R
risana
Vieras
Mulla on kouluikäiset lapset, tyttö ja poika 9 ja 13. Ne vihaa toisiaan, ei tule minuuttiakaan toimeen ilman riitaa. Syytä on kummassakin ja mun kasvatuksessa, viimeisessä varmaan eniten. Toinenlapsista ilkeilee hillitysti, mitä nyt piereskelee toisen naamalle tai tönäsee tms. toinen kiljuu turhasta ja käy kiinni. Hillitty on hyvä koulussa, menestyjä, komea, itsetietoinen, leuhkakin. Toinen taas sosiaalisesi lahjakas, pidetty ja tasavertainen ryhmähengen luoja esim. koulu ja kaveripiirissä, mutta huono itseluottamus, kun on aina toisen varjoon jäänyt ja koko elämänsä elänyt sisaruksen kiusaamana. Koskaan, ei ikinä, ole ollut päivää, että nää kaksi olisivat tulleet toimeen keskenään. Mun täytyy olla vieressä koko ajan. Antaa jatkuvaa huomiota kummallekin. Kun poistun vessaan kuuluu huuto jo siinä vaiheessa kun istun pöntölle. Mä en jaksa tätä enää. Mikään ei auta. Ei keskustelu, ei palkkiot, ei rangaistukset, saarnat, välinpitämättömyys, halit ja suukot, ei mikään. Mä olen niin rikki että saan raivarit toisinaan pienimmästäkin kinasta, koska mitään välitilaa tai huokauksen hetkeä ei ole jos nää on kotona hereillä yhtäaikaa.
Meillä on lisäksi myös taapero, ahdistaa että vaikka isot on sen kanssa kaksin mitä ihanampia, niin se saa kuitenkin mallin, että nää kaksi ei siedä toisiaan. Toivoisin että joku muu auttaisi kuin se, että huudan ja raivoan, jolloin noi vetäytyy omiin oloihinsa, eikä kärtä mun huomiota itseensä toistensa kustannuksella. Sekään ei muuta mitään, että nätisti auttaisin niitä huomaamaan mitä taas tekevät. Ei sekään, että vetäydyn täysin tilanteesta ja olen noteeraamatta tappelua vaikka useamman viikon ajan. Yleensä nää riidat päätyy siihen, että mä tappelen jomman kumman tai molempien kanssa, eli mun pitää lopettaa valitaminen, mä olen vääränlainen, en puolusta tai en valita sille kenelle kuuluisi tai en kuuntele ja ymmärrä mistä oli kyse ja niin edes päin. Kaikki mun aika menee tähän. Mitä mä oikein teen?
Meillä on lisäksi myös taapero, ahdistaa että vaikka isot on sen kanssa kaksin mitä ihanampia, niin se saa kuitenkin mallin, että nää kaksi ei siedä toisiaan. Toivoisin että joku muu auttaisi kuin se, että huudan ja raivoan, jolloin noi vetäytyy omiin oloihinsa, eikä kärtä mun huomiota itseensä toistensa kustannuksella. Sekään ei muuta mitään, että nätisti auttaisin niitä huomaamaan mitä taas tekevät. Ei sekään, että vetäydyn täysin tilanteesta ja olen noteeraamatta tappelua vaikka useamman viikon ajan. Yleensä nää riidat päätyy siihen, että mä tappelen jomman kumman tai molempien kanssa, eli mun pitää lopettaa valitaminen, mä olen vääränlainen, en puolusta tai en valita sille kenelle kuuluisi tai en kuuntele ja ymmärrä mistä oli kyse ja niin edes päin. Kaikki mun aika menee tähän. Mitä mä oikein teen?