Mummi ei jaksa lapsenlapsiaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

,

Vieras
Lapset on olleet meidän työkuvioiden takia muutamana viikkona hoidossa mummilla kuusi tuntia päivässä. Niinä päivinä kun lapsia ei ole sinne tarvinnut viedä on mummi kovaan ääneen huokaillut ja kertonut myös sukulaisille olevansa todella onnellinen kun ei ole tarvinnut lapsia sinne ottaa hoitoon.Kun olemme hakeneet lapset hän on suorastaan heittänyt meidät ulos eikä ole halunnut jutella mistään. Hän itse tarjosi apuaan ja olemme moneen otteeseen kysyneet sopiiko kuvio hänelle ja hän on vakuuttanut asian olevan ok ja hänen jaksavan. Siksi tämä asia kalskahtaa minun korvaani ja inhottaa. Lapset eivät ole olleet hoidossa tätä ennen juuri ollenkaan, eivät ikinä yökylässä eikä mummi ole vienyt lapsia mihinkään. Siksi ajattelimme että nyt mummi on herännyt ja haluaa olla lastenlastensa kanssa. Ilmeisesti tässä olikin kyse vain siitä että pääsee sitten sukulaisille valittamaan kuinka raskasta on.

Meillä on samansuuntainen tilanne, että lasten toinen mummi ei jaksa lapsia. Aiemmin vanhempi oli siellä ehkä kaks kertaa vuodessa, mutta sitten lopetti ottamisen. Kun toinen lapsi syntyi, niin ei ole koskaan hoitanut häntä edes yhtä tuntia. On kuulemma liian raskasta ja lapset liian villejä. Ei myöskään jaksa jos käymme heillä vierailulla koko perhe, joten emme enää käy siellä. Sanomattakin selvää, että tälläinen kaikkine muine ongelmineen ajaa siihen ettei lapsilla ole kohta enää toista mummia. Harmittavaa lasten kannalta :/

No isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa sinun lapsiasi joten sinuna olisin kiitollinen että mummi edes suostuu siihen. Ajattele asiaa joskus hänen kannaltaan, ei kaikki mummit ole aina 24 tuntia vuorokaudessa lapsenlapset avosylin vastaanottavia klassikkomummeja. Hänellä on oma elämänsä ja oikeus elää sitä kuten haluaa. Tosin kyllä myönnän että tuo hänen käyttäytymisensä on epäasiallista ja minä ainakin tuossa tilanteessa vaatisin keskustella asiasta suoraan niin että tuo lastenhoitoasia on joko tai. Jos lapsenlasten hoito todella on liian raskasta niin sitten sitä ei tarvitse tehdä. Jos se on OK niin sitten sovitaan kohtuulliset rajat minkä puitteissa se tapahtuu. Ei muttia, ei mutinoita eikä valittamista muille koska se ei ole asiallista jos kerran puhtaasta vapaaehtoisuudesta on kyse.

Monesti mummeilla on myös semmoinen sisäänrakennettu velvollisuus (siis jonka itse asettavat itselleen), että pitää olla lasten kanssa. Mutta aika monet sen ikäiset ovat itse asiassa jo hyvin itsekkäitä, omiin tapoihinsa ja aikatauluihinsa juuttuneita, eikä se lastenhoitaminen sitten todellisuudessa olekaan niin kivaa... Mutta tuo velvollisuus käskee sanomaan, että hoito on ok, koska tottahan toki kunnon mummo lapsenlapsiaan vahtii.

No isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa sinun lapsiasi joten sinuna olisin kiitollinen että mummi edes suostuu siihen. Ajattele asiaa joskus hänen kannaltaan, ei kaikki mummit ole aina 24 tuntia vuorokaudessa lapsenlapset avosylin vastaanottavia klassikkomummeja. Hänellä on oma elämänsä ja oikeus elää sitä kuten haluaa. Tosin kyllä myönnän että tuo hänen käyttäytymisensä on epäasiallista ja minä ainakin tuossa tilanteessa vaatisin keskustella asiasta suoraan niin että tuo lastenhoitoasia on joko tai. Jos lapsenlasten hoito todella on liian raskasta niin sitten sitä ei tarvitse tehdä. Jos se on OK niin sitten sovitaan kohtuulliset rajat minkä puitteissa se tapahtuu. Ei muttia, ei mutinoita eikä valittamista muille koska se ei ole asiallista jos kerran puhtaasta vapaaehtoisuudesta on kyse.

Mä en ois kiitollinen, jos sitten siitä nuristaan noin. Mutta juttelisin asiasta suoraan mummin kanssa ja kohteliaasti kertoisin, että muitakin vaihtoehtoja on. Fakta on, että lapsien kanssa on aika raskasta...

Lapset on olleet meidän työkuvioiden takia muutamana viikkona hoidossa mummilla kuusi tuntia päivässä. Niinä päivinä kun lapsia ei ole sinne tarvinnut viedä on mummi kovaan ääneen huokaillut ja kertonut myös sukulaisille olevansa todella onnellinen kun ei ole tarvinnut lapsia sinne ottaa hoitoon.Kun olemme hakeneet lapset hän on suorastaan heittänyt meidät ulos eikä ole halunnut jutella mistään. Hän itse tarjosi apuaan ja olemme moneen otteeseen kysyneet sopiiko kuvio hänelle ja hän on vakuuttanut asian olevan ok ja hänen jaksavan. Siksi tämä asia kalskahtaa minun korvaani ja inhottaa. Lapset eivät ole olleet hoidossa tätä ennen juuri ollenkaan, eivät ikinä yökylässä eikä mummi ole vienyt lapsia mihinkään. Siksi ajattelimme että nyt mummi on herännyt ja haluaa olla lastenlastensa kanssa. Ilmeisesti tässä olikin kyse vain siitä että pääsee sitten sukulaisille valittamaan kuinka raskasta on.

mun äiti on samanlainen narisija..mun lapset on sen mielestä kamalia riiviöitä..eikä millään viitsis hoitaa niitä..

niin ja lapsilla ja lapsenlapsilla ei sitten ole mitään velvollisuutta hoitaa mummia jos mummi sairastuu ja joutuu vanhainkotiin..pärjätköön sitten omillaan ja itse :) niin se vaan menee et niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan ;)

meillä on ainakin niin, että äitini aina haluaa lapset luokseen , mutta sitten se totuus iskee vasten kasvoja, että nuo on vilkkaita ja eläväisiä ja eivät kuulemma ollenkaan niin kuin minä ja veljeni ollaan oltu ( joo, aika kultaa muistot ) Sitten väsyykin niin nopeasti. En kyllä yhtään ihmettele, koska itsekin väsyn, vaikka pidän kovaa kuria. Äitini ei ole mikään kurinpitäjä, vaan ei oikein osaa olla niin kovana kuin esim. meidän vanhimmalle 6v pojalle täytyy olla. Varsinkin nyt kun kumpikin on uhmassa 6v ja 5v niin onhan nuo aika hermoja raastavia kumpikin.

Nyt haluaa ottaa kummankin kotiinsa kesälomalla ja hiukan jännittää jaksaako sitten kuitenkaan. Asuu 500km päässä, joten meidän on tehtävä niin, että me mennään miehen ja vauvan kanssa kesämökille puoleen väliin ja jos haluaakin lapsista eroon niin haetaan ne sitten pois. :)

[QUOTE="vieras";24106268]niin ja lapsilla ja lapsenlapsilla ei sitten ole mitään velvollisuutta hoitaa mummia jos mummi sairastuu ja joutuu vanhainkotiin..pärjätköön sitten omillaan ja itse :) niin se vaan menee et niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan ;)[/QUOTE]

Mä en ainakaan oleta että mun lapset ja lastenlapset mua hoitaa sitten joskus aikanaan. En todellakaan halua olla kenellekään velvollisuus.
Myöskään mummeilla ei ole velvollisuutta hoitaa lastenlapsia.

no ei ole velvollisuutta, ei. Tullu selväksi jo. Mutta apn tapauksessa mummi oli sanonut ottavansa mielellään, joten miksi ei sitten sano aapeelle, että hei en jaksakaan, vaan nurisee sukulaisille ja on marttyyri selän takana?

[QUOTE="vieras";24106268]niin ja lapsilla ja lapsenlapsilla ei sitten ole mitään velvollisuutta hoitaa mummia jos mummi sairastuu ja joutuu vanhainkotiin..pärjätköön sitten omillaan ja itse :) niin se vaan menee et niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan ;)[/QUOTE]

Sä et taida nyt tajuta mitään, mummi on jo hoitanut lapsensa, mikä hemmetin velvollisuus hänellä on hoitaa vielä sinunkin pentujasi? Hoida omasi, niin hänkin on tehnyt.

no ei ole velvollisuutta, ei. Tullu selväksi jo. Mutta apn tapauksessa mummi oli sanonut ottavansa mielellään, joten miksi ei sitten sano aapeelle, että hei en jaksakaan, vaan nurisee sukulaisille ja on marttyyri selän takana?

Mummi ei arvannut etukäteen miten raskasta lapsia on vahtia, eikä kehtaa perua kun syynä on poikansa tai tyttärensä työkuviot.

Itse ihmettelen kuka kehtaa kertoa (ja miksi) mummin valituksia ap:lle... ehkä joku joka haluaisi omia lapsiaan vahdittavan ap:n lasten sijaan =)

Lasten hoito on raskasta. Ehkä mummi ei muistanut, kuinka raskasta se on?

En mä moisesta suuttuisi. Mummi ei ehkä oikeasti jaksa enää, vaikka ajatteli, että jaksaa. Ei sellaisesta voi loukkaantua. Mummilla on ehkä pitkä aika siitä, kun on viimeksi hoitanut lapsia - ja vielä noin pitkään. Se voi olla yllättävän raskasta. Ja voi olla, että mummilla ei kuitenkaan sisu anna periksi myöntää, että ikää on jo liikaa tai voimia liian vähän ja taito olla lasten kanssa, onkin hukassa? Miksi heti pitää syyllistää ja suuttua?

Miksi ap nurisee täällä, eikä sano suoraan sille kamalalle mummille? Kaiketi samasta syystä kun akoilla on aina tarve puhua jollekkin muulle ja juoruta. Pata kattilaa soimaa.

[QUOTE="vieras";24106250]mun äiti on samanlainen narisija..mun lapset on sen mielestä kamalia riiviöitä..eikä millään viitsis hoitaa niitä..[/QUOTE]

Kyllä viitsiminen on ihan eri asia. Jos ei pysty sinun riiviöitäs hoitamaan, niin eikö se ole ihan oikein, kun kertoo.

[QUOTE="vieras";24106398]Miksi ap nurisee täällä, eikä sano suoraan sille kamalalle mummille? Kaiketi samasta syystä kun akoilla on aina tarve puhua jollekkin muulle ja juoruta. Pata kattilaa soimaa.[/QUOTE]

miksi mummi ei sano aapeelle vaikka on kysynyt onko ko järjestely varmasti ok?

[QUOTE="vieras";24106376]Sä et taida nyt tajuta mitään, mummi on jo hoitanut lapsensa, mikä hemmetin velvollisuus hänellä on hoitaa vielä sinunkin pentujasi? Hoida omasi, niin hänkin on tehnyt.[/QUOTE]

ai miten niin en tajua :D toki tajua..mummi on hoitanut omat lapsensa..ja minä hoidan omani..mutta ei ole mitään velvollisuutta hoitaa mummia kun mummi sairastuu tai joutuu vanhainkotiin :) niin se vaan menee..

Rankkaahan se lastenhoito onkin vaikka sitä meilellään ja vapaaehtoisesti tekisikin. Mummolassa on vielä usein tilat sellaiset, että lastenhoito on vaativampaa kuin lasten kotona.

[QUOTE="vieras";24106376]Sä et taida nyt tajuta mitään, mummi on jo hoitanut lapsensa, mikä hemmetin velvollisuus hänellä on hoitaa vielä sinunkin pentujasi? Hoida omasi, niin hänkin on tehnyt.[/QUOTE]

mistäs tiedät onko mummi hoitanut omat lapsensa ja miten..entäs jos olenkin joutunut kantamaan vastuun sisaruksistani.ja ollut sisaruksilleni ilmainen hoitaja..sitten kun itse vähän tartten apua niin apua ei tipu..kyllä se vähän niin menee että jos toiselta on apua vailla niin pitäs sitä osata itsekin auttaa..mutta meillä se ei ole mennyt niin. kyllä mummi on lapsensa äiti edelleen vaikka ois mummi..ja jos vaan voimia riittää niin pitää auttaa että sitten voi taas mummia auttaa kun mummi on vanha ja sairas eikä enää pärjää itsekseen..olen ollut vanhusten vuodeosastolla töissä ja nähnyt siellä paljon yksinäisiä vanhuksia joita ei kukaan koskaan käy katsomassa..mikähän mahtaa olla syynä`? kyllä siinä kaikenlaista nousee mieleen..ei jokainen yksinäinen vanhus voi olla sukunsa ainoa jäsen vaan joku muu siinä mättää että vanhuksia ei kukaan käy vanhainkodissa katsomassa..

[QUOTE="uuniomena";24106321]Mä en ainakaan oleta että mun lapset ja lastenlapset mua hoitaa sitten joskus aikanaan. En todellakaan halua olla kenellekään velvollisuus.
Myöskään mummeilla ei ole velvollisuutta hoitaa lastenlapsia.[/QUOTE]

mutta kuinka onnellinen on vanhus josta omaiset välittää ja jonka luona he jaksavat käydä..liian paljon on yksinäisiä vanhuksia, masentuneita jotka tahtoisivat vain kuolla pois..kyllä se vaan on mielestäni niin että jos jaksat rakkaistasi välittää niin sinustakin välitetään kun olet vanhus..mä en ainakaan haluis sellasta yksinäistä vanhuutta.

[QUOTE="vieras";24106976]mutta kuinka onnellinen on vanhus josta omaiset välittää ja jonka luona he jaksavat käydä..liian paljon on yksinäisiä vanhuksia, masentuneita jotka tahtoisivat vain kuolla pois..kyllä se vaan on mielestäni niin että jos jaksat rakkaistasi välittää niin sinustakin välitetään kun olet vanhus..mä en ainakaan haluis sellasta yksinäistä vanhuutta.[/QUOTE]

Millä tavoin aiot lapsesi kahlita, että he eivät muuta töiden ja opiskelupaikkojen perään. Vai aiotko itse muuttaa heidän peräänsä, onko sinulla omaa ystäväpiiriä?

Ehkä mummo ei vain osannut arvioida jaksamistaan, ja lasten kanssa on raskaampaa kuin hän kuvitteli. Mutta silti olen sitä mieltä, että hoitakoon nurisematta tai olkoon hoitamatta, ei hänellä siihen mitään velvollisuutta ole niin että pitäisi väkisin hoitaa vaikkei jaksa.

Kuumimmat

Yhteistyössä