Muistihäiriöitä ja huolimattomuutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hajamielisen vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hajamielisen vaimo

Vieras
Mieheni on oikea hajamielinen professori. Hän unohtaa juustot ja voit pöydälle, ovet auki, kahvinkeittimen ja hellan päälle... Valot palavat ympäri vuorokauden, autossa on ovet auki, tavarat jäävät siihen mihin lasketaan: baariin, kylään, kauppaan.. Jääkaappi usein jää raolleen, niin että ruoat menevät pilalle ja kaapin takaseinä peittyy jäähän.

Häneltä tuntuu kokonaan puuttuvan rutiinit siitä, että esim illalla ja lähtiessä käydään asunto nopeasti läpi, tsekataan keittiö, avoimet ikkunat ja muut asiat joista voi tulla ongelmia jälkikäteen.

Unohduksia sattuu ainakin viikoittain, välillä päivittäin. Itse olen koittanut hoitaa asiaa niin että aina kun huomaan unohduksen, sanon asiasta tai lähetän tekstarilla viestin siitä mikä meni tällä kertaa pieleen. Isot vahingot saattavat vähän hätkähdyttää miestä, mutta pienet asiat (esim kirjani kastuminen ikkunan jäätyä auki) eivät tunnu tekevän minkäänlaista vaikutusta.

Kun mies ottaa jostain asiasta vastuun, se yleensä hoituu kunnolla, mutta vastuun ottaminen edellyttää minulta suurta pohjatyötä. Viime aikoina on tapahtunut pari unohdusta, jotka ovat saaneet minut tosiaan pelkäämään sitä että talo (ja minä!) saattavat joku päivä tällä tahdilla palaa.

En haluaisi kulkea miehen perässä kuin pienen lapsen, mutta jotain pitäisi tapahtua.. Olisiko hyviä vinkkejä siitä, kuinka saisin edes sen verran elämisen perustaitoja opetettua miehelle, että ei nyt talo palaisi tai varkaat kävelisi avoimista ovista sisälle?

Mieheni on vaativassa työssä ja paineet näin taantuman aikaan ovat kovia, joten tällä voi selittää osan tapahtumista, ajatukset vain ovat muualla. Mutta hajamielinen hän oli jo ennen työpaineiden kerääntymistä, tilanne on vain vähän pahentunut. Iältään mies on vajaa nelikymppinen.

Uusimmat

Yhteistyössä