Mummo tukistelee 3-vuotiasta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot

Vieras
Ainoa hoitoapu mitä saan vilkkaan hieman alle 3 veen kanssa on äitini, joka ei kuitenkaan saa mitään kuria lapseen. Kotona lapsi on suht ok, ei esim. kiroile minulle, mutta mummolassa kiroilee ja käyttäytyy kuulemma muutenkin huonosti. Mummo ilmoitti tänään, että tukisti poikaa 2 kertaa kiroilemisen takia, kun oli siellä hoidossa, ja kuulemma aikoo tukistaa aina jatkossakin, koska mikään muu (huomiotta jättäminen, sanallinen kieltäminen) ei auta. Mummo oli todella raivoissaan kun menin lasta hakemaan "kun ei saa mitään tehtyä" pojan ollessa siellä.

Tiedän, että poika osaa uhmaiässään olla todella rasittava, kun käkättää vaan, juoksee karkuun ja tekee kaikkea tuhmaa eikä todellakaan kuuntele komentoja, jos sille päälle sattuu. Mutta kuten sanottu, kotona kyllä pärjään useimmiten pojan kanssa olemalla vaan jämpti ja ohjaamalla toimintaa.

Tuntuu aika pahalta, että mummo ei pärjää pojan kanssa, selvästi myös mummo ajattelee lapsesta, että se on jotenkin "syntyjään" pahatapainen. Todellakin kyseessä on ainoa hoitoapu, ja jos esim. lapsi sairastuu, joudun joka tapauksessa viemään mummolaan, että saan työni hoidettua. :( Mutta mitä ihmettä pitäisi tehdä että lapsen saa toimimaan edes jotenkin tolkullisesti siellä, ettei sitten tukkapöllyä ja luunappeja sada jatkuvasti.

No loppuisi kyllä mun hoitoavun tarve, jos ainoa mahdollinen hoitaja tukistelisi. Tuskin tahtoisin itsekään olla moisen kanssa tekemisissä.

Mitä teet työksesi, jos et voi olla töistä pois lapsen sairastuttua?

Mulla sama tilanne, paitsi että lapseni ovat isompia.
Jostain syystä kuitenkin äitini tuntui kokevan oikeasti jotain inhoa tms lapsiani kohtaan, ja alkoi olemaan myös väkivaltainen. Tukistelua, lyömistä, potkimista, nipistelyä jne.
Lapseni alkoivat olemaan jo hysteerisiä kun tiesivät mummon tulevan vahtimaan heitä.. mun oli pakko viheltää peli poikki ja siitä hyvästä äitini suuttui. Emme ole enää puheväleissäkään.
Mutta sain onneksi työasiani järjestettyä siten, että en enää edes tarvitse lapsenvahtia.

Jos saisin kuulla mummon (tai kenenkään muunkaan) tukistaneen lastani, menisi välit poikki aivan varmasti.

Tosin mä epäilen tätä provoksi, tuskin kukaan äiti ees harkitsisi antavansa lapsia hoitoon tuollaiselle ihmiselle jatkossa..

Sille joka sanoi, että hoida kotona, niin mulla on myös sellaisia työtilaisuuksia, koulutuksia yms. jotka ovat toisella paikkakunnalla esim yön yli, jolloin lapsi on vietävä mummolle. Näin se vaan on.

Ja en oikein tiedä mitä sanoisin äidilleni, kun olen itsekin sitä mieltä, että kiroilua ei pidä sallia. Enkä voi vaatia, että mummon pitäisi sellaista jaksaa kuunnella, eikä se siihen suostuisikaan. Ja kun se ei saa sitä loppumaan kuulemma muuten. Muutenkaan äitiäni ei paljon voi lähteä neuvomaan, on sen tyylinen ihminen, joka kyllä tietää parhaiten..

"Muutenkaan äitiäni ei paljon voi lähteä neuvomaan, on sen tyylinen ihminen, joka kyllä tietää parhaiten.. " Tukistaminen on nykyisin rikos, toisin kuin ap sinun lapsuudessasi. Voithan sä äidillesi siitä muistuttaa, ei se ole neuvomista vaan laki.

[QUOTE="vieras";25110245]Sille joka sanoi, että hoida kotona, niin mulla on myös sellaisia työtilaisuuksia, koulutuksia yms. jotka ovat toisella paikkakunnalla esim yön yli, jolloin lapsi on vietävä mummolle. Näin se vaan on.
[/QUOTE]

Eikö vuoropäivähoitoa ole mahdollista saada noiden reissujen takia? Jos niitä on harvoin, etkö voisi etsiä jonkun hoitamaan palkkaa vastaan? Esim. joku opiskelija tai eläkeläinen.

Mietin vain (ehkä asiattomasti) että mistä alle 3v on oppinut kiroilemisen. Vallattomiahan lapset voi olla mutta ei meidän ole semmoisia sanoja edes koskaan kuulleet saati sanoneet. Mallista opitaan nääs. Vaikeahan sitä on kieltää jos muut aikuiset saavat kiroilla. Tukistamista en kyllä hyväksy.

Jos joku aikuinen menisi ja tukistaisi lapsiani saisin mielettömän raivarin ja tukistaisin takaisin niin että tukka lähtee päästä! MUN LAPSIIN EI KAJOTA! Tämän voin joutua oikeasti joskus toteuttamaan... Äitini kysyi esikoisen ollessa vuoden, että "koska tuota saa alkaa tukistelemaan?" Sanoin että sopii yrittää.

[QUOTE="vieras";25110245]Sille joka sanoi, että hoida kotona, niin mulla on myös sellaisia työtilaisuuksia, koulutuksia yms. jotka ovat toisella paikkakunnalla esim yön yli, jolloin lapsi on vietävä mummolle. Näin se vaan on.

Ja en oikein tiedä mitä sanoisin äidilleni, kun olen itsekin sitä mieltä, että kiroilua ei pidä sallia. Enkä voi vaatia, että mummon pitäisi sellaista jaksaa kuunnella, eikä se siihen suostuisikaan. Ja kun se ei saa sitä loppumaan kuulemma muuten. Muutenkaan äitiäni ei paljon voi lähteä neuvomaan, on sen tyylinen ihminen, joka kyllä tietää parhaiten..[/QUOTE]

Olen myös matkustamista vaativassa työssä, ja silti valinta olisi täysin selvä - en missään nimessä veisi mummolle. Etenkään,kun kuulostaa siltä että koittaa muutenkin kontrolloida. Seuraisi time-out ja sitten katsotaan onko vielä välejä...

joka 4 kurittaa edelleen lasta fyysisesti suomessa, oli iltalehdessä oikeen, etenkin toi vanhempi sukupolvi, mulle sano jopa yks päiväkodinhoitaja kerran pojasta 4.vee et sitä pitäs lyödä niin oppis, nyt poika on 7.v ja diagnisoitu adhd=poika ei ollutkaan tahallaan ilkeä/tuhma. :(

[QUOTE="eeva";25110272]tekisin rikosilmoituksen[/QUOTE]

Peesi, ruumiillinen rangaistus on laissa kielletty! Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Jos mun äiti tukistaisi mun lasta niin siinä menisi välit poikki heti vaikka äiti rakas onkin.

Minun lastani ei kurita eikä kurittaisi fyysisesti kukaan - eikä henkisestikään... Kasvatus ei ole kurittamista. Hoitopaikka menisi kerrasta vaihtoon, ja tapaamiset harkintaan - etenkin, jos en pystyisi olemaan läsnä.

Ei mun mielestä tossa tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kuin se että mummo ei lasta enää hoida. Mummo ei selvästikään osaa tai jaksa olla lapsen kanssa oikealla tavalla ja johan tuossa pienen lapsen perusturvallisuuskin järkkyy - pitkä ero äidistä huonon hoitajan hoivissa.

Suosittelen lämpimästi vuorohoitopaikan hakemista. Oma ainokaiseni on sellaisessa ollut, ovat mainettaan parempia paikkoja.

Ainoa hoitoapu mitä saan vilkkaan hieman alle 3 veen kanssa on äitini, joka ei kuitenkaan saa mitään kuria lapseen. Kotona lapsi on suht ok, ei esim. kiroile minulle, mutta mummolassa kiroilee ja käyttäytyy kuulemma muutenkin huonosti. Mummo ilmoitti tänään, että tukisti poikaa 2 kertaa kiroilemisen takia, kun oli siellä hoidossa, ja kuulemma aikoo tukistaa aina jatkossakin, koska mikään muu (huomiotta jättäminen, sanallinen kieltäminen) ei auta. Mummo oli todella raivoissaan kun menin lasta hakemaan "kun ei saa mitään tehtyä" pojan ollessa siellä.

Tiedän, että poika osaa uhmaiässään olla todella rasittava, kun käkättää vaan, juoksee karkuun ja tekee kaikkea tuhmaa eikä todellakaan kuuntele komentoja, jos sille päälle sattuu. Mutta kuten sanottu, kotona kyllä pärjään useimmiten pojan kanssa olemalla vaan jämpti ja ohjaamalla toimintaa.

Tuntuu aika pahalta, että mummo ei pärjää pojan kanssa, selvästi myös mummo ajattelee lapsesta, että se on jotenkin "syntyjään" pahatapainen. Todellakin kyseessä on ainoa hoitoapu, ja jos esim. lapsi sairastuu, joudun joka tapauksessa viemään mummolaan, että saan työni hoidettua. :( Mutta mitä ihmettä pitäisi tehdä että lapsen saa toimimaan edes jotenkin tolkullisesti siellä, ettei sitten tukkapöllyä ja luunappeja sada jatkuvasti.

sä sanot äidillesi että selvä,mutta samalla ilmoitat että sä teet joka kerta rikosilmoituksen lapsen pahoinpitelystä! tee se jo nyt, äitisi on ihme heikkohermoinen ihminen, jos lasta hoitaa vain joskus niin se ei voi olla niin rankkaa että täytyy käydä käsiksi vaikka lapsi olisi itse piru(en tarkoita että ap:n lapsi olisi).

sanot äidillesi että lapsi on kyllä normaali 3vuotias mutta mummo ei taida olla normaali kun ei pärjää 3v kanssa.

ymmärrätkö että jatkuva tuksitelu vaurioittaa lastasi. ja sä saat 10 ikävuoteen asti SAIRASLOMAA kunlapsi on kipeänä,joten huono tekosyy.

Äitisi kuulostaa ikävä kyllä ihmiseltä, joka tahallaan provosoi näitä tilanteita, että saa syyn käydä käsiksi. Kuten itsekin sanoit, kolmevuotiaan, hankalankin, kanssa pärjää olemalla itse se jämäkkä aikuinen. Veikkaan että äitisi jää jankkaamaan lapsen kanssa näistä asioista ilman että itse ottaa siinä sen turvallisen aikuisen roolin. Kiroileva kolmevuotias ei kuitenkaan ole mikään niin kamala tapaus, että aikuinen saisi luvan taantua itse kolmevuotiaan tasolle. Äitisi haluaa käydä käsiksi. Ja itse ihmettelen, ettei sinua vaivaa ollenkaan se ajatus, että myös sinuun on käyty aikanaan käsiksi ilman mitään oikeaa syytä. Sinun itsesiksin on jo aika katkaista sen verran napanuoraa, että mietit kriittisesti omaa lapsuuttasi, ja sitä mitä se on vaikuttanut esimeriksi parisuhteeseesi ja omaan äitiyteesi (annat ymmärtää, että olet yksinhuoltaja ja ilmeisesti äitisikin on yksinhuoltaja, koska lapsen isältä, omalta isältäsi ja lapsen toisilta isovanhemmilta ei tule mitään apuja).

Jos jo kolmevuotiaan kanssa ei pärjää ilman fyysistä kurittamista, niin taitaa lapsi olla parin vuoden päästä mummolle mahdoton hoidettava. Vai hankkiiko mummo siihen jonkun järkälemiehen antamaan selkään lapselle joka alkaa olla liian iso mummon voimilla kuritettavaksi.

Mielenkiintoista olisi myös tietää, että mites sitten kun mummo vanhenee ja alkaa höpsöksi ja pissailee housuun ja sotkee ruokapöydässä. Saako lapsenlapsi vähän lätkiä mummoriepua että mummo oppisi tavoille.

Yhteistyössä