Miten teillä on varaa tähän kaikkeen?! :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26815582:
Pääsen näköjään taas ruikuttamaan lempiaiheestani. :) Tämä ylläoleva viesti alleviivaa juurikin sitä seikkaa, miksi suurimmalla osalla ihmisistä ei ole sen suurempaa vaaraa päästä milloinkaan vaurastumaan. Jos 80ke vuosituloilla on 20ke velkaa autosta, niin ei paljon järki päätä pakota.

SE on se kun hieno auto on munan jatke. ja hyvin pärjätään :) Itseasiassa puoli vuotta sitten vaihdettiin tähän kalliimpaan.

[QUOTE="öö";26815650]SE on se kun hieno auto on munan jatke. ja hyvin pärjätään :) Itseasiassa puoli vuotta sitten vaihdettiin tähän kalliimpaan.[/QUOTE]

Vauras voi olla muutenkin kuin rahallisesti. Minä ainakin koen olevani vauras niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Raha on huono jumala kumartaa ;)

Ostaa talo löytyy
- Olla kotona kunnes nuorin lapsi on 6v.Lapsi aloitti tarhan täyttäessään 3v.
- Ostaa kalliita haalareita En katso hintaa, vaan ulkonäköä ja ominaisuuksia.
- Käydä ulkomailla 1-2 kertaa vuodessaEi ole varaa vaikka toivoisin olevan :)
- Pitää kahta autoa Ei ole varaa, mutta pärjätään yhdelläkin.
- Lapsilla kalliit harrastukset Tämänhetkinen harrastus ei mielestäni kallis, n. 180€ vuosi
- Ostaa kesämökki Emme omista, mutta tulevaisuudessa toivottavasti.

ja velkaa on talosta.[/QUOTE]

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26815647:
En viittaa vaurastumisella mihinkään miljoonien omaisuuteen, mutta sen verran tulee minun mielestäni aikuisella ihmisellä olla omaa varallisuutta (kiinteää tai likvidiä), että selviää omillaan elämän eteenkuljettamista kolhuista. Olen ennenkin maininnut, että 10% nettotuloista pitäisi koko ajan laittaa sivuun (sijoittaa tavalla tai toisella). Näin toimimalla sitä varallisuutta kertyy vuosien mittaan ihan normi-ihmiselle riittävästi.

Mä olen tässä täysin samaa mieltä! Eikä pidä elää yli varojen ja luottaa että joku muu tulee ja pelastaa jos itse joutuu kuseen.

Musta tuntuu, että joka toisella on nykyisin varaa ostaa talo. Mutta talonhan voi saada alle sadalla tontulla tai maksaa toista miljoonaa. Joku saa samalla rahalla talon, toinen kerrostaloyksiön. Riippuu siis paikasta ja siitä talosta.

On myös paljon ihmisiä, jotka hankkivat talon jo ennen lapsia. Lainaa maksellaan kiivasta tahtia pois, kun on kaksi hyvätuloista palkansaajaa. Kun lapsia sitten tulee, voidaan ottaa lyhennysvapaata tai maksaa pienempää kuukausierää sen aikaa, kun toinen vanhemmista on pois työelämästä.

Noita kalliita haalareita minäkin olen joskus ihmetellyt, mutta käsittääkseni niistä saa myydessä ihan hyvän hinnan, joten "omaan piikkiin" haalari ei tullutkaan sen kalliimmaksi kuin jokin halvempi haalari.

Ulkomaille matkustaminen ei nykyisin ole niin kallista kuin joskus aiemmin. Kun varaa hotellinsa ja lentonsa itse, voi valita edullisempia vaihtoehtoja. Suomessa eläminen on kallista, joten jos ei ihan pröystäilemään reissussa ala, niin ei se elo toisessa maassa tule sen kalliimmaksi kuin Suomessakaan. Voi tulla jopa halvemmaksi.

Joku jo mainitsikin, että perheellä voi olla myös työsuhdeauto. Oma "kauppakassi" kotona olevalla ja työssäkäyvällä firman työsuhdeauto.

Kalliit harrastukset varmasti tarkoittavat sitä, että puoliso on hyvätuloinen ja säästöönkin on ehditty laittaa rahaa toisen työelämästä poisolemista varten. Monesti kyse on myös asioiden priorisoinnista. Joku nainen käy kerran kuussa kampaajalla, joku toinen kerran vuodessa tai harvemmin.

Kesämökeissä on sama juttu kuin taloissakin: voit maksaa maltaita tai saada halvalla ja remontoida itse. Mökki on voitu ostaa vaikkapa appivanhemmilta, jotka eivät itse enää jaksa mökkiä hoitaa. Systeri osti aikoinaan mutsin syntymäkodin kesämökikseen eikä se paljoa maksanut... muuttotappiopaikkakunta, paljon työttömyyttä, huonosti palveluita eikä miltään suositulta kesämökkipaikkakunnalta. Varmaan nurin olisi vedetty koko pömpeli, jos systeri ei olisi sitä ostanut.

Sitten lisäksi tulee tietysti mahdolliset perinnöt, ennakkoperinnöt, omat yritykset joita voi pyörittää kotoa käsin tai jokin muu työ, jota voi tehdä etänä. Voitokkaat sijoitukset. Ja lottovoitto.

• Tykkää
Reactions: Porho
On selvästi paremmat tulot.

Lainaa on toki otettu isompiin hankintoihin, mutta kyllä niistä selvitään, vaikka kateelliset tässä ketjussa tuntuvat toisin toivovan.

Haalarit ostetaan sellaiset kuin tarve vaatii, mutta ei mitään moloja eikä tickettejä, nehän on aika spedet muutenkin.

Autoja on vain yksi, koskapa olen yksinhuoltaja.

Matkoilla ei nyt suuremmin käydä kun pitää tällä hetkellä keskittyä lyhentämään lainoja, pienempää auto-/laivamatkailua kyllä harrastetaan, mutta enimmäkseen mökillä tykätään viettää aikaa.

[QUOTE="öö";26815650]SE on se kun hieno auto on munan jatke. ja hyvin pärjätään :) Itseasiassa puoli vuotta sitten vaihdettiin tähän kalliimpaan.[/QUOTE]

Onhan minullakin nk. "hieno" auto (tai ainakin huomattavasti kalliimpi kuin tuo 20ke) ja sen lisäksi vielä toinenkin "munanjatke", eli moottoripyörä. Kyse olikin lähinnä siitä, että tuon tapaisten turhakkeiden tulee olla jossain järkevässä suhteessa kotitalouden tulo- ja menorakenteeseen. Jos asutaan vuokralla ja maksetaan samaan aikaan satoja euroja kuussa autolainaa, niin sanoohan sen jo järkikin, että siinä ei hyvä heilu, kun iskee vaikkapa työttömyys tai sairastuminen.

Eihän siinä mitään jos on itse tyytyväinen omaan rahatilanteeseensa. Jos sisäinen rikkaus riittää. Mutta mikä ihme siinä sitten on kun tuntuu että suurin osa suomalaisista on niin järjettömän kateellisia muita kohtaan, niitä kohtaan joilla varallisuutta on?

Meillä on yhdessä bruttotulot noin 8000 eur/kk eikä meillä silti ole kaikkea ap:n mainitsemaa; lasta hoidin kotona vain 2 vuotta, autoja on 1 ja kesämökkiä ei ole. Mitä olen huomannut niin kesämökki on yleensä perittyä omaisuutta niillä joilla sellainen on, jos nyt puhutaan alle 50-vuotiaista pariskunnista. Harva on mökkiä itse ostanut. Itsekin pidän järkevämpänä että laitamme nyt kaikki liikenevät säästöt lainanlyhennyksiin, jotta viisikymppisenä voi asua velattomassa kodissa ja vaikka ostaa sen kesämökin silloin.

Kerropa Isämies, mikä olisi fiksuinta tehdä, kun muita tuomitset???

Ööh, liittyen mihin?

Noin yleisellä tasolla menot on tietysti suhteutettava tuloihin ja 10% nettotuloista on koko ajan sijoitettava fiksusti. Tuloihin järkevässä suhteessa olevan lainan voi ottaa sellaisen kiinteän omaisuuden hankkimiseen, jonka voi olettaa säilyttävän arvonsa (läh. asunnot ja kiinteistöt, joko omaan- tai sijoituskäyttöön). EI kulutusluottoja (auto-, matkustus- yms tarpeisiin).

Meillä on ainakin periaate että eletään sen mukaan mihin on varaa, ja kuten Isämies mainitsi, otetaan huomioon myös se että elämäntilanteet muuttuu. Ettei tule sitten tilannetta että tulot puolittuu ja mietitään millä eletään.

En osannut kuvitella että niin moni elää velaksi... Eihän noihin silloin olekaan todellisuudessa varaa...

Miten niin on varaa? Mihinkään tuohon ei ole varaa ja netotaan kuussa neljätonnia.... Kesämokki....joo unelmissa vain....lomamatkoja...ei ikinä....uusi autokin on unelmatasolla.

-ei käytetä alkoholia eikä tupakoida
-ostetaan vaatteet kirppareilta (ja käytetään aikuisten vaatteet loppuun asti)
-ei käydä ulkomailla!Suomessa lomaillaan huvipuistoissa 2-3 kertaa kesässä

lapsilla on omat ponit,mönkijät,autoja löytyy 2 kpl + iso asuntoauto jolla reissataan,ja lasten vaatteet ovat laatuvaatteita ja ostetaan uusina.
Tingitty siis omista menoista!!!!!

Ja hyvin menee! :)

Kahdelta ihmiseltä alle 5000 euroa bruttoa kuussa on minusta vähän. Kun sen viisi tonnia voi tienata yksinäänkin. Meillä ei kyllä ole omaisuutta hommattuna. Yksi lukukausimaksu enää maksettavana min alma materiin ja sit alkaa jäämään kivasti rahaa muuhunkin.

Ja kannattaa muistaa, että myös tuloerot ovat kasvaneet. Luin taannoin aiheesta tehdyn tutkimuksen, jossa todettiin yhtenä syynä olevan sen, että yhä useammin hyvätuloiset perustavat perheen toisen hyvätuloisen kanssa. Aiemmin oli tavallista, että lääkäri nai sairaanhoitajan, mutta nykyisin lääkäri nai toisen lääkärin tai muutoin hyvässä taloudellisessa asemassa olevan.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on tehnyt hyvätuloisille helpommaksi molempien puolisoiden työssäkäynnin. Aiemmin et saanut lastasi kunnalliseen päivähoitoon, jos tulosi olivat liian suuret. Yksityiseksi perhepäivähoitajaksi saattoi ryhtyä kuka tahansa ja hinnoitella palvelunsa ihan miten haluaa. Hoitaja saattoi lopettaa työnsä hetken mielijohteesta eikä lapsella ehkä seuraavaksi päiväksi ollutkaan enää hoitopaikkaa. Lasten kuvia oli kauppojen ilmoitustaulut ja lyhtypylväät täynnä, kun perheet yrittivät etsiä lapsilleen hoitajaa. Nykyisin kaikki saavat lapsensa kunnalliseen päivähoitoon, joten perheissä ei ole enää epävarmuutta siitä, voiko toinenkin puolisoista palata työelämään. Enää ei tarvita sitä "sairaanhoitajavaimoa", jonka palkka on niin pieni, että kotiinjääminen ei suurta lovea tee perheen lompakkoon.

[QUOTE="...";26815846]Kertoisitko millä töillä sen 5000€/kk tienaa yks ihminen? :)[/QUOTE]
No esim lääkärit. Ent. työpaikoissani tuon tienasivat kaikki projektipäälliköt ja myyntipäälliköt. Itsekin olen joskus tienannut tuon it-alan asiantuntijatehtävissä. Sellaisissa töissä tuon tienaa kevyesti, missä on paljon ulkomaille suuntautuvia työmatkoja. Matkapäivärahathan ovat verovapaita ja maasta riippuen jo 10:stä päivästä tulee tonni lisää liksaa...verottomana.

[QUOTE="...";26815846]Kertoisitko millä töillä sen 5000€/kk tienaa yks ihminen? :)[/QUOTE]

Täh?! Esim. meidän perheessä ihan tavan töissä ollaan ja kyllä tuo ylittyy molemmilla. Johan suomalaisten keskipalkkakin taisi olla viime vuonna 3400e/kk.

Aika monessakin hommassa? Turha tähän eritellä, kun varmasti aloja pilvin pimein. Kaveri on esim. account managerina monikansallisessa teleoperaattoriyrityksessä.

Omalta osaltani viisi tuhatta kuussa tietää 180 tunnin kk-työmäärää normaalin 150 tunnin sijaan.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jopu";26815632]-

- Lapsilla kalliit harrastukset (salibandy ja baletti, syövät rahaa... mutta emme polta emmekä käytä alkoholia juuri lainkaan)
[/QUOTE]

Olen muuten huomannut, että kun ei polta ja alkoholinkäyttökin on hyvin vähäistä/jos ollenkaan, niin kummasti rahaa säästyy sitten johonkin muuhun. Jäin tätä raha-asiaa ja rahan riittämistä miettimään hoitovapaalla, niin tajusin sitten kerran, että niinpä, kun en polta, enkä juo, niin senkin rahan voi käyttää vähän laadukkaampaan elämään (kuten siihen astetta parempaan autoon).

Joillainhan se voi olla niinkin, että

- Talo on pieni ja lainaa on siitä vähän, tai ennen talon ostoa on asuttu kaksiossa tai kolmiossa ja siitä asteittain siirrytty seuraavaan lainan pysyessä aisoissa.

- Elävät pienesti tai elävät säästöjen turvin

- Haalareita saa myös käytettyinä, kalliit haalarit saattavat pysyä niin hyvinä yhden lapsen jälkeen että ovat kuin uusia seuraavallekin.

- Äkkilähdöt tai säästäminen saattaa mahdollistaa ulkomailla käynnin. Toisilla on tuttuja ulkomailla, keiden luona asustaa.

- Auton ei tarvitse olla upouusi eikä lainalla ostettu.

- Harrastuksetkin voi olla rahankäytöstä kiinni.

- Kesämökin saa lainalla, tai säästöillä

Ja joo, moni elää lainojensa kanssa kädestä suuhun, mutta on myös olemassa sellaisia perheitä joissa tienataan hyvin ja kaikki tuo ON mahdollista tai joissa tienataan kohtuullisesti, menot ovat kohtuullisia ja rahaa osataan käyttää.

Yhteistyössä