Muita samaa mieltä? Koliikki on kuvitelmaa, ja yleensä koliikkivaivan takana vanhemmat, jotka ei osaa hoitaa vauvaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi voi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
luin pelkän aloituksen, mutta tuli mieleen ystäväni reaktio koliikkivauvaamme. hänellä itsellään on kolme lasta, ja kun meidän vauvalla oli koliikki, niin hän oli juuri samaa mieltä kuin ap, että syy on meissä, emmekä osaa hoitaa vauvaa. kun hänen lapsillaan ei ollut koliikkia, niin ei voi olla muillakaan.

kerran hän sitten otti parikuisen vauvamme pariksi tunniksi hoitoon kai vaan osoittaakseen että on oikeassa, ja että vauva ei hänen hyvässä hoidossaan itke. hän soitti meidät hakemaan vauvan ennen sovittua aikaa, ja oli ihan kauhuissaan siitä miten vauva suorastaan karjui eikä siihen mikään auttanut. hän myönsi olleensa väärässä, mutta ei pyytänyt käytöstään anteekis, ja tämä on jäänyt häiritsemään minua todella paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
Mä uskallan väittää, että jos vauva on fyysisesti terve, se ei itke muuten kuin nälkäänsä. Jos syöttää hyvin ja oikein ja osaa kuunnella vauvaansa, ei ole itkuista vauvaa eikä mitään koliikkeja.
Kerron tämän kuuden lapsen tuomalla kokemuksella. Esikoiseni oli itkuisin lapsistani ja vain siksi, kun ei ollut kokemusta, en mm. ymmärtänyt, kuinka paljon ja usein vastasyntynyt tarvitsee maitoa. Ja lapsen inahtaessa menin heti nostamaan lapsen syliin --> vauva heräsi, ärsyyntyi kun häirittiin, alkoi huutamaan.
Voi kun kaikki äidit ymmärtäisivät miten vauvoja hoidetaan! Käy sääliksi nämä "koliikkivauvat".

Mä oon aina ollut ihan samaa mieltä.. En vaan ole viitsinyt sitä missään ääneen todeta....
Meillä 6 lasta, esikoinen oli itkuisempi,kuin muut...
Muiden kanssa olen oppinut jo "kuuntelemaan" vauvaa ja tajunnut juurikin sen,että vauva saattaa olla joinain päivinä vaikka 8 tuntia tississä kiinni ollakseen tyytyväinen..

Alkuperäinen kirjoittaja kuuden äippä:
Mä uskallan väittää, että jos vauva on fyysisesti terve, se ei itke muuten kuin nälkäänsä. Jos syöttää hyvin ja oikein ja osaa kuunnella vauvaansa, ei ole itkuista vauvaa eikä mitään koliikkeja.
Kerron tämän kuuden lapsen tuomalla kokemuksella. Esikoiseni oli itkuisin lapsistani ja vain siksi, kun ei ollut kokemusta, en mm. ymmärtänyt, kuinka paljon ja usein vastasyntynyt tarvitsee maitoa. Ja lapsen inahtaessa menin heti nostamaan lapsen syliin --> vauva heräsi, ärsyyntyi kun häirittiin, alkoi huutamaan.
Voi kun kaikki äidit ymmärtäisivät miten vauvoja hoidetaan! Käy sääliksi nämä "koliikkivauvat".

Mä oon aina ollut ihan samaa mieltä.. En vaan ole viitsinyt sitä missään ääneen todeta....
Muiden kanssa olen oppinut jo "kuuntelemaan" vauvaa ja tajunnut juurikin sen,että vauva saattaa olla joinain päivinä vaikka 8 tuntia tississä kiinni ollakseen tyytyväinen..

itkuisuus on aivan eri asia kuin koliikki. turha puhua asioista joista ei tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja kuuden äippä:

Miten sä sitten selität sen, että me käytiin vauvan koliikkivaivojen vuoksi yksityisellä lääkärillä joka oli erikoistunut näihin mahavaivoihin. Hänellä itsellään oli neljä lasta, joista 1., 3. ja 4. lapsi olivat olleet koliikkivauvoja.

Eihän sitä voi uskoa, jos sitä ei ole kokenut. Minäkin voisin väittää, että "Downin syndroomat syntyvät äitien väärästä ruokavaliosta raskauden aikana, koska minulla on 3 lasta ja olen jokaisen raskauden aikana syönyt Hesburgerin hampurilaisia. Tuttava ei niitä syö, ja hänellä nyt on sitten Down-lapsi."

Pistää vaan kyllä vihaksi väite, että "koliikki"lapset eivät saisi tarpeeksi ruokaa. Miten olisi 6kk:n iässä yli 10kg painava lapsi, joka söi ja söi ja aina vaan söi kun yritti saada siitä lohtua hirveisiin vatsanväänteisiinsä, ja joka lopetti tuntikautiset huutamisensa 4kk:n iässä? Ja kaikkea yritettiin, hoidettiin ja annettiin olla rauhassa, syötettiin ja annettiin lisämaitoa. Eikä todellakaan pienistä kirahteluista menty häiritsemään, jos ei huutanut suoraa huutoa, annettiin olla ihan rauhassa, että saatiin edes hetki lepoa itsekin.

Onhan jokaisella oikeus mielipiteeseen. Mutta härskiä on tulla kaikkensa antaneelle selittämään, että "olet vaan hoitanut väärin ja antanut liian vähän ruokaa". Ei ehkä kantsis sellaista väittää kellekään ennen kuin on ottanut selvää, onko asia todella niin.

Niin, ja onhan minulla tuttava, joka on sitä mieltä, että lapsille ei tule allergioita, jos heille vaan rohkeasti antaa kaikkea allergisoivaa syödäkseen. Että appelsiinia vaan 6kk vanhalle ja tomaattia, niin ei niille sitten koskaan allergisoidukaan. Ja maitoallergiaa ei ole olemassa, on vaan ylihysteerisiä vanhempia. Tavallinen maito 10kk ikäiselle juotavaksi, niin ei mitään allergioita iske. Tämä siis tuttavani mielipide. Mutta miten hän voisi ajatella muuta, kun omillaan ei allergioita ole. Se vaan on onnekas sattuma, ei lasten vatsan rääkkäämisen ansiota.

Itseäni on aina ärsyttänyt ihmiset jotka ovat tietävinään asioita joista eivät todellisuudessa tiedä yhtään mitään, sitten julistavat näkemyksiään suureen ääneen.

Tuli tästä mieleen yksi keskustelu vuosia sitten yhden tuttavan kanssa, josta myös hieman ärsyynnyin, ei liity koliikki-aiheeseen, mutta juurikin tuohon asioiden julistamiseen totena, ilman varmaa tietoa. Tämä ihminen kun alkoi suureen ääneen väittämään että TÄYSIN varmaa on, ettei avaruudessa ole älyllistä elämää, ainoastaan maapallolla. No joo, avaruus on aika iso paikka, millähän sitä pystyy kukaan todistamaan... :headwall: :headwall:

Minusta pitäisi olla hipihiljaa jostain aiheesta, jos ei ole ihan täysin varmaa faktatietoa asiasta. Muuten antaa itsestään ylimielisen besserwisserin vaikutelman. Ei millään pahalla. :snotty:

Meidän esikolla alkoi koliikki jo sairaalassa ja edes hoitajat saaneet häntä yöllä lopettamaan itkua. Tyksissä taitaa olla siis tumpeloita synnyttäneiden osastolla töissä. Ja kotonakin olin hyvä äiti aina päivisin; vain öisin en tajunnut antaa maitoa tarpeeksi. Miksi en tätä ennen tajunnut? Ap on selvästi nero. Vähintään. :snotty:

Enpä uskalla sanoa mitään tuohon. Mä kyllä uskon että vauvallani oli vatsavaivoja ja huusi sen takia, kun multa tuli maito suihkuamalla ja kovalla paineella niin että vauva mainasi tukehtua rinnalle. Lisäksi selvästi vatsa oli kipeä ja täynnä ilmaa, liike (välillä kovakin) ja pystyasento auttoi. Kakkakin oli vaahtomaista. Vatsavaivat helpottivat kun maidontulo tasoittui.

Meidän pienenä erittäin itkuinen esikoisemme (lääkärin mukaan koliikkivauva) oli taaperonakin itkuinen, vatsaansa valittava lapsi, ja kovasti vatsakipuinen alakoululainen hänestä kasvoi. Kaikki mahdollinen tutkittiin ja kokeiltiin. Olisko ollut 10-vuotias, kun lastenlääkäri lopulta ehdotti täysin maidotonta ruokavaliota, ja tadaa: Kymmenen vuoden piina oli ohi viikossa.

Niin tiedä sitten koliikista tai muusta - varmaan me vanhemmat taitamattomuuttamme keksime lapselle nämä mahavaivat... :( Terveisiä vaan ap:lle. Kun olisit kertonut meille oraakkelimaiset tietosi lapsemme ollessa vauva, olisi meiltäkin kymmenen vuoden kivut jääneet kärsimättä. : /

Esikoinen huusi syntymästään saakka, sanoivat jo synnärillä että luultavasti suolisto ei ole vielä kehittynyt kunnolla! Huusi 4 kk!!

Toinen meni yli la:n ja on niin aurinkoinen vauva! Yhteys voi siis olla siinä suolen kehittymisessä, suunniteltu sektio hyvä??? :o

mä arvasin että te vedätte vaan herneen nenäänne, arvoisat "koliikki"lasten vanhemmat. :D Mä häivyn tästä ketjusta nyt, moi!

Mulla ei ole ollut koliikkivauvaa vaan itseasiassa todella helppo vauva, mutta silti tajuan että on oikeasti olemassa sellainen kuin koliikki.

Olet kyllä todella suuren luokan idiootti. Mäkin vain kerroin mielipiteeni, mutta mun mielipide eroaa sun omasta siinä, että mun mielipide on fakta.

Meidän koliikkivauva aloitti huutamisen AINA 7 aikaan illalla ja lopetti 1 aikaan yöllä, joka ikinen päivä samaan aikaan. Kipuitkua oli, nälkäänsä huuti kovaa, mutta aivan eritavalla. Loppui yhden yön aikana. Söi hyvin ja minulla tuli maitoa hyvin.

Koliikki on selvää kipuitkua. Onhan minullakin sektiolla syntynyt 41+3 vauva jolla on selvästi masukipuja jotka ajan kanssa helpottaneet.

Jos vaan hyväksyisi sen että vauvat on erilaisia ja niiden kasvu ja kehitys joskus kivuliasta. Tutun vauvat ei koskaan itke mahaansa ja heille käy mikä tahansa korvike ilman vatsavaivoja. Mun vauva on taas herkkä suolistostaan ja itkee korvikkeesta. Samoin koliikkivauvalla voi olla vielä pahemmat tuskat.

AP:n mielipide väheksyy mielestäni vauvan tuskaa.

On monia syitä miksi lapsi huutaa yöt ja päivät. Koliikki ei ole ainoa syy. Naapurin lapsella oli aivokasvain joka oli kivulias. Lapsi kuoli kolme vuotiaana. Meillä allergiat ja migreeni aiheuttanut kipuhuutoja. Ja vaikka kyse on provosta niin kommentoin silti.

Niin ja jos vauva huutaa päivät yöt läpeensä niin ne pitää ehdottomasti tutkia. Mm. imukuppisynnytyksissä monesti voi mennä raajoja sijoiltaan. Liian monen tuttavan vauvalla itku on kuitattu "vauvat itkee", kun vanhemmat vaatineet huutamalla lääkäriä on voinut selvitä esim. sijoiltaan irronnut kipeä käsi jonka myöhäinen hoito aiheuttaa elinikäisen vamman.

Nyt on pakko sanoo et tuo ap ei tiedää yhtää mitään vauvoista että ihmettelen miten on omat lapset hoitanu kun kehtaa tulla syylistään koliikki vauvojen vanhempia.
Itsellä oli koliikki vauva. Ja se kesti 6kk. Vauvalle tehtiin kaikki kokeet lastenklinikalla ja oli osastollakin kun etsittiin "vikaa" ja ainoa mitä sitten sanottiin että voisi olla koliikki. Lääkärihän ei voi sanoo että koliikki kun se ei ole mikään lääketieteellinen sairaus. Vaan suomeksi kehittymätön suolisto joka aiheuttaa vauvalle vatsavaivoja. meillä siis vauva huusi 24/7 tissillä rauhottu hetkeksi mutta sitte vatsa taas kramppas ja huuto jatku. Nälkää ei vauva huutanut kun kasvoi erittäin hyvin ja yläkäyrillä mentiin. Meillä oli viel niin paha tuo maha että vauva kakkas vertakin. Mutta mitää vikaa ei tosissaan löydetty. Vasta kun alotettiin antaa 5 kertaa kiinteitä niin vatsavaivat katosivat pikkuhiljaa. Mutta välillä vieläkin on lapsella vaikeuksia kakata ja nyt ikää 2.
Kaikilla jolla on koliikki vauva niin kovasti tsemppiä ja jaksamisia.
Tiedän että se valvominen on kauheeta ja alkaa epäilemää omaa kykyä olla äiti ja miettii mitä ihmettä tekee väärin.
Te ette tee mitää väärin vaan olette parhaita äitejä vauvoillenne ja jossain vaiheessa helpottaa!
Ps. Ap+muut jotka ei usko koliikkiin nii turvatkiinni

Yhteistyössä