Miten teillä on varaa tähän kaikkeen?! :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä?;26815492:
- Ostaa talo
- Olla kotona kunnes nuorin lapsi on 6v.
- Ostaa kalliita haalareita
- Käydä ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa
- Pitää kahta autoa
- Lapsilla kalliit harrastukset
- Ostaa kesämökki

Meillä ei ole varaa, vaikka meidän bruttotulot on yhteensä n. 4500€/kk, meillä on säästössä 12 000€ ja meillä on vain yksi lapsi.

Mitään noista ei ole eikä olla hankkimassakaan, tulot on suunnilleen samaa luokkaa.

Yksinhuoltaja, 3 lasta:

- Ostaa talo: kerrostaloneliö kalliilla alueella pääkaupunkiseutu, tulee 10 vuodessa omaksi
- Olla kotona kunnes nuorin lapsi on 6v: olin kotona putkeen 7 v
- Ostaa kalliita haalareita: en osta kalliita haalareita
- Käydä ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa: käydään ulkomailla 2-4 kertaa vuodessa
- Pitää kahta autoa: yksi auto riittää, koska olen yh
- Lapsilla kalliit harrastukset: lapsilla ei kovin kalliit harrastukset, paitsi tytöllä ratsastus
- Ostaa kesämökki: kesäpaikka on vanhempieni, omat hiekkarannat ja huvilat löytyy

Bruttotulot 2300 ja säästössä tällä hetkellä vain 10000 (kertynyt vuodessa).

- Ostaa talo
- Pitää kahta autoa
- Ostaa kesämökki

Meillä ei ole varaa, vaikka meidän bruttotulot on yhteensä n. 4500€/kk, meillä on säästössä 12 000€ ja meillä on vain yksi lapsi.

me on valittu noista muut paitsi kesämökki ja 2 autoa. Niin ja noi ulkomaat. Tosin noitahan tekevät jotkut paljon halvemmalla kuin suomilomia.

- Ostaa talo
- lainanlyhennys sama tai halvempi kuin vuokra. Toisaalta meillä 100 neliön talo missä myöhemmin rakennettu 50 neliön yläkerta. Nykyään tuntuu se 250 neliötä olevan minimi.

- Lapsia 6 joten kyllä tässä tekemistä riittää vaikka nuorin on jo 5v. Mies yrittäjä joten todella vähän kotona.

- En osta

- Ei olla käyty kuin pohjois Norjassa omalla autolla.

- Pitää kahta autoa
-Pakko kun asuu korvessa. Toinen miehen autoetu auto (n 4000 arvonen) ja oma parin tonnin kottero ollaan maksettu jo.

- Harrastavat vain ilmaisia tai lähes ilmaisia (kuten 4H) harrastuksia.

- Ostaa kesämökki
-Ostettiin äidin sukulaisilta 1/3 normaalia alempaan hintaan. Lainarahalla. Loppu osuus mun vanhemmilla.
Toinen mökkitontti ostettiin laina rahalla. Sinne sit rakennetaan pikkuhiljaa. Nyt on vessa saatu tehtyä, tontti ollu kohta sen 5v.

Piti tännekin laittaa kun laskin ihan väärin...Siis miehen bruttotulot on 1600*2/kk (tili 2 viikon välein) ja mulla 1800-2600€/kk bonuksista riippuen (lasken aina joka paikkaan arvion 2000€/kk). En tiedä miten mä näin väärin aloin laskea. Aloin miettiä että joku nyt ei täsmää kun miehen palkka on aina se 1600€-verot. Meidän nettotulot on n. 3700€/kk.

[QUOTE="Miuku";26816025]Yksinhuoltaja, 3 lasta:

- Ostaa talo: kerrostaloneliö kalliilla alueella pääkaupunkiseutu, tulee 10 vuodessa omaksi
- Olla kotona kunnes nuorin lapsi on 6v: olin kotona putkeen 7 v
- Ostaa kalliita haalareita: en osta kalliita haalareita
- Käydä ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa: käydään ulkomailla 2-4 kertaa vuodessa
- Pitää kahta autoa: yksi auto riittää, koska olen yh
- Lapsilla kalliit harrastukset: lapsilla ei kovin kalliit harrastukset, paitsi tytöllä ratsastus
- Ostaa kesämökki: kesäpaikka on vanhempieni, omat hiekkarannat ja huvilat löytyy

Bruttotulot 2300 ja säästössä tällä hetkellä vain 10000 (kertynyt vuodessa).[/QUOTE]

Hups eli siis 2300 on netto (brutto 3100), päälle tulevat sitten vielä lapsilisät ja elatustuet.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26815647:
En viittaa vaurastumisella mihinkään miljoonien omaisuuteen, mutta sen verran tulee minun mielestäni aikuisella ihmisellä olla omaa varallisuutta (kiinteää tai likvidiä), että selviää omillaan elämän eteenkuljettamista kolhuista. Olen ennenkin maininnut, että 10% nettotuloista pitäisi koko ajan laittaa sivuun (sijoittaa tavalla tai toisella). Näin toimimalla sitä varallisuutta kertyy vuosien mittaan ihan normi-ihmiselle riittävästi.

Tuo olis kyllä ollu hyvä neuvo ennen kun pistin hynttyyt yhteen exän kanssa. Nyt sitten eletään persaukisena sitä kolhuaikaa. Mutta täältä on vain tie ylöspäin ja mammonaa kohti :laugh:

Meillä on mielestämme hyvä tilanne. On käynyt hyvä tuuri tähän mennessä. Molemmilla vakityöt, nettona jää käteen reilut 3000 kuussa yhteensä. Työpaikka ei tietenkään koskaan ole satavarma, mutta niin kauan kuin on työtä, niin hyvin menee. Ostimme 4v sitten talon, maksoi 95 000, hyväkuntoinen, sijaitsee pienen kunnan taajamassa. Lapsia 1 taapero. Hoidamme häntä vuoroin hoitovapaalla kotona, ja vuoroin niin, että sijoitamme vuorotyömme siihen sopien. Ei ulkopuolista hoitoa.

Lainaa on 68 000 euroa eli kohtuullisesti näinä aikoina. Saamme kotihoidon tuen kotiin, joten se raha menee auton lyhennykseen (emme yleensä osta taloa lukuunottamatta velaksi, mutta tämä laskettiin, että näin sumplien ehditään maksaa helpostikin pieni laina ilman että tuntuu kukkarossa). Mökki on perhekunnan yhteinen, ja sitä hoidetaan porukassa.

Meillä ei ole mistään puutetta, päinvastoin. Käsitämme kyllä itse olevamme hyväonnisia. Rahaa on aina riittänyt, vaikka lähes 1000 euroa meneekin jo itse asuntolainaan kuussa. Kaksi autoa vm. -06 ja -97, joista toisesta pieni laina (ei haluttu laittaa säästöjä). Säästössä pahanpäivän varalle puolenkymmentä tuhatta. Olisi enemmänkin, jos oltaisiin aktiivisesti säästetty. Nyt alan laittamaan ihan säännöllisesti 100-200 euroa säästöön.

Lapsella oma tili, johon olen kerännyt 3000 euroa. Lisäksi avasin hänelle rahaston. Olemme hampaisiin asti vakuutettuja, ja niistä kertyy melkoinen lasku vuodessa, mutta varmassa vara parempi. Leivon, kokkaan ja ostan ruokaa usein myös esim. vanhemmilleni, ja laitan kummilapsilleni rahaa.

En tarkoittanut pröystäillä, mutta tässä esimerkki meiltä, mitä meillä on ja mihin on varaa. Jos ruvettaisiin elämään säästeliäämmin, niin toisella vanhemmalla olisi varaa jäädä kotiin, ja meidän tapauksessamme se olisi mies. Minä tienaan vähän enemmän.

Kunhan lapsi kasvaa, kasvavat kulutkin, mutta niitä varten juuri pannaankin sukan varteen. Ja meillä ei ole mitään "hienoa" nytkään, suurin osa kalusteista on käytettyjä, ostan tarjouksesta yleensä mahdollisimman paljon jne. Mutta joskus oikeasti tuntuu, että onko ihan pakko ostaa niitä hehtaarihalleja, joista on sitten järjettömästi lainaa, jopa heillä jotka ovat meitä kovatuloisempia. Pienillä valinnoilla meillä on onnistuttu pitämään talous kuosissaan.

Isämiehellä on paljon todella hyviä pointteja, mutta jotenkin tuntuu, että hän ajattelee näitä asioita vain ja ainoastaan taloudellisesta aspektista. Muille voi merkata myös muut asiat kuten oma viihtyvyys ja onnellisuus. Jos ulkomaanmatka tekee ihmisen onnelliseksi niin ehkä siihen voi sen parin tonnin kulutusluoton ottaa vaikka se ei taloudellisesti olisikaan paras vaihtoehto.

Kellä on varaa noihin kaikkiin? Vai onko kyseessä joku 100 000€:n tönö ja kesämökki tarkoittaa sähkötöntä vajaa keskellä korpea?
Meillä vuositulot n. 150 000, eikä ole varaa noihin kaikkiin ap:n luettelemiin asioihin. Ei onneksi kaikkia halutakaan.

Niin tosiaan, meilläkin lapsen tilillä nyt 900€. Laitetaan joka kuukausi 50€. Mut ne on lapsen rahoja. Mulla on henk.koht. säästötilillä vajaa 4000€, mut ne on yllättäviin menoihin, esim. jos joku hajoaa, tulee iso ell-lasku tms. Kerran meni eläinlääkäriin 1200€ kun sattui että koira ja nyt jo edesmenneet kissa ja kani sairastuivat kaikki yhtä aikaa ja kani piti vielä lopettaa. Onneks oli säästöjä!

[QUOTE="alma";26816153]Kellä on varaa noihin kaikkiin? Vai onko kyseessä joku 100 000€:n tönö ja kesämökki tarkoittaa sähkötöntä vajaa keskellä korpea?
Meillä vuositulot n. 150 000, eikä ole varaa noihin kaikkiin ap:n luettelemiin asioihin. Ei onneksi kaikkia halutakaan.[/QUOTE]

Mihin te sitten rahanne laitatte? Siis ihan uteliaisuuttani kysyn, kun oon pohtinu nätiä mihin on varaa asioita ;)

[QUOTE="vieras";26816114]Isämiehellä on paljon todella hyviä pointteja, mutta jotenkin tuntuu, että hän ajattelee näitä asioita vain ja ainoastaan taloudellisesta aspektista. Muille voi merkata myös muut asiat kuten oma viihtyvyys ja onnellisuus. Jos ulkomaanmatka tekee ihmisen onnelliseksi niin ehkä siihen voi sen parin tonnin kulutusluoton ottaa vaikka se ei taloudellisesti olisikaan paras vaihtoehto.[/QUOTE]

Ulkomaanmatkoja suosittelen ehdottomasti kaikille, mutta en lainalla, vaan siten, että säästetään ensin ja kulutetaan sitten. Sen verran annan periksi, että matkan aikana hyväksyn luottokortin käytön. :)

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="vieras";26816184]Mihin te sitten rahanne laitatte? Siis ihan uteliaisuuttani kysyn, kun oon pohtinu nätiä mihin on varaa asioita ;)[/QUOTE]

Ensin maksellaan veroja n. 40%. Sen jälkeen asumiskuluja reilu 2000€/kk, asumme Helsingissä kerrostalossa. Autoja tai kesämökkiä ei ole, emme tarvitse tai edes halua kumpaakaan. Matkustelemme melko paljon, siihen menee ehkä 10 000€/ vuosi. Syömme hyvin sekä kotona että ravintoloissa, ja voimme shoppailla miettimättä ihan joka ostosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26816191:
Ulkomaanmatkoja suosittelen ehdottomasti kaikille, mutta en lainalla, vaan siten, että säästetään ensin ja kulutetaan sitten. Sen verran annan periksi, että matkan aikana hyväksyn luottokortin käytön. :)

Totta kai se on noin järkevintä, mutta mä ymmärrän myös sen jos on ollut rankka vuosi ja on loman tarpeessa juuri nyt vaikka siihen ei juuri nyt rahaa olekaan.

[QUOTE="vieras";26816291]Totta kai se on noin järkevintä, mutta mä ymmärrän myös sen jos on ollut rankka vuosi ja on loman tarpeessa juuri nyt vaikka siihen ei juuri nyt rahaa olekaan.[/QUOTE]

Jos ei siis siihen astisen elämänsä aikana ole onnistunut säästämään sen vertaa, että pääsisi tuolle matkalle ilman lainaa, niin kuinka ihmeessä voit olettaa kyvyn säästämiseen (l. tässä tapauksessa sen lainan takaisinmaksuun) lisääntyvän noinkin olennaisella tavalla pelkästään sen matkan ansiosta? Muut tekijäthän tuossa säilyvät muuttumattomina.

Ylipäätään pelkään pahoin, että tuo ajattelutapa on nykyään kovin yleinen. Vaikka rahaa ei tällä hetkellä jäisikään säästöön, niin oletetaan lainan hoitamise kuitenkin jostain mystisestä syystä sujuvan kivuitta.

• Tykkää
Reactions: Vinku85
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26815901:
Täh?! Esim. meidän perheessä ihan tavan töissä ollaan ja kyllä tuo ylittyy molemmilla. Johan suomalaisten keskipalkkakin taisi olla viime vuonna 3400e/kk.

Kansanedustajaa lukuun ottamatta yksikään kaverini tai perheenjäseneni ei tienaa tuota, vaikka olisi ns. akateeminen. Hyvin kaukana ovat. Minä tienaan 11 euroa /tunti bruttona ja mies 13 euroa bruttona. Rakennutettiin juuri talo, on kaksi vanhaa autoa ja säästämme, tosin emme enää tuota 10 % tuloista vaan ennemmin sekin asuntolainaan. Pimeät työt pelastaa jonkin verran ;) Niitä tavallisen työn lisäksi, ei missään nimessä oikean työn sijasta.

[QUOTE="vieras";26817035]Kansanedustajaa lukuun ottamatta yksikään kaverini tai perheenjäseneni ei tienaa tuota, vaikka olisi ns. akateeminen. Hyvin kaukana ovat. Minä tienaan 11 euroa /tunti bruttona ja mies 13 euroa bruttona. Rakennutettiin juuri talo, on kaksi vanhaa autoa ja säästämme, tosin emme enää tuota 10 % tuloista vaan ennemmin sekin asuntolainaan. Pimeät työt pelastaa jonkin verran ;) Niitä tavallisen työn lisäksi, ei missään nimessä oikean työn sijasta.[/QUOTE]

11 euroa per tunti sain jo keikkatyöläisenä päiväkoteja siivoten ja tästä aikaa joku 6-7 vuotta? Nyt on tuntipalkka arkisin n. 20 euroa ja sunnuntaisin n. 80 euroa.

- Ostaa talo
- Pitää kahta autoa
- Ostaa kesämökki

Meillä on samat tulot kuin teillä ja on varaa kaikkeen minkä listasit . Teidän rahat menee joko savuna ilmaan tai kuskusta alas.
Taitaa olla selkeä päivän provo.

11 euroa per tunti sain jo keikkatyöläisenä päiväkoteja siivoten ja tästä aikaa joku 6-7 vuotta? Nyt on tuntipalkka arkisin n. 20 euroa ja sunnuntaisin n. 80 euroa.

Niin? Ei muuta sitä asiaa että yksikään kavereistani tai perheestäni ei ole lähelläkään noita taksoja yhtä lukuun ottamatta. Ja sekä minulla että miehellä on jopa tesin mukaista palkkaa vähän parempi tuntipalkka.

Mitä on kalliit harrastukset? Kuinka kalliita ne ovat?

Ps. Meillä ei ole lainoja tms., eikä tod. käydä ulkomailla edes kertaa vuodessa. Kotimaassa lomaillaan kyllä. Taloudessamme on yksi auto, mutta sillä ajetaan niin vähän, kuin mahdollista. Lapsiin satsataan; harrastuksiin ja vaatteisiinkin. Haalarit ei aina ole kalleimmasta päästä, riippuu vähän, mitä ollaan hakemassa ja miten se haalari tms. omaa ja lapsen silmää miellyttää.

Yhteistyössä