MITEN vähävarainen vietät joulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupsukorva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mennään mummiloihin :D meitä kokoontuu koko perhe (äiti ja sisarusteni perheet) saman katon alle ja kaikki jouluruuat ym. hankitaan ja tehdään yhdessä. joululahjoista en vielä tiedä, perheelle on se ja sama ostetaanko lahjoja, mutta lapsille ajattelin jotain katsoa.
siis on ihan yhteisesti sovittu että jos tulee vastaan joku hyvä lahjaidea niin ei siinä mitään, mutta pakko ei ole hankkia mitään.

mäkin ottaisin vinkkejä vastaan.
meillä kumpinkin ollaan työttömiä ekaan kertaan 10vuoteen ja just tämä joulukuu nyt sitten sattuu olemaan meidän eka työttömyyskuukausi.Lahjat on ostamatta ja lapsilla on kauhean kalliit lahjatoiveet :( hyvä jos raaskin 2 jokaiselle ostaa että on sitten ruokaakin pöydässä.Nyt on semmonen olo että Joulun sais tunkee johki.......

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä kumpinkin ollaan työttömiä ekaan kertaan 10vuoteen ja just tämä joulukuu nyt sitten sattuu olemaan meidän eka työttömyyskuukausi.Lahjat on ostamatta ja lapsilla on kauhean kalliit lahjatoiveet :( hyvä jos raaskin 2 jokaiselle ostaa että on sitten ruokaakin pöydässä.Nyt on semmonen olo että Joulun sais tunkee johki.......

Minkä ikäisillä lapsia sulla on?Multa saattais löytyä jotain lahjoitettavaa. :)

2 jokaiselle? No meidän lapset ei saa enempää, vaikkei ole edes rahat loppu. Tavaraa on jo muutenkin kaikki paikat täynnä, joten ei ole mitään järkeä ostaa kauhea kasaa leluja varsinkin kun lahjoja tulee vielä mummeilta ja kummeilta

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:

9kk.tta,3v,7v10v

Mun ei tarvitte ostaa kinkkua, koska isäni ostaa ison kinkun josta saan ottaa ittelle. Laatikoita ei tule, koska en pidä niistä. Likka on osan aatosta mulla ja osan ittellään, joulupäivänä ilmeisesti lähtee äitini luo. Eli ruokaa ei älyttömästi mene, itte pärjään aika vähällä. Likalle ostan varmaan pari lahjaa, lahjoja tulee muiltakin. Exälle pitäisi likan puolesta jotain hommata.

no mennään mummolle ja aikuisille ostan vasta joulukuussa lahjat. mutta kaikki vinkit on tervetulleita, kun pätkätyöt loppui ja soskusta + kelasta saa vasta pari päivää ennen joulua tai joulun jälkeen eikä kehtaa keneltäkään lainata ennen joulua. eikä oo oikein mitään myytävääkää kirpputorille/huutonettiin. tosin exän puolen sukulaisilta tulee jotain lapselle ja exäkin ostaa. oon vaan kovasti koittanut kysyä, miten maksaa mulle lainansa vai maksaako vasta joulun jälkeen, kun sillä on tapana ostaa vähän liikaakin lahjoja.

mikä on vähävarainen?
sanotaanko näin että ostamme yleensä jouluksi sitä mitä tykkäämme syödä.teen alusta asti itse.Kinkku on aina ostettu jonkinkokoinen ja se onkin isoinmenoerä yleensä.Lahjoihin laitan n.100e siinä n.10-12 ihmisen lahjat.Nekin yleensä teen itse.Jouluun siis ei mene periaatteessa yhtään sen enempää rahaa kuin normaali kuussakaan elämiseen.Tosin tänävuonna menemme pois kotoa ihan 2viikkoa ja auton menoveteen menee rahat.

Meillä 3 lasta, mies työtön, minä kotiäiti.

Meille ei tule jouluruokia ollenkaan. Muovikuusi on viime vuodelta ja koristeet yms.
Joululahjoja olen ostanut pitkin vuotta ja onneksi saan hiukan veronpalautuksia että jokainen lapsi saa sen 3 lahjaa.
Aikuisille en osta mitään, ei vaan ole varaa eikä aikuiset onneksi mitään tarvitse. Äitini saa mariskoolin tarjouksesta...

Mummolaan mennään aattona bussilla kun ei autoa tietenkään ole. Ei kai meillä paljoa tämä joulu eroa muiden perheiden joulusta, enemmän arki eroaa kun ei ole mihinkään varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:

9kk.tta,3v,7v10v

Kirjaudu ja laita yyveetä! :wave:

maa- ja kotitalusnaisten sivuilta löytyy perinteinen jouluateria neljälle 70:llä eurolla. Siellä on ohjeet, kauppalista ja sen sellaista. https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/MKN_SIVUSTO

No on sitä ruokaa joka tapauksessa pakko ostaa. Itse en osaa jouluruokia tehdä, niin kai se on valmiina ostettava. Lahjoja ei ekologisista syistä ostettais paljoa, vaikka rahaa tulvisi ovista ja ikkunoista.

En nyt ihan kaikkein vähävaraisin ole, mutta vastaanpa silti, kun ei tuota ylimääräistä liiemmilti ole.

Joulu vietetään kotona... eli sähkö/vesilaskut ym. on ihan samat kuin arkenakin
Jouluruoka on halpaa... eli saman verran menee ruokaa rahaa kuin muulloinkin
Lahjoja olen ostellut usein pitkin vuotta ja osan käytettynä... ei niihinkään mene joulukuussa rahaa juurikaan
Joulukuusi haetaan isäni metsästä... ja koristeet ovat osin perintökamaa osin joulunjälkeisistä alennusmyynneistä ostettu

Mä luulen, että mun joulu on ihan samanlainen olin sitten köyhä tai rikkaampi :/

Meidän perhe ei ole vähävarainen, mut itsellä ei kotiäitiyden vuoksi ole sellaisia rahoja käytettävinä kuin menneinä vuosina (työelämässä ollessani) ja meidän perheessä koitetaan vastustaa liika materialismia (ainakin vielä ku lapset pieniä). Eli siis jos tykkäätte perinteisistä jouluruoista ni laatikot ja rosolli ny on tosi halpoja tehä ite (meidän perheessä syödään usein esim. porkkanalaatikkoa ja riisipuuroa, tänään oli mm. rosollia ja perunalaatikkoa) ja ne pikkukinkuthan on helppo ostaa vaikka valmiina. Ei sitä lihaa tarvis syödä mitään kamalasti, tulee vaan vatsanväänteitä... Tortut ja piparit itse tehden. Joulusuklaat voi ostaa vaikka aattona (monissa paikoissa jo kunnon alet silloin) ni eihän ne joulun sapuskat ny mitään tuhottomia maksa. Ja jonkun maksalaatikon nyt voi ostaa valmiina...
Jos teidän perheessä on rahat loppu ja lapsilla huimat lahjatoiveet ni se ei auta ku istuttaa lapset pöydän ääreen ja kertoa heille et kaikki maksaa ja nyt ei ole rahaa. Itselle tehtiin näin lapsena ku isä jäi työttömäksi. Meni tajuntaan aika hyvin ja olen aina ollut säästeliäs (vaikka osaan kyllä tuhlatakin jos ylimääräistä rahaa, mut silti laitan siitäkin osan säästöön ja mietin vähän mihin tuhlaan). Se on sitä elämää ja ne kalliit lahjat voi korvata sitte yhdessä ulkoilulla ja touhuumisella. Esim. isojen lasten kanssa klassikkopeli Afrikan tähti on tosi hauskaa. Myös Kimble on jees. Siihen vähän glögiä, torttuja, pipareita ja suklaata viereen ni kyllä on varmasti hauska ja aito peli-ilta.... näin ainakin meidän suvussa on ollut!

kinkkun ostamme perinteisen harmaasuolatun suomalaisen nyt tarjouksesta 2, 60 kg 10 kg kinkku eli 26 euroa. laatikot teen itse tulee paljon halvemmaksi kuin ostaa valmiina tai puolivalmiina. kaikki leivonnaiset leivon itse. meillä on jouluna 9 henkeä ja laskin että ei se ruoka nyt paljon tule maksamaan kun tekee kaiken mahdollisen itse jopa leivän. lahjoja ei tarvitse olla älyttömästi jotain pientä jokaiselle. tunnelma on tärkein.

Meillä ei pahemmin rahaa ylimääräsiä oo, mutta tänään kävin kinkun valmiiksi ostamassa. Muuten jouluruokaa meillä on ihan normaalisti, laatikoita, perunaa, lihaa, riisipuuroa salatteja. Laatikoista ainakin porkkanalaatikko tehdään itse. Leivät teen muutenkin itse joten teen ne myös jouluksi. Leipomukset (ne vähät) teen myös itse.
Joulukuusen tuo minun isäni, käy hakemassa mikäliesekauppaonkaan, maksaa toki mutta kuusen kylkiäisinä saa saman arvoisen lahjakortin ko. kauppaan, joten kun isä saa lahjakortin on kuusi meille ilmanen.
Lahjat on pääasiassa jo hommattu.
Niin ja kotona ollaan joulu, joulun jälkeen lähdetään minun äidin luo.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Meille ei tule jouluruokia ollenkaan. Muovikuusi on viime vuodelta ja koristeet yms.
Joululahjoja olen ostanut pitkin vuotta ja onneksi saan hiukan veronpalautuksia että jokainen lapsi saa sen 3 lahjaa.
Aikuisille en osta mitään, ei vaan ole varaa eikä aikuiset onneksi mitään tarvitse. Äitini saa mariskoolin tarjouksesta...

Mummolaan mennään aattona bussilla kun ei autoa tietenkään ole. Ei kai meillä paljoa tämä joulu eroa muiden perheiden joulusta, enemmän arki eroaa kun ei ole mihinkään varaa.

ei kai porkkanalaatikko ja riisipuuro enempää maksa kuin normaaliruokakaan?
Eriasia tietty jos niistä ei pidä

Alkuperäinen kirjoittaja Bree:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

ei kai porkkanalaatikko ja riisipuuro enempää maksa kuin normaaliruokakaan?
Eriasia tietty jos niistä ei pidä

Jos aiotaan että on varaa jokaiselle lapselle 3 lahjaa ja sit ne bussimatkat mummolaan niin ei todellakaan varaa kinkkuihin yms.
Toki riisipuuroa syödään ja porkkanalaatikkoa ainakin yhtenä päivänä.

Yhteistyössä