Miten toimia? Tytön kaveri ehkä vohki kirjan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ideoita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ideoita?

Vieras
Tytöllä oli kaveri käymässä (tuli koulun jälkeen suoraan repun kanssa). Seuraavana päivänä koulussa tyttäreni näki kaverillaan samanlaisen kirjan kuin hänellä (edellisenä päivänä olivat yhdessä sitä meillä katselleen ja tyttö oli ihaillut kirjaa.) Oli kysynyt häneltä, että mistä oli saanut samanlaisen, kaveri oli vastannut että jostain vaan.. (on vielä kirjakrhosta tullut kirja, joten ei varmaan ollut kaupasta saanut..)

Oma tyttäreni tuli kotiin ja etsi omaa samanlaista kirjaansa, mutta ei sitä löytänyt mistään. Etsittiin yhdessä, mutta kirjaa ei löytynyt.

Tyttäreni itse epäili olisikohan se kaveri vienyt sen ja samaa epäilen nyt itsekkin, mutta kun todisteita ei ole, miten kannattaisi toimia, että ei syytä ilman todisteita?

Pyydä tyttö ensin muina miehinä sanomaan kaverille että hei muistatko mihin sillon meillä pistit sen kirjan mitä kattelit, kun nyt en löydä sitä meiltä mistään.

Meillä oli vastaava tilanne vuosia sitten. Oli niin ilmiselvää vaikka mitään "pitäviä" todisteita ei ollut. Menimme kysymään vanhemmilta ja totuus tuli selville. Anteeksipyyntö ja menetetyt tavarat korvattiin, kaveruus jatkui.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Ehkä soittaisin tytön äidille. Pahoittelisin kovasti asiaani ja epäilyksiäni, selittäisin tapahtuneen ja pyytäisin selvitystä asiaan.

Näin varmaan minäkin. Äitinsä varmaan tietää mitä kirjoja on lapselleen ostanu.

Tuota mietin itsekin, että käskisin tytärtäni kysymään kaveriltaan, että muistaako mihin kirjan pisti kun sitä ei mistään löydy.. Jos sitten kaveri itse tunnustaisi tai jotain..

Tytön äitiä en ole koskaan tavannut (ei osallistu vanhempainiltoihin, eikä muihinkaan koulun juhliin..) , eikä meillä ole kuin numero kaverille itselleen. Tosin tiedän missä asuvat, mutta kehtaako sitä nyt lähteä ovelle soittelemaan..

Tyttö kyllä kovasti harmissaan kirjastaan, melko uusi ja todella mieluinen kuitenkin on..

Soita ja kysy, onko teidän kirja mennyt vahingossa väärään reppuun, kun niitä yhdessä selasivat. Sano, että teidän etsii omaansa, ja lupasit ottaa selvää, olisko kirja mennyt vahingossa toisen matkaan, kun ei meinaa mistään löytyä. Näin saat asian selville syyttelemättä ketään.

Taidetaan kuitenkin ensin antaa kaverille mahdollisuus "tunnustaa" eli pyydän tyttöä kysymään kaveriltaan, että mihin kirjan laittoi, kun ei löydy mistään ( ja että vaikka äidin kanssa yhdessä etsittiin ja mietittiin että olisiko vahingossa mennyt hänen reppuunsa...)

Jos kaveri ei tunnusta, täytyy lähteä käymään hänen kotonaan. Mietin vain, että onkohan muutakin tavaraa lähtenyt tytön mukana jos paljastuu että vei kirjan. meidän tytöllä hirveä määrä Bratz tavaraa ja Pet Shop eläimiä, eikä oma tyttö varmasti heti edes huomaisi että joku puuttuu..?

Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Soita ja kysy, onko teidän kirja mennyt vahingossa väärään reppuun, kun niitä yhdessä selasivat. Sano, että teidän etsii omaansa, ja lupasit ottaa selvää, olisko kirja mennyt vahingossa toisen matkaan, kun ei meinaa mistään löytyä. Näin saat asian selville syyttelemättä ketään.

Joo toi kuulostaisi ihan ok tavalta toimia. =)

No nyt sai tyttö kirjansa takaisin.Tänään koulussa kysyi kaveriltaan ensin kerran ja toisella kerralla kysyttyään Kaveri palautti kirjan, sanoi, että oli ottanut sen. Anteeksi ei ollut pyytänyt, oli naurahtanut, että hän sen otti ja antanut kirjan takaisin..

Nyt mietin onkohan kyseisellä tytöllä enää meille asiaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No nyt sai tyttö kirjansa takaisin.Tänään koulussa kysyi kaveriltaan ensin kerran ja toisella kerralla kysyttyään Kaveri palautti kirjan, sanoi, että oli ottanut sen. Anteeksi ei ollut pyytänyt, oli naurahtanut, että hän sen otti ja antanut kirjan takaisin..

Minä en kyllä tollasia lapsia enää kylään ottaisi.

Minusta oli iso asia, että tunnusti.
meiltäkin on lähtenyt vaikka mitä kävelemään, mutta kukaan ei tunnusta. paitsi jos joku on nähnyt, tulee äiti pahoittelemaan.

Jos mun lapsi olisi varastanut kaveriltaan niin ehdottomasti haluaisin siitä tietää, jotta voisin heti pitää puhuttelun ja puuttua asiaan, ettei sama toistu. Ei olis kiva jos lapsi jäisi myöhemmin jostain vastaavasta kiinni ja minä luulisin että on ensikertalainen vaikka muut kylällä tietäisivät totuuden.

Niin, meille ei tulisi enää, ellei edes anteeksi pyytäisi. Itse olen kieltänyt yhden lapsen kaverin meille tulon, koska varasteli kaupoista ja kavereiltaan, eikä lopettanut vaikka puhuin hänen kanssaan. Vanhempiin kun otin yhteyttä uhattiin raastuvalla etc, että ei siinä muuta sitten voinut.

Mun sisko antaa aina pitkän porttikiellon jos tuollaista ilmenee.

Mun mielestäni anteeksipyyntö olisi kyllä paikallaan tuossa tilanteessa ja ehkä muutenkin pieni keskustelu toisten omaisuuden kunnioittamisesta. Muussa tapauksessa ei olisi tytöllä ainakaan meille enää mitään asiaa. Tosi ikävähän se olisi koko ajan kytätä, mitä taas tällä ja tällä kyläily kerralla lähtee tytön mukaan. Mun mielestä olisi tärkeää, että tyttö itse pyytää anteeksi ja selvittää asiaa kuin että hänen vanhempansa teksivät sen tytön puolesta. Vaikka tässä tapauksessa tuskin vanhemmat edes asiasta tietävät. Saattaisin kyllä vastaavassa tilanteessa ottaa yhteyttä tytön vanhempiin jotain kautta ja kertoa tapahtuneesta. Ei mitenkään syyttelevään sävyyn, mutta että olisivat kuitenkin tietoisia tytön tempuista.

Yhteistyössä