Muita joita ärsyttää hoitajien ruinaus palkasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asiaa seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siellä täällä ketjussa vilahtavat taas paperimiesten palkat, yllättäen ;) Jännää, että hoitajat valittavat, että miksi mokomille napin painajille maksetaan kovaa palkkaa ja seuraavassa hetkessä itkevät, kun paperimiehet eivät tue sairaanhoitajia heidän pyrkimyksissään saada lisää liksaa.

Kun paperi lakkoili, niin jo sairaanhoitajat haukkuivat ahneiksi paskiaisiksi heidät kaikki. Kun sitten joku paperimies kolumnissa sympatiseerasi hoitajia ja toivoi heillekin parempia työoloja ja palkkaa, sekään ei ollut hyvä. Hoitajien mielestä se oli vaan kyseiseltä tyypiltä surkea, typerä yritys saada hoitajat paperimiesten puolelle, jne.

En minä vaan muista, että paperiliittolaiset olisivat etujaan ajaessaan haukkuneet muita aloja tai pitäneet mitään muuta ammattialaa vähäpätöisenä ja tarpeettomana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin. PIti kirjoittaa lastentarhanopettaja. joka siis tienaa paljon paljn vähemmän kuin isopalkkainen sairaanhoitaja.

Harva lastentarhanopettaja tekee epäsäännöllistä kolmivuorotyötä ilman mahdollisuutta ruokataukoihin. Harva lastentarhanopettaja on välittömässä vastuussa ihmishengistä (sairaanhoitajalla pienikin virhe voi viedä potilaan hengen).

Niin tai opettajista... Kuinka moni heistä osaa OIKEASTI hoitaa insuliinishokin tai pistää ateriainsuliinit oikeaoppisesti, hoitaa epilepsiakohtauksen tms. kun kohdalle sattuu? Tottakai hommat opetetaan heille jos luokalla sattuu olemaan joku astmaatikko tms. Sairaanhoitajat pystyy opettamaan kertotaulua, äidinkieltä ja vaikka käsitöitä jos niikseen tulee. Ja useinhan me potilaita ja heidän omaisiaan opetetaankin ja ohjataankin tekemään jos sun mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja edith75:
Sen korotuksen tarvitsee mielestäni muutkin hoitajat kuin sairaanhoitajat! Mm. perhepäivähoitajat, perhehoitajat.... EI AINOASTAAN SAIRAANHOITAJAT!

Ja kuten olette huomanneet siihen samaan sopimukseen ovat pyrkimässä kunta-alan ammattiliitot, muutkin kuin Tehy ja Super. Samaa ajavat opettajat, poliisit, siivoojat ja lääkärit. Lääkärit ovat menossa myös lakkoon jos eivät saa tuntuvia korotuksia.

Jos hoitajien palkat nousevat enemmän kuin 4% moni sairaanhoitopiiri joutuu sanomaan irti sijaisia koska ei ole resursseja maksaa isompaa palkkaa. Joten paremmalla palkalla tehdään kolmen-neljän ihmisen työt.

Mun mielestä sairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen, mutta näin tekee moni muukin työntekijä eri alalla.

Itse ihmettelen sitä, että miksi ihmiset kouluttautuvat noille huonosti palkatuille aloille. Kutsumusammatti?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Tässä ketjussa on joku sh.n vihaaja joka ISOILLA KIRJAIMILLA JANKUTTAA SAMAA ASIAA PÄIVÄT PITKÄT...eiköhän asiasi ole tullut jo selväksi! Onko antipatiasi jotenkin aivan patologista?
hello sullekin!!!:)

En vihaa ketään.
Mutta jos joku laukoo epäloogisuuksia, valheita ja typeryyksiä, saa kai korjata?
Kuten se, että on 1.pienet palkat: he saavat suomalaisten keskipalkkaa, parempaa kuin naiset keskimäärin. Ovat keskituloisia, ja siis muihin yhtä matalasti koulutettuihin naisiin verrattuna hyvätuloisia.

2. Muutkin työt ovat vähintään yhtä raskaita. Kukaan ei tiedä toisen työn raskaudesta mitään.

Uskon kyllä, että sairaanhoitajat tulevat edelleen nostamaan palkkojaan, koska suuret ikäluokat luulevat näin varmsitavansa itselleen hyvän hoidon vanhana. Mutta tosiasiassa sairaanhoitajat ovat jo isotuloista porukkaa muihin naisiin verrattuna.

Naisiin naisiin naisiin. entäs miehiin? Suomi on tasa-arvoinen maa, jossa naisilla on oikeus yhtäisoon palkkaan kuin miehilläkin. Ja koska naisia on niin paljon, ei kaikkien palkkaa voi korotta yhdellä kertaa. Senpä vuoksi täytyy jostakin aloittaa. Miksi se ei voisi olla hoitajien ryhmä, joka ensimmäisen korotuksen saa? Heillehän sitä jo lupailtiin ennen vaaleja. Sen takia että opettajat ja muut naiset ovat niin lyhytnäköisiä, etteivät ymmärrä kuinka homma toimii vaan oma napa on lähimpänä. Sairaanhoitajilla ei näin ole ovathan he kutsumustyössään hoitamassa muiden napoja (viitaten olemattomia ruokataukoja, vähäistä hoitajamäärää työvuoroissa, haistatteluja ym.)

Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
Alkuperäinen kirjoittaja edith75:
Sen korotuksen tarvitsee mielestäni muutkin hoitajat kuin sairaanhoitajat! Mm. perhepäivähoitajat, perhehoitajat.... EI AINOASTAAN SAIRAANHOITAJAT!

Ja kuten olette huomanneet siihen samaan sopimukseen ovat pyrkimässä kunta-alan ammattiliitot, muutkin kuin Tehy ja Super. Samaa ajavat opettajat, poliisit, siivoojat ja lääkärit. Lääkärit ovat menossa myös lakkoon jos eivät saa tuntuvia korotuksia.

Jos hoitajien palkat nousevat enemmän kuin 4% moni sairaanhoitopiiri joutuu sanomaan irti sijaisia koska ei ole resursseja maksaa isompaa palkkaa. Joten paremmalla palkalla tehdään kolmen-neljän ihmisen työt.

Niinhän ne tehdään jo nyt.

Haluan tietää missä sairaanhoitaja saa 2500 euroa palkkaa kuussa?? Vaihdan heti työpaikkaa kun joku kertoo! Itse olen kotisairaanhoidossa, teen ma-pe päivävuoroa, työni on itsenäistä ja vastuullista, teen jopa sellaisia hommia jotka osastolla kuuluvat lääkärille. Tilipäivänä käteen jää n. 1700 euroa (työsopimuksessa palkka 1806 euroa + kilometrikorvaukset, joita tulee n. 200-400 euroa kuukautta kohden). Olen tehnyt myös kolmivuoroa, enkä ole päässyt ikinä lähellekään 2500 euroa! Eikä ole kolleganikaan jotka ovat ns. uransa huipulla (työvuosia yli 20 v...). Toisinaan olen niin kypsä, että voisin vaihtaa ammattia vaikka heti. Työ kuitenkin on mukavaa, olisi kiva ehtiä tekemään kotikäynnit rauhassa, ilman että täytyy juosta koko ajan paikasta toiseen. Palkankorotus olisi aivan mahtava juttu ja kyllähän se raha motivoi. En tekisi tätä työtä pelkästä auttamisen halusta. Älkää sitten palkankorotusten vastustajat tulko ruikuttamaan kun omaisellenne ei löydy hoitohenkilökuntaa kun sitä tarvitaan.

Kuntien ja kaupunkien suurin menoerä tulee sosiaali- ja terveyssektorilta. Mitä luulette oikeasti kuntien taloudelle käyvän suurien palkankorotusten myötä? Huomioi, että palkanmaksaja maksaa lisäksi 31 % sivukuluja palkastamme.

Alkuperäinen kirjoittaja Ope:
Olen mielestäni hyväpalkkainen, sillä bruttoni on lehtorina noin 3500 euroa. Tässä on kaikki ikälisät ja ylitunnit, mutta ajatelkaa kaikki kesät olen vapaa kuin taivaan lintu. Lisäksi pystyn iltapäivällä hoitamaan asioitani esim. virastoissa.

Julkisuudessa esitetään opettajien palkat pieninä, koska puhutaa juuri valmistuneen opettajan peruspalkasta. Voin valaista, että peruspalkka on vain murto-osa opettajan palkasta. Palkkanauha on melkein 10-rivinen kaikkinen taito- ja taideaineiden lisineen, kuntakohtaisine jne.

Kaikessa hiljaisuudessa opettajien palkat ovat oikeasti nousseet, sillä he ovat alkaneet saada lisäksi henkilökohtaisia lisiä viime vuoden elokuusta alkaen. Aiemmin niitä ei ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja besserwisser:
Niin. PIti kirjoittaa lastentarhanopettaja. joka siis tienaa paljon paljn vähemmän kuin isopalkkainen sairaanhoitaja.

Harva lastentarhanopettaja tekee epäsäännöllistä kolmivuorotyötä ilman mahdollisuutta ruokataukoihin. Harva lastentarhanopettaja on välittömässä vastuussa ihmishengistä (sairaanhoitajalla pienikin virhe voi viedä potilaan hengen).

Niin tai opettajista... Kuinka moni heistä osaa OIKEASTI hoitaa insuliinishokin tai pistää ateriainsuliinit oikeaoppisesti, hoitaa epilepsiakohtauksen tms. kun kohdalle sattuu? Tottakai hommat opetetaan heille jos luokalla sattuu olemaan joku astmaatikko tms.

Sairaanhoitajat pystyy opettamaan kertotaulua, äidinkieltä ja vaikka käsitöitä jos niikseen tulee. Ja useinhan me potilaita ja heidän omaisiaan opetetaankin ja ohjataankin tekemään jos sun mitä.

Kyllä se opettajakin aika nopeasti oppii pistämään insuliinit kohdilleen, jos tarve vaatii, ei se nyt täyspäiselle kouluja käyneelle ihmiselle liian vaativa homma ole. Kyseessä on ihan sama asia kun sinä kuvittelet opettamisen olevan helppo nakki jota kaikki osaa tehdä. Se että osaa laskea ja lukea ei enää nykymaailmassa riitä siihen, että osaisi oikeasti opettaa laskemista ja lukemista.

Jos haluat että ammattiasi arvostetaan, niin opettelepa ensin arvostamaan omaa ammattiasi ja anna arvo myös muille.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja besserwisser:

Niin tai opettajista... Kuinka moni heistä osaa OIKEASTI hoitaa insuliinishokin tai pistää ateriainsuliinit oikeaoppisesti, hoitaa epilepsiakohtauksen tms. kun kohdalle sattuu? Tottakai hommat opetetaan heille jos luokalla sattuu olemaan joku astmaatikko tms.

Sairaanhoitajat pystyy opettamaan kertotaulua, äidinkieltä ja vaikka käsitöitä jos niikseen tulee. Ja useinhan me potilaita ja heidän omaisiaan opetetaankin ja ohjataankin tekemään jos sun mitä.

Kyllä se opettajakin aika nopeasti oppii pistämään insuliinit kohdilleen, jos tarve vaatii, ei se nyt täyspäiselle kouluja käyneelle ihmiselle liian vaativa homma ole. Kyseessä on ihan sama asia kun sinä kuvittelet opettamisen olevan helppo nakki jota kaikki osaa tehdä. Se että osaa laskea ja lukea ei enää nykymaailmassa riitä siihen, että osaisi oikeasti opettaa laskemista ja lukemista.

Jos haluat että ammattiasi arvostetaan, niin opettelepa ensin arvostamaan omaa ammattiasi ja anna arvo myös muille.

:flower: :flower:
Eli tätä peesaan. Lapsellista moinen väittely ammattien vaativuudesta.

miksi te hoitajat sivuutatte koko ajan muiden pienipalkkaisten alojen työntekijät? Luuletteko olevanne ainoita, jotka tekee raskasta ja pienipalkkaista työtä?

On paljon matalasti palkattuja aloja, joilla on jo nyt työntekijäpula. Ei hoitajat ole ainoa ammattiryhmä.

Jostain on alotettava, ja alotetaan nyt helkutti siitä mistä on luvattu! Kuntasektorilla tapahtuu varmasti seuraaminen kun ensin nostetaan yhden ryhmän peruspalkkaa (älkää enä, OIKEASTI!, sekoittako niitä lisiä siihen) ja seuraavana sitten toisen ryhmän, vaikka sitten niiden opettajien, esimerkiksi.

Mutta jostain on aloitettava, ja jos se tehtäisiin niin, että kaikille aloille, jotka ovat palkkakuopassa, maksettaisiin nyt samanverran lisää peruspalkkaan, lopputulos olisi plusmiinusnolla! Verojen jälkeen käteen jäävä osuus korutksesta olisi mitätön, ja todennäköisesti verot nousisivat jopa enemmän, kuin mitä jos nostettaisiin nyt ensin hoitajien peruspalkkaa. Näin ainakin mun järjen mukaan kävisi.

Olisiko se sitten hyvä?

Ja mihin katosi se vaaliajan ajattelu? Suuri osa kansasta oli sitä mieltä että hoitajat ansaitsevat lisää palkkaa jne. Nyt kun tilanne olisi edessä ja näin pitäisi tapahtua, on kauhea marmatus käynnissä..

Minä kunnioitan kaikkia ammatteja ja töitä.. Oikeastaan, tuossa miehen kanssa yksi ilta pähkäiltiin, ainoa´"turha" mikä mieleen tuli oli puhelinmyyjä.. Mutta en minä voi siitäkään mollata, sanon vain että se on ala mitä ilmankin tämän päivän maailma pyörisi.

En tiedä yhtä ainutta opettajaa/opettajaksi opiskelevaa joka valittaisi palkastaan tai työajoistaan tai työstään ylipäätään. Sen sijaan tiedän monia sairaanhoitajia joita v.ttaa kun valitisivat alan juuri siltä puuttuvan arvostuksen (joka valitettavasti tälläkin palstalla näkyy) vuoksi. Opettajia kuitenkin arvostetaan, ei ehkä ne riiviöt joita he koulussa opettavat, mutta yhteiskunta ylipäätään heitä arvostaa enemmän kuin hoitajia. Niin valitettavaa kuin se onkin.

En tiedä yhtä ainutta opettajaa/opettajaksi opiskelevaa joka valittaisi palkastaan tai työajoistaan tai työstään ylipäätään. Sen sijaan tiedän monia sairaanhoitajia joita v.ttaa kun valitisivat alan juuri siltä puuttuvan arvostuksen (joka valitettavasti tälläkin palstalla näkyy) vuoksi. Opettajia kuitenkin arvostetaan, ei ehkä ne riiviöt joita he koulussa opettavat, mutta yhteiskunta ylipäätään heitä arvostaa enemmän kuin hoitajia. Niin valitettavaa kuin se onkin.

opettajiksi hakeutuvat ahkerimmat ja parhaimmat ja lahjakkaimmat yksilöt, koska työ on vaativaa.
Miksi on väärin aloittaa sairaanhoitajista? Koska heillä on jo isot palkat. Miksi ei aloiteta niistä, jotka eivät palkoillaan tule toimeen?
lastentarhanopettajat, perhepäivähoitajat, siivoojat, kauppojen kassat, opettajat, ym. raskasta työtä tekevät.

Miksi pitää aloittaa kaikista isopalkkaisimmasta ryhmästä? Siksi että poliitikot lupasivat. Ok.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:
Haluan tietää missä sairaanhoitaja saa 2500 euroa palkkaa kuussa?? Vaihdan heti työpaikkaa kun joku kertoo! Itse olen kotisairaanhoidossa, teen ma-pe päivävuoroa, työni on itsenäistä ja vastuullista, teen jopa sellaisia hommia jotka osastolla kuuluvat lääkärille. Tilipäivänä käteen jää n. 1700 euroa (työsopimuksessa palkka 1806 euroa + kilometrikorvaukset, joita tulee n. 200-400 euroa kuukautta kohden).

Voi, voi "tilipäivänä jää käteen vain 1700?". Kaupan kassana mulla jää tilipäivänä käteen vain ilta- ja viikonloppulisät mukaan luettuina n. 1200?. Kyllä minä voisin ottaa tuon sun rahasi ilomielin vastaan. Sitä paitsi kokemukseni mukaan tuo 1700? on ihan hyvä korvaus istumisesta. Olen seurannut pakolla sairaanhoitajien työtä eräässä pienen kunnan sairaalassa, koska äitini on vakavasti sairaana siellä hoidettavana. Akat istuu perse penkissä ja juoruaa ja auta armias jos menen häiritsemään heitä ja pyytämään esim. kipulääkettä äidin tuskiin tai kysymään äidin tilasta jotain. Tyyli on niin vetelää ja ilme kertoo ettei vois potilaat vähempää kiinnostaa. Tuommoisilleko vielä lisää palkkaa?!

Alkuperäinen kirjoittaja Maijuli:
Kuntien ja kaupunkien suurin menoerä tulee sosiaali- ja terveyssektorilta. Mitä luulette oikeasti kuntien taloudelle käyvän suurien palkankorotusten myötä? Huomioi, että palkanmaksaja maksaa lisäksi 31 % sivukuluja palkastamme.

Silläkö oikeudella muiden ammattialojen palkkoja saa nostaa mutta hoitajien ei!

Alkuperäinen kirjoittaja asiat tärkeysjärjestykseen:
Haluan tietää missä sairaanhoitaja saa 2500 euroa palkkaa kuussa?? Vaihdan heti työpaikkaa kun joku kertoo! Itse olen kotisairaanhoidossa, teen ma-pe päivävuoroa, työni on itsenäistä ja vastuullista, teen jopa sellaisia hommia jotka osastolla kuuluvat lääkärille. Tilipäivänä käteen jää n. 1700 euroa (työsopimuksessa palkka 1806 euroa + kilometrikorvaukset, joita tulee n. 200-400 euroa kuukautta kohden).

Voi, voi "tilipäivänä jää käteen vain 1700?". Kaupan kassana mulla jää tilipäivänä käteen vain ilta- ja viikonloppulisät mukaan luettuina n. 1200?. Kyllä minä voisin ottaa tuon sun rahasi ilomielin vastaan. Sitä paitsi kokemukseni mukaan tuo 1700? on ihan hyvä korvaus istumisesta. Olen seurannut pakolla sairaanhoitajien työtä eräässä pienen kunnan sairaalassa, koska äitini on vakavasti sairaana siellä hoidettavana. Akat istuu perse penkissä ja juoruaa ja auta armias jos menen häiritsemään heitä ja pyytämään esim. kipulääkettä äidin tuskiin tai kysymään äidin tilasta jotain. Tyyli on niin vetelää ja ilme kertoo ettei vois potilaat vähempää kiinnostaa. Tuommoisilleko vielä lisää palkkaa?!

Hyvin usein mullekin jää vain tuo 1200 käteen, ja IHAN KOULUTUKSEN SAANUT HOITAJA OLEN. Oletko varma etteivät hoitajat ole tauolla tai raportilla, tuleeko asiakkaat teillä kesken tauon repimään teitä töihin?

Alkuperäinen kirjoittaja asiat tärkeysjärjestykseen:

Haluatko työpaikkani osoitteen niin voit tulla katsomaan kuinka paljon me siellä istumme ja juoruamme. Jos joskus sattuu olemaan vähän rauhallisempaa niin miksi meillä ei ole oikeutta nauttia siitä? Voisit hieman itsekin miettiä kuinka kohtaat hoitajia! Ehkäpä sinusta näkyy ettet arvosta heidän työtään lainkaan, ainakin se tästä tekstistä paistaa.

Jos olette ihmiset noin kateellisiä siitä että hoitajille on luvattu palkankorotusta, niin lähtekääpä opiskelemaan alalle, töitä kyllä riittää tulevaisuudessa. Ei luulis olevan vaiketa, kun tällä palstalla ainakin saa sen kuvan ettei muuta tarvii osata kuin juoruta kahvihuoneessa. TErvetuloa vaan. Eikös se ole jokaisen oma valinta, mitä ihmettä te valitatte, jos ette saa mielestänne hyvää palkkaaliittykää meihin kovapalkkaisiin hoitajiin!

Haluatko työpaikkani osoitteen niin voit tulla katsomaan kuinka paljon me siellä istumme ja juoruamme. Jos joskus sattuu olemaan vähän rauhallisempaa niin miksi meillä ei ole oikeutta nauttia siitä? Voisit hieman itsekin miettiä kuinka kohtaat hoitajia! Ehkäpä sinusta näkyy ettet arvosta heidän työtään lainkaan, ainakin se tästä tekstistä paistaa. [/quote]

Kyllä arvostan hoitajia jotka tekevät työnsä. Enkä ole ainoa jolla on negatiivista sanottavaa ko. sairaalan hoitajien toiminnasta.

Voi tätä kateellisuuden ja katkeruuden määrää..Huomaa tosiaan että suomalaiset naiset on taas asialla..Hyvät ihmiset ymmärtäkää nyt että tästä hoitajien taistelusta on hyötyä myös muille alioille. Se mitä on luvattu, se myös nyt vaaditaan. Seuraavaksi joku muu ryhmä..

Alkuperäinen kirjoittaja Lh:
Voi tätä kateellisuuden ja katkeruuden määrää..Huomaa tosiaan että suomalaiset naiset on taas asialla..Hyvät ihmiset ymmärtäkää nyt että tästä hoitajien taistelusta on hyötyä myös muille alioille. Se mitä on luvattu, se myös nyt vaaditaan. Seuraavaksi joku muu ryhmä..

ja höpöhöpö, lähärien ja muiden hoitsujen äksyilystä ja ahneudesta ei ole mitään muuta kuin haittaa omalle alalleni.. kannattaisi miettiä sitä koulutuspaikkaa hakiessa, haluaako oikeasti tehdä sitä työtä vai ei.

hoitajien palkat ovat kohdallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja Lh:

ja höpöhöpö, lähärien ja muiden hoitsujen äksyilystä ja ahneudesta ei ole mitään muuta kuin haittaa omalle alalleni.. kannattaisi miettiä sitä koulutuspaikkaa hakiessa, haluaako oikeasti tehdä sitä työtä vai ei.

hoitajien palkat ovat kohdallaan.

milläköhän alalla olet ? Istut netissä päivät pitkät ja mollaat hoitajia? Mitä siitä saa palkaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Jos olette ihmiset noin kateellisiä siitä että hoitajille on luvattu palkankorotusta, niin lähtekääpä opiskelemaan alalle, töitä kyllä riittää tulevaisuudessa. Ei luulis olevan vaiketa, kun tällä palstalla ainakin saa sen kuvan ettei muuta tarvii osata kuin juoruta kahvihuoneessa. TErvetuloa vaan. Eikös se ole jokaisen oma valinta, mitä ihmettä te valitatte, jos ette saa mielestänne hyvää palkkaaliittykää meihin kovapalkkaisiin hoitajiin!

Juuri näin! Tervetuloa hoitoalalle, lisää väkeä kyllä tarvitaan. Pieni kuvaus työstäni: työskentelen päivittäin eritteiden, tautejen ja väkivallan parissa, teen kolmivuorotyötä ja saan vapaan viikonlopun kerran kuukaudessa. Lisäksi olen useimmat juhlapyhät töissä, kuten tulevan Joulunkin, lapset saavat viettää jälleen sen ilman äitiä. Niin siitä peruspalkasta, sitä jää kuukaudessa käteen 1200 euroa!

Yhteistyössä