idiootit koiran ulkoiluttajat! *TANA!!!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *napinaa*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
siis minkä ikänen se ap:n koira on ? eka oli et 8v ollu kiltti ja nyt9veenä on vaikee ja nyt on et 8vuotta ollu kiltti ja nyt jo vuoden oot treenannu kiltiks. et onks se 10v ?

se oli 8 vuotiaaksi saakka kiltti, sit alkoi räksyy uroksille. nyt on 9v, ja olen vuoden sitä kouluttanut tuosta räksymisestä pois. eli pikkasen päälle vuosi sitten tuo alkoi.

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Sen verran vielä, että noin yhtäkkinen käytöksen muutos voi olla myös merkki koiran kiputiloista. Tämä on se ensimmäinen asia, mitä opetetaan jossain kasvattajakursseillakin nykyään. Vanhemmilla koirillahan usein tuppaa olemaan vaivaa jos jonkinlaista yksilöstä riippuen, ja ne saattavat sitä kipua ilmentää myös noin.

jep, on oltu tutkimuksissa. etujalassa oli kulumaa, sitä himpan verran aristi, mut se on nyt kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sen verran vielä, että noin yhtäkkinen käytöksen muutos voi olla myös merkki koiran kiputiloista. Tämä on se ensimmäinen asia, mitä opetetaan jossain kasvattajakursseillakin nykyään. Vanhemmilla koirillahan usein tuppaa olemaan vaivaa jos jonkinlaista yksilöstä riippuen, ja ne saattavat sitä kipua ilmentää myös noin.

jep, on oltu tutkimuksissa. etujalassa oli kulumaa, sitä himpan verran aristi, mut se on nyt kunnossa.

Siis mitä kulumaa? Nivelrikkoako...?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis mitä kulumaa? Nivelrikkoako...?

ei ollut nivelrikkoa, siitä otettiin kuvat eikä mitään löytynyt. mut lääkäri sanoi että koska aristi jalkaa, niin jotain kulumaa tai muuta siellä on ollut. sai ravintolisät ym tarvittaessa kipulääkkeet. ravintolisää annetaan kuukauden kuureissa ja kipu on ollut poissa. lääkkeitä ole tarvittu aikoihin, en edes muista koska olisi viimeksi jouduttu antaa... ehkä viime talvena.

ap: onko koirasi muuten "ennallaan"? Minun entinen koira, joka eli yli 13v, muuttui vanhemmiten erilaiseksi uroksia kohtaan (oli siis uros itsekin). Sen tapauksessa kyseessä oli eturauhasen liikakasvu. Tämä säteili ilmeisesti kipuna selkään, aristeli selkäänsä. Koira kastroitiin sitten 9-vuotiaana. Tämä siis ihan minun kokemuksena, en suinkaan tarkoita, että koirallasi olisi sama vaiva.

Saanko kysyä vielä, onko koirasi minkä rotuinen? Kuinka suhtautuu narttuihin? Onko viimeisen vuoden aikana ollut joku huono kokemus urosten kanssa, mikä olisi aikaan saanut käytösmuutoksen?

Ap:n kanssa samoilla linjoilla. Hiton ärsyttävää. Yhden koiran kanssa se ehkä vielä onnistuukin, mutta kahden koiran kanssa täytyy oikeesti keskittyä siihen harjotteluun ja se on hemmetin rasittavaa jos joku jää piskinsä kanssa töllöttämään siihen viereen. ARGH!

Sama myös jos vastaan tulee koira ja ensin elekielellä (nopeutan vauhtia, siirryn toiselle laidalle tietä etc) yrittää selventää, että me ei nyt anneta näiden haistella toisia koiria niin silti lähestytään. Usein, ihan totta USEIN, ei auta edes jos sanoo ääneen.

Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
ap: onko koirasi muuten "ennallaan"? Minun entinen koira, joka eli yli 13v, muuttui vanhemmiten erilaiseksi uroksia kohtaan (oli siis uros itsekin). Sen tapauksessa kyseessä oli eturauhasen liikakasvu. Tämä säteili ilmeisesti kipuna selkään, aristeli selkäänsä. Koira kastroitiin sitten 9-vuotiaana. Tämä siis ihan minun kokemuksena, en suinkaan tarkoita, että koirallasi olisi sama vaiva.

Saanko kysyä vielä, onko koirasi minkä rotuinen? Kuinka suhtautuu narttuihin? Onko viimeisen vuoden aikana ollut joku huono kokemus urosten kanssa, mikä olisi aikaan saanut käytösmuutoksen?

on muuten ennallaan. se leikkii kuin pentu, sitä on monesti luultu vuoden vanhaksi kakaraksi kun on niin leikkisä ja ketterä. tää on kastroitu 4vuotiaana koska toinen kives oli jäänyt vatsaonteloon (?) tai jonnekin. se piti ottaa sieltä pois. narttuja kohtaan se on leikkisä, vinkuu ja ulisee ja hyppii takajaloilla ilmaan kun tahtoisi niin leikkimään. :) kipuja en usko sillä olevan juurikin siksi kun on niin leikkisä, ei se muuten tohottaisi pallonsa perässä pitkin metsiä jos olisi kipuja.

urokseni on collie.

Alkuperäinen kirjoittaja Åde:
Ap:n kanssa samoilla linjoilla. Hiton ärsyttävää. Yhden koiran kanssa se ehkä vielä onnistuukin, mutta kahden koiran kanssa täytyy oikeesti keskittyä siihen harjotteluun ja se on hemmetin rasittavaa jos joku jää piskinsä kanssa töllöttämään siihen viereen. ARGH!

Sama myös jos vastaan tulee koira ja ensin elekielellä (nopeutan vauhtia, siirryn toiselle laidalle tietä etc) yrittää selventää, että me ei nyt anneta näiden haistella toisia koiria niin silti lähestytään. Usein, ihan totta USEIN, ei auta edes jos sanoo ääneen.

juu, juuri näin. mä kysyn eka onko tyttö vai poika ja jos vastataan että poika, sanon suoraan että älä päästä luokse, tää toinen rähisee uroksille. usein vastaus on "ehei, ei yleensä kukaan rähise meidän *****:lle, tää on niin kiltti" ja sit päästetään kiellosta huolimatta luokse!

sama on kun nartulla on juoksut, sanon uroskoirien omistajille että älä päästä luo, tällä on juoksut niin silti päästetään!!!!! ja selitetään ettei tää meidän haukku ymmärrä noita asioita ja menee sekunti niin silti se vieras uros koittaa köyriä.

Minä nyt asetun koirineni tuon toisen koiranomistajan tilalle :ashamed:
meillä on niin arka koira toisia, varsinkin isompia kohtaan, että menee maahan ohitustilanteessa ja saattaa peloissaan muristakkin jos toinen on liian lähellä.
Meillä ei olisi onnistunut ohimeno, varsinkaan jos kaksi isompaa koiraa olisi vastaan tullut. Toki me oltaisiin oltu siellä penkassa...
Mutta kun tuo koiran murina ei ole aina hyökkäys käsky toiselle koiralle vaan se on epävarmuutta hihnassa. Samoin kun rähinä.
Ja murina, pelko ja rähinä ovat kaikki omistajiensa vikoja.
Siis kyllä: minun vikani on kun meidän koira pelkää isompia.
Ap.n tilanteessa oli vastaan tulijan omistajan vika kun koira murisi ja Ap.n vika kun oma koira rähisi.
Itse olen sitä mieltä että jos ei voi luottaa siihen ettei oma koira käy toisen päälle vaikka toinen ihan vieressä provosoikin murinalla, sitten vaan lenkille jonnekkin missä tilaa on enemmän... Ja siellä kauempana sitten harjotellaan kaikki temput.
Ja itse tiedän että meidän koiraa juuri hyödyttää käydä siellä missä toisia koiria liikkuu, tottuu sitten näihin isompiinkin. On jo saanut monta isompaa kaveriakin ja vain nuo pysähtyvät koirat, joita ei pääse haistelemaan, ne pelottaa...

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
meillä on niin arka koira toisia, varsinkin isompia kohtaan, että menee maahan ohitustilanteessa ja saattaa peloissaan muristakkin jos toinen on liian lähellä.
Meillä ei olisi onnistunut ohimeno, varsinkaan jos kaksi isompaa koiraa olisi vastaan tullut. Toki me oltaisiin oltu siellä penkassa...
Mutta kun tuo koiran murina ei ole aina hyökkäys käsky toiselle koiralle vaan se on epävarmuutta hihnassa. Samoin kun rähinä.
Ap.n tilanteessa oli vastaan tulijan omistajan vika kun koira murisi ja Ap.n vika kun oma koira rähisi.
Itse olen sitä mieltä että jos ei voi luottaa siihen ettei oma koira käy toisen päälle vaikka toinen ihan vieressä provosoikin murinalla, sitten vaan lenkille jonnekkin missä tilaa on enemmän... Ja siellä kauempana sitten harjotellaan kaikki temput.
Ja itse tiedän että meidän koiraa juuri hyödyttää käydä siellä missä toisia koiria liikkuu, tottuu sitten näihin isompiinkin. On jo saanut monta isompaa kaveriakin ja vain nuo pysähtyvät koirat, joita ei pääse haistelemaan, ne pelottaa...

ei kyllä kaikki ole minusta omistajan vikaa. mitä jos koiran kimppuun on hyökätty ja pelkää siksi muita koiria? ei ole minusta omistajan vika.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:

ei kyllä kaikki ole minusta omistajan vikaa. mitä jos koiran kimppuun on hyökätty ja pelkää siksi muita koiria? ei ole minusta omistajan vika.

Jep, kärjistin hiukan, mutta oletko oikeasti sitä mieltä että jos "Turren" kimppun hyökätään, se joutuu yksin, ilman omistajaansa työstämään siitä aiheutuneita pelkotiloja?
Siis hyökkäyksestä tullut pelko ei ole omistajan vika, vaan silloin se on omistajan vika kun sitä pelkoa ei aleta läpikäymään...

Voi vitjat kun oli taas ihana lenkki.. Oltiin tulossa leveää puistokatua pitkin, ja näin että vastaan tuli n. oman koirani kokoinen labbis. Me harjoittelemme oman koirani kanssa ohituksia namien kanssa, koska se pyrkii tuijottelemaan toisia koiria. No, tämä labukka ei ollut yhtään hallinnassa, vaan se teki syöksyn meitä kohti, jäi maahan vaanimaan ja omistaja vaan seuraa perässä. Minä vaihdan puolta (oma koira meinas alkaa kuumumaan viimeistään siinä kohdassa) ja odotan että omistaja sais koottua labukkansa. Oma koirani oli kontaktissa tässä kohdassa. No, labukka saa edelleen jatkaa vaanimista ja syöksyilyä keskellä puistokatua. Mulla napsahti päässä ja vein vaan oman koirani siitä namin kanssa ohi asenteella "jos tarpeeksi lähelle tulet, kengästä tulee kylkeen". Labukan omistaja jäi edelleen koiransa hinattavaksi keskelle katua.

Teinkö oikein?

Alkuperäinen kirjoittaja Miuku:
Voi vitjat kun oli taas ihana lenkki.. Oltiin tulossa leveää puistokatua pitkin, ja näin että vastaan tuli n. oman koirani kokoinen labbis. Me harjoittelemme oman koirani kanssa ohituksia namien kanssa, koska se pyrkii tuijottelemaan toisia koiria. No, tämä labukka ei ollut yhtään hallinnassa, vaan se teki syöksyn meitä kohti, jäi maahan vaanimaan ja omistaja vaan seuraa perässä. Minä vaihdan puolta (oma koira meinas alkaa kuumumaan viimeistään siinä kohdassa) ja odotan että omistaja sais koottua labukkansa. Oma koirani oli kontaktissa tässä kohdassa. No, labukka saa edelleen jatkaa vaanimista ja syöksyilyä keskellä puistokatua. Mulla napsahti päässä ja vein vaan oman koirani siitä namin kanssa ohi asenteella "jos tarpeeksi lähelle tulet, kengästä tulee kylkeen". Labukan omistaja jäi edelleen koiransa hinattavaksi keskelle katua.

Teinkö oikein?

Mun mielestä teit just niin ku pitää

en jaksa lukea koko ketjua, mutta..
ohitusta harjoitellaan vain yhden koiran kanssa. Eli ap, kouluta koirasi lenkkikelpoiseksi ennen kuin lähdet ulkoilemaan koko lauman kanssa.
Turha syyttää näitä "pällistelijöitä" jos et itse hallitse koiraasi.

Alkuperäinen kirjoittaja rotikka:
ohitusta harjoitellaan vain yhden koiran kanssa. Eli ap, kouluta koirasi lenkkikelpoiseksi ennen kuin lähdet ulkoilemaan koko lauman kanssa.

Luen vaan koko ketju voit oppia uutta miten koira ei sais olla ylikoulutettu myöskään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja rotikka:

Luen vaan koko ketju voit oppia uutta miten koira ei sais olla ylikoulutettu myöskään :)

just..

meilläpä kävi niin, että: aiemmin yks muija kysy et toi teijän koirahan on ihan pentu vielä?- vastasin: ei se ole,se on kaks ja puol vuotta, mutta ei menny sille ämmälle perille, yritti niin tutustuttaa elukkaansa meijän koiruuteen, joka käyttäytyy varsin agressiivisesti isoja koiria kohtaan, ja kerroin hänelle tämän! Eikä siinä vielä kaikki: menin meijän koiran kanssa metsään, ja eiköhän tuo nainen lähteny sitten seuraamaan! Kaiken huipentumana se sitten päästi koiransa irti- ja huusi,että kun se niin kauheasti haluaa tutustua- ja kun tuo koira juoksi tarpeeksi lähelle, se kävi tuon vapaana juoksennelleen koiran kimppuun(meillä koira oli hihnassa). Kyllä niitä tyhmiä riittää,kun ei uskota, jos sanotaan että koira on agressiivinen... mutta kun se on niin söpö ja kaikkea!- Voi jeesus!

Uusimmat

Yhteistyössä