miten voi opettaa koiran ohittamaan lenkillä toisen koiran??!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omistaja

Vieras
olen lukenut kaikkia koirakirjoja, johtajuudesta yms, mutta tää ongelma on vaan lenkillä vieraita koiria kohdattaessa.
kauhee rähinä ja vetäminen kun tulee koira vastaan, lenkeistä on tullut yhtä helvettiä...
koira on isokokoinen sekarotuinen, n.50kg ja kaksi vuotias.
harjoitellaan kotona näitä tottelevaisuusjuttuja ja myös lenkillä niin kauan kun ketään ei näy, kontakti säilyy, koira tottelee, istuu, odottaa yms "aivojumppaa".
mulla on aina taskut täynnä keksejä ja joskus nakkeja, lihapullia tms. mut ei hyödytä mitään kun tulee toinen koira vastaan..
mulle on viisaammat sanonu, et ei sais kiristää hihnaa kun koira tulee ja syytää makupaloja liukuhihnalta, mutkun ei toimi niin mitä mä sitten teen...?
mä haluan kitkeä tän ongelman pois, mutta esim.koirakouluun mulla ei ole mahdollisuutta..
vinkkejä ja apua rakkaat koiraihmiset!!!! :)))

auttaisko joku vinkulelu? yhes koiraohjelmas oli ohjeit, et alottais aina leikin ku toinen koira on tulos. tai vesipyssyl suihkaus, jos inhoo vettä. Toimitko aina samal taval ku koirii tulee vastaa,vai meettekö välil tervehtii ja välil taas ei..? johdonmukasuutta jokatapaukses.

[QUOTE="Mianna";22073625]auttaisko joku vinkulelu? yhes koiraohjelmas oli ohjeit, et alottais aina leikin ku toinen koira on tulos. tai vesipyssyl suihkaus, jos inhoo vettä. Toimitko aina samal taval ku koirii tulee vastaa,vai meettekö välil tervehtii ja välil taas ei..? johdonmukasuutta jokatapaukses.[/QUOTE]

ei mennä tervehtiin, ei ole tuttuja vielä näillä nurkilla...
vettä ei inhoa, päinvastoin ja jotenkin mua aristaa ajatus rankaisusta, mieluummin jotain kivaa tilalle.. en tarkoita etteikö torua tai rankaista vois, mutta mieluummin jotain kivaa mikä kiinnittää huomion toisaalle.. en vaan oo keksiny mitä se kiva olis... vinkuleluista ei välitä ja naksuttimesta ei tajunnut tuon taivaallista kun oli pari kuukautta kokeilussa.. tai sitten oli mussa vika...
jotenkin tuntuu et tää ongelma on paljon rasittavampi kun koiralla on kuitenkin voimaa, jos olis joku pikkukoira niin vois pitääkin ns.hihnan löysänä, mut nyt on puolipakko kiristää et ei pääse tempaseen itseään toisen koiran luo..

Ihan ekana, älä kiristä hihnaa. Kiristämällä kerrot koiralle että jotain hirveää on tulossa vastaan. Oikeasti kiinnitä koiran huomio itseesi herkuilla, ei niitä tarvitse syytää kiloa naamariin vaan huomio kiinnitetään ja sitten palkitaan.

Keksi ensin mitä herkua se ei voi vastustaa, ja käytät sitten sitä vain ohitus tilanteissa. (meillä toimii kaupan frolic-namit, tekis vaikka mitä niiden eteen).

Kun näet koiran kaukaa, omasi ei ole sitä vielä edes huomannut, ota koira sivulle-seuraa käskyn alle ja palkitse kokoajan ja kehu hulluna.
Pidä huomio kiinnitettynä itseesi ja herkkuihisi kokoajan.
Jos kaikki menee hyvin, olette ohi vastaantulijasta ennen kuin huomaatkaan ja sitten vielä superpaljon herkkuja ja kehuja. Jos menee mönkään, älä virka mitään, seuraavalla kerralla uusi harjoitus.

Tärkeää on, että aloitat käskyn ENNEN kuin koirasi huomaa vastaantulijan.

Olisi tosiaan hyvä jos saisit jonkun tutun harjoittelemaan, tulisi toistoa ja koira ymmärtäisi helpommin mitä siltä halutaan.

pyyvät kiinnittään huomion sinuun, makupalan avulal ensin. kehuja jos menee hyvin. pyyvä tuttua tulemaan vastaan koiransa kans nii nsaatta harjotella.

näin ja sit alussa riittää, että koira on nätisti kun se toinen koira on 100m päässä. siis ohittakaa kaukaa ensin ja ku menee hyvin niin sit ohitetaan taas vähän lähempää ja makupalaa suuhun ja huomiota itseensä ja mielettömät kehumiset. Ei tapahdu hetkessä, mutta ku ei anna periksi vaan jatkaa vaan sinnikkäästi ja AINA makupala mukana, niin kyllä se alkaa tuottamaan tulosta.

Mä sain omiltani remmirähinän pois kertaheitolla, kun noudatin Cesar Millanin ohjetta siitä, missä kohtaa koira kävelee ja miten sen saa pysymään siinä. Pari vuotta mä pelleilin namujen ja vesipyssyjen ja ties minkä kanssa, ilman sanottavaa tulosta. Viime pääsiäisenä mä koin tän "valaistumisen" ja siihen jäi tosiaan rähinät. Nykyisin ohitetaan haukkuvatkin koirat löysällä remmillä ja hissukseen. Korkeimmillaan kierrokset nousee sen verran, että vanhempi sanoo piip ja niskakarvat vähän nousee, mutta siinä se.

Suosittelen siis tutustumaan Millanin kirjoihin.

Yhteistyössä