mites nyt ku lasku menee käräjille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuva

Vieras
tuli vasta ilmoitus ja piti antaa joku vastine en oikein tiedä mitä siihen pitäs muka kirjottaa
no sit kun se menee sinne ni millon se maksetaan tuleeko käräjiltä lasku pitääks mun mennä käräjille?
mä olen vain kelan rahoilla.pitääks mun antaa jotain tilitietoja niille vai miten?

Sun ei tarvii tehdä mitään. Tulee yksipuolinen tuomio velkomusasiassa ja saatava+oikeudenkäyntikulut menevät ulosottoon. Sitten saat voutilta laskun mitä voit yrittää sovitella maksun osalta.
Näin lyhyesti versioituna.

Ei tuota sinun kysymystäsi oikein ymmärrä, ainakaan kun ei itsellä ole kokemusta tuollaisista asioista.

Kai ne siellä tuomitsee, että lasku menee perintään, ja samalla sinut menettämään luottotietosi. Sitten perinnän kanssa sovit miten lasku maksetaan.

Katso etusivulta kuka on kantajana. Soita kantajaan niin ne tekee sinulle laskun. Jos olet eri mieltä summista siinä paperissa, niin jätä silloin käräjäoikeuteen viestiä paperille, mistä summasta olet eri mieltä. Jos et tee mitään niin sulle tehdään yksipuolinen tuomio ja silloin sulta lähtee luottotiedot!

Se vastine tarkoittaa että jos olet asiasta eri mieltä eli olet esim. maksanut laskun niin todisteet vastineen mukana.

Asianajajaa ei tarvitse mikäli olet jättänyt laskun maksamatta huomautuksista välittämättä. Muistaakseni nuo tapaukset käsitellään käräjäoikeuden kansliassa eikä paikalla ole välttämättä oltava mikäli tunnustat "rikoksen"

Jos sulle on tullu haaste, ja oot siis "syyllistyny" tähän ettet oo maksanu, niin ei tartte laittaa mitään vastinetta, koska se menee joka tapauksessa sen toisen hyväks. Eli ei tartte mennä käräjille, ne päättää sen ilman sua. Mun mielestä siinä jotenki monimutkasesti se selitettiin. En muista miten se sit siitä meni, olikohan että ulosottoon ja perii sitä kautta..

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Höh! Mä en tajua ihmisiä, jotka ei saa/osaa sovitella laskuasioitaan ajoissa. Kyllä sinne laskuttavaan firmaan voi soittaa, ihmisiä ne sielläkin on.

mä en jaksa alkaa sulle selitellä kun tulot romahtaa ei ole töitä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Höh! Mä en tajua ihmisiä, jotka ei saa/osaa sovitella laskuasioitaan ajoissa. Kyllä sinne laskuttavaan firmaan voi soittaa, ihmisiä ne sielläkin on.

etkä varmaan jaksanut maksaakaan. masennuksen syy, ei sun?

No ymmärrän kyllä, ei kai kukaan huvikseen jätä laskujaan maksamatta. Aina taustalla on jotakin muuta. Mutta asioista voi aina sopia!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
voiko tuon vielä maksaa?

Voi jos otat yhteyttä siihen kantajaan!

Tiedän näistä asioista, kun olen itse täällä käräjäoikeudessa töissä. Nyt hiljaista ja kerkiin tehdä muutakin.

jos se suostuu niin maksanko sitten käräjille mitään kuluja?

Noi jotkut vois mennä purkamaan turhautumiaan jonnekkin muualle. En oikeen käsitä miks pitää vastata, jos ei kerran vastaa itse kysymykseen..
Niin, eli kannattaa soittaa, mä sain ainakin sovittua vielä asiat joskus kun oli sama tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

etkä varmaan jaksanut maksaakaan. masennuksen syy, ei sun?

jos vaikka pitäisit pääsi kiinni

no valitettavasti tämmöset asiat täytys silti hoitaa :(

jos se suostuu niin maksanko sitten käräjille mitään kuluja?

Et maksa, koska asiaa ei tarvitse viedä käräjille. Sitä kannattaa ihan oikeasti välttää viimeiseen asti, jos sulla nyt vaan on taikoa ne rahat siihen laskuun jostain.

Yhteistyössä