Mun kaveri aikoo jättää 11.v poikansa yöksi kotiin samanikäisen kaverinsa kanssa!!!!!!

No jos tunnet perheen niin hyvin, niin eikös he voi sulle soittaa jos jotain sattuu? Ilmeisesti tiedät heidän jääkaapin sisällönkin niin eihän tuossa ole mitään ongelmaa.. luulisin! :whistle: Kai nyt kaksi tuon ikäistä osaa oikeasti olla yön keskenään?

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja yksinkö:
Alkuperäinen kirjoittaja yksinkö:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No huh huh taas, soita ihmeessä poliisi ja palokuntaa paikalle.Ja sitä paitsi ruuat voi aina laittaa valmiiksi ja mistä tiedät jos joku aikuinen on valmiuksissa tulla apuun jos jotain erkoista siellä kotona tapahtuisi.

Tiedän, että ketään aikuista ei ole joka tulee apuun jos jotain sattuu.

eli tunnet täysin tuon perheen vai ja kaikki heidän asiansa?

kyllä!

just just että sen sinne menevän pojan äitin juttusille menit ilmaseen mielipitees muttet tainnut mennä sen pojan porukoille sanoon mitään?

Olen sanonut heillekkin, tottakai!!

Okei sit erihommaa jos sie kaapissa EI OLE sitä ruokaa minkä saa esim mirkoon tuupata vaan jollain leivällä pitää elää..

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
:o Onko teistä kaikista oikeesti ok että 11-v on yksin(tai sen kaverin kanssa) kotona :o

se riippuu täysin lapsesta. Vanhemmat kuitenkin yleensä tuntevat omat lapsensa paremmin kuin palstamammat. Onko se sitten susta lastensuojeluasia?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
:o Onko teistä kaikista oikeesti ok että 11-v on yksin(tai sen kaverin kanssa) kotona :o

se riippuu täysin lapsesta. Vanhemmat kuitenkin yleensä tuntevat omat lapsensa paremmin kuin palstamammat. Onko se sitten susta lastensuojeluasia?

No ei ehkä, tai jos se lapsi on useinkin yksin kotona.

Se riippuu niin paljon lapsesta! Omani ovat vielä pieniä, joten en omakohtaista kokemusta osaa sanoa. Tiedän että esim. mun serkun muksu 11 v voisi varmaan hyvinkin olla yksin kotona yötä, jos haluis. On niin vastuun tuntoinen ja kunnollinen.

Jos lapsi itse haluaa olla yksin kotona niin miksi ei? Toki ruuat laittaisin valmiiksi ja niin päin pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
itse olen leiponut ja tehnyt ruokaa jo 8v. on se ihme jos 11v ei saa jääkaapista ruokaa itselleen. Tosin lapset on erilaisia ja ÄIDIT on erilaisia. Toiset lässyttää ja toiset kasvattaa

Mutta miten, jos jääkaapissa ei ole RUOKAA vain leipää.

Kävit sitten jääkaappiin kurkkaamassa mutta et tarjonnu apuas kun tiesit tilanteen? Sillätappaa.....

En ole käynyt heidän kaapeilla. Äiti itse mulle sanonut, etteivät jaksa tehdä ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Riippuu:

Se riippuu niin paljon lapsesta! Omani ovat vielä pieniä, joten en omakohtaista kokemusta osaa sanoa. Tiedän että esim. mun serkun muksu 11 v voisi varmaan hyvinkin olla yksin kotona yötä, jos haluis. On niin vastuun tuntoinen ja kunnollinen.

Jos lapsi itse haluaa olla yksin kotona niin miksi ei?
Toki ruuat laittaisin valmiiksi ja niin päin pois.

Koska lapsi ei päätä sellaista itse?

Tää on kyllä niitä asioita joista kukaan toinen ei voi päättää! On varmasti lapsia 11v jotka pärjää ja haluaa jäädä kotiin yöksi! Itse en kyllä ihan uskaltaisi omaani jättää kaverin kanssa kun keksivät tyhmyyksiä vaikka ovat vaan 6h kekenään päivällä :-) Varmaan itse ilmottasin naapurille että on yksin ja pitävät vähän silmällä ja ovat kuulolla jos tulee joku hätä!

Ap:lle: En missään tapauksessa antaisi oman 12 veen mennä yöksi 11 veen kaveriksi, jos tämän 11 veen vanhemmat olisivat poissa kotoa. Sen sijaan se 11 v olisi tervetullut yöksi meille.

itse olen leiponut ja tehnyt ruokaa jo 8v. on se ihme jos 11v ei saa jääkaapista ruokaa itselleen. Tosin lapset on erilaisia ja ÄIDIT on erilaisia. Toiset lässyttää ja toiset kasvattaa

Kävit sitten jääkaappiin kurkkaamassa mutta et tarjonnu apuas kun tiesit tilanteen? Sillätappaa.....

En ole käynyt heidän kaapeilla. Äiti itse mulle sanonut, etteivät jaksa tehdä ruokaa.

Ja siitä päättelet ettei lapselle ole tehty / varattu ruokaa....? Okei....

No ei toi nyt mikään lastensuojelun asia ole, niillä on siellä varmaan ihan oikeitakin suojeltavia.Ja sit jotkut ajattelemattomat soittelee sinne, et meidän naapurin 8-vuotias käveli yksin kouluun ja on iltapäivisin itsekseen.

Me oltiin veljen kanssa VIIKKO kahdestaan, kun minä olin 13 ja veli 14. Ja ihan normaaliksi aikuiseksi olen kasvanut, vaikka silloin tuntuikin vähän turvattomalta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Riippuu:

Jos lapsi itse haluaa olla yksin kotona niin miksi ei?
Toki ruuat laittaisin valmiiksi ja niin päin pois.

Koska lapsi ei päätä sellaista itse?

Kirjoitin huonosti... Siis jos just ei löydykään hoitopaikkaa tai hoitajaa ja lapsi sanoo että voi olla yksinkin kotona yötä, niin voisin antaa olla. Tarkoitin että jos lapselle on ok ja uskoo pärjäävänsä yksin kotona niin uskaltaisin jättää. Koskaan en pakottaisi jäämään yksin kotiin yöksi.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
ei tarvii hirveesti miettiä miks nykyään ihmiset on niin uusavuttomia kun ei pääse harjoittelee yksinoloa ja tottumaan siihen. lapsia ei saa jättää hetkekskään yksin mutta hupsista..kun mittari näyttää 18v niin pitäis osata kaiken. :whistle:

me oltiin siskon kaa kahestaa kesämökillä ton ikäsinä. :whistle: ja kotonakin.

Joo, mä saatoin olla ton ikäsenä mökillä yksin koko päivän, ei tosiaankaan mitään puhelimia tai naapureita ollu.

Ja 12-vuotiaina jo kaverin kanssa ajettiin ensin junalla ja Lappeenrannasta sitten poljettiin pyörillä 50 km kähestaan mökille, jossa vietettiin kahestaan 5 vrk.

Muttamutta, kukin tyylillään.

En päättele vaan äiti on mulle ihan itse puhunut, koska poika on ollut ennenkin yksin kotona ja soittanut äidilleen, että miksi meillä ei ole ruokaa jääkaapissa.

En ainakaan ite jättäis. Mie sain olla yksin kotona yöt, ku täytin 15v. Enkä kyl ite olis halunnu ton ikäisenä es yksin jäädä kotiin yöksi tai ees kaverin kaa. Miks poika ei voi mennä kaverinsa luokse, ku siellä olis kaverin vanhemmat kotona?

En päättele vaan äiti on mulle ihan itse puhunut, koska poika on ollut ennenkin yksin kotona ja soittanut äidilleen, että miksi meillä ei ole ruokaa jääkaapissa.

jep tää on ihan eri juttua jos sitten jos ei edes ruokaa ole kaappiin ostettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Niin kerropa nyt, mikä tossa on niin kauheeta, mitä siellä vois tapahtua? Esim. jos tulipalo syttyis, niin kyllä normaali 11vee (josta ilmeisesti on kyse) osaa soittaa 112 ja vanhemmilleen.
Meillä on harjoiteltu - kärsin nimittäin tulipalofobiasta - lasten kanssa tulipalosta pelastautumista jo siitä lähtien, kun esikoinen oli noin 4 v. Siitä huolimatta en ollut vakuuttunut lasteni heräämisestä palohälyttimen ääneen ennenkuin esikoinen oli 16 v. Niin sikeästi nimittäin meillä on nuoriso nukkunut, että talo voisi vaikka räjähtää ympäriltä ja teinit vaan kiskoisi unta kuuppaan.

En muuten itsekään - vielä 47-vuotiaana - ole ihan vakuuttunut siitä, että jos jonain yönä heräisin siihen, että kotini on tulessa, osaisin toimia täysin oikein.

Me meinattiin yks yö pitää varotoimena (vanha omakotitalo, puulämmitys ) pelastusharjoitus kotona, mutta kiville meni, kun kukaan (!!! ) lapsista ei heränny :o
Olivat silloin 15, 13, 9, ja 4

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Niin kerropa nyt, mikä tossa on niin kauheeta, mitä siellä vois tapahtua? Esim. jos tulipalo syttyis, niin kyllä normaali 11vee (josta ilmeisesti on kyse) osaa soittaa 112 ja vanhemmilleen.
Meillä on harjoiteltu - kärsin nimittäin tulipalofobiasta - lasten kanssa tulipalosta pelastautumista jo siitä lähtien, kun esikoinen oli noin 4 v. Siitä huolimatta en ollut vakuuttunut lasteni heräämisestä palohälyttimen ääneen ennenkuin esikoinen oli 16 v. Niin sikeästi nimittäin meillä on nuoriso nukkunut, että talo voisi vaikka räjähtää ympäriltä ja teinit vaan kiskoisi unta kuuppaan.

En muuten itsekään - vielä 47-vuotiaana - ole ihan vakuuttunut siitä, että jos jonain yönä heräisin siihen, että kotini on tulessa, osaisin toimia täysin oikein.

Me meinattiin yks yö pitää varotoimena (vanha omakotitalo, puulämmitys ) pelastusharjoitus kotona, mutta kiville meni, kun kukaan (!!! ) lapsista ei heränny :o
Olivat silloin 15, 13, 9, ja 4

Siis ei herännyt siihen, kun laitettiin kaikki palovarottimet hälyttämään.

Yhteistyössä