubaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Muutama juttu. Ensinnäkin: me rakennettiin uusi talo, koska se tuli edullisimmaksi. Vanhan kunnostus maksaa ja isommat rivarit ne vasta kalliita on. Uudessa omakotitalossa oli halvimmat neliöhinnat.

Sitten mua aina ärsyttää kun kuvitellaan, että perähikiälle rakentaminen on halvempaa. No ei se ole, ainakaan automaattisesti. Meillä täällä perähikiällä kalliimmat tontit kuin kaupunkimme keskustassa. Rakentaminen itsessään on tietty yhtä kallista, oman porakaivon poraaminen, tien tekeminen yms.maksaa kyllä. Ja se asuminen. Pakko olla kaksi autoa, ajokilsoja tulee yms. Just miehelle kirosin, että pelkästään se, että voidaan asua landella, syö kohtalaisen paljon varoja.

Niin ja lainanmaksusta. Mä ainakin ymmärrän heitä, jotka haluavat selvitä asuntolainastaan mahdollisimmannopeasti. Me kuulutaan siihen sakkiin.Mitä vähemmän lainaa, ja mitä nopeammin se on maksettu, sen parempi. Meillä velkaa nyt vähän alle 90 000€ ja sekin ahistaa. Pois velka pois ja pian :D.
 
Muutama juttu. Ensinnäkin: me rakennettiin uusi talo, koska se tuli edullisimmaksi. Vanhan kunnostus maksaa ja isommat rivarit ne vasta kalliita on. Uudessa omakotitalossa oli halvimmat neliöhinnat.

Sitten mua aina ärsyttää kun kuvitellaan, että perähikiälle rakentaminen on halvempaa. No ei se ole, ainakaan automaattisesti. Meillä täällä perähikiällä kalliimmat tontit kuin kaupunkimme keskustassa. Rakentaminen itsessään on tietty yhtä kallista, oman porakaivon poraaminen, tien tekeminen yms.maksaa kyllä. Ja se asuminen. Pakko olla kaksi autoa, ajokilsoja tulee yms. Just miehelle kirosin, että pelkästään se, että voidaan asua landella, syö kohtalaisen paljon varoja.

Niin ja lainanmaksusta. Mä ainakin ymmärrän heitä, jotka haluavat selvitä asuntolainastaan mahdollisimmannopeasti. Me kuulutaan siihen sakkiin.Mitä vähemmän lainaa, ja mitä nopeammin se on maksettu, sen parempi. Meillä velkaa nyt vähän alle 90 000€ ja sekin ahistaa. Pois velka pois ja pian :D.

Siitä perähikiälle rakentamisesta...
Kyllä niissä tonttien hinnoissa on aika iso ero jos vertaat ostatko sen Espoosta vai jostain Keski-Suomen perämetsistä. Tätä sillä ehkä tarkoitetaan.

Jos vertaat ostatko sen jostain Nakkilan "keskustasta" vai pellon pientareelta, sillä ei ehkä ole eroa.
 
Sitten mua aina ärsyttää kun kuvitellaan, että perähikiälle rakentaminen on halvempaa. No ei se ole, ainakaan automaattisesti. Meillä täällä perähikiällä kalliimmat tontit kuin kaupunkimme keskustassa. Rakentaminen itsessään on tietty yhtä kallista, oman porakaivon poraaminen, tien tekeminen yms.maksaa kyllä. Ja se asuminen. Pakko olla kaksi autoa, ajokilsoja tulee yms. Just miehelle kirosin, että pelkästään se, että voidaan asua landella, syö kohtalaisen paljon varoja.

Ja silti piti sinne perähikiälle rakentaa? :O Oletteko kenties hiukan yksinkertaisia?
 
No miten? Riittävällä pesämunalla, ihan hyvillä tuloilla, vakityöpaikoilla ei niin tuulisilla aloilla, riittävillä vakuuksilla, järkevällä rahankäytöllä, vakaalla parisuhteella ja riskit halliten (esim. talo halutulta sijainnilta, henkivakuutukset).
 
[QUOTE="Wera";28885987]Kaksi lasta. Mun tulot vaihtelee, koska olen lähihoitaja vuorotyössä. Brutto on 1900e, mutta tosiaan lisät vaikuttaa.
Mies on kolmivuorotyössä myös ja hänellä jää helposti nettona käteen 2500e.[/QUOTE]

sairaan pienet tulot noihin velkoihin nähden. en käsitä. ja vielä ulkomailla reissaatte. kai me sitten syödään ja harrastetaan rahat.
 
Me asutaan juuri siellä, vuokralla viime vuonna valmistuneessa ok-talossa. Meidän omistusasunto (paritalokiinteistö) jäi töiden takia kesämökiksi. Ajattelen usein, ettei tässä maassa ole asumispolitiikassa enää mitään järkeä, koska

a) ihmiset rakentaa tällaisia isojakalliita omakotitaloja tänne peräjiklle, jossa jälleenmyyntiarvo on viimeistään 15-20 vuoden päästä hyvin alhainen sillä - entä jos onkin pakko myydä?? Saadulla rahalla eisitten saa pal mittään.

b) rahakkaat ostavat hiki hatussa sijoitusasuntoja, joissa vuokralla-asumiseen syystä tai toisesta "pakotettu" väestönosa hädin tuskin kykenee enää asumaan vuokrien noustessa.

c) perähkiällä ei ole olemassakaan sellaista asiaa kuin "sijoitusasunto".

d) Kasvukeskuksissa on jo suht vaikeaa löytää vuokralaista, jolla ei ole maksuhäiriömerkintöjä, ja tämän tiedän valitettavasti kokemuksesta.
 
Meillä viime vuonna rakennettu omakotitalo, budjetti oli kaikkinensa 280 000 € ja siihen se aika lailla tarkkaan menikin (kiitos tarkan etukäteisbudjetoinnin ja ison oman työn osuuden). Tuosta summasta meillä on lainaa 220 000 €, loput oli omaa. Talon arvo tällä hetkellä (ilman autotalli-varastoa yms.) jossain 350 000 €:n paikkeilla. Meitä 2+3, perheemme bruttotulot per kk liikkuvat jossain 7600-8300 €:n välimaastossa.
 
Keskelle pampaa kauas etelän isoista kaupungeista rakennetulla talolla ei muutaman vuoden päästä ole ehkä edes ostajaa, tai jos on, niin hyvä jos saa omansa pois.

Suuret ikäluokat alkaa muuttaa pieniin osakkeisiin, joten ainakin okt:n tulee olla ison cityn imussa, jotta se olis hyvä sijoitus.
 
me saatiin lainaa niin, että pystyimme ostamaan omakotitalon, (rakentaminen varmaan siis tullut ihan yhtä kalliiksi) sitä sitten maksellaan pois seuraavat 20v... riippunee pankista ja paikkakunnasta miten paljon sitä lainaa saa?

Näissä lainansaanti rutinoissa on unohdettu kokonaan se, että kuinka suuri riski lainanhakija pankille on! Tässä jos jossain toimii sanonta; niin makaa kuin petaa. Jos olet hoitanut raha-asiasi hyvin, niin neuvottelu pankissa onnistuu. Jos riski siihen, että ongelmia takaisin maksusssa tulee, lainaa myönnetään kitsaasti ja suurella marginaalilla. Ei tämä mitään ydinfysiikkaa ole, vain pelkkää riskienhallintaa.
 
[QUOTE="Nih";28888967]Keskelle pampaa kauas etelän isoista kaupungeista rakennetulla talolla ei muutaman vuoden päästä ole ehkä edes ostajaa, tai jos on, niin hyvä jos saa omansa pois.

Suuret ikäluokat alkaa muuttaa pieniin osakkeisiin, joten ainakin okt:n tulee olla ison cityn imussa, jotta se olis hyvä sijoitus.[/QUOTE]

Tai sitten rakentaa sellaiselle alueelle, josta varakkaat tykkää ostaa kesämökkejä. Se, mikä itselle on sopiva tslo ympärivuotiseen asumiseen, on varakkaammalle just passeli, mukavan vaatimaton kesämökki ;).

Eikä muuten arvo putoa, ainakaan näillä näkymin (se kristallipallo kuitenkin puuttuu).
 
Tai sitten rakentaa sellaiselle alueelle, josta varakkaat tykkää ostaa kesämökkejä. Se, mikä itselle on sopiva tslo ympärivuotiseen asumiseen, on varakkaammalle just passeli, mukavan vaatimaton kesämökki ;).

Eikä muuten arvo putoa, ainakaan näillä näkymin (se kristallipallo kuitenkin puuttuu).

Jos nyt oikein paikkakuntanne muistan, niin ettehän te nyt varsinaisesti missään perähikiällä asustele. Ison kaupungin imussa lounaisessa Suomessa, jos niin voi sanoa.
 

Yhteistyössä