Muita joille opiskelu ei ole mahdollista taloudellisista syistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla ei ole työkokemusta niin paljon, että saisin aikuiskoulutustukea eli rahana oli ihan pelkkä opintoraha. Mulla on luottotiedoissa merkintä niin en saisi opintolainaa. Velkojani kyllä maksan koko ajan pois.

Haluamastani koulutuksesta on välillä tarjolla monimuotokoulutuksia, mutta niihin on vaikeampi päästä koska sisälle otetaan pienempi määrä. Tuo koulutus muoto kuitenkin mahdollistaisi töiden tekemisen melkein kokopäiväisesti ellei jopa kokonaan kokopäiväisesti, toki pois lukien työssäoppimiset.

Mutta tuossa tulisi kuitenkin este vaikka pääsisin tuollaiseen koulutukseen. Nimittäin työkkäri. Olen asiasta kysynyt ja niin kauan kuin olen työkkärin kirjoilla niin ei olisi mahdollista opiskella monimuotoisesti. Kun eivät voi kuulemma etukäteen tietää pystynkö tekemään töitä ja opiskelemaan yhtä aikaa. Tilanne olisi kuulemma eri jos olisin tehnyt töitä ja opiskellut ja sitten vasta jäänyt työttömäksi.

Olen kyllä töissä ja viimeksi olen liitosta saanut rahaa vajaa vuosi sitten, mutta olla työkkärin kirjoilla koska en ikinä tiedä tuleeko tunteja niin paljon, että pärjään pelkällä palkalla. Tunnit kun vaihtelee niin huimasti enkä mitenkään voi etukäteen tietää tuleeko sairaslomia muille ja pitää paikata.

Pelkkä opintoraha jota päiväopiskeluissa saisin ei mitenkään riitä meidän talouden menoihin. Nytkin tekee välillä tiukkaa koska ulosoton takia mun käteen jäävä palkka on pieni ja kun se vaihtelee tehtyjen tuntien mukaan. Jos opiskelisin päiväopiskeluna, niin ei voisi mitenkään luottaa siihen, että mulle olisi keikkatöitä illoiksi/viikonlopuiksi niin paljon, että rahat riittäisivät.

Joo joo, ulosotto on mun omaa syytä, mutta vaikka ei olisi mitään ulosotossa niin eipä se tilannetta mitenkään muuttaisi. En voisi silti opiskella monimuotona kun olisin työkkärin kirjoilla. Opintolainan osuus ei ole niin iso, että rahat siltikään riittäisivät.

Ja ei, nämä ei ole mitään tekosyitä vaan ihan meidän perheen realismia. Todellakin haluaisin opiskella ja jatkaa korkeampaan koulutukseen omalla alalla, mutta ainakaan lähivuosina se ei ole taloudellisesti mitenkään mahdollista. Vakituinen työ tai edes pidempi kokopäiväinen sijaisuus muuttaisi tilannetta jo paljon.

Mutta palstan tuntien joku pölöpää (joka ei tajua todellisuudesta mitään) tulee aukomaan päätänsä, että on vain tekosyitä nuo. No siinäpähän märiset, itse tiedän miten asiat menee.

Jos luottotiedot ovat menneet, niin silloin et pysty saamaan opintolainaa, mikä taas tarkoittaa, että voit saada toimeentulotukea opintorahan ja asumislisän päälle. Toisin sanoen käteen jäävät tulosi olisivat todennäköisesti samat kuin nykyäänkin, vain velkaa ei pystyisi lyhentämään opintojen aikana.

Toisaalta jos sinulla on merkittäviä ongelmia työllistyä nykyisellä koulutuksella, niin silloin voi olla mahdollista opiskella työttömyysetuudella (korkeintaan kahden vuoden ajan) jos työkkäri siihen suostuu.

Jos luottotiedot ovat menneet, niin silloin et pysty saamaan opintolainaa, mikä taas tarkoittaa, että voit saada toimeentulotukea opintorahan ja asumislisän päälle. Toisin sanoen käteen jäävät tulosi olisivat todennäköisesti samat kuin nykyäänkin, vain velkaa ei pystyisi lyhentämään opintojen aikana.

Toisaalta jos sinulla on merkittäviä ongelmia työllistyä nykyisellä koulutuksella, niin silloin voi olla mahdollista opiskella työttömyysetuudella (korkeintaan kahden vuoden ajan) jos työkkäri siihen suostuu.
Miksi AINA kuvitellaan, että kaikki saa toimeentulotukea ja asumislisää? Hei haloo! Mä olen naimisissa ja asun puolisoni ja lasteni kanssa. En silloin todellakaan saa senttiäkään toimeentulotukea tai asumislisää.

Haluamaani koulutusta ei voi opiskella kahdessa vuodessa, sen jälkeen olisi vielä 1½ vuotta koulua jäljellä. Mistä rahat siihen? Ja työkkärissä ollaan niin nihkeitä opiskeluihin työttömyysrahalla.

Miksi ihmeessä kouluttautua lisä alalle, josta et edes nyt kykene löytämän normaalia työpaikkaa, josta saisi kunnon palkan?
Siis mitä ihmettä sä oikein sekoilet? :eek::eek: Onko mulla epänormaali työpaikka kun en ole kokopäiväisesti töissä? Uskomatonta. Palkka on ihan ok, mutta tunteja ei ole aina tarpeeksi. Tajusitko?

Mä en nyt oikein tajunnut sun logiikkaa. Miksi ihmeessä ei kouluttautuisi lisää jos paremmalla koulutuksella saisi paremmin töitä? Saman alan paremmalla koulutuksella kun töitä olisi enemmän tarjolla. Tekijöistä pulaa kun taas tällä alemmalla koulutuksella mikä mulla on, tekijöistä on ylitarjontaa ja töistä saa taistella kynsin ja hampain.

Koko ajan haen kokopäiväistä työtä. En vain vakitöitä vaan myös pidempiä sijaisuuksia. Onneksi mulla on auto jos tärppää jostakin toiselta paikkakunnalta, niin pääsee kulkemaan töissä.

Eikä tarvitse mussuttaa, että miksi mulla on auto. Halpa auto ja se on välillä todella tarpeellinen. Sitten vasta olisikin tarpeellinen jos töitä olisi joltakin toiselta paikkakunnalta. Ja jos joskus menisin opiskelemaan, niin silloinkin on pakko olla auto.

Miksi AINA kuvitellaan, että kaikki saa toimeentulotukea ja asumislisää? Hei haloo! Mä olen naimisissa ja asun puolisoni ja lasteni kanssa. En silloin todellakaan saa senttiäkään toimeentulotukea tai asumislisää.

Haluamaani koulutusta ei voi opiskella kahdessa vuodessa, sen jälkeen olisi vielä 1½ vuotta koulua jäljellä. Mistä rahat siihen? Ja työkkärissä ollaan niin nihkeitä opiskeluihin työttömyysrahalla.

No jos sinulla on ne puolison tulotkin käytettävissä perheen elättämiseen, niin ehkä se 400 euron(?) lasku kuukausituloissa on kestettävissä, varsinkin kun toimeentulotukinormi silti ylittyy koko perheen osalta? Jos siis oikeasti haluat sinne kouluun. Opiskelija-alennuksetkin mm. syömisessä ja matkustamisessa auttavat jonkin verran.

En usko. "Pakko" on näissä yhteyksissä erittäin suhteellinen käsite.
Kävellen tai pyörälläkö mä kulkisin 90km:n päässä? Julkisilla olisi aina 1-2 tuntia myöhässä ja iltapäivällä pitäisi lähteä aikaisemmin. Mitä luulet kauanko menisi tuollainen läpi koulutuksessa jossa tunneilla läsnäolopakko?

Eli kyllä auto ON pakollinen jos aikoo tuolla käydä koulutuksessa. Ei, en muuta. Ärsyttävää tuollainen kun väitetään tietävänsä toisten asiat paremmin kuin asianomainen itse.

Ihan tosissaanko luulette etteikö olla miehen kanssa mietitty eri vaihtoehtoja ja tehty laskelmia.

Suomen sosiaalipolitiikassa on kautta aikojen pidetty työttömyyttä ja kattoon syljeskelyä opiskelua suotavampana asiana. Todisteena tästä nimeenomaan se, mitä tuetaan enemmän rahallisesti. Opintotuen pitäisi aina ja kaikkialla olla työttömyysetuuksia parempi (jos opintosuorituksia ei kerry, takaisinperintä). Koska herra Käteisen valtionvarainministerikaudesta lähtien on maan talous sössitty syvälle, käytännön toteutus vaatisi nyt opintotukien kohtalaista nostamista ja työttömyysetuuksien leikkauksia - lisävelkaan ei enää ole varaa.

Toisaalta, kuluvan vuoden aikana valtio on käyttänyt opintotukiin 933 miljoonaa euroa. Tämä summa olisi voitu kaksinkertaistaa, jos turvapaikkaturistien kuluja ei olisi.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
No jos sinulla on ne puolison tulotkin käytettävissä perheen elättämiseen, niin ehkä se 400 euron(?) lasku kuukausituloissa on kestettävissä, varsinkin kun toimeentulotukinormi silti ylittyy koko perheen osalta? Jos siis oikeasti haluat sinne kouluun. Opiskelija-alennuksetkin mm. syömisessä ja matkustamisessa auttavat jonkin verran.
Mistä hemmetistä sä keksit tuon 400€??? Ei, ei todellakaan olisi kestettävissä 400 euron tulojen lasku ja meidän tapauksessa tulot laskisi enemmän!

Mitä hittoa toimeentulotuki liitty tähän nyt mitenkään? Ei sillä ole paskankaan merkitystä meneekö meidän tulot yli rajan vai ei. Me asumme omakotitalossa josta maksamme lainaa joten miten hitossa tähän nyt liittyy toimeentulotuki??? Silloinko vain on taloudellisesti tiukkaa jos asuu vuokralla jossakin kopissa ja saa kaiken maailman tuet? Tiukkaa ei voi olla niillä jotka ei saa mitään tukia vaan maksaa kaiken itse?

Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi maksaa opiskelut? Oikea järjestys on opiskella nuorena, hankkia ammatti ja työpaikka. Sen jälkeen asuntolaina ja perhe.

Mistä hemmetistä sä keksit tuon 400€??? Ei, ei todellakaan olisi kestettävissä 400 euron tulojen lasku ja meidän tapauksessa tulot laskisi enemmän!

Mitä hittoa toimeentulotuki liitty tähän nyt mitenkään? Ei sillä ole paskankaan merkitystä meneekö meidän tulot yli rajan vai ei. Me asumme omakotitalossa josta maksamme lainaa joten miten hitossa tähän nyt liittyy toimeentulotuki??? Silloinko vain on taloudellisesti tiukkaa jos asuu vuokralla jossakin kopissa ja saa kaiken maailman tuet? Tiukkaa ei voi olla niillä jotka ei saa mitään tukia vaan maksaa kaiken itse?

Jos olet ulosotossa, niin et tietääkseni voi saada käteen kuin jonkun 600-700 euroa kuussa loppuosan palkasta mennessä velkojille. Opintoraha taas oli ennen noin 300 euroa kuussa ja hiljattaisen laskun jälkeen taitaa olla jotain kaksi ja puolisataa.

Tuosta saadaan erotuksena se noin 400 euroa.

Ja toimeentulotukinormi liittyy asiaan siten, että jos kotitalouden tulot ovat yli toimeentulotukinormin, niin toimeentulotukea ei voi saada (koska tulojen katsotaan olevan kohtuulliset). Jos taas toimeentulotukinormi alittuu, niin toimeentulotukea pystyy saamaan.

Sitä paitsi oletko ihan varma, että ette olisi oikeutettuja yleiseen asumistukeen silloin jos olet opiskelija? Sitä saa nykyään myös omistusasuntoon.

Tässä taas nähdään, että menojen karsiminen on psyykkisesti paljon vaikeampaa kuin menojen lisääminen. Ei niillä pienemmillä tuloillakaan todellakaan ole mahdotonta elää vaikka olisikin ehtinyt tottua "luksukseen".

Jos olet ulosotossa, niin et tietääkseni voi saada käteen kuin jonkun 600-700 euroa kuussa loppuosan palkasta mennessä velkojille. Opintoraha taas oli ennen noin 300 euroa kuussa ja hiljattaisen laskun jälkeen taitaa olla jotain kaksi ja puolisataa.

Tuosta saadaan erotuksena se noin 400 euroa.

Ja toimeentulotukinormi liittyy asiaan siten, että jos kotitalouden tulot ovat yli toimeentulotukinormin, niin toimeentulotukea ei voi saada (koska tulojen katsotaan olevan kohtuulliset). Jos taas toimeentulotukinormi alittuu, niin toimeentulotukea pystyy saamaan.

Sitä paitsi oletko ihan varma, että ette olisi oikeutettuja yleiseen asumistukeen silloin jos olet opiskelija? Sitä saa nykyään myös omistusasuntoon.
Luulo ei ole tiedon väärti. Ei se niin mene, että kaikki yli suojaosuuden ulosmitataan. Ei vaan mun tuloilla ulosottoon menee n. 1/3 tuloista. Eli jos palkka verojen yms. jälkeen 1300€ niin siitä menee ulosottoon n.430€. Ja asiaan vaikuttaa totta kai se onko lapsia, lapset nostavat suojaosuutta isommaksi.

Ei, ei saataisi yleistä asumistukea. Ja edelleen mitä hittoa se toimeentulotuki liittyy tähän!!! Me ei sitä saada ja se on tiedetty siitä lähtien kun yhteen muutettiin! Hitto vieköön.

Tässä taas nähdään, että menojen karsiminen on psyykkisesti paljon vaikeampaa kuin menojen lisääminen. Ei niillä pienemmillä tuloillakaan todellakaan ole mahdotonta elää vaikka olisikin ehtinyt tottua "luksukseen".
Tästä ketjusta näkee, että tällä palstalla riittää besserwissereitä jotka luulee tietävänsä kaiken toisten asioista. Menoja on todellakin karsittu ja karsitaan lisää, mutta ei rahat jumalauta silti riittäisi siihen, että mä saisin pelkkää opintotukea! Kuinka jotkut voi olla noin tyhmiä etteivät ymmärrä asioita jotka selvällä suomen kielellä kerrotaan? :eek::poop:

Ja meni näköjään teiltä idiooteilta ohitse tuo otsikon kysymys. En mä kaivannut teidän vinkkejä tms. vaan hain samassa tilanteessa olevia. Mutta kun ei, itseään jalustalle kohottavien pellejen piti päästä taas pätemään. Olette te niin mahtavia! :poop::poop:

Mita jos nyt ihan ensimmaiseksi otat yhteytta ulosottovirastoon ja sovittelet sen kuukausittaisen uo-maksun kiinteaksi ja hiukan pienemmaksi. Uov yleensa suostu hyvin niita sovittelemaan, etenkin elamantilanteiden muuttuessa esim opiskelujen aloittamiseen vuoksi. Ja toisekseen kannattaa tarkistaa tuo asumistukiasia. Saattaisit olla oikeutettu pieneen asumistukeen tulojen pudotessa.

Ja muutamalle vastanneelle tiedoksi, suomessa et toimeentulotukea saa jos satun omistamaan asunnon. Et vaikka asunnosta olisi velkaa enemmän kuin siita on mahdollista saada myydessa. Toisinaan jopa auton omistaminen voi evata toimeentulotuen myontamisen.

Ota paperilla ero miehestäsi ja muuta sinne opiskelupaikan viereen johonkin yksiöön tms niin alat saada toimeentulotukea.

Sehän järjestelmässä juuri on vikana, että se kannustaa ainoastaan tuontyyppisiin ratkaisuihin.
Ex- vaimoni aikanaan tahtoi opiskella toisen ammatin. Se järjestyi kivutta koska hänellä oli oikeus aikuisopintorahaan.
Jos ei olisi ollut niin opintotuella ja -lainalla ei juurikaan asuntovelkoja maksella. Joten se olisi ollut erittäin tuskallista opiskelua.
Aloittajalla taas tuohon ei ole mahdollisuutta.

Asuntovelat on maksettava, pilteille on saatava murkinaa ja jos omat rahat on vain opintotuki niin siinä heittäytyy käytännössä puolisonsa elätettäväksi jolloin puolisollakin on asiaan sanomista.

Oikea kysymys kuuluu, että miksi te- toimiston asiakkuus tekee sekä työssäkäynnille, että opiskeluille pelkkää haittaa?

Mita jos nyt ihan ensimmaiseksi otat yhteytta ulosottovirastoon ja sovittelet sen kuukausittaisen uo-maksun kiinteaksi ja hiukan pienemmaksi. Uov yleensa suostu hyvin niita sovittelemaan, etenkin elamantilanteiden muuttuessa esim opiskelujen aloittamiseen vuoksi. Ja toisekseen kannattaa tarkistaa tuo asumistukiasia. Saattaisit olla oikeutettu pieneen asumistukeen tulojen pudotessa.

Ja muutamalle vastanneelle tiedoksi, suomessa et toimeentulotukea saa jos satun omistamaan asunnon. Et vaikka asunnosta olisi velkaa enemmän kuin siita on mahdollista saada myydessa. Toisinaan jopa auton omistaminen voi evata toimeentulotuen myontamisen.

Ei vaan jos te- toimiston asiakas ei tee kuten te- toimisto sanoo, niin edessä on karenssi. Ja jos puolisolla on tuloja niin ei saa mitään.

Ja toimeentulotukea voi saada omistusasuntoon. Siis asumiskuluihin, mutta ei lainanhoitoon.

Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi maksaa opiskelut? Oikea järjestys on opiskella nuorena, hankkia ammatti ja työpaikka. Sen jälkeen asuntolaina ja perhe.
sinusta on varmaan sekin parempi se kokoomuslaisten unelmatulevaisuus, että enää vain rikkaiden lapset pääsevät peruskouluun ja myöhemmin jatko-opiskelemaan. Pappa, mamma ja farfar ja murfar (mitä näitä on) betalar.
Tiesitkö muuten, että varakkaille suomenruotsalaisille tarjotaan opiskelupaikkoja muiden yli ihan vain sillä perusteella että ne ovat ruotsinkielisiä, tämäkin on sinusta varmasti oikein.

No meillä asia ratkaistiin niin että mies, jolla luottotiedot oli mennyy tahtoi opiskella, muutti yksiöön opiskelupaikan viereen, myi auton ja paperilla oltiin siis asumuserossa. Vkoloppuna ja välillä iltaisin tuli julkisilla kotiin tai Me lasten kanssa sinne. Kaikki on siitä kiinni mitä uhrauksia on valmis itse tekenään. Ei kaikkea voi saada tarjottimella yhteiskunnan maksamana.

No meillä asia ratkaistiin niin että mies, jolla luottotiedot oli mennyy tahtoi opiskella, muutti yksiöön opiskelupaikan viereen, myi auton ja paperilla oltiin siis asumuserossa. Vkoloppuna ja välillä iltaisin tuli julkisilla kotiin tai Me lasten kanssa sinne. Kaikki on siitä kiinni mitä uhrauksia on valmis itse tekenään. Ei kaikkea voi saada tarjottimella yhteiskunnan maksamana.
Mies ei pysty yksin maksamaan talolainaa ja muita asumisen kuluja eli mikä hemmetin järki olisi tuossa. Miksi helvetissä meidän pitäisi laittaa itsemme taloudellisesti aivan liriin ihan vapaaehtoisesti? Ei kiitos. Mielummin opiskelen sitten kun siihen on oikeasti varaa tai sitten vaikka jätän kokonaan opiskelematta kuin palaan siihen kitumiseen mitä oli kun olin yksinhuoltaja.

Ääliöt ei edelleenkään osaa lukea otsikon kysymystä.

Opintotuki on niin pieni, että siitä jää käteen alle kolmesataa euroa kuussa ilman lainaa. Siis sama summa, minkä saa sunnuntain iltavuorossa yhdessä päivässä töissä ollessaan, tai hyväpalkkaisessa työssä päivässä - parissa. Joka tapauksessa on siis käytävä töissä jos on lapsia ja minkäänlaisia asumiskuluja.
Olen itse opiskellut ja käynyt työssä yhtä aikaa, ja en suosittele jos ei ole pakko. Kaikki työt mitä voi tehdä on kuitenkin pakko ottaa vastaan tai tippuu nopeasti sijaislistoilta. Pahimmillaan tein täyttä työviikkoa ja siihen päälle täyttä opiskeluviikkoa. Se on lievästi sanottuna melko raskasta.

Jos olet lh ja haluat sairaanhoitajaksi, niin odota vaan kaikessa rauhassa. Opintoja tehdään koko ajan joustavimmiksi ja opiskelijan omaan elämäntilanteeseen sopiviksi, ja monimuotokoulutuksia on koko ajan enemmän. Kun lapset vähän kasvaa ja olet oikeutettu aikuisopintotukeen, pääset paljon helpommalla.

Mies ei pysty yksin maksamaan talolainaa ja muita asumisen kuluja eli mikä hemmetin järki olisi tuossa. Miksi helvetissä meidän pitäisi laittaa itsemme taloudellisesti aivan liriin ihan vapaaehtoisesti? Ei kiitos. Mielummin opiskelen sitten kun siihen on oikeasti varaa tai sitten vaikka jätän kokonaan opiskelematta kuin palaan siihen kitumiseen mitä oli kun olin yksinhuoltaja.

Ääliöt ei edelleenkään osaa lukea otsikon kysymystä.

No uhrauksia täytyy olla valmis tekemään jos jotain oikeasti haluaa. Ei ole pakko opiskella, Älä kitise ettei siihen muka ole varaa! Omistusasunnossa ei ole mikään pakko asua. Ette vain ole valmiita luopumaan mukavasta elintasosta koulutuksen takia. Silloin on turha valittaa.
Suomesta löytyy näitä joilla ei mukamas ole varaa johonkin kun omat kulut on niin suuret.

Yhteistyössä