Miten toimisitte ystävänä seuraavissa tilanteissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Yksinäinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"Yksinäinen"

Vieras
Olen miettinyt omia "ystävyys"- suhteitani ja mietin vaadinko ystäviltäni liikaa, joten haluaisin kysyä, miten toimisitte seuraavissa tilanteissa: (ja nyt siis puhutaan ystävistä, ei kavereista, tuttavista jne)

- Ystäväsi seurustelee veljesi kanssa ja veljesi käyttäytyy typerästi ja lapsellisesti jättää ystäväsi tekstarilla. Pystytkö olemaan ystävän tukena vai onko veri vettä sakeampaa?

-Ystäväsi saa lapsen/lapsia. Haluatko nähdä lapsia vai tavata ainoastaan kahden kesken, pyytäisitkö raskaana olevaa alkoholipitoisiin juhliin vaikke ns. voikaan osallistua kosteisiin bileisiin?

- Ystäväsi kertoo, että on kamalan yksinäinen ja kokevansa, että hän on ainoa yhteyttä pitävä osapuoli. Koitatko piristää jotenkin, tai jopa kiinnittää huomiota, että ottaisit itse joskus yhteyttä ja kysyisit kuulumisia?

- Ystäväsi kertoo sairastuneensa vaikeaan masennukseen. Kysyisitkö, voisitko auttaa jotenkin, yrittäisitkö piristää, pitää enemmän yhteyttä?

-Ystäväsi äiti/isä kuolee. Kyseletkö vointia, tarjoatko apuasi?

- Pystyn lohduttamaan ystävääni ja saarnaamaan veljelleni.
- En ole kuuluisa kosteista bileistäni, kaverilta loppu vaipat kerran kesken ja mie leikkelin yhden kylpypyyhkeeni vauvalle vaipaksi, ettei tarvinnut turhan aikaisin lähteä meiltä kotiin.
- Yritän pitää yhteyttä vastavuoroisesti, muistaa synttärit yms.
- Masista koettaisin selättää ystäväni tukena.
- Ystäväni miehen isä kuoli. Leivoin surutaloon ja lähetin surunvalittelut.

-Olisin veljeni puolella, ei sitä tarvitse edes perustella.
-Näkisin ystäviäni lasten kanssa. Pyytäisin hänet kosteisiin bileisiin ja tarjoaisin alkoholitonta juotavaa hänelle, esim. jotain drinkkejä tai boolia. Olen siis tämän kaiken oikeasti tehnyt eikä kyse silloin ole mistään perskänni-bileistä.
-Soittaisin hänelle heti ja kyselisin kuulumisia ja höpisisn varmaankin tunnin puhelimessa. Yleensä siis näin teen. Ja sopisin jonkinlaisen tapaamisen myöhemmälle viikolle.
-Yrittäisin kaikkeni auttaakseni ystävän masennuksesta yli. Osan kanssa olen huomannut että he vetävät minut mukaansa ja tahtovat minunkin voivan huonosti jolloin olen ottanut etäisyyttä ja toisten kanssa apuni on purrut ja ystävä on voinut paremmin. Tilannekohtaista. Enää en itseäni uhraa toisen hyvinvoinnin eteen varsinkaan jos hän ei osaa siitä olla kiitollinen vaan päinvastoin.
-Tietenkin tarjoan ja kyselen.

veljelle sanoisin, et luulis sussa olevan munaa sanoo suoraan naamatustenkin.

voisin hyvin pyytää mukaan bileisiin, varaisin toki alkoholitontakin juotavaa ja sanoisin ystävälle että toiset saavat ottaa jos haluavat ja että olen varannu hänelle alkoholitonta.

kolmanteen en osaa vastata

jos ystävä sairastuisin vaikeaan masennukseen niin menisin mukaan lääkäriinkin jos olis liian korkea kynnys mennä yksin. pyytäisin mukaan ihan normaaleihin juttuihin, kyselisin et mitä sulle kuuluu.

kaverin mummi kuoli juuri, laittelen viestiä pari kertaa päiväs, kyselen vointia ja kehotan nukkumaan syömään yms, ne ku tahtoo surussa unohtua

- Ystäväsi seurustelee veljesi kanssa ja veljesi käyttäytyy typerästi ja lapsellisesti jättää ystäväsi tekstarilla. Pystytkö olemaan ystävän tukena vai onko veri vettä sakeampaa?
* Olisin ystävän tukena ja "ojentaisin" veljeäni.

-Ystäväsi saa lapsen/lapsia. Haluatko nähdä lapsia vai tavata ainoastaan kahden kesken, pyytäisitkö raskaana olevaa alkoholipitoisiin juhliin vaikke ns. voikaan osallistua kosteisiin bileisiin?
* Haluaisin nähdä lapsiakin. Pyytäisin mukaan mutta tekisin selväksi että muut ryyppää, ja saisi sitten halutessaan tulla.

- Ystäväsi kertoo, että on kamalan yksinäinen ja kokevansa, että hän on ainoa yhteyttä pitävä osapuoli. Koitatko piristää jotenkin, tai jopa kiinnittää huomiota, että ottaisit itse joskus yhteyttä ja kysyisit kuulumisia?
* Kiinnittäisin asiaan huomiota

- Ystäväsi kertoo sairastuneensa vaikeaan masennukseen. Kysyisitkö, voisitko auttaa jotenkin, yrittäisitkö piristää, pitää enemmän yhteyttä?
* Olisin tukena

-Ystäväsi äiti/isä kuolee. Kyseletkö vointia, tarjoatko apuasi?
* Tottakai

[QUOTE="Yksinäinen";28306674]Olen miettinyt omia "ystävyys"- suhteitani ja mietin vaadinko ystäviltäni liikaa, joten haluaisin kysyä, miten toimisitte seuraavissa tilanteissa: (ja nyt siis puhutaan ystävistä, ei kavereista, tuttavista jne)

yrittäisin olla tukena
haluan tottakai nähdä lapsia, ja kohtuullisessa määrin kuulla tempauksistaan, ym mutta kaikenlainen hoitoapu jne mielestäni vapaaehtoista, eli jokainen omansa hoitakoon.

olisin iloinen rehellisyydestä, että uskaltaa kertoa tunteensa, yrittäisin huomioida, jos oma elämäntilanne sallisi.

joo
-Ystäväsi äiti/isä kuolee. Kyseletkö vointia, tarjoatko apuasi?[/QUOTE]

kyselen vointia. apua ehkä en tarjoa, jos ei pyydetä, jos kuitenkin on mies vierellä.

- Lohduttaisin ystävää, koska ketään ei jätetä tekstarilla.

- Haluaisin nähdä ystävääni sekä lapsen/lasten kanssa, että ilman. Ketään en jätä raskauden takia kutsumatta mihinkään.

- Yrittäisin piristää, tietysti. Totta kai myös toivoisin ystävältä ymmärrystä, että jos oma elämäntilaanteni on hektinen, en aina kerkeä enkä jaksa pitää yhteyttä.

- Sanoisin, että olen hänen tukena mutta jatkaisin omaa oloani normaalisti.

- Tarjoaisin apua, vaikka sitten hautajaisiin tarjoilemaan tai mukaan virallisia asioita hoitamaan.

Kaikki tämä tietysti omien jaksamisten rajoissa. Ystävyyden toivon olevan sellaista, että siinä otetaan huomioon puolin ja toisin miten pystytään. Itse en ole sellainen, että joka päivä tai edes viikko soittaisin ja viestittelisin, joten saattaisin ahdistua "syytöksistä" että en pidä tarpeeksi yhteyttä.

Kiitos vastauksista. Olette hyviä ystäviä. :) Tottakai otan huomioon jos toisella on sillä hetkellä hankala tilanne tms. eikä aina jokaisessa tilanteessa voikaan olla aina tukena, mutta on alkanut tuntumaan, että oli tilanne mikä hyvänsä, olen aina vain jäänyt yksin ja ollut se joka on muita tukenut ja auttanut parhaani mukaan (masennuksesta huolimatta). Nämä taitaa olla sellaisia tilanteita, joissa ystävyys todella punnitaan.

1. Tottakai haluaisin tukea ystävääni, luultavasti haluaisin tukea myös veljeäni. Ihmettelen suuresti miten voisin päätyä tilanteeseen, jossa voisin olla aivan varma että kaikki syy olisi toisessa eikä (niinkuin yleensä aina on parisuhteen rikkoutuessa) molemmissa. Ystävieni eroissa en ole valinnut puolia - onneksi ystäväni ovat niin fiksuja, etteivät sellaista ole odottaneetkaan, vaan olen voinut tukea kumpaakin osapuolta.

2. Olen halunnut aina nähdä myös ystävieni lapsia. Kuitenkin on ollut tärkeää, että joskus voidaan myös jutella ilman lapsia (ja miehiä). Voisin kysyä raskaana olevalta ystävältäni, haluaako hän lähteä alkoholipitoisiin bileisiin, joissa jutut saattaa siis kallistua tyhmän puolelle. Ystävä sitten osannee päättää siitä asiasta itse.

3. Kertoisin olevani pahoillani, että ystävälle on tullut tuollainen olo. Ehkä olisi sitten syytä nostaa esiin keskustelu siitä mitä kumpikin ystävyydeltä odottaa ja paljonko siihen on valmis satsaamaan esim aikaa ja energiaa. Jos on minulle tärkeä ystävä, niin varmaan terästäytyisin omassa aloitteellisuudessani, mutta jos on kyseessä ns. rasittava roikkuja, taitaisin jopa toivoa että hyvä jos huomaa itsekin...

4. Jos tosiystäväni sairastuu vaikeaan masennukseen, toivoisin ymmärtäväni asian jo ennen kuin hän sen minulle kertoo. Auttaisin ja tukisin, en kuitenkaan oman elämäni, perheeni ja jaksamiseni kustannuksella.

5. Kysyn vointia ja kuulumisia jopa tuttaviltani, jotka ovat menettäneet omaisiaan.