Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Onko oikeasti joskus käynyt niin, että joku pettää vain kerran?
Tuskin. Mä ainakin petin aina vaan uudelleen miestä vaikka eka kerran jälkeen (tosissani kyllä) sanoin etten enää koskaan. En jäänyt enää kiinni... Kun on sen kerran tehnyt ja itselleen selittänyt jotenkin oikeaksi ja saanut puolison anteeksiannon niin se niin HELPPO tehdä uudelleen. Ja enää ei sitten kaduta...
Nyt olen eronnut ja mulla on uusi mies ja tässä suhteessa ja tätä miestä en petä. En enää halua sellaista valheellista elämää. Koska pettäminen pilaa suhteen kokonaan. Se tuhoaa viimeisenkin pisaran rakkautta, sen jälkeen ei enää ikinä kumpikaan pysty rakatamaan puhtaasti, aidosti ja täysillä toista. Ei ole enäää rakkautta, eikä sitä tule. Se mikä on mennyt on mennyt. Suhde on kuollut.
Ja petetty puoliso... Haluaako kukaan olla petetty. Olla pettäjän kanssa. Kun puoliso on satuttanut, loukannut, ja lyönyt henkisesti. Siis todella pahasti. Itsekkäästi. Julmasti. Välittämättä omasta puolisostaan. Antanut toiselle sen mikä kuuluu ainoastaan omalle puolisolle. Asettanut omat tarpeensa ja vieraan ihmisen oman puolison edelle. Tuhonnut luottamuksen, hyljännyt henkisesti, satuttanut tahallisesti. Ei sellaista voi rakastaa. Eikä pettäjä rakasta puolisoaan vaan itseään. Ei pettäjä kärsi (vaikka se väittäisi niin). Pettäjä on saanut nautinnon, pettäjä on petetyn yläpuolella, pettäjää ei satu. Pettäjä voi tuntea sääliä puolisoaan kohtaan, mutta ei rakkautta. Hän on hyvillään kun hän itse ei ole petetty ja että hän sai itse pettää. Ja toinen saattaa jopa antaa anteeksi. Kun pettäjä pyytää anteeksi, anelee anteeksiantoa ja armoa, selittää etten ymmärtäny/tarkoittanu/halunnut, se vain kävi, en tiedä mikä minuun meni. Ja petetty uskoo, ja antaa anteeksi. Ja pettäjä voittaa, ja miettii: hkä se sitten ei ollut niin paha juttu, mä voin tehdä niin uudelleen, no nyt paljasta sille ikinä ja pidän huolen etten jää kiinni, olen muuten tosihyvä puoliso sille, se hyvittää kaiken myös pettämiset...
Eli mun mielestä pettämisen takia kannattaa erota. Paremman suhteen löytää aina, kun ei tyydy paskaan.