Mua harmittaa toi Teiniäidit-sarja :( Siihen on ilmeisesti oikein etsitty tietyntyyppisiä äitejä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex nuori äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex nuori äiti

Vieras
Tuo niin vahdistaa stereotypista kuvaa nuorista äideistä. Kaikki tulleeet vahingossa raskaiksi ja kaikki sellaista bilettävää sorttia.

Kun on meitä nuorina äidiksi tulleita muunkinlaisia. Itse sain esikoisen 19v eli teininä. Lapsi oli suunniteltu. Olin naimisissa ja halusin enemmän kuin mitään muuta elämässäni äitiyttä. Lapsia saisi tulla niin paljon kuin Luoja soisi. Rakastin kovasti miestäni (26v) enkä nähnyt mitään syytä vetkuttaa perheen perustamista kun molemmat sitä jo halusimme.

Nyt olen jo 31v ja odotan jo kuudetta lastamme <3 Elämä on ollut antoisaa enkä vaihtaisi päivääkään pois. Toki välillä on ollut rankkaakin, ehkä rankempaakin kuin mitä teininä etukäteen ajattelin, mutta varmasti hyvä niin, ettei kaikkia rankkuuksia etukäteen edes osannut murehtia.. Hyvät hetket on olleet kuitenkin myös paljon vielä upeampia kuin etukäteen osasin kuvitellakaan.

Minä en ryyppää, en polta, en meikkaa. Juu, olen vanhoillislestadiolainen.

On meitä muunkinlaisia nuoria äitejä. Kanssani samaan aikaan raskaana oli entinen luokkakaverini peruskouluajoilta. Ei ole lestadiolainen, mutta kiltti, kunnollinen ja vaikka hänelle raskaus oli yllätys, niin oli kyllä kypsä ja fiksu jo silloin. Tykkäsi mm. leipoa, retkeillä koko perheellä (ja tykkää siis edelleen) ja myöhemmin on opiskellut vielä pitkälle. Biletys ei ole koskaan kiinnostanut.

Noi tuon sarjan nuoret äidit (Katselin Yle Areenasta mielenkiinnosta ja en nyt jaksa keskustelua siitä onko Yle Areenan katselu jonkun vanh. lest. mielestä syntiä vai ei. Yleensä en katso. Nyt katsoin.) ovat jokseenkin epävakaita tapauksia ja kaikki jotenkin samantyylisiä keskenään. Olisi ollut kiva, jos sarjaan olisi valittu eri arvot omaavia nuoria...

No, itse ajattelet ehkä hieman eri tavalla nuorista äideistä, johtuen vanhoillislestadiolaisuudesta...Oma näkökantasi on ehkä hieman kapea ja ahdaskatseinen.
Itse ajattelen "teistä", että olette säälittäviä ressukoita ja lapsentekokoneita sekä pakotettuja elämään ankarien sääntöjen mukaisesti.
Omasta mielestäni nuorena kuuluu bilettää ja elää holtittomasti, jotta on mitä vanhana muistella.
Eli ihan normaaleilta ja hyviltä teiniäideiltä kyllä mielestäni vaikuttavat. Kuulin myös radiosta haastattelun ja minulle jäi erittäin positiivinen vaikutelma. Itse olen 40v

Ehkä sarjaan on myös hakeutunut persoonia. Moni "tavallinen" teiniäiti ei ehkä edes haluaisi koko sarjaan. Ja koska sarjoihin halutaan draamaa, ei heidän elämässään sitä olisi. Jäisi sarja aika lyhyeksi, kun äitien päivät olisivat päivästä toiseen aika samanlaisia.

En ole katsonut ko. sarjaa, mutta mieluummin mä katselisin tuommoisia, 'tavallisia' nuoria äitejä, kun jotain kapeakatseisia, takakireitä, vauvantekokone-lessuja.

Niinjuu.. Miten ne lessut edes vois esiintyä tuommosessa ohjelmassa? .. Saisko ne sitten katsoa sitä? Vai onko tähänkin jokin takaportti olemassa - telkkaria ei saa katsoa mutta netistähän kaiken näkee?

No joo, periaatteessahan tietenkin 19-vuotias on teiniäiti, mutta kyllä minä silti liitän tuon termin alaikäisyyteen. Ap on mielestäni "vaan" nuori äiti. Kyllähän jokainen tajuaa, että muunkinlaisia teiniäitejä kuin ohjelmassa kuvatut on, mutta ei kaikki todellakaan halua tuollaiseen ohjelmaan.

Kyllähän mä olisin hyvin voinut mennä sarjaan puhumaan rakkaista lapsistani ja kokemuksistani :) Toki olisi pitänyt saada hyväksyntä sinne menoon ensin, mutta varmasti se olisi minulle suotu. Tosin kun olen jo 31v, niin ehkä en olisi kelvannut sinne?

Luoja yksin tietää minkä verran lapsia vielä saamme <3 Jokainen heistä tulee olemaan tervetullut ja rakastettu! Ehkäisyä emme ole käyttäneet emmekä tule käyttämään :) Hyvin on jaksettu ja elämästä nautittu ja nautin ihan täysillä myös tästä kuudennesta raskaudestani ja olen innoissani tulevasta vauvasta, vaikka onkin "jo kuudes".

Alkuperäinen kirjoittaja ex nuori äiti;27304845:
Kyllähän mä olisin hyvin voinut mennä sarjaan puhumaan rakkaista lapsistani ja kokemuksistani :) Toki olisi pitänyt saada hyväksyntä sinne menoon ensin, mutta varmasti se olisi minulle suotu. Tosin kun olen jo 31v, niin ehkä en olisi kelvannut sinne?

Luoja yksin tietää minkä verran lapsia vielä saamme <3 Jokainen heistä tulee olemaan tervetullut ja rakastettu! Ehkäisyä emme ole käyttäneet emmekä tule käyttämään :) Hyvin on jaksettu ja elämästä nautittu ja nautin ihan täysillä myös tästä kuudennesta raskaudestani ja olen innoissani tulevasta vauvasta, vaikka onkin "jo kuudes".

Oletko sä jonkun holhouksen alla, vai mikset saa tehdä itse elämääsi koskevia päätöksiä?

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
jestas!kyllä mua niin säälittää tommoset lapsenteko koneet ovat kuin lehmät! pakko poikia joka vuosi ettei mene umpeen...ookko oikeesti ajatellut ammatti apua?aikuinen ihminen tarvii joltain pomolta hakea lupalapun saako osallistua?! anteeksi kärkäs kirjoitus mutta uskonlahkot pitäisi kieltää lailla ihminen ajatelkoot omilla aivoillaan eikä niinkuin johtaja määrää.

Oletko sä jonkun holhouksen alla, vai mikset saa tehdä itse elämääsi koskevia päätöksiä?

No en tietenkään ja toki voisin keltään kysymättä tehdä mitä lystäisin. Koskee myös muita asioita. Suomi on vapaa maa. TAHDON kuitenkin ottaa tiiviin yhteisömme muidenkin jäsenten mielipiteen ja tunteet huomioon päätöksissä, joiden seuraamukset (keskustelu nuoresta LESTADIOLAISäidistä) koskettaisivat myös muita kuin itseäni :) Tämä on minulle ihan itsestään selvää.

Kenenkään ei ole "pakko poikia joka vuosi". Itse TAHDON ottaa vastaan kaikki lapset, jotka Herra meille suo. Rakkaudella otan heidät vastaan kasvattaakseni ja hoitaakseni, rakastaaksemme heitä.

Tämä on minun elämäni suuri sisältö, että SAAN olla lasteni kanssa ja saada vielä lisääkin lapsia. Eivät ole ikinä olleet rasite, vaan ilolla heitä hoidan.

Nyt onkin lähdettävä tekemään koululaisille välipalaa, koska tulevat pian koulusta <3 Pienet on päiväunilla ja näin saan myös sitä omaa aikaa. Elämäni on ihanaa ja usko on kaiken yllä upeana. Ette voi edes aavistaa miten rikasta elämä voi olla :)

jestas!kyllä mua niin säälittää tommoset lapsenteko koneet ovat kuin lehmät! pakko poikia joka vuosi ettei mene umpeen...ookko oikeesti ajatellut ammatti apua?aikuinen ihminen tarvii joltain pomolta hakea lupalapun saako osallistua?! anteeksi kärkäs kirjoitus mutta uskonlahkot pitäisi kieltää lailla ihminen ajatelkoot omilla aivoillaan eikä niinkuin johtaja määrää.

Toi on vähän ristiriitainen ajatus, että ihmisten pitäisi ajatella omilla aivoillaan, mutta silti olet poistamassa uskonnonvapautta, eli eduskunta määräisi, mihin saa uskoa. Pitäisikö esim. puolueitakin kieltää lailla sen vuoksi, että niissä ajatellaan asioista "väärin"?

Ps. itse en ole saanut lapsia joka vuosi, vaan meille heitä on siunaantunut viisi 10 vuodessa eli periaatteessa "joka toinen vuosi", vaikka välillä onkin ollut pidempi väli, välillä lyhempi. Ja nyt saamme jouluksi vielä pikkuisen <3 Voi onnea :)
Tiedän monia lestadiolaisia, joilla lapsia on vähemmän kuin meillä ja joillain sitten tosi tiheäänkin. Kaikki tietämäni ovat olleet lapsistaan ikionnellisia.

No mun mielestä teiniäitiyden huonoja puolia usein on se että helposti jäädään vaan kotiin puskemaan lisää lapsia, ei kouluttauduta, ei hankita työkokemusta ja uutta näkökulmaa työelämästä.
Jäädään siihen kierteeseen että tulot on pienet ja monen lapsen perheessä menot on suuret.

Mutta ap sinähän toteutat tätä minun pelkoani melko täydellisesti, erona teiniäiteihin annat vielä ulkopuolisten sanella mitä elämälläsi teet. Pelottavaa isolla P:llä.

Alkuperäinen kirjoittaja ex nuori äiti;27304917:
Nyt onkin lähdettävä tekemään koululaisille välipalaa, koska tulevat pian koulusta <3 Pienet on päiväunilla ja näin saan myös sitä omaa aikaa. Elämäni on ihanaa ja usko on kaiken yllä upeana. Ette voi edes aavistaa miten rikasta elämä voi olla :)

Kyllä varmasti voimme aavistaa ja tietääkin, elämä voi olla rikasta ilman useita lapsia ja uskoakin.

Elämän ei myöskään tarvitse olla täynnä uskon sanelemia sääntöjä kuinka voi omassa elämässään toimia.

Meidän perheessä on aika perinteinen jako eli mies ansaitsee rahallisen elannon ja minä teen kotityöt ja olen päävastuussa lapsista. Toki lapset miehellekin ovat suuri ilo ja elämän rikkaus.
Minä teen elämälläni, kuten haluan elämälläni tehdä. Olen antanut elämässäni johdatuksen korkeammalle ja olen todella onnellinen valitsemallani tiellä.

Yhteistyössä