Mummolassa mummolan säännöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iloinen Possu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iloinen Possu

Vieras
Meillä kun lapset on ilman meitä mummolassa niin on mummolan säännöt mutta ite pidän omista säännöistä kiinni kun olen paikalla. Mun äidin kanssa on välillä törmäilty kun ei meinaa sitä uskoa :whistle: :xmas:

Mites teillä?

Aivan sama asia!!
Tilanne on kyllä vaikea kaikille osapuolille. Ollaan mummolassa jossa on mummolan säännöt, mutta paikalla on vanhemmat joiden kanssa on toisenlaiset säännöt. Lapset ei tiedä kenen säännöillä mennään ja siksi tulee turhaa kiukuttelua. Vanhemmat taasen 'ottavat yhteen' erilaisten näkemyksien takia...

Meillä mennään niin, että mummolassa on ns. omat säännöt jotka sovittu yhdessä meidän kanssa. Eli siis ollaan sanottu ne säännöt mitkä meidän mielestämme on tärkeitä noudattaa ja muuten saavat sitten soveltaa. Lähinnä siis ettei karkkia yms. herkkua jatkuvasti, purkkaa ruuan jälkeen ja hampaat pitää pestä.

Toisaalta onneks isovanhemmat on aika lailla samoilla linjoilla olleet alusta asti meidän kanssa :)

Toki jokaisessa talossa ollaan heidän säännöillään. Ainakin meidän suvussa yleensä vanhempi väki pitänyt tiukempia sääntöjä kuin nuorempi, eli ei ole tarvinnut niuhottaa, että liian lepsuja olisivat.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mitä niin kauheaa mummo nyt voi tehdä, että siitä pitäisi älämölö nostaa :)

No en mä olekaan nostanut mutta se mummo on :whistle:
Kun mä pidän paljon tiukempaa kuria pojille kuin mun äiti on ikinä pitänyt ja nythän se on ihan lööperi. Ei sinäänsä mua haittaa kun en ite ole paikalla mutta kun olen niin me vähän ollaan eri mieltä.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hohhoijakkaa, hirveet säännöt joka paikassa, mummolassakin:( Antakaa nyt lasten olla joskus edes lapsia!

No täytyyhän nyt jotain sääntöjä olla. Mummolassa ne on lähinnä että ei saa huutaa ja elukoita ei kiusata, juu nou.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiu:
Meillä mennään niin, että mummolassa on ns. omat säännöt jotka sovittu yhdessä meidän kanssa. Eli siis ollaan sanottu ne säännöt mitkä meidän mielestämme on tärkeitä noudattaa ja muuten saavat sitten soveltaa. Lähinnä siis ettei karkkia yms. herkkua jatkuvasti, purkkaa ruuan jälkeen ja hampaat pitää pestä.

Toisaalta onneks isovanhemmat on aika lailla samoilla linjoilla olleet alusta asti meidän kanssa :)

Meillä on sama juttu. =)

Alkuperäinen kirjoittaja järjenjättiläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hohhoijakkaa, hirveet säännöt joka paikassa, mummolassakin:( Antakaa nyt lasten olla joskus edes lapsia!

Ja säännötkö estävät lapsuuden?

Rajat ovat rakkautta. Oikeasti, sellainen lapsi vailla lapsuutta on, jolla on jo pienestä asti velvollisuus tietää kaikki vaaranpaikat ja joka saa selvitä omillaan. Kaikki on sallittua on samaa kuin heitteillejättö, kun pienestä on kyse.

Ja tätä ei nyt sitten tule sekoittaa vapaaseen kasvatukseen.

Mummolla on mummon säännöt, en niihin puutu (kummassakaan mummolassa).
Kotona on sitten omat säännöt.

Ja noille vieraileville sisaruksillekkin vaan sanon, että täällä on meidän säännöt, välillä ne selittää että kotona näin ja näin... niin en kummemmin kommentoi tai "kuuntele" toteav vaan että ollaan täällä ja tehdään hommat meidän sääntöjen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiu:

Me ei olla saatu näitä asioita yhdessä sovittua. IIIISO ongelma on juuri tuo herkkujen syöminen.
Lapset olivat reilu viikon ajan mummolassa ja toinen lapsi tuli kotiin KOLME kiloa painavampana!! Kakkua, pullaa, piparia, piirakkaa ja jätskiä oli tarjolla joka päivä ja monta kertaa päivässä. Aamupalaksi oli lettuja... ja kaikkea aina vielä tyrkytetään niin että ota nyt vielä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:

Kun mä pidän paljon tiukempaa kuria pojille kuin mun äiti on ikinä pitänyt ja nythän se on ihan lööperi. Ei sinäänsä mua haittaa kun en ite ole paikalla mutta kun olen niin me vähän ollaan eri mieltä.. :D

Sama meillä, mutta mitä pienistä. Toisesta korvasta.. jne. Pääasia, että mummot joskus antavat huomiota lapsille.

Meillä kun lapset on ilman meitä mummolassa niin on mummolan säännöt mutta ite pidän omista säännöistä kiinni kun olen paikalla. Mun äidin kanssa on välillä törmäilty kun ei meinaa sitä uskoa :whistle: :xmas:

Mites teillä?

Sama meillä.. :kieh:

Sama meillä, mutta mitä pienistä. Toisesta korvasta.. jne. Pääasia, että mummot joskus antavat huomiota lapsille.

Niin no eihän mua haittaakaan kun en ite siellä ole mutta kun tässä on mökkeiltykin (ja siis isovanhempien mökki) niin mä en saisi komentaa lapsia kun mummoa ahdistaa se....

Joitakin sääntöjä on mistä pidetään kiinni myös mummolassa vaikkemme itse olisi paikalla: ei karkinsyöntiä pitkin päivää vaan ruoan jälkeen kerralla karkit, ei saa heitellä tavaroita (kyllä, isomummon mielestä ei haittaa mitään vaikka kauhat lentävät pitkin keittiötä ja jopa päin häntä itseään) ja ei saa tahallaan rikkoa mitään.

Mummolassa saa repiä kukkaistutukset koska mummo siihen antaa luvan, saa repiä pensaita ja tehdä muitakin sellaisia asioita mitkä kotona kielletään.

Sillon kun tyttö on mummullaan tai papallaan, niin silloin mennään heidän säännöillään.
Kun mä ajattelen sen niin, että silloin kun tyttö pääsee pois kotoota, niin hän on vähän niinkuin lomalla. Ja kaiken ei tarvii mennä just prikulleen samanlailla kuin kotona.

Ainoo mistä olen sanonut, niin on että herkkuja ei tarvii mahdottomasti syöttää. Ja siitä me ei ainakaan vielä olla riitaa saatu aikaiseks :D

meillä on yks perussääntö yli muiden mummiloissa, vanhempien kanssa ei väitellä lasta koskevista säännöistä (en tosin edes mietittyäni keksinyt mitä meillä on "sääntöinä" mutta varmasti niitä on jotain) :D en voi edes kuvitella tilannetta missä esim. kiellän lapselta jotain ja mummi silti antaisi luvan vaikka olen siinä vieressä. Jos en ole paikalla niin mummilasäännöt saavat päteä tietyissä määrin mutta esim karkkien jatkuvaa syöttämistä en silti hyväksyisi vaikka kuinka mummi haluaisi niin tehdä. Mutta esim tuo aiemman mainitsema kukkapenkkijuttu (mummilassa saa repiä kun mummi antaa luvan), siitä vaan jos kerran siellä saa niin tehdä.

Eli mielestäni mummilassa mummin säännöt kunhan ne kunnioittavat vanhempien kasvatustapoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
meillä on yks perussääntö yli muiden mummiloissa, vanhempien kanssa ei väitellä lasta koskevista säännöistä :D en voi edes kuvitella tilannetta missä esim. kiellän lapselta jotain ja mummi silti antaisi luvan vaikka olen siinä vieressä. Jos en ole paikalla niin mummilasäännöt saavat päteä tietyissä määrin mutta esim karkkien jatkuvaa syöttämistä en silti hyväksyisi vaikka kuinka mummi haluaisi niin tehdä.

Eli mielestäni mummilassa mummin säännöt kunhan ne kunnioittavat vanhempien kasvatustapoja.

No tämän tyylistä meillä on välillä. Miettinyt tässä sitten olen että miten sen kauniisti saisi sanottua että älä mummo hypi silmille :whistle:

Jos tyttö on mummin ja pappan luona ilman meitä, mennään heidän säännöillään. Toisin sanoen lapsi saa huomattavasti enemmän kaikkea periksi ja kaikenlaista herkkua kuluu viikon annos :D . Jos me ollaan siellä mukana, mennään "kotisäännöillä" eli me päätetään, koska ollaan syöty tarpeeksi herkkuja jne.

Yhteistyössä