mun 6v poika on hirvittävän herkkä ja "arka"...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
aralla tarkoitan uusien asioiden kokeilemista, en niinkään esim.kanssakäymistä vieraiden ihmisten kanssa tms...

mä haluan nyt tässä alussa painottaa, että mun lapsi on mulle koko maailma vaikka ei "ikinä tekis mitään", mutta jotenkin mua on alkanu huolettaan...

ollaan asuttu tällä omakotitaloalueella siitä asti kun lapsi oli 3v.
täällä on se "kulttuuri", että lapsia saattaa olla yhdessä iso lauma jonkun pihalla ja vanhemmat ovat tietoisia missä mennään, tosi läheiset välit naapureihin.

jo edellisvuonna hankittiin lapselle sukset kun muillakin oli, josko olis innostunut -ei kiinnostanut.
hankittiin kolmipyöränen aikanaan -ei kiinnostanut.
luistimet -ei kiinnostanut.
halus itse nyrkkeilyhanskat ja säkin, jotka löysin kirpparilta -kiinnosti yhden päivän...

ja nyt tilanne se, että lapsi on 6v ja naapurin 4- ja 5-vuotiaat pelaa jo tosissaan jääkiekkoa kauheella meiningillä, meidän 6v ei pysy ees kunnolla pystyssä luistimilla.
ja jo viime kesänä naapurin samaiset 4- ja 5-veet polki täyttä häkää ilman apupyöriä, mun lapsi ei meinannu päästä appareillakaan eteenpäin.

ja kuinka me ollaan kannustettu kaikkeen kuvataidekerhosta liikuntaan, mutta ei!!
ja mä en tarkota et lapsella pitäs väkisin olla joku harrastus kun vanhemmat haluaa, vaan me liikutaan paljon polkupyörällä kevät-syksy ja olis kiva jos lapsi vois polkea hoitoon 1km päähän. mitäs sitten kun pitäs kouluun lähtee eikä olla oikeutettuja koulukyytiin.. en mä uskalla tuota yksin päästää sille matkalle.. onhan tässä vielä vuosi, mutta olen alkanut miettiä että mitä mä oon tehny väärin.... :ashamed:

Lapset on yksilöitä enkä olisi huolestunut tilanteestanne.
Oma kuopukseni 5 vee ei ole myöskään ollenkaan kiinnostunut hiihtämisestä, luistelemisesta ja pyöräilee edelleen apupyörien kanssa. En ole patistanut, koska mielestäni se on pahinta, millä voi viimeisenkin innon tappaa. Kyllä ne taidot löytyy ajastaan. Lasta kylläkin täytyy ohjata ja opastaa asioiden pariin ja puhua asiasta, jotta se kiinnostus vaikka viriäisi....

Alkuperäinen kirjoittaja hitaasti täälläkin;23414657:
Lapset on yksilöitä enkä olisi huolestunut tilanteestanne.
Oma kuopukseni 5 vee ei ole myöskään ollenkaan kiinnostunut hiihtämisestä, luistelemisesta ja pyöräilee edelleen apupyörien kanssa. En ole patistanut, koska mielestäni se on pahinta, millä voi viimeisenkin innon tappaa. Kyllä ne taidot löytyy ajastaan. Lasta kylläkin täytyy ohjata ja opastaa asioiden pariin ja puhua asiasta, jotta se kiinnostus vaikka viriäisi....

ei mekään patisteta tai lapselle vertailla että lähdeppäs polkeen kun nnaapurin mattikin polkee.. ollaan kaks kesää koitettu perheen yhteisenä tekemisenä saada sitä pyöräilyintoa syttymään, mutta ei.. eikä mitään 10km rinksoja heti, vaan ihan pihapiirissä polkemista.. harmittaa käyttää niin paljon autoa kun vois pyöräilläkin... mut jos se tänä keväänä lähtis =)

Meillä ihan samanlainen 6v poika. On herkkä ja hänen on vaikea aloittaa uusia asioita. Esim. Uimakoulussa suostui käymään vain koska pikkusisko (vuoden nuorempi ) meni myös saman ryhmään. Kaikki uuden opettelu vaikeaa, koska haluaisi onnistua ihan heti ja jos esim. kaatuu niin ei enää halua kokeilla. Pyöräilemään oppi ilman apupyöriä 5-vuotiaana, kun vaan otettiin apupyörät pois. Välillä on vaan pakko tehdä näitä ratkaisuja. Vedessä on hyvin arka ja siksi mennään ihan hissukseen tuon uimaan opettelun kanssa. Mihinkään harrastukseen ei pakoteta, yritetään kannustaa, mutta ei missään nimessä pakoteta.

Kädentaidot ja piirtäminen on äärettömän hyvää ja siinä kannustetaan. Rakentelee ohjeiden mukaan 8-12-vuotiaiden rakennussarjoja ja legoja. Looginen päättelykyky ja hahmotus erinomaista (neuvolassa ja päiväkodissakin huomattu sama ) sitä kannustetaan. Sosiaaliset taidot tuttujen kanssa hyvät, mutta jos vähänkin vieraampia ihmisiä niin vetäytyy syrjempään seuraamaan tilannetta ja tutustuu omaan tahtiinsa. On hiljainen, mutta tuttujen kesken puhuu kyllä.

Tyttäremme 5v onkin sitten aivan toisenlainen. Rohkea ja sanavalmis. Erittäin sosiaalinen jne.

Miulla on kans tyttö 3v vähän samantapainen. Ei oikein jaksa yrittää jos ei heti onnistu... saa nähä miten saan hänet kiinnostumaan pyöräilystä.. ostan varmaa tuon apupyörällisen pyörän ku viimekesänä oli kolmipyörä, mut ei yhtään sillä polkenu... tänätalvena suotuu hiihtämään 100m kerrallaan kun kaatuu kokoajan nii sit ei enää halua ja luistimia kokeiltiin kerran, pitää koittaa ens talvena uudestaan. Mie en tiiä miten kannustais tämmöstä lasta, ei siis oo neuvoja... hmm.. sama ongelma vain.

Meidän 5v on myös vähän arkajalka uusien asioiden suhteen. Pyöräilyyn tuli totaalilakko 4 vuotiaana vaikka oli apupyörät ja vielä työntötanko, mitä lie säikähtänyt. Mä ihan surutta kevyesti painostamalla ja lahjomalla suostuttelin pojan pyöräreissulle, haettiin lähikaupasta jätskit. Sen yhden reissun aikana huomasi ettei pyörässä ole mitään pelättävää ja ei mennyt kauaakaan kun saatiin apupyörätkin jättää pois. Välissä potkutteli pyörällä josta oli polkimet poistettu, sillä oppi tasapainon hallinnan tosi nopeasti ja sen myötä rohkaistui myös pyöräilyssä. Samalla tavalla alkoi laskettelu tänä talvena. Millään ei olisi halunnut eka kertaa lähteä hiihtokouluun mutta eka kerran jälkeen oli tosi innoissaan. Väkisin ei toki kannata pakottaa mutta meillä ainakin tuollainen "kevyt pakotus" toimii.

Minusta ei oikeastaan kuulosta huolestuttavalta. Lapset tosiaan on yksilöitä. Harjoitelkaa rauhassa vaan, kaikki aikanaan. Ja eihän kukaan ekaluokkalinen saa polkea kouluun, kolmannella vasta pyöräillään

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;23414742:
Minusta ei oikeastaan kuulosta huolestuttavalta. Lapset tosiaan on yksilöitä. Harjoitelkaa rauhassa vaan, kaikki aikanaan. Ja eihän kukaan ekaluokkalinen saa polkea kouluun, kolmannella vasta pyöräillään

Oho, enpä oo tuollaista kuullutkaan, ettei saisi polkea kouluun. Meidän paikkakunnalla saa kyllä eskariinkin polkea yksikseen.

5-vuotias poikani on hiukan samanlainen. On tosin sosiaalisesti lahjakas ja rohkea, mutta kaikki liikunnallinen tuntuu hankalalta. No on kyllä hyvä kiipeilemään yms mutta juurkin nuo pyöräily, hiihto, luistelu yms tekee tenää.

Pyöräily appareilla alkoi ihan vahingossa sujua viime elokuussa ja poika innostuikin pyöräilystä, kun uskalsi kokeilla. Epäilen vahvasti, että appareita ei saada pois kuitenkaan pitkään aikaan.
Hiihtoa on kokeillut, mutta koska ei heti päässyt kovaa vauhtia niin luovutti. Luistelu ei suju alkuunkaan. Ei mitään toivoa edes lahjonnalla. Muutamia kertoja kokeiltiin luistelua tänä talvena, mutta poika vaan istui penkassa eikä suostunut kokeilemaankaan, kun kerran kaatui. Poika on vähän sen luonteinen, että pelkää epäonnistumista ja luovuttaa helpolla.

Uimisesta poitsu innostui ja oppikin viime kesänä uimaan. Tähän kuitenkin varmaan syynä viime kesän helteet yhdistettynä järven äärellä olemiseen.

Pelkään vähän, että mitä tulevaisuudessa eskarissa ja koulussa tapahtuu, kun ei tosiaankaan tuo liikunnallinen puoli ole kovin vahvaa. Toivottavasti ei tule sen takia syrjityksi.

[QUOTE="hmm";23414684]Miulla on kans tyttö 3v vähän samantapainen. Ei oikein jaksa yrittää jos ei heti onnistu... saa nähä miten saan hänet kiinnostumaan pyöräilystä.. ostan varmaa tuon apupyörällisen pyörän ku viimekesänä oli kolmipyörä, mut ei yhtään sillä polkenu... tänätalvena suotuu hiihtämään 100m kerrallaan kun kaatuu kokoajan nii sit ei enää halua ja luistimia kokeiltiin kerran, pitää koittaa ens talvena uudestaan. Mie en tiiä miten kannustais tämmöstä lasta, ei siis oo neuvoja... hmm.. sama ongelma vain.[/QUOTE]

No eikös 3-vuotias nyt ole vielä melko pieni osaamaan heti täydellisesti kaikkea...? Meidän 3-vuotiaalle en ole vielä edes ostanut suksia ja luistimia, koska hänkin on hyvin arka kokeilemaan uutta ja jos epäonnistuu, nousee kynnys kokeilla uudestaan. Tasapaino, motoriikka jne. ei ehkä vielä riitä noihin luisteluun ja hiihtoon, joten en halua, että hänelle jää näistä mielikuva, että on vaikeaa, hankalaa, hän ei osaa jne. Parempi aloittaa vasta sitten kun on enemmän valmiuksia onnistua. Pyöräilyä kokeiltiin jo viime kesänä, mutta siihenkin into lopahti kun ei taidot vielä riittänyt. Niinpä tämä talvi on rauhassa kehitetty tasapainoa, koordinaatiota, erilaisia motorisia taitoja.

Täältä löytyy 10-vuotias poika, jossa paljon samaa. Ollut aina.
Tuttujen kavereiden (serkut) kanssa on melkoinen rämäpää, eikä arkaile pätkääkään, mutta esim. naapurin lapsiin tai luokkatovereihinkaan ei halua ottaa lähempää kontaktia.
Olen yrittänyt kaikki konstit maan ja taivaan väliltä, ei tunnu auttavan.
Ei suostu yksin lähtemään mihinkään, aina täytyy olla pikkusisko tai -veli mukana.
Kotona ei ole arka, mutta vähän vaikea tapaus kuitenkin. Herkästi ottaa itseensä, tarkka siitä miten hänelle sanotaan mikäkin asia jne.
Kouluhommissa ollut aina häntäpäässä, vaikka kuinka olemme koittaneet kannustaa, lahjoa ja pakottaakin...ei auta. Erittäin lahjakas lapsi kaikessa, mikä liittyy eläimiin ja luontoon ja siihen olemmekin sitten panostaneet eniten...voisi vaikka asua metsässä ja tutkia luontoa loputtomiin.:)

[QUOTE="hmm";23414684]Miulla on kans tyttö 3v vähän samantapainen. Ei oikein jaksa yrittää jos ei heti onnistu... saa nähä miten saan hänet kiinnostumaan pyöräilystä.. ostan varmaa tuon apupyörällisen pyörän ku viimekesänä oli kolmipyörä, mut ei yhtään sillä polkenu... tänätalvena suotuu hiihtämään 100m kerrallaan kun kaatuu kokoajan nii sit ei enää halua ja luistimia kokeiltiin kerran, pitää koittaa ens talvena uudestaan. Mie en tiiä miten kannustais tämmöstä lasta, ei siis oo neuvoja... hmm.. sama ongelma vain.[/QUOTE]

Älä sinä ainakaan tuon 3vuotiaasi kanssa ole huolissas! Kuulostaa ihan kyl normaalimenolta. Meillä 3,5v nyt kuopus ja tuollaista samaa kuin teillä tässä vaiheessa vielä. :) Ei 3 vuotias vielä jaksa keskittyä tuollaisiin asioihin pitkään. Anna lapsen hiihtää se sata metriä, sehän on jo hyvä matka sekin! Ensikesänä aletaan ajaa tuolla pienimmällä pyörällä appareiden avulla, ja jos ei kiinnosta niin ajellaan 3pyöräisellä. :)

Kyllä ne lapset jossain vaiheessa ajelevat sitten jo niillä pyörillä ja luistelevat/hiihtävät siinä missä muutkin -harvassa on ne teinit jotka eivät näitä taitoja hallitse.

Kyllä ne lapset jossain vaiheessa ajelevat sitten jo niillä pyörillä ja luistelevat/hiihtävät siinä missä muutkin -harvassa on ne teinit jotka eivät näitä taitoja hallitse.

OT mutta mun luokalla oli tyttö joka ei vielä 4 luokalla osannut ajaa pyörällä, en usko että osaa vieläkään. Heidän koko perhe oli/on monessa muussakin asiassa aavistuksen persoonallista porukkaa ;)

Yhteistyössä