Miten teillä on varaa tähän kaikkeen?! :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
- Ostaa talo
pikkuhiljaa, velkaa on
- Olla kotona kunnes nuorin lapsi on 6v.
kotona putkee 6 v joo, töihin kun nuorin 2 v
- Ostaa kalliita haalareita
en ostanut
- Käydä ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa
joo, enemmänkin, viime vuonna 4 kertaa
- Pitää kahta autoa
yksi auto, olen yksinhuoltaja
- Lapsilla kalliit harrastukset
kuussa menee yhteensä 200-300
- Ostaa kesämökki
ei ole omaa, vanhemmilla on ja siellä käydään

kun ei heti kakskymppisenä ruvennut lapsia tekee,vaan töitä ja asuntosäästäjäksi, niin kertyi sitä pesämunaa sit tulevaisuudelle sopiva määrä,kun lapsen aika oli.mielestäni/muistaakseni 90-luvulla ei ollu tälläisiä järjettömiä 30+v.asuntolainojakaan.15v oli se maksimi mikä meillekkin tarjottiin,kun sen 20v otit niin 35v se oli jo maksettu.autothan nyt ollu uppoamaton rahanlähde siinä sivussa,niiden maksujen määrää en eet uskalla puuttua.mökki tuli kun talolaina väheni.ja emäntä ollu kotona nyt 5vuotta,pitäen tosin sisällään 2lasta tänä aikana.

Viimeksi muokattu:
Meillä on kannustalo, farmari, mun pieni kauppakassi, hienoja vaatteita, reissataan, kesämökki kuolinpesän ja mä olen lapsej kanssa kotona vielä, mutta pakko etsiä töitö tai velat kaatuu niskaan..

Talolainaa on yli 250t, autolainoja yli 40t ja säästöt nollissa...

Me ollaan vielä alle kolmekymppisiä ja tällä hetkellä yksi 6v lapsi, joka meni kyllä jo 2v hoitoon.

- kerrostalo-osake, jonka arvo on noin 165t. Täältä maalta saisi tuolla hintaa jo ok omakotitalon, sillä tämä meidän kerrostalo taitaa olla koko kunnan kallein asumispaikka neliöhinnaltaan. --> olen saanut perinnöksi
- Mies on saanut isovanhemmiltaan perintöä ja osti niillä vuonna 2012 uuden auton ja sijoitti erilaisiin osakkeisiin jne
- mun uudehko ja pienehkö kauppakassi on virallisesti isäni nimissä, mutta käytännössä minun.
- lapselle on säästetty kymppitonni perintörahoista
- ulkomailla käydään noin 2 krt vuodessa säästöillä. Säästöjä saadaan opiskelun ohella tehtävästä työstä/
- pukeudutaan hienosti koko perhe. Palkkarahoilla.
- säästöt (mulla 20t, miehellä 50t) pitkälti perinnöistä
- muu omaisuus ( metsää, osakkeita jne) yli 200t edestä. Perintöjä.

Kun lainaa ei ole, helpottaa paljon.

[QUOTE="vakkari harmaana";27885483]Me ollaan vielä alle kolmekymppisiä ja tällä hetkellä yksi 6v lapsi, joka meni kyllä jo 2v hoitoon.

- kerrostalo-osake, jonka arvo on noin 165t. Täältä maalta saisi tuolla hintaa jo ok omakotitalon, sillä tämä meidän kerrostalo taitaa olla koko kunnan kallein asumispaikka neliöhinnaltaan. --> olen saanut perinnöksi
- Mies on saanut isovanhemmiltaan perintöä ja osti niillä vuonna 2012 uuden auton ja sijoitti erilaisiin osakkeisiin jne
- mun uudehko ja pienehkö kauppakassi on virallisesti isäni nimissä, mutta käytännössä minun.
- lapselle on säästetty kymppitonni perintörahoista
- ulkomailla käydään noin 2 krt vuodessa säästöillä. Säästöjä saadaan opiskelun ohella tehtävästä työstä/
- pukeudutaan hienosti koko perhe. Palkkarahoilla.
- säästöt (mulla 20t, miehellä 50t) pitkälti perinnöistä
- muu omaisuus ( metsää, osakkeita jne) yli 200t edestä. Perintöjä.

Kun lainaa ei ole, helpottaa paljon.[/QUOTE]

Pakko myöntää että käy kateeksi.

Juurihan tuosta toisesta ketjusta luimme, että monilla se on velkaraha, jolla ostellaan sitä ja tätä. Eli harvalla on varaa tuohon kaikkeen, tai sitten on todellakin sitä perintöä tullut.

Ei noihin kaikkiin olekkaan varaa... se on vain valintakysymys.

Oma talo on (maatila, ilman elukoita)
kaksi autoa ja muita vehkeitä
iso liuta lapsia

Ei käydä matkoilla eikä harrasteta muuta kuin metsästystä ja ulkoliikuntaa :D
Vaatteetkaan ei ole merkkituotteita, niihin menee tyhjään rahaa...

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä?;26815492:
- Ostaa talo
- Pitää kahta autoa
- Ostaa kesämökki

Meillä ei ole varaa, vaikka meidän bruttotulot on yhteensä n. 4500€/kk, meillä on säästössä 12 000€ ja meillä on vain yksi lapsi.

En tiedä haetko tällä joitain joilla TODELLA on nuo kaikki, mutta ei meillä vaan ole :) Me rakennettiin itse talo alueelle, joka on syrjässä, täällä on melkein vain kesäasukkaita. Tässä meillä on talo ja mökki siis samassa. En osta kalliita haalareita (en kyllä niitä halvimpiakaan, kuin kerran, kun heti hajosi vetoketju ja saumat), ostan yleensäkin lapsien vaatteet käytettyinä tai alennusmyynneistä, viime vuoden kuosi ei mua haittaa, jos lapsi pysyy kuivana ja lämpimänä siinä. Ja kun on peräkkäin samaa sukupuolta niin vopi kierrättää.

Kaksi autoa on, kun kaikkeen on matkaa ja paljon. Käytettyinä hankittuja, käytännöllisiä autoj, ei mitään elvistelymalleja. Lapset harrastaa senverran, kuin haluavat, kun ei käydä ravintoloissa viihteellä eikä vaatekaupoilla jatkuvasti, niin harrastuksiin saa rahat riittämään. Lisäksi teen koto käsin töitä, vaikka olenkin lasten kanssa kotona, ala ei ole haluamani, mutta tämän uhrauksen teen jotta elämäntyyli voi jatkuakin näin.

Lasketaanpa mitä nämä maksaa:

- Ostaa talo

Järkevä rahankäyttäjä ei osta ensiasuntona omakotitaloa kun on jo raskaana, vaan on taustalla on aiempaa asuntovarallisuutta (Esim. kerrostalokaksio) jota on jo maksettu vuosia. Oletetaan siis että siihen taloon on lainaa jäljellä 100 000-150 000e. Kuukausikulu tästä 20 vuoden lainalla 4% korolla noin 600-900e/kk. Päälle muut asumiskulut noin 300e/kk. Yhteensä 900-1200e/kk

Joku tuolla mainitsikin että tarjouksesta saa niin että kk-kuluksi jää parikymppiä. Lasketaan vielä muut paremmat vaatteet päälle jotka sitten myydään käytön jälkeen, kk-kustannut ~50e.

3 hengen perhe 1 pakettimatka 1500e * 1.5krt/vuosi. Kk-kulu ~200e.

- Pitää kahta autoa

Oletetaan että näitäkään ei tarvitse tyhjältä pöydältä hankkia kerralla vaan "pesämunanan" on vanhat vaihdokit. Lasketaan kuluksi 2* 10 000 ja vaihto 3 vuoden välein samalla kululla. Näin kuukausikulut luokkaa 600e ja päälle vakuutukset, huollot yms. 200e. Yht 800e/kk.

Olisiko100e/kk kallis?

- Ostaa kesämökki
50 000e:n mökki laina-aika 10v korolla 5% kk kulu 530e.

Näistä tulee yhteensä noin 2600e. Päälle muut elämisen kulut (ruoat jne), heitetään vaikka 1500e päästään kulutukseen 4100e/kk. Ja tässä sekä mökistä, autoista että talosta on vielä maksettavaa jäljellä. Kulut ovat paljon pienemmät jos osa on jo keretty maksaa kokonaan.

Kahden henkilön keskimääräisillä palkkatuloilla tuon maksanee helposti. Jos toinen on kotihoidon tuella kotona, jäänee nettotulot luokkaan 500e/kk (sis lapsilisän). Tällöin toisella pitäisi olla noin 3500e/kk nettotulot johon pääsee noin 5500e/kk bruttotuloilla. Vähemmän tarvitaan jos vaikka talo on ollut halvempi, mökki on saatu perintönä, autot on halvempia jne. Ei siis mitenkään älyttömän uskomaton tilanne jos tuohon on keskimäärin ihmisillä varaa.

- Ostaa talo

Lyhennykset kuukaudessa 800e

Ei vaikuta menoihin, ainoastaan tuloihin

Esim. 3krt/v 100e vaate on 25e/kk

Perheen matka Eurooppaan esim. 1500e on 125e/kk

- Pitää kahta autoa

Auton lyhennys 280e/kk, toinen on jo maksettu.

Harrastuksiin vaikka 200e/kk

- Ostaa kesämökki

Lyhennykset 450e/kk

Yhteensä: 1880e/kk. Teidänkin tulot siis riittäisivät.

- Ostaa talo
- Pitää kahta autoa
- Ostaa kesämökki

Meillä ei ole varaa, vaikka meidän bruttotulot on yhteensä n. 4500€/kk, meillä on säästössä 12 000€ ja meillä on vain yksi lapsi.

Meillä on tästä listasta ainoastaan talo ostettuna ja kaksi autoa. Muita asioita en edes tavoittele tai kaipaa elämääni.

Olen ylpeä ale-löydöistäni lastenvaatteissa. Ulkomailla en halua ravata. Kerran viidessä vuodessa riittää.

Lapset tykkäävät edullisista harrastuksistaan. Tytön voimistelu maksaa 80 e/ puoli vuotta. Pojan harrastukset ovat toistaiseksi ilmaisia. Omaa kesämökkiä en halua, koska sen jälkeen mies viettäisi siellä kaiken vapaa-aikansa ja minä taas viihdyn kotona paremmin. Kesälomareissu siskon mökille riittää. Jos haluaisimme omaa rauhaa, niin vuokraaminen tulisi edullisemmaksi kuin oman ostaminen.

[QUOTE="vieras";26817203]Niin? Ei muuta sitä asiaa että yksikään kavereistani tai perheestäni ei ole lähelläkään noita taksoja yhtä lukuun ottamatta. Ja sekä minulla että miehellä on jopa tesin mukaista palkkaa vähän parempi tuntipalkka.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Kukaan korkeakoulutettu ei varmaan saa alle 15 euron tuntipalkkaa, jos on alansa töissä.
Minulla, yläkoulun aineopettajalla on tuntipalkka 24e, eikä edes duunarikaverini tienaa alle 3000.

[QUOTE="Laura";27887438]Höpöhöpö. Kukaan korkeakoulutettu ei varmaan saa alle 15 euron tuntipalkkaa, jos on alansa töissä.
Minulla, yläkoulun aineopettajalla on tuntipalkka 24e, eikä edes duunarikaverini tienaa alle 3000.[/QUOTE]

Höpö höpö vaan sullekin ja tervetuloa todelliseen elämään! Keskustelemme palkoista aivan avoimesti, suurin osa duunareita ja ainoastaa akateeminen pääsee tuohon 2400 euron kuukausipalkkaan.

[QUOTE="Outoa";27887460]Itse en tunne ketään, kuka tienaisi alle 3000 kuussa.
Tuntemillani miehillä taitaa kaikilla olla 4000 puolin ja toisin palkka.

Mä olen lähihoitaja ja tuntipalkka 15e.[/QUOTE]

Kova on lähihoitajallakin palkka kun aina niistä valitetaan :) Mutta aika paljon sinäkin saat pyllyjä pestä tuohon 3000 euroon :D

Mä olen sosionomi ja kuukausipalkkani on noin 2500e.
Mieheni on ktm, eli ekonomi ja kk palkka 4400e ja on alle kolmekymppinen, eli iän myötä nousee varmaan vielä.
Veljeni ja hänen vaimonsa tienaavat noin 5000e/kk.
Kaksi tradenomia ystäväpiiristäni saavat reilut 3500.
Insinööri isäni yli 4000 ja sairaanhoitaja äiti yli 3000.

Sosionomitutuistani suurin osa tienaa jotain 2000-3000 välillä.

Sähköasentaja enoni vuositulot olivat reilut 40t.

Mieheni isä on duunari ja vuositulot liki 100t, mutta hän toki matkustaa työssään ja siitä saa hyvää korvausta.

Kaikkien tuttujeni palkkoja en tiedä.

Mä saan sairaanhoitajana noin 3300e, mutta vuorolisät tuovat paljon.
Mun mies on tradenomi ja verovirastossa töissä. Hänen palkkansa on liki 4000.
Eipä mun tutuissa (joiden palkat tiedän) kukaan tienaa alle 3000 kuussa../

[QUOTE="Laura";27887438]Höpöhöpö. Kukaan korkeakoulutettu ei varmaan saa alle 15 euron tuntipalkkaa, jos on alansa töissä.
[/QUOTE]

Väitöskirjaa tekeville maistereille (tai lisensiaateille) maksetaan (Suomessa) yliopistoissa tyypillisesti 1800-2500e/kk. Tuosta voi sitten laskea tuntipalkan, joka jää pahimmillaan jopa alle 12e/h (siis "virallisten" tuntien mukaan laskien, todellisuudessa jokainen tutkija tekee takuuvarmasti enemmän tunteja). Ja kyse on siis aikuisista, korkeakoulutetuista ihmisistä, joilla useimmilla on perhekin elätettävänään.

Osa tekee väitöskirjaa myös apurahalla, jolloin tulotaso on tyypillisesti alle 2000e/kk ilman mitään työsuhde-etuja (työterveyshoito yms.).

Meillä on oma asunto, mökki, auto ja asutaan pääkaupunkiseudulla.Ulkoimaille 1-2 krt vuodessa. Ei velkaa.Rahat tulleet tekemällä viisaita sijoituksia ja myymällä esim asunnon oikeaan aikaan.Eikä olla heti ostettu valtavaa lukaalia vaan pikku hiljaan edetty.

- Ostaa talo
- Pitää kahta autoa
- Ostaa kesämökki

Meillä on nämä kaikki, paitsi ei käydä ulkomailla 1-2krt vuodessa, eikä lapsilla ole kalliit harrastukset ts. mikä edes on kallis harrastus? Kaikkihan ne nykyään melkein maksaa :)

[QUOTE="happyhippo";27887590]Meillä on nämä kaikki, paitsi ei käydä ulkomailla 1-2krt vuodessa, eikä lapsilla ole kalliit harrastukset ts. mikä edes on kallis harrastus? Kaikkihan ne nykyään melkein maksaa :)[/QUOTE]

Unohtui, meillä itse asiassa 3 autoa ja minun moottoripyörä.

Yhteistyössä