monetko unet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pähkäilijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pähkäilijä

Vieras
Minkäs ikäisinä teidän vaavit ovat alkaneet nukkua vain yhdet päikkärit?
Meillä on 7kk vaavi ja välillä hän nukkuu vain yhdet päiväunet kestoltaan 2h. Iltaisin vaan alkaa olemaan niin kiukkuinen, mutta ei vaan tahdo mennä silti nukkumaan. Pitäisiköhän yrittää pitää vielä kahdet päikkärit, jos unta ei olekaan päivässä tarpeeksi?

Meillä neiti on 11kk ja kaksilla unilla (siis 2x 1-2h)mennään. 7 kuisena nukkui kolmet unet. Kaverini muksu siirtyi yksiin uniin vuoden ikäisenä, et minusta tuo 7kk yhdet unet kuulostaa aika hurjalta, mut lapset on erilaisia. Kannattais ehkä tarjota unille vielä toisen kerran ja herätellä sit vaikka vähän aikasemmin, jos tuntuu, et iltatoimet siirtyy liian myöhäseks. Itse oon pitäny vauvaa aina puol tuntia sängyssä ja jos ei sit nuku, niin sitten ei. Itsehän se pikkunen parhaiten tietää.

7kk ikänen tarvitsee aivan varmasti vähintään kahdet päiväunet.Hermoston kehittymiseen,kasvamiseen,uusien asioitten kelaamiseen,rauhottumiseen jne.

Meillä 7kk iässä siirryttiin kaksiin päikkäreihin ja edelleen nukutaan kahdet vaikka poika 10kk,eipä tuo poika innosta hihkuen päiväunille mene,kyllä se on äidin tehtävä laittaa lapsi nukkumaan,rytmiä päivään niin kyllä nukkuu.

Äidille: Mua on aina ihmettäny nuo kirjotukset, kuinka lapsi TÄYTYY laittaa nukkumaan esim. ne kahdet päikkärit... miten te oikeesti saatte ne lapset nukkumaan, meillä kun ei tuo väkisin nukuttaminen onnistu..?! Neuvolastakin sanoivat meille, että toiset lapset vaan tarvii vähemmän unta kuin toiset...

Toiset päikkärit rupeavat hiipumaan juu,meilläkin toiset kestävät enää vain 30min. (7kk iässä ne olivat vielä 1,5h pituiset) mutta ilman niitä meilläkin väsykiukuteltaisiin illalla ennen yöunillemenoa,joten ne pienetkin päikkärit ovat edelleen tarpeen.

Vauvojen unentarve vuorokaudessa on yksilöllinen,tiedän sen,mutta alkuperäinen kirjoittajahan sanoi,että lapsi kiukuttelee illat,eli on väsynyt?!Ja jos on väsynyt,niin mun järjen mukaan ei nuku tarpeeksi.Ja edelleen,alle vuoden ikäinen tarvitsee kehittymiseen kahdet päiväunet,se ei ole mun keksintöni vaan asiantuntijoiden.Nekin vauvat jotka ovat vähäunisia saavat aivan varmasti päiväänsä mahtumaan kahdet päiväunet.Alkuperäinen ei kertonut minkälainen heidän unirytminsä on?

Tuosta miten saada lapsi nukkumaan:
on meilläkin päiväunien nukkumisesta taisteltu ja koitettiin jopa niitä yksiä,mutta juuri noiden iltakiukkujen takia siinä ei ollut mitään järkeä koska poika oli väsynyt.Poika oli noin 8kk ikäinen kun meillä alkoivat nuo unitaistelut ja jonkin aikaa meni selvittäessä onko poika muuttamassa rytmiään,yliväsynyt,liian vähän väsynyt vai eikö tuo vain haluaisi mennä nukkumaan.Tutkinnan lopputulos oli,poika ei haluaisi nukkua,7-8kk iässä vauvat oppivat vastustamaan unta,eivät siis nukahda välttämättä silloin kun nukuttaa.

Eli,se on se rytmi,äiti on se joka ilmottaa vauvalle,että nyt on uniaika,ei tuon ikäinen sitä itse tiedä.Kun päivään saadaan rytmi niin vauva tietää mitä milloinkin tapahtuu ja menee sen mukaan,ei tietenkään minuutintarkkuudella sotilaallisesti mutta suunnilleen kuitenkin.

Minäkin rupesin vain rytmin mukaan laittamaan poikaa nukkumaan,vaikka ei kovin väsyneeltä vaikuttanutkaan,poika protestoi tietenkin,mutta muutamassa päivässä rytmi asettui paikalleen ja nyt poika menee kiltisti nukkumaan kun sänkyyn vien,ei kitise ei itke,vartin verran saattaa höpötellä sängyssään ja nukahtaa sitten itse.Ja se on täysin rytmin ansiota,nyt mun ei tarvi edes kattella kelloa,poika rupeaa väsykitisemään aina ennen uniaikaa,poika on siis oppinut rytmin ja elää sen mukaan.

Niin ja sitä olen aina ihmetellyt kun monet sanovat,että miten saada vauva nukkumaan kun ei tuo kerran nuku.Ihmettelen vaan miten ihmeessä semmoset vauvat sitten yöunille saadaan jos ei noita kerran nukkumaan saa? Ei ymmärtä...Jos vauvan saa yöunille niin eiköhän saa sitten päiväunillekkin.

Tärkeää on ettei vauva ole yliväsynyt,silloin nukahtaminen on vaikeaa,ihan niinkuin aikuisillakin.Vauva siis ajoissa päiväunille rytmin mukaan,se on siinä.Pitää löytää oikea ajoitus unille ja se löytyy lasta tarkkailemalla.Meillä ainakin siinä vaiheessa kun jo hierotaan silmiä,niin ollaan yliväsyjä,ne ensiväsyn merkit on huomaamattomampia,mutta silloin on se oikea aika mennä nukkumaan,silloin se onnistuu helpoiten.

Yöuniin käytetään unikoulua jos ne ovat risaiset,yhtälailla unikoulutusta voidaan käyttää päiväunille nukahtamisen opetteluun.

Tämän ikäistä maailma kiinnostaa jo niin paljon,ettei malttaisi nukkua,ymmärrettävää se on,mutta äidin pitää kertoa vauvalleen,että sitä maailmaa on paljon kivempi tutkia pirteänä kunnon unien jälkeen kuin kitistä ilta väsyneenä.

Kyllä mä ainakin nautin enemmän tuosta kitisemättömästä vauvasta kuin väsykitisevästä ja uskon että vauvanikin on paljon onnellisempi hyvin nukkuneena :) Ja niinkuin sanoin,tuo päiväunillemeno oli meilläkin jonkun aikaa yhtä taistelua ja itseäni vaivasi todella paha ""huono äiti syndrooma"" sen takia,tuntui ettei mistään tule mitään,se oli valtataistelua,äiti vastaan vauva ja äiti voitti.Nyt meillä nukutaan hyvin niin yöllä kuin päivälläkin ja se on luksusta se,aina ei ole ollut niin.

Piti vielä tulla sanomaan:

alkuperäinen sanoi,että vauva nukkuu 2h päikkäreitä.Siitä saa kahdet päikkärit hyvinkin aikaiseksi,esim. 1h+1h.Mutta olisin kyllä kiinnostunut tietämään kuinka pitkät yöunet tuo vauva nukkuu ja kuinka kauan on valveilla aamulla ennen päikkäreitä?Niin ja koska menee yöunille?

Jos aamulla laittaa ajoissa ekoille päikkäreille niin silloin ne eivät kestä niin kauan kuin jos vauva on ollut tuntikausia hereillä.Tuon ikäiset eivät aamuisin vielä montaa tuntia ole hereillä.Jos alkuperäisen vauva valvoo aamulla pitkään niin varmana on koko päivän yliväsy ja vaikea nukutettava.Ja kun aamupäikkärit nukutaan tarpeeksi ajoissa niin väsy ehtii hyvin tulla toisille päikkäreille menoa varten ja iltaan jää tarpeeksi aikaa ennen yöunille menoa.Jos ekat päikkärit nukutaan liian myöhään niin silloin toiset päikkärit eivät luonnollisesti mahdu päivään.

Jokos mä nyt sulkisin suuni ;)

Meidän tyttö on ollu ihan vauvasta asti tosi huono nukkumaan. Joskus 7kk kieppeillä neuvolasta sanottiin että jos lapsi nukkuu 12 yöunet (niinku meidän tytsy) ei se välttämättä oikeesti tarvitse enempää unta vaikka aika hurjalta se kuulostaa !

Kyllä mä olen ihan suoraan sanottuna väkisinki nukuttanu, ihan vaan sen takia, että kyllä mun mielestä lapsi alle vuoden ikänen tarttee paljon unta päivälläkin. Nyt meidän tyttö on reilu vuoden ja välillä tuntuu ettei sille edes riitä ne yhet 1-2h päikkärit.
Mutta pahahan sitä on nukuttaa jos ei nuku :) tuttua :)

Oma poikanikin nukkuu 11-12h yöunia,ei siinä siis pitkiä päiväunia päivään jää meilläkään,mutta kahdet silti nukkuu.Joko 1,5h+30min. tai 1h+30min. Ja noi 30min. tirsat ovat olleet käytössä vasta viikon verran,sitä ennen ne olivat vielä pitemmät,pikkuhiljaa ovat hiipuneet lyhyemmiksi.Ilman noita pikkutirsoja ei kuitenkaan jaksaisi,ei esim. yksillä 2h unilla,tulee liian pitkä valvomispätkä iltaan.

Kahdet lyhyemmät päiväunet ovat parempi kuin yhdet pitkät 7kk ikäiselle ja uskon kyllä,että jos nukkuisi kahdet niin nukkuisi niitä varmasti yhteensä enemmän kuin 2h jonka nukkuu yhdellä kertaa.

Mutta haluaisin edelleen tietää minkälainen unirytmi alkuperäisellä on?

Niin siis yritin tolla edellisellä viestillä sanoa,että vaikka unenmäärä olisi vakio vuorokaudessa,niin ne unet saa kyllä jaettua tasaisesti vuorokauteen,jottei tulisi liian pitkiä valvomisjaksoja.Edelleen on kyse 7kk ikäisestä vauvasta.

Poika siirtyi yksiin päiväuniin tuossa 10 kuukauden jälkeen.

Rytminvaihdoksen huomasi siitä, että hän alkoi venyttämään aamu-unille menoa ja lyhentämään iltapäiväunia. Ei siis olisi halunnut mennä aamulla ajoissa nukkumaan ja taas iltapäiväunilta heräsi ihan liian aikaisin, jolloin illoista tuli todella pitkiä ja kiukkuisia.

Pari viikkoa totuteltiin uuteen rytmiin ja sitten poika oppi nukkumaan yhdet kunnolliset päiväunet eli 2-3½ tuntia iltapäivällä. Samalla hän venytti yöunia tunnilla kuudesta aamuseitsemään (ihanaa!). Nyt uni on sitten jakautunut sopivasti vuorokaudelle.

Seitsemän kuukauden iässä hän nukkui kahdet unet, aamupäivällä n. 1½ tuntia ja iltapäivällä pari tuntia.

Meillä poika alkoi itse siirtymään yksiin päiväuniin noin 8kk iässä. En saanut enää millään nukkumaan aamupäikkäreitä vaan ensimmäiset päikkärit siirtyivät noin klo 11(12)-14(15) väliseksi ajaksi ja tämän jälkeen ei enää suostunut nukkumaan toisia unia. ""Väkisin"" en ruvennut nukuttamaan.

Meillä päiväunien pituus on kuitenkin aina vähintään 2h ja joskus jopa 4h. Eli eiköhän se vuorokauden kokonaisunimäärä ratkaise mennääkö yksillä vai kaksilla päikkäreillä.

Olen kuullut, että jotkut nukkuvat jopa kolmet unet, mutta silloin käsittääkseni ne ovat suht lyhyitä pätkiä. Meillä ei koskaan ole poika nukkunut kolmia päikkäreitä. Kaksilla mentiin aina 7-8 kk ikään saakka. Mutta ihan vauvana nukkuikin sitten yhdet maratoniunet (yleensä 4-5h) ja tähän päälle vielä pikku-unet (1-2h).

Ja yöunta on siis lähestulkoon aina ollut 10 tuntia. Eli nyt 10kk iässä kokonaisunimäärä vaihtelee 12-14 tuntia vuorokaudessa.

Tuntuu hölmoltä, että äidin pitäisi päättää milloin lapsi on väsynyt ja kuinka paljon unta hän tarvitsee. Eiköhän vauva itse ilmaise milloin on päiväunien aika ja äidin tehtäväksi jää laittaa lapsi silloin nukkumaan. Vai?

Härregyyd,lapsi ilmaisee kun HALUAA mennä nukkumaan?!Useimmat lapset kyllä eivät haluaisi nukkua päiväunia koska paljon mielenkiintoisempaa olisi tutkia ja leikkiä.Lapsi ei ymmärrä unen tärkeyttä.Lapsesi varmaan ilmoittaa senkin mitä haluaa syödä ja sinä annat juuri sitä.äiti mä tahdon ranskalaisia,juu kyllä kultaseni sinähän sen tiedät parhaiten mikä sinulle on parasta.Voi jeesus!

Mä yritin vääntää rautalangasta mutta ei näköjään menny perille...Jos vauvan unentarve on esim.13h vuorokaudessa niin kuin omalla pojallani tällä hetkellä on.Hän nukkuu yöllä 11h ja päivällä 1h30min+30min ja päivät menevät ilman väsykitinöitä.Jos poika nukkuisi yöunia 11h ja yhdet päiväunet 2h,unenmäärä vuorokaudessa olisi edelleen sama,mutta yhtenäinen valvomisaika pitempi,lopputulos väsykitinää koska vauva tarvitsee lepohetkiä.

Alkuperäisen vauva nukkui päiväunia 2h ja kitisee illalla,tuon kaksituntisen voi jakaa kahteen osaan jolloin unenmäärä on edelleen sama mutta unta on tasaisemmin päivänmittaan,jolloin ei tule liian pitkiä valvomispätkiä jolloin vauva väsyy.

Uni on tärkeää ihmiselle,niin aikuiselle kuin lapsellekkin.Aikuisetkin nukkuvat liian vähän usein ja tulevat kiukkuisiksi,samoin käy lapsille.Lapsille uni vain on paljon tärkeämpää kuin aikuisille koska nuo pienet oppivat koko ajan uutta ja ajatelkaa sitä touhuamisen määrää päivässä,totta hemmetissä he tarvitsevat unta päivälläkin tarpeeksi jotta jaksavat!

Jos valvottaisin poikaani aamulla liian kauan hän varmasti nukkuisi tuon 2h yhteen putkeen ja toisille unille en tuota saisi,ainakaan tarpeeksi ajoissa,siksi juuri on tärkeää laittaa lapsi tarpeeksi aikaisin ensimmäisille päikkäreille jolloin ne ovat lyhyemmät ja unta riittää myös toisille unille.Yritin kysyä miten alkuperäisellä rytmi menee mutta ei tuo sitä ole kertonut.Hän pyysi apua,yritin auttaa,anteeksi vain että perhana menin avaamaan suutani.Valvottakaa lapsianne vaikka koko päivä,ihan samahan se jos nukkuvat 13h yöunet jos se heidän unimääränsä siinä tulee täyteen!!!Prkl...

T:iloisen pirteän hyvin nukkuvan 10kk pojan äiti joka on just nyt pirun kiukkunen

Nyt on pakko kyllä sanoa tähän vielä jotakin:

Oma lapseni on kitisevä ja kiukkuinen, mikäli hän ei päivällä nuku RIIITTÄVÄN PITKÄÄ YHTEINÄISTÄ PÄTKÄÄ. Tämä tarkoittaa vähintään kahden tunnin yhtenäistä unijaksoa. Kaksilla pikku-unilla hän kärttyili pitkin päivää.

Ei kannata yleistää, lapset ovat yksilöitä. Se, mikä sopii sinun lapsellesi, ei välttämättä sovi naapurin lapselle.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että lapsi ei osaa sanoa, milloin pitää mennä nukkumaan. Kyllä se on aikuisen tehtävä järjestää lapsi sänkyyn oikeaan aikaan.

Joo meillä myös on ollu vähän ongelmia päiväunien kanssa... joskus nukkuu vaan 2x40min, vaikka KUINKA heijaan vaunuja ja vähennän/lisään vaatetusta, annan tuttia yms yms yms. Ikää herralla pian 8kk.

Huomattavasti on pirteämpi jos nukkuu kahdet noin 1,5h unet. Olen huomannut saman kun Äiti, että rytmi tosiaan auttaa. Joskus jos poika nukkuu aamulla vaikka 1-2h pidempään,ollaan molemmat ihan hukassa :) onneksi tuota tapahtuu harvoin, vain huonon päiväunipäivän jälkeen nukkuu hirmu pitkät yöunet.

Ja se on kanssa meillä ainakin faktaa, että jos liian väsyneenä yrittää laittaa nukkumaan, edessä on puolen tunnin taistelu. Heti kun alkaa kitistä ""epänormaaleissa"" paikoissa (siis missä ei yleensä itku tule), esim. sylissä, alan puuhailla poikaa nukkumaan. puhumattakaan silmien hankauksesta, haukottelusta...

Mutta kuten joku jo sanoi, vauvatkin ovat yksilöitä :)

7kk meillä nukuttiin just vielä 3 unet, joista ne vimpat alko olla aika mahdottomat nukuttaa ja venähtivät myöhälle jolloin yöunet alko siirtyä myöhälle. Siirryttiin aika kivuttomasti tuossa vaiheessa kaksiin uniin, oli joku hässäkkäpäivä eikä vauva päässyt ku 2 unille mutta huomasin että jaksoi kuitenkin ihan hyvin, tietty yöunille mentiin sitten aikasemmin. Kahdet unet alko sitten olla 2h molemmat, eli pitenivät heti.Meilläkin siirryttiin sitten 10kk yksiin uniin samasta syystä, eli iltapäiväpäikkärit alko olla ongelmalliset, välillä ei auttanu vaikka olis koko kylän kiertäny vaunuilla. Sitten kuitenkaan ne lyhyet aamupäikkärit ei riittäny...muutamassa päivässä alko ne yhdet unet sitten pidentyä, ei heti. Sen jälkeen nukkunut 2-3h yhteen menoon, joskus pidempäänkin.

Lina,omakin poikanikin oli vielä vähän aikaa sitten sellainen,ettei tosiaankaan olisi piristynyt 30min. unesta.Niin kuin sanoin,meille tuo pieni 30min. unipätkä on tullut vasta muutama päivä sitten ja ihmettelinkin ensin kuinka poika jaksaa,mutta ihan pirteänä jaksaa.Ikää tulee lisää ja asiat muuttuvat,poikani on siis tällä hetkellä 10kk niinkuin Lina muistaakseni sinunkin vauvasi.Ja ne toiset päikkärit poika tarvitsee 1,5h pituisina,muuten herää kärttyisenä.Tässä yhtenä päivänä kun oltiin koko päivä reissussa,poika nukkui autossa päivän aikana noin 40min+30min+40min eli melkein normaalin päiväunimääränsä,mutta kiukkuinen kuin ampiainen oli koko illan,eli pelkät pätkät ei riitä,tarvitsee myös tuon yhden pitemmän päiväunen.

Ja vielä toisekseen,kun tämä keskustelu perhana alkoi 7kk ikäisen vauvan päiväunien määrästä ei 10kk ikäisen,niissä on mun mielestä aika iso ero.Mä voin uskoa,että joku 10kk voi jaksaa päivänsä kunnon pitkillä päikkäreille jos nukkuu myös pitkät yöunet.Lina sinun vauvasi nukkuu kunnon pitkät päikkärit,yöunen pituutta en muista,lahopää mikä lahopää ;) Mutta mä en suostu uskomaan,että kukaan 7kk ikäinen jaksaisi väsymättä yksillä 2h päikkäreillä,ellei nuku sitten kyllä todella maratonpitusia yöunia.

Kaikki ovat yksilöitä juu,sen tiedän,mutta edelleen olen tuhansien mua viisaampien kanssa samaa mieltä siitä,että 7kk ikäinen tarvitsee vähintään kahdet päiväunet ja niinkuin sanoin jossain noissa teksteissäni,uskon että jos alkuperäisen vauva nukkuisi kahdet unet joille laitettaisiin ajoissa,hän nukkuisi varmasti niitä yhteensä enemmän kuin 2h.

Nii ja tosta pakkonukuttamisesta piti vielä sanomani,ku joku siitä sano.En mä ole sanonut,että pirteä vauva pitäisi pakkonukuttaa,eihän kukaan nukahda jos ei ole väsynyt.Mä sanoin,että vauva pitää laittaa ajoissa nukkumaan,ei odottaa siihen asti,että vauva on niin väsynyt ettei enää hereillä pysy millään.Vauva näyttää väsymisen pienillä merkeillä jo ennen haukotuksia ja silmien hierontaa ja jokaisella vauvalla ne ovat varmasti yksilöllisiä jne. ,eli jokaisen äidin pitäisi opetella tuntemaan ne oman vauvansa väsymisen merkit,jotta ehtisi laittaa vauvansa nukkumaan ennenkuin tuo on yliväsynyt ja vaikeasti nukutettava.Tuota ajoin takaa,en mitään pirteän vauvan pakkonukutusta....mur...Ja kun vauvalle tulee rytmi niin silloin ne väsymiset tulevat aina samoihin aikoihin,vauva tottuu nukkumaan rytmissä,eikä silloin enää tarvitse kokoajan tutkailla nukuttaako vaiko ei.Päivät sujuvat kun tietää milloin suurinpiirtein pitää vauva laittaa nukkumaan,ja edelleen sanon ettei sen tarvitse tapahtua sotilaallisen minuuttitarkasti,mutta suunnilleen.Ei me aikuisetkaan odoteta joka ilta siihen pisteeseen,että ei enää tolpillamme meinata pysyä,kyllä sitä yrittää mennä ajoissa nukkumaan,kun väsyttää,vaikka vielä jaksaisikin valvoa,jos valvoo liian kauan on itselläkin vaikea nukahtaa ja uni levotonta.No,yksilöllisiä me aikusetki,kai joku voi valvoa niin kauan joka ilta,että nukahtaa ennenkuin sänkyyn pääsee ;)

Jopas tuli keskustelu :) eihän tässä enää voi olla edes kiukkunen :D

Poika 10kk,ei riitä lyhyet aamupäikkärit.Poika nukkuu ekat päikkärit 1h30min ja toiset ovat vasta ne pätkät 30min. kestävät.Jos nukkuu ekat lyhyet niin kiukku on varma.

Poikani on vuoden. Kymmenen kuukauden iässä hän alkoi siirtymään yksiin uniin kaksista. Siihen asti tarvitsi kahdet päiväunet ehdottomasti.

Ja yksiin tosiaan siirryimme sen vuoksi, että kahdet tirsat lyhenivät molemmat liian pieniksi.

Ystävälläni on tytär, joka on nukkunut noin puolen vuoden iästä alkaen yhdet päiväunet. Mutta niiden mitta olikin sitten nelisen tuntia. Noin vuoden iässä lapsi lyhensi päiväuniaan pariin-kolmeen tuntiin. Ja aika aurinkoinen tapaus hän on, ei pahemmin nähdessämme ole väsymystä kiukkuillut.

Kukin tavallaan, lapsesta riippuen. Meillä ei neuvolassa ole ohjattu nukkumisia tiettyyn määrään tai tiettyyn pituuteen. Täti on aina vain kysynyt, että olenko tyytyväinen lapsen nukkumiseen. Hän on ilmeisesti nähnyt niin monta erilaista nukkujaa, että ei halua pistää tietyn ikäistä lasta mihinkään unimuottiin.

Yhteistyössä