MITEN vähävarainen vietät joulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupsukorva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Bree:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Meillä 3 lasta, mies työtön, minä kotiäiti.

Meille ei tule jouluruokia ollenkaan. Muovikuusi on viime vuodelta ja koristeet yms.
Joululahjoja olen ostanut pitkin vuotta ja onneksi saan hiukan veronpalautuksia että jokainen lapsi saa sen 3 lahjaa.
Aikuisille en osta mitään, ei vaan ole varaa eikä aikuiset onneksi mitään tarvitse. Äitini saa mariskoolin tarjouksesta...

Mummolaan mennään aattona bussilla kun ei autoa tietenkään ole. Ei kai meillä paljoa tämä joulu eroa muiden perheiden joulusta, enemmän arki eroaa kun ei ole mihinkään varaa.

ei kai porkkanalaatikko ja riisipuuro enempää maksa kuin normaaliruokakaan?
Eriasia tietty jos niistä ei pidä

Jos aiotaan että on varaa jokaiselle lapselle 3 lahjaa ja sit ne bussimatkat mummolaan niin ei todellakaan varaa kinkkuihin yms.
Toki riisipuuroa syödään ja porkkanalaatikkoa ainakin yhtenä päivänä.

kinkku on kallis, vaikka sen alestakin saisi.
mut tosiaan jotain jouluruokia ja pipareita saa suht edullisesti niin ettei ihan ilman herkkuja varmaan kovin monen tarvitse joulua viettää. Toivottavasti ainakaan

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
ostetaan kinkku ja laatikot, vaika vähävaraisi aollankin. saadaan myös 70e lahjakortti jolla saadaan ostaa ruokaa

Ostan minäkin kinkun kun poika tykkää ja itselleni laatikot. Yksi lahja on pakko saada kuopukselle vaikka maksaa 79? ja jotain pientä. On monta joille ostaa ja neulonut olen paljon.
Minäkin odottelen josko saisin sen Hyvänmielen lahjoitusrahan.

meillä ainakin laskin et tulee halvemmaksi ostaa jouluruat kotiin kuin lähteä mummolaan jouluksi, bensoihin menisi jtn. 70 ? ainakin. Ja vaikka vähävaraisia ollaa niin veronpalautuksia tulee sen verran et niillä jouluruuat ja lahjat ostaa. Lapset saa pari vaatetta ( ihan uusia, harvinaista herkkua...) ja pari suhteellisen edullista lelua. Kummilasten toivelistat poltettu takassa, kyllä nykylapset osaa muuten vaatia! Ja vanhemmat kehtaa listat kiikuttaa meille vaikka tietää et meillä on tiukkaa... jotain pientä kummilapsetkin tulee saamaan...

Ei mullakaan hirveästi rahaa ole käytettävissä mutta molemmille tytöille pitäisi pari lahjaa saada ostettua ja kyllä mä kissaa ja miestäkin haluan jollain lailla muistaa. Ja se ruoka, ite teen peruna (imelletty) ja lanttulaatikon, muut ostan valmiina kun ei sitä niin paljon tule enää syötyä kun pudotan painoakin. Mies viettää meidän kanssa joulun niin pistetään jouluruoat puoliksi niin sekin vähän helpottaa mulla. Huomenna käyn ostamassa kinkun meille pakkaseen. Ystäviä en pysty muistamaan tänä jouluna vaikka halua olisikin, ei vaan rahat riitä kaikkeen, joulukorttejakaan en laita kuin 20 kpl tänne Suomeen ihan kaikkein läheisimmille ystäville ja muutamalle sukulaiselle Kotkaan.

omille lapsille ei osteta lahjoja, vaan kummilapsille.
joulupöydässä on itsetehtynä kaikki "herkut" mitä tykätään syödä. kinkun tilalla ulkofilepätkä sinappikuorrutuksella. (ostettu jo pakkaseen keltaisella -50% lapulla)
kuusi varastetaan valtiolta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä ainakin laskin et tulee halvemmaksi ostaa jouluruat kotiin kuin lähteä mummolaan jouluksi, bensoihin menisi jtn. 70 ? ainakin. Ja vaikka vähävaraisia ollaa niin veronpalautuksia tulee sen verran et niillä jouluruuat ja lahjat ostaa. Lapset saa pari vaatetta ( ihan uusia, harvinaista herkkua...) ja pari suhteellisen edullista lelua. Kummilasten toivelistat poltettu takassa, kyllä nykylapset osaa muuten vaatia! Ja vanhemmat kehtaa listat kiikuttaa meille vaikka tietää et meillä on tiukkaa... jotain pientä kummilapsetkin tulee saamaan...

Tuo on kyllä röyhkeää listoja laitella ja kalliita toivomuksia. Jokainen antaa varojensa mukaan, hyvä kun poltit

Yhteistyössä