Mun kaveri väittää että vaikka sillä ois kolmosvauvat niin se ei tarvis ulkopuolista apua ja koti ois aina tiptop siisti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justjoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

justjoo

Vieras
Mua vaan NIIN ahdistaa kaverini. Se on hirveän leuhka siitä että niillä on kaikki aina tiptop siistiä, jokainen tavara viimesen päälle sävy sävyyn ja koskaan ei minkäänlaista likaa tai epäsiisteyttä missään. Niillä on yksi kohta koulun aloittava, rauhallinen lapsi itsellä ja se aina suureen ääneen ihmettelee kun monessa lapsiperheessä on tavaroita sikin sokin eikä ollenkaan niinkuin sisustuslehden kuvasta repästyä kuin heillä. Sanoin että no toisilla on monta lasta ja se voi vaikuttaa asiaan niin hän oli vakaasti sitä mieltä että vaikka heillä olis kolmoset niin hän ei ees vauva-aikana tarvisi kenenkään ulkopuolisen apua ja heillä olis silti aina kaikki tiptop eivätkä he koskaan myöhäistyisi mistään tapaamisesta tms kuten moni hänen monilapsinen kaveri myöhästyy. Ei voi sanoa muuta kun että suuret on luulot mammalla. Vai mitä mieltä olette te?

happamia sano.. ajattelen mä.

jotkut on tosi tehokkaita. tunnen ihmisiä jotka kykenee ihan älyttömiin juttuihin kotihommis ja lastenhoidossa. mikäs siinä, kukin tavallaan :)

No vaikka oiskin näin(mitä mä en usko) niin ei se mun mielestä oikeuta arvostelemaan toisten kykyjä. Juu ja meillä on kyllä myös aina siistiä että en henk koht ole loukkaantunu asiasta vaan näin yleisesti ärsyttää tuo asenne. vaikka meillä on aina siistiä niin en mä mee ääneen laukomaan ihmetystä siitä miten joku ei saa pidettyä kotiaan siistinä kun elämäntilanteita ja ihmisiä on niin erilaisia.

Todennäköisesti naureskelisin partaani ja ajattelisin, että "niin varmaan", mutta en sanoisi mitään.:D

Itselläni suht rauhallinen ja helppohoitoinen 1,5v. ja siivous ei aina meinaa senkään kanssa onnistua. Nyt onnistuu kyllä jo paremmin kun lapsi kävelee hyvin itse ja puuhailee välillä omiaan. Joskus olen hoitanut myös siskon kaksosvauvoja ja uhmaikäistä hetken aikaa ja voin kyllä sanoa, että kovin montaa hetkeä ei tule, jolloin vois siivota. Ainakaan niin, että "kaikki on tiptop"

Mun mielestä on käsittämätöntä, että aikuinen ihminen ei ymmärrä, että tilanteet on erilaisia, lapset on erilaisia ja jos ei ole mitään kokemusta aiheesta, ei voi kovin varmana mennä aiheesta puhumaan. Ainahan voi arvailla, mutta kun käytäntö ei läheskään aina mene niinkuin teoriassa ajattelee.

Jaksan välillä ja toisinaan en jaksa pitää murjua siistinä.
Lapset on aina osanneet siivota jälkensä, meillä se on jokapäivänen rutiini iltasella.

Antasin kyllä mitä vaan jos ois mummi tai kummi,joka veis lapsia vaikka kerran kuussa puistoon tai ottais yökyään. Ihan poikki on olotila, tukivertosto huono.

noita ihmisiä oikeasti löytyy. En tiedä ovatko sen onnellisempia, luultavasti ahdistuvat jos kaikki ei mene suunnitellusti.

Mut myöhästyminen on ärsyttävää ja hirmu huonoa käytöstä , oli lapsia yksi tai kymmenen!

Antaisin kaverin pitää ajatuksensa. Jos on kolmoset, niin järkevä ihminen ottaa apua vastaan eikä yritä väkisin selviytyä yksin. Mutta kun kaverillasi ei ole kolmosia, niin mitäpä sillä on väliä, mitä hän ajattelee. Jos olisi kolmoset, niin ajatukset toivottavasti muuttuisivat.

Joo-o. Silloin on helppo puhua, kun ei ole kokemusta... Mullakin "vain" kaksoset ja sit yksi yksönen. Kolme poikaa pienessä omakotitalossa, omat opiskeut ja keikkatyö. Mä haluaisin nähdä ihmisen, joka pystyy pyörittämään täät arkea niin, et JOKAINEN tavara on omalla paikallaan joka hetki :)
Myöhästymisen pystyy välttämään useamman tunnin ennakoinnilla ja olen myös sitä mieltä, että se on todella epäkohteliasta. Joskin, joskus niin vaan käy. Esim tilanne talvella -25 astetta pakkasta: olen pakannut molemmille kaksosille ( ikää 9kk ) talvivaatteet päälle ja ollaan menossa autoon kun tajuan, et molemmillä on pas*at vaipassaan... myöhästyimme syntymäpäiviltä, mutta mielestäni syy oli hyvä... :)

happamia sano.. ajattelen mä.

jotkut on tosi tehokkaita. tunnen ihmisiä jotka kykenee ihan älyttömiin juttuihin kotihommis ja lastenhoidossa. mikäs siinä, kukin tavallaan :)

Jos minulla olisi kolmosvauvat niin EI olisi koti aina siisti.
Ei ole nytkään... ilman niitä vauvoja.

Mutta pari päivää sitten muuan aamukahvilla käynyt tuttava, tuumasi, jotta NYT tajuan, miksi täällä on semmoista kun on: "Ennen kello kahdeksaa olet tehnyt enemmän kuin minä koko päivänä."

Ihmiset ON erilaisia.
Minun kodinhoitoaikani on aamuisin.
Ja olen aika hyvä multitaskaaja.
Ja myönnän: kotiesteetikko.

Ne kuitenki vain persoonallisuusjuttuja. EIVÄT kerro mitään äitiydestä, vanhemmuudesta tms. Muuan ystäväni on totaalisen avuton siivoaja ja organisoija. Olen mm. ollut kotonaan siivoustalkoissa, joissa osani oli talikoida homehtuneet pyykit pois kodinhoitohuoneesta.
Silti hän on yksi upeimmista tuntemistani äideistä.
Ja jos joksus joutuisin lapset hoitoon laittamaan niin nimenomaan hänen puoleensa kääntyisin.

:)

Mitä sitten? Helppohan sitä on väittää vaikka mitä, koska tollainen tilanne tuskin koskaan tulee hänen kohdallaan toteutumaan. Että voisi todistaa väitteensä.
Voisithan säkin väittää, että osaisit kesyttää norsuja tai tiikereitä paremmin kuin kukaan muu maailmassa, mitä väliä oikeastaan. Sanot vaan että joo, ja jaa :)

ei kolmosia vaan kaksoset (reilusti alle kiloset syntyessään ja erityislapsia) ja 10 kk nuorempi sisarus, eli kolme lähes samankokoista. ja kyllä, koti siisti, lapsille paljon kotona tehtyä vauvansoseita ja vessaankin menin yksin. mun tapa toimia on mun tapa toimia enkä arvostele muita. ja kun kaikenlaisia terapiakäyntejä ym. oli paljon, niin olihan se joskus hankala kolmen kanssa liikkua, mutta sekin onnistui, pakko kun oli. mutta helppoa se ei ollut :)

Kitkerästi voisin todeta, että eihän kaverisi voi tietää mitä useamman lapsen kanssa eläminen on, mutta sehän olisi minulta tosi halpamaista?

No, meillä on kaksi lasta (6 ja 1) ja kehtaisin väittää, että meillä on kyllä aina paikat tiptop. On sisustettu ajatuksella, aina on siistiä ja tiskipöytä tyhjä jne. Tämä juontaa juurensa siitä, että en osaa olla tekemättä mitään. Joskus voivottelen hyvän elokuvan katselua kun saman ajan voisi käyttää vessan pesuun tai lapsen kanssa hullutteluun.

Jotkut kyllä varmasti pystyisivätkin. Esim. siskoni. Hän oli joskus pph ja omia lapsia oli 2, kumpikin alle 3-vuotiaita. Koti oli aina siisti. Mutta se siivosikin ja puunasi kotiaan kaiken aikaa, melkein pakkomielteisesti.
Ei mun mielestä sellainenkaan ole ihan järkevää.

[QUOTE="vieras";26246946]Sopii kokeilla. Mulla hajosi järjestys kämpästä täysin vaikka sain "vain" kaksoset. Eka vuosi meni täysin usvassa, hyvä että ehdin itse syödä.[/QUOTE]

Sama täällä! Ennen kaksosia oli perfektionisti siisteyden ja järjestyksen suhteen. En enää..

Yhden jo isomman lapsen äiti voi toki sanoa ja väittää ihan mitä tahansa - etenkin sellaista, jota tuskin koskaan tarvitsee todeksi todistaa.

Jotkut on tosiaan tehokkaita, esim. ystäväni jolla on 5 lasta ja koti aina siisti (ja ruuat aina itse tehtyä, jne) mutta hän ei ole sitä sorttia, joka arvostelisi ikävään sävyyn toisten tapaa hoitaa kotiaan :). Ehei, hän on mukava.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Äh, minä en viitsi. Koska epäjärjestys ei minua haittaa ja tämä on minun kotini, niin saa olla epäjärjestyksessä. Siivoan silloin, kun alkaa siltä tuntua. Teen mieluummin asioita, joista tykkään. Ne, joilla on aina tiptop tykkäävät varmaan siivoamisesta, minä taas tykkään puutarhahommista ja lötväilystä, joten keskityn niihin :D

Onhan kodin järjstyksen pito enemmän luonteesta kuin lasten lukumäärästä kiinni. Itse osaan saada kaaoksen yksinkin... vaikka toki järjestyksen pito silloin helpompaa onkin.

Mutta sitä jaksaako kolmosten aiti vauva-aikana ilman ulkopuolista apua hoitaa kunnolla lapset ja kodin, on sitten toinen juttu.

meilläkin vain kaksoset ja kolme muuta lasta, talo useimmiten kuin pommin jäljiltä, mutta mitä väliä. ennemmin olen/seurustelen/leikin lasten kanssa kuin järkkään ja siivoan. täällä tunnutaan ihannoivan kodin järjestystä, minun arvoissa lapset ovat paljon korkeammalla. toivon, että tuttusi ei koskaan saa edes niitä kaksosia, saati kolmosia, koska tuollainen siisteyden ylläpito on aina pois lasten kanssa vietetystä ajasta.

Yhteistyössä