Mua käy sääliks poikia jotka joutuvat pitämään tyttöjen vaatteita.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Starbucks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Myönnän etten viitsinyt koko ketjua lukea, koska jostain syystä näissä vaateketjuissa on alkanut heti kamala tappelu mielipideasioista. Jos poika tahtoo pitää vaaleanpunaista paitaa hyvillä mielin - suotakoon se hänelle, mutta se on kyllä fakta että hyvin pian joutuu varmaankin silmätikuksi muiden lasten joukossa. Lapset osaavat olla aika raakoja suustaan, näin olen ikävä kyllä huomannut. Jos poika vaaleanpunaisessa paidassa kestää ilman pahaa mieltä muiden kummastelut yms, se on hieno asia.

Mun ihan ikioma mielipide on se, etten halua pukea poikiani tyttöjen vaatteisiin. Kukkasukat menee, mutta en mä kaikkia tyttöjen vaatteita kierrätä poikien vaatekaappiin. Mä myyn kirpparilla vaatteita, jotka eivät enää meillä sovi kierrätettäväksi. Ostan sitten mieluisampia vaatteita kotiin kirppareilta ja kaupoista. Sen verran turhamaiseksi kai voin itseäni sanoa, että pienelle poikavauvalle meillä ei vaaleanpunaista pueta! Isompien lasten kohdalla mulla on ollut periaatteena se, että mä yritän pitää huolen siitä ettei lapset joudu kiusan tai pilkan kohteeksi vaatteidensa vuoksi. Mä tykkään panostaa vaatteisiin. Mulle on tärkeää että lapset kulkevat puhtaissa ja siisteissä vaatteissa.

Noi värikysymykset sitten näissä poikien vaatteissa. Onhan niitä pojillekin vaaleanpunaisia kauluspaitoja yms. Meillä vain pojat eivät sellaisia päällensä halua. Itse suosin pojilla mieluummin kirkkaita perusvärejä niiden iänikuisten tummansinisten ja vihreiden rinnalla. Punainen sopii todella hyvin pojallekin!

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Myönnän etten viitsinyt koko ketjua lukea, koska jostain syystä näissä vaateketjuissa on alkanut heti kamala tappelu mielipideasioista. Jos poika tahtoo pitää vaaleanpunaista paitaa hyvillä mielin - suotakoon se hänelle, mutta se on kyllä fakta että hyvin pian joutuu varmaankin silmätikuksi muiden lasten joukossa. Lapset osaavat olla aika raakoja suustaan, näin olen ikävä kyllä huomannut. Jos poika vaaleanpunaisessa paidassa kestää ilman pahaa mieltä muiden kummastelut yms, se on hieno asia.

Mun ihan ikioma mielipide on se, etten halua pukea poikiani tyttöjen vaatteisiin. Kukkasukat menee, mutta en mä kaikkia tyttöjen vaatteita kierrätä poikien vaatekaappiin. Mä myyn kirpparilla vaatteita, jotka eivät enää meillä sovi kierrätettäväksi. Ostan sitten mieluisampia vaatteita kotiin kirppareilta ja kaupoista. Sen verran turhamaiseksi kai voin itseäni sanoa, että pienelle poikavauvalle meillä ei vaaleanpunaista pueta! Isompien lasten kohdalla mulla on ollut periaatteena se, että mä yritän pitää huolen siitä ettei lapset joudu kiusan tai pilkan kohteeksi vaatteidensa vuoksi. Mä tykkään panostaa vaatteisiin. Mulle on tärkeää että lapset kulkevat puhtaissa ja siisteissä vaatteissa.

Noi värikysymykset sitten näissä poikien vaatteissa. Onhan niitä pojillekin vaaleanpunaisia kauluspaitoja yms. Meillä vain pojat eivät sellaisia päällensä halua. Itse suosin pojilla mieluummin kirkkaita perusvärejä niiden iänikuisten tummansinisten ja vihreiden rinnalla. Punainen sopii todella hyvin pojallekin!

Niin...missähän vaiheessa se muuttu hyväksytyksi että miehellä voi olla punainen/vaal.pun kauluspaita mutta pikkupojalla/vauvalla ei sen väristä paitaa...

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:

Niin...missähän vaiheessa se muuttu hyväksytyksi että miehellä voi olla punainen/vaal.pun kauluspaita mutta pikkupojalla/vauvalla ei sen väristä paitaa...

Voi kiesus näitä vaateketjuja... Mä yritin laittaa niin selvästi tuohon omaan juttuuni sen että se on MINUN IKIOMA MIELIPIDE. Mä en vain halua pientä poikavauvaa vaaleanpunaisissa hörhelöissä pitää. Se on vain minun oma mielipiteeni. Aivan sama onko se hyväksyttyä vai ei. Minä vain satun pukemaan lapseni niin. Minusta on niin tympeää että aina saa kuraa niskaan, jos esittää ihan ystävällisessä hengessä oman mielipiteensä. Enhän mä täällä lynkannut ketään joka haluaa pukea poikavauvansa vaaleanpunaiseen. Tää palsta on kyllä viime aikoina tullut siitä tutuksi, että joka jeevelin ketjussa saadaan riita aikaiseksi. Se minun osalta nyt GOODBYE. Onneksi on muitakin palstoja, jossa voi ihan mukavassa hengessä keskustella =)

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä :
Voi kiesus näitä vaateketjuja... Mä yritin laittaa niin selvästi tuohon omaan juttuuni sen että se on MINUN IKIOMA MIELIPIDE. Mä en vain halua pientä poikavauvaa vaaleanpunaisissa hörhelöissä pitää. Se on vain minun oma mielipiteeni. Aivan sama onko se hyväksyttyä vai ei. Minä vain satun pukemaan lapseni niin. Minusta on niin tympeää että aina saa kuraa niskaan, jos esittää ihan ystävällisessä hengessä oman mielipiteensä. Enhän mä täällä lynkannut ketään joka haluaa pukea poikavauvansa vaaleanpunaiseen. Tää palsta on kyllä viime aikoina tullut siitä tutuksi, että joka jeevelin ketjussa saadaan riita aikaiseksi. Se minun osalta nyt GOODBYE. Onneksi on muitakin palstoja, jossa voi ihan mukavassa hengessä keskustella =)

Haluaisitko tarkentaa, mikä tuossa oli kuraa?

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Minua taas ärsyttää se, että niin tiukasti lokeroidaan se, mitkä ovat tyttöjen ja mitkä poikien vaatteita..
Ja etenkin poikien kohdalla ollan hyvin tiukkoja asian suhteen. Niinkuin vaaleanpunainen asuste, olisi uhka miehisyydelle..

Samoin :wave: Ennen vanhaan tytöt ei saanut pitää housujakaan kun ne oli poikien vaatteita :attn: Omia stereotyyppisiä käsityksiä ei kannata ainakaan ääneen lausua ettei omat lapsetkin niitä omaksu. Ja ei, meidän poika ei kulje "tyttöjen" vaatteissa vaan niissä mitkä on myynnissä kaupoissa siellä poikien osastolla.

Olethan myös yhtä joustamaton tyttöjen suhteen, ei yhtään sinisistä tai robottia, autoa tai Spiderman kuviota heille!

No kyllä minullakin ehkä pistäisi silmään, jos pojan päällä ei ole mitään muuta kuin vaaleanpunaista. Säälisin myös tyttöä, joka tälläistä joutuisi kärsimään ;)

Mutta joo, mä pitkän etsimisen jälkeen löysin tyylikkään vaaleanpunaisen paitapuseron pojalle. Oikein poikien mallistoa. Viimekesänä en löytänyt kivaa vaaleanpunaista t-paitaa pojalle, harmitti. Edellisvuonna oli meinaan hyvällä poikamaisella kuviolla.

Pojan vaatteissa on ihan tyttöjenkin mallistoa, mikäli ne malliltaan ja kuvioiltaan tahi väriltään iskee minun silmiin. Musta/tummansininen/harmaa ovat mielellään pannassa. Tykkään punaisesta/oranssista/vihreästä/ruskeasta....

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä :

ja sä siis saat kirjoittaa oman mielipiteesi mutta kukaan ei saa sitä kommentoida? jos tänne kirjoittaa mielipiteensä niin tulee varautua siihen ettei kaikki ole samaa mieltä ja myös sen kertovat.

Hih, meidän tyttöjä on tosiaan luultu pojiksi yks kesä kun naapuriin muuttivat uudet ihmiset ja tulivat esittäytymään. Tytöillä oli silloin liekkikuvioiset lippikset päässä, siniset collegetakit ja tais olla tummahkot collegehousut jalassa... Siinä sit yrität selittää että joo, meillä on kaks tyttöä ja naapuri kattoo suu auki sen näköisenä että eikös tuolla pihalla juokse kaks poikaa...

Meillä on pojilla vaaleanpunaiset paidat - poikien kylläkin, mutta silti "tyttöjen väriset" ja on punaisiakin paitoja. Miksi ihmeessä PUNAINEN on vain ja ainoastaan tyttöjen väri?!? Säälitkö siis poikaani, jolla on punainen poolo? EN minä nyt poikiani tyttöjen mekkoihin tai muihin todella tyttömäisiin vaatteisiin pukisi, mutta siis että jokin yksittäinen väri olisi tyttömäinen (kuten vaaleanpunainen, punainen, liila), niin sitä en tajua.
Meidän tyttö on taasen käyttänyt poikien vihreitä ja vaaleansinisiä vauvavaatteita...häntäkin pitäisi kai sääliä. Nyyh :'(

Miksi tässä hyökätään ap:ta vastaan, joka kertoi totuuden? On totta, että poikaa, jolla selkeesti tyttöjen vaatteita voidaan kiusata koulussa tai päiväkodissa. Näin on aina ollut ja tulee varmaan olemaankin, vaikka se on vääörin. Mutta turha ap:ta haukkua totuuden kertomisesta. Olen ollut monissa päiväkodeissa töissä ja kyllä vaan alkaa jopa eskarissa jo se vaatteiden perusteella arvioiminen. Lapset iovat julmia toisilleen ja kyllähän aikuisten asenteet ja ylipäätään tämä nykyajan sukupuoliroolitus vaikuttavat. Jos haluatte tehdä oikein hemmetin suvaitsevaisia pojistanne tai tytöistänne niin vetäkää viimeiseen ääripäähän:kasvattakaa niinkuin lapsi olisi sukupuoleton. Näin teki eräs perhe.

Tiedän pari poikalasta (2-3 vuotiaita) jotka haluavat itse silloin tällöin "tyttöjen värisiä" vaatteita. Ovat paljon pirteämpiä kuin poikien mustat ja tumman siniset!

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Miksi tässä hyökätään ap:ta vastaan, joka kertoi totuuden? On totta, että poikaa, jolla selkeesti tyttöjen vaatteita voidaan kiusata koulussa tai päiväkodissa. Näin on aina ollut ja tulee varmaan olemaankin, vaikka se on vääörin. Mutta turha ap:ta haukkua totuuden kertomisesta. Olen ollut monissa päiväkodeissa töissä ja kyllä vaan alkaa jopa eskarissa jo se vaatteiden perusteella arvioiminen. Lapset iovat julmia toisilleen ja kyllähän aikuisten asenteet ja ylipäätään tämä nykyajan sukupuoliroolitus vaikuttavat. Jos haluatte tehdä oikein hemmetin suvaitsevaisia pojistanne tai tytöistänne niin vetäkää viimeiseen ääripäähän:kasvattakaa niinkuin lapsi olisi sukupuoleton. Näin teki eräs perhe.

ei täällä hyökätä ketään vastaan vaan kerrotaan erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia. ja jos kaikki maailma äidit lopettaisivat lasten vaatteiden jaottelun niin ei olisi enää kiusaamista siitä asiasta. vaan kaikki saisi kulkea sen näköisinä kuin haluaa. mut niin kauan kuin me lapsillemme opetamme että täytyy käyttäytä ja näyttää smalta kuin muut, niin kauan jatkuu kiusaaminen

Mun pojalla on vaaleanpunaista, punaista, yms. Ihan poikien puolelta ostettuja, tai sitten unisex-vaatteita. Tytölläkin on sinistä, ruskeaa, vihreää....

Mutta mitään Barbie-paitaa tai Disneyn prinsessaa en pojalle pukisi. Enkä Spiderman-paitaa tytölle, paitsi jos hän sellaisen välttämättä haluaa :whistle: . Mun mielestä värit ei tee vaatteesta tytön tai pojan vaatetta, vaan leikkaus ja kuviointi vaikuttaa myös: en laittaisi pojalle myöskään sinistä paitaa missä on prinsessaprintti.

Mutta asiaan; Oletan että ap tarkoittaa näitä perheitä, missä kaikki vaatteet kierrätetään tytöltä pojalle. Tyttö saa olla "oman sukupuolensa värisissä " vaatteissa, ja poika kulkee vuodesta toiseen keijulenkkareissa, vaaleanpunaisessa haalarissa missä on röyhelöt vyötäröllä, ja pinkissä Hello Kitty-pipossa. Arvatkaas mitä? Muakin säälittäisi tällainen poika :/ , sillä kyllä hänkin varmaan joskus haluaisi sinistä vaatetta, traktori- tai Cars-paidan, tms.

No meidän poikavauvalla on joskus ollut esikostytöltä pieneksi jääneet punaiset sukkahousut jalassa, kun kaikki pojan omat ovat olleet likaiset. Eikä ole säälittänyt yhtään. Eipä tuo vajaan vuoden ikäinen ole asiaa pahakseen pannut. Enkä kyllä usko että sen elämä on tuon takia pilalle mennyt.

Mun poikaa luuliin tytöksi koska sillä oli vihreä paita ja punaiset housut.

"Ihan vaatteiden perusteella näin ajattelin" sanoi täti.

Jotenkin muinaisajalta tuo lokerointi mitkä on tyttöjen ja poikien värejä.

Voi ei,oonkohan tehnyt jotain peruuttamatonta. Poika käytti vauvana myös punasia potkupukuja,keltaisiakin joissa oli jotain lintuja, valkoisia joissa oli pupuja... Ja voi meidän tyttöjä,on ollu karhuherra Paggington-paitoja jotaka on joskus pojalle ostettu mutta tytöt niihin tykästyneet.

Alkuperäinen kirjoittaja puna housu:
No meidän poikavauvalla on joskus ollut esikostytöltä pieneksi jääneet punaiset sukkahousut jalassa, kun kaikki pojan omat ovat olleet likaiset. Eikä ole säälittänyt yhtään. Eipä tuo vajaan vuoden ikäinen ole asiaa pahakseen pannut. Enkä kyllä usko että sen elämä on tuon takia pilalle mennyt.

Mun melkein kolmevuotiaalla pojalla on kirkkaanpunaisia sukkahousuja :)

Mutta niissä ei ole mitään My Little Pony- tai prinsessakuviointia. Eli siksi ne käy mun mielestä ihan hyvin myös pojalle pitkien housujen alle.

Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
VOITTEKO OLLA KÄSITTÄMÄTTÄ KAIKEN VÄÄRIN? OLISKO SE KENTIES MAHDOLLISTA? JOS LUKISITTE KETJUA TERKEMMIN!!
KYSE EI OLE PELKÄSTÄÄN VÄERISTÄ VAAN KOKONAISUUDESTA!

MIe nyt vielä koitan kysyä, että kuinka monta yli 3-vuotiasta poikaa olet nähnyt puettuna strassein ja paljetein koristeltuun barbipaitaan?

nämä tyttöjen ja poikien vaate jutut on aikuisten löpinöitä ainakin noiden värien suhteen..
tuskin kukaan täysjärkinen äiti pukee pojalleen mekkoa :/
mun kohta 9v likka rkastaa sinistä väriä kaikissa eri sävyissä ja ostin sille tyttöjen talvitakin joka on taivaan sininen jossa mustat housut,olis halunnut että nekin olis ollut saman siniset mutta kun ei ollut...

mutta jos selkeesti jokin pojan vaate tai tytön vaate esim se kuva siinä vaatteessa niin en pukis niitä vastakkaisille sukupuolille,,ellei tyttö halua pitää sitä spaiderman paitaa ihan välttämättä ja siitä tulis tappelu,,senkus pitää =) ja jos oli poika joka haluaa pistää päälle sen pienimerenneito paidan joka on pohjaltaan roosan värinen niin antaa laittaa...

mun siskon pojat 14v ja 13v haluaa pinkkejä vaatteita,petivaatteita ym... ja rumia kalsareita siis mitä rumempi kuosi sen parempi,,eli ns pappa kama on jees :D ja molemmilla on tyttö ystävät eli ei toi pinkki väri ole niistä homoja tehny tai kiusattuja tai kiusaajia,,noi poitsut on hyvin avara katseisia,ei tuomitse ja antaa kaikkien kukkien kukkia...

kiusaajaksi kasvatetaan,,sillä että vanhemmat taputtaa päähän kun lapsi tekee pahojaan,,eihän matti tee mitään pahaa,,pusi pusi :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Oon monesti huomannut poikavauvoja/lapsia jotka joutuvat pitämään tyttöjen vaatteita. Ehkä vaatteet kiertävät sisarukselta toiselle.
Eilen aloin oikeasti miettimään kuinka noinkin pieni asia voi vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa esim. päiväkodissa ja/ tai koulussa. Vaaleanpunaiset sukat, punainen paita tai kukkakuvio kengissä aiheuttaa leimaamisen, sillä lasten maailma on kova nykypäivänä.
Miksei sitä ymmärretä laittaa jotain pojille poikien vaatteita ja tytöille tyttöjen vaatteita. Sääliks käy.

:(

On se ankeaa. ÄIDIT JA ISÄT ne ohjaavat lapsensa ajattelemaan että joku tietty väri tai vaate on nimenomaan tyttöjen vaate tai poikien vaate. Päiväkodin henkilökunta on sentään niin fiksua, ettei ala lapsia luokitella jos tytöllä on tummansiniset purjevenevaatteet tai pojalla on punainen villahaalari.

Pienet lapset eivät keksi omasta päästään että on "väärin" jos tytöllä on paidassaan traktorin kuva tai pojan paidassa perhonen tai jos pojalla on punainen paita.

Mietipä itseäsi, käytitkö yläasteella sinistä väriä vaatteissasi? Kukkakuvioisia vaaleanpunaisia vaatteita tai kenkiä?
Pienille lapsille jostain syystä pidetään tärkeänä pukea "tyttövaatteet" tai "poikavaatteet" ihan siitä syystä että ohikulkijat tunnistavat lapsen tytöksi tai pojaksi. Vaateteollisuus varmasti välttelee unisex-värejä jotta vanhemmat saataisiin ostamaan uudet vaatteet toiselle sukupuolelle ja vaatefirmat saavat enemmän rahaa.