Toiset päikkärit rupeavat hiipumaan juu,meilläkin toiset kestävät enää vain 30min. (7kk iässä ne olivat vielä 1,5h pituiset) mutta ilman niitä meilläkin väsykiukuteltaisiin illalla ennen yöunillemenoa,joten ne pienetkin päikkärit ovat edelleen tarpeen.
Vauvojen unentarve vuorokaudessa on yksilöllinen,tiedän sen,mutta alkuperäinen kirjoittajahan sanoi,että lapsi kiukuttelee illat,eli on väsynyt?!Ja jos on väsynyt,niin mun järjen mukaan ei nuku tarpeeksi.Ja edelleen,alle vuoden ikäinen tarvitsee kehittymiseen kahdet päiväunet,se ei ole mun keksintöni vaan asiantuntijoiden.Nekin vauvat jotka ovat vähäunisia saavat aivan varmasti päiväänsä mahtumaan kahdet päiväunet.Alkuperäinen ei kertonut minkälainen heidän unirytminsä on?
Tuosta miten saada lapsi nukkumaan:
on meilläkin päiväunien nukkumisesta taisteltu ja koitettiin jopa niitä yksiä,mutta juuri noiden iltakiukkujen takia siinä ei ollut mitään järkeä koska poika oli väsynyt.Poika oli noin 8kk ikäinen kun meillä alkoivat nuo unitaistelut ja jonkin aikaa meni selvittäessä onko poika muuttamassa rytmiään,yliväsynyt,liian vähän väsynyt vai eikö tuo vain haluaisi mennä nukkumaan.Tutkinnan lopputulos oli,poika ei haluaisi nukkua,7-8kk iässä vauvat oppivat vastustamaan unta,eivät siis nukahda välttämättä silloin kun nukuttaa.
Eli,se on se rytmi,äiti on se joka ilmottaa vauvalle,että nyt on uniaika,ei tuon ikäinen sitä itse tiedä.Kun päivään saadaan rytmi niin vauva tietää mitä milloinkin tapahtuu ja menee sen mukaan,ei tietenkään minuutintarkkuudella sotilaallisesti mutta suunnilleen kuitenkin.
Minäkin rupesin vain rytmin mukaan laittamaan poikaa nukkumaan,vaikka ei kovin väsyneeltä vaikuttanutkaan,poika protestoi tietenkin,mutta muutamassa päivässä rytmi asettui paikalleen ja nyt poika menee kiltisti nukkumaan kun sänkyyn vien,ei kitise ei itke,vartin verran saattaa höpötellä sängyssään ja nukahtaa sitten itse.Ja se on täysin rytmin ansiota,nyt mun ei tarvi edes kattella kelloa,poika rupeaa väsykitisemään aina ennen uniaikaa,poika on siis oppinut rytmin ja elää sen mukaan.
Niin ja sitä olen aina ihmetellyt kun monet sanovat,että miten saada vauva nukkumaan kun ei tuo kerran nuku.Ihmettelen vaan miten ihmeessä semmoset vauvat sitten yöunille saadaan jos ei noita kerran nukkumaan saa? Ei ymmärtä...Jos vauvan saa yöunille niin eiköhän saa sitten päiväunillekkin.
Tärkeää on ettei vauva ole yliväsynyt,silloin nukahtaminen on vaikeaa,ihan niinkuin aikuisillakin.Vauva siis ajoissa päiväunille rytmin mukaan,se on siinä.Pitää löytää oikea ajoitus unille ja se löytyy lasta tarkkailemalla.Meillä ainakin siinä vaiheessa kun jo hierotaan silmiä,niin ollaan yliväsyjä,ne ensiväsyn merkit on huomaamattomampia,mutta silloin on se oikea aika mennä nukkumaan,silloin se onnistuu helpoiten.
Yöuniin käytetään unikoulua jos ne ovat risaiset,yhtälailla unikoulutusta voidaan käyttää päiväunille nukahtamisen opetteluun.
Tämän ikäistä maailma kiinnostaa jo niin paljon,ettei malttaisi nukkua,ymmärrettävää se on,mutta äidin pitää kertoa vauvalleen,että sitä maailmaa on paljon kivempi tutkia pirteänä kunnon unien jälkeen kuin kitistä ilta väsyneenä.
Kyllä mä ainakin nautin enemmän tuosta kitisemättömästä vauvasta kuin väsykitisevästä ja uskon että vauvanikin on paljon onnellisempi hyvin nukkuneena

Ja niinkuin sanoin,tuo päiväunillemeno oli meilläkin jonkun aikaa yhtä taistelua ja itseäni vaivasi todella paha ""huono äiti syndrooma"" sen takia,tuntui ettei mistään tule mitään,se oli valtataistelua,äiti vastaan vauva ja äiti voitti.Nyt meillä nukutaan hyvin niin yöllä kuin päivälläkin ja se on luksusta se,aina ei ole ollut niin.