Mummi lyttäsi pojan päästä varpaisiin hoidossa ollessa, lapsi kysyy miksi ei saa tykätä mistä tahtoo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kivat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on ok että on erilaisia mielipiteitä mutta se ei ole ok että lapselle sanotaan ettei saa pitää isovanhempien luona lempi yöasua.

Pojalle voi aivan hyvin sanoa, ettei ole soveliasta pitää mummolassa yömekkoa, koska se ei sovi isovanhempien maailmankuvaan. Mummolareissuille voidaan valita joku toinen yöpuku. Ei lapsi siitä mene rikki, vaan päinvastoin oppii, että aina ei omia lempijuttuja voi viedä joka paikkaan. Lempilippistäkään ei ole sopivaa pitää ruokaillessa päässä tai vaikkapa kirkossa - ainakaan vanhemman polven mielestä, vaikka nuori polvi ei siinäkään välttämättä näe mitään ihmeellistä. Pitää oppia kunnioittamaan myös vanhempien ihmisten näkemyksiä.

Manbun on tunnetusti erittäin seksikäs. :)
Selvästi aikuisella miehellä saa olla pitkä tukka, mutta poikalapsilla pitkä tukka ilmeisesti pelottaa kovasti. Ja voisihan sille mummolle sanoa, että hänellä itsellään on niin ryppynen naama ja kuihtunut kroppa, että näyttää ihan mieheltä. Päästään sitten samalle tasolle jutuissa mummon kanssa. :D

Selvästi aikuisella miehellä saa olla pitkä tukka, mutta poikalapsilla pitkä tukka ilmeisesti pelottaa kovasti. Ja voisihan sille mummolle sanoa, että hänellä itsellään on niin ryppynen naama ja kuihtunut kroppa, että näyttää ihan mieheltä. Päästään sitten samalle tasolle jutuissa mummon kanssa. :D

Tuskin mummo kuitenkaan näyttää mieheltä, vaikka onkin ryppyinen ja kuihtunut. Poika sen sijaan voi näyttää erehdyttävästi tytöltä pitkine hiuksineen mekossa.

Tai sitten kaltaisesi kakaran tasolle jääneet aikuiset voisi kunniottaa vanhemman sukupolven tapaa ajatella asioita ja hyväsyä. Vaikka omassa elämässä ei niin eläisikään

Tää tätä teini menttaliteetti "mun pitää saada olla mitä mä haluan, eikä kukaan oo oikeutettu sanoon siitä". ITSEKÄSTÄ minäminäminä maailmaa.

Vanhuksilla on erilainen näkemys maailmasta. He ovat nähneet erilaisia aikoja ja eläneet pidempää. Ja silti kesken kasvuiset räkänokat (joista osa jopa vanhempia) rääpivät päätään tajuamatta mitään. Toivottavasti lapsesi on juuri päänrääpijä kun itse aikanasi olet vanhus. Sitten tajuat mitä tarkoita.

Tuskin mummo kuitenkaan näyttää mieheltä, vaikka onkin ryppyinen ja kuihtunut. Poika sen sijaan voi näyttää erehdyttävästi tytöltä pitkine hiuksineen mekossa.
Kyllä todella moni vanha nainen näyttää luisevalta mieheltä, kun rasvakudos on hävinyt.

Minusta pitkät hiukset eivät saa lasta näyttämään tytöltä, vaan pitkät hiukset saavat lapsen näyttämään pitkähiuksiselta lapselta. Tukan perusteella ei voi tehdä päätelmiä lapsen sukupuolesta, ja miksi pitäisikään. Lapselta voi kysyä, ja yleensä jo nimestä selviää tämä maailman tärkein asia.

Oikeasti, mitä väliä sinulle on lapsen sukupuolella? Tuskinpa kuitenkaan olit ajatellut tehdä lapsen kanssa yhtään mitään sellaista, jossa tarvitaan tietynlaisia sukupuolielimiä.

Elämme samassa maailmassa, usko tai älä. Tässä parin vuoden takaa Hesarin lyhyt artikkeli aiheesta: http://www.hs.fi/elama/a1305909197142. Ja blogistin kokemuksia syksyltä: http://www.lily.fi/blogit/bluestocking/lelut-vuonna-2015-seikkailua-pojille-meikkailua-tytoille. Tuollaista jaottelua siis näkyy valitettavan paljon.

Blogistin kokemukset ja hesarin jutut nyt on mitä on. Ne tuskin kertoo siitä, miten todellisuudessa suhtaudutaan yhtään mihinkään. Mä en sitten tiedä onko teidän hoodeilla jaottelu jotenkin yleisempää, mutta meillä päin tytöt pelaa jätkien kanssa futista ym. ym. ym. Enkä ole kuullut yhdenkään vanhemman tuputtavan lapsilleen siitä, mikä on tyttöjen juttuja ja mikä poikien. Lapsilla vaan näyttää olevan omat mieltymyksensä eikä kenelläkään näytä olevan tarvetta tuputtaa niille väkisin mitään muuta. Mikä on mun mielestä hienoa.
Toki mun poika voi leikkiä siskonsa barbeilla, mutta yleensä se menee sotatouhuksi tai jonkin sortin örkit hyökkää niiden kimppuun ja thats it. Ei sitä vaan kiinnosta kodinrakentamiset.

Ei sukupuoli sitä loppupeleissä määritä, vaan yksilön ominaisuudet. Kirjoittaja, jolle vastasin, ei halunnut miehiä leikkiviä naisia "miesten aloille" ja päinvastoin. Moisella asenteella yritetään estää yksilön valinnanvapaus. Jos naisen fysiikka riittää, miksi sukupuolella tulisi estää alalla toimiminen esim. poliisilta. En siis ole väittämässä, etteikö sukupuolilla olisi eroa, vaan haluaisin, että lokeroimisesta sukupuolen perusteella luovuttaisiin. Ja lokeroimista on tämä lapsiin kohdistuva jaottelu tiukasti tyttöjen juttuihin ja poikien juttuihin.

Sukupuolesi johdosta sinulla on tiettyjä ominaisuuksia. Surullista mutta totta, miehillä fysiikka on hippasen erilainen kuin naisilla. Naisena sun on tehtävä 100 kertainen työ saavuttaaksesi sen, minkä normaali mies tekee suhteellisen helpolla. Mun mielestä on silkkaa hölmöyttä edes yrittää kieltää sukupuolen tuomia fyysisiä eroja.

Helppoa ei ole ollut tasa-arvomielessä silloinkaan, mikäli vanhempiani on uskominen. Mutta, kuten hesarin jutussakin mainitaan, on viime vuosikymmenten trendi ollut huolestuttavan takapajuista. itse sain elää -70 ja -80 -lukulaisen lapsuuden, jolloin sukupuolittuminen ei ollut näin voimakasta.

En sitten tiedä, ehkä Helsingissä ollaan jotenkin takapajuisia... meilläpäin en sellaista ole huomannut.

Onko sinusta mukavaa rajoittaa toisia makuasioissa? "Ei poikani, ethän sinä nyt hattarasta pidä, koska hattara on tyttöjen ruokaa. Pojat tykkäävät kovista asiosta kuten salmiakista. Ota merkkari mieluummin." Eikö kuulosta typerältä? Pidän tiettyjen värien tuputtamista yhtä typeränä. Ei siitä kukaan traumatisoidu, mutta ei siinä mitään järkeäkään ole. Tuo viimeisin lauseesikin todistaa tällaisten lokerointien naurettavuuden. (Vastauksena kysymykseesi: tiesin.) Vuosisatojen aikana nuo värit ovat vaihtaneet paikkaansa, joten väreillä ei ole mitään tekemistä biologian kanssa. Silti yritetään uskotella, että tytöt ja pojat ovat niin erilaisia, että värimieltymyksetkin olisivat eri. Ne on paljolti opittuja ja aikuisten ohjaamia. Lokeroimisella on myös paha tapa levitä asiasta toiseen, ja jossain kohtaa se alkaa olla oikeasti haitallista. Esimerkiksi ammatinvalintoihin ja työuriin vaikuttaessaan.

Edelleen, mulle on ihan vitun sama mistä kukakin tykkää. Jos mun poika tykkäisi pinkistä, niin ihan vapaasti saisi sitä käyttää. Kyllä mä sille silti kertoisin, että älä sitten loukkaannu, jos joku tulee aukomaan siitä päätään. Mutta jos jonkun faija ei halua pukea poikaansa pinkkiin ja sanoo sen pojalleen, niin kyllä mä uskon, että se poika selviää traumoitta.

Värimieltymykset saattaa johtua halusta kuulua joukkoon ja olla kuten muut. Se on semmosta. Mä en nyt kuitenkaan tiedä, että kannattaako kouluikäisten värimieltymyksistä vetää johtopäätöksiä tulevaisuuden ammatinvalintoihin.

Ai että lapsi ei saisi olla oma itsensä vaan pitää pakottaa muottiin ettei kiusattaisi? Ja vanhemmat syyllisiä kun rakastavat omaa lastaan sellaisena kuin tämä on?
Ihanko TOSISSAAN joku vielä ihmettelee jos lapsella ei ole just tietynlaista yöpaitaa? Vai vitsikö? Etkö tajua että lapsi tykkää tuosta?

Ei.
Sä et vissiin ymmärtänyt homman pointtia sitten ollenkaan.
Mietippä hetki.

Ei vaatteilla ja väreillä ole oikeesti sukupuolta, ne on ihmisten keksimiä.
Jokainen päättäköön itse minkälaisia värejä käyttää ja vetääkö päälle housut vai hameen, noiden ei pitäis liittyä sukuelimiin mitenkään.
Mutta nyt tuntuu että mennään kauheasti ajassa taaksepäin muutenkin, eikä näin saisi sanoa olematta "friikki". MITÄ, eikö väreillä olekaan sukupuolta. Oooh.

Pojalle voi aivan hyvin sanoa, ettei ole soveliasta pitää mummolassa yömekkoa, koska se ei sovi isovanhempien maailmankuvaan. Mummolareissuille voidaan valita joku toinen yöpuku. Ei lapsi siitä mene rikki, vaan päinvastoin oppii, että aina ei omia lempijuttuja voi viedä joka paikkaan. Lempilippistäkään ei ole sopivaa pitää ruokaillessa päässä tai vaikkapa kirkossa - ainakaan vanhemman polven mielestä, vaikka nuori polvi ei siinäkään välttämättä näe mitään ihmeellistä. Pitää oppia kunnioittamaan myös vanhempien ihmisten näkemyksiä.

On epäkohteliasta pitää hattua tai lippistä ruokapöydässä ja se koskee kaikkia lapsia. Ei ole ihan sama asia kun että tyttö ja poika menee isovanhemmalle hoitoon, tyttö saa laittaa oman lemppari yöasunsa päälle illalla ja poika ei... vaikka kummallakin olisi yömekko niin kyllä se on kummallista sanoa lapselle että et voi yöllä pitää samaa kun sisko koska olet poika. Varmaan lapsikin tajuaa ettei siitä ole kenellekään mitään haittaa. Mutta haittaa tulee ja paljon kun kielletään ilman järkeviä perusteluja vaate. Ukki pitää pinkkiä paitaa, mutta sanoo ettei poika saa pitää...mikä logiikka?

En voi uskoa, että vielä vuonna 2016 ihmiset kiistelevät ihan tosissaan siitä onko 5-vuotiaan pojan soveliasta pitää pitkää tukkaa ja yöpaitulia o_O

Niimpä...kai minäkin olen tehnyt hirveät virheet kun poikani aikanaan valitsi kaupasta prinsessa-aiheiset juomalasit ja toisella kertaa prisessakirjan. Ohjeena hälle oli vain että saa valita mieleisensä. Oisko pitäny sanoa että et sää tyttöjen laseja ja kirjaa voi ottaa? Vai todeta että kivan näköset. Ja ostaa ne. Mielestäni me emme hänelle ole tuputtaneet mitään ideologiaa ja korostaneet erikoisuutta. Olemme vain antaneet hänen itsensä määritellä mieltymyksensä. Koskaan ei ole sanonut tai tullu korviin tietoa että ois kiusattu. Ajattelen että lapsessasi on myös se herkkäpuoli niiden sotaleikkien ohella. Siinä ei ole mitään väärää.

On epäkohteliasta pitää hattua tai lippistä ruokapöydässä ja se koskee kaikkia lapsia. Ei ole ihan sama asia kun että tyttö ja poika menee isovanhemmalle hoitoon, tyttö saa laittaa oman lemppari yöasunsa päälle illalla ja poika ei... vaikka kummallakin olisi yömekko niin kyllä se on kummallista sanoa lapselle että et voi yöllä pitää samaa kun sisko koska olet poika. Varmaan lapsikin tajuaa ettei siitä ole kenellekään mitään haittaa. Mutta haittaa tulee ja paljon kun kielletään ilman järkeviä perusteluja vaate. Ukki pitää pinkkiä paitaa, mutta sanoo ettei poika saa pitää...mikä logiikka?

No sekin on ihan hyvä oppia, että tä maailma ei ole tasapuolinen eikä reilu :)

Yhteistyössä