mun on pakko tästä sikainfluenssasta kysyä...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja varmaan vihaisia vastauksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

varmaan vihaisia vastauksia

Vieras
Ihan out taidan olla kaikesta, koska luulin, että tautikohu meni jo pois. Mikä tämä uusi kohu nyt on, kiista sen välillä että rokottaako vai ei?

Onko tämä nyt oikeasti pahempi tauti kuin muinakaan vuosina? Eikö pahoja influenssa-aaltoja ole aina tiettyyn vuoden aikaan?

En siis tosiaan ole perehtynyt aiheeseen, mutta tuleeko kohta vihainen väkijoukko kotiovelle, kun en aio ottaa rokotusta meidän perheelle?
 
aika pieni osa kuitenkin sairastuu vuodessa influenssaan, minä ite olen 40.v ja 2 influenssaa muistan aikuisiältäni joten aika harvoin iskee. ja tämähän kaataa aika perusteellisesti varsinkin koululaisia
 
En tiedä en mäkää oo phammein perillä,mut luin äsken jotain netistä. olin ajatellut etten todellakaan rokota meidän perhettä,mut kieltämättä oon tällä hetkellä niin suuren kysymysmerkin varassa et mitä teen??? rokottaakko vai ei???? ei tollasta asiaa voi päättää! näen kauhunkuvia siitä rokotteesta,varmana siitä tulee vielä jotain kamalaa eteen jos ei lähiaikoina niin vuosien päsätä kuullaan uutisis et silloiset sikarokotteet aihettaneet sitä sun tätä ihmisillä.hoh hoh....sit jos ei ota niin kuollaan kai tautiin :( ei hemmetti!
 
Suurin ero tässä influenssassa aiempiin verrattuna lienee juuri se, että aiempiin ovat vakavasti sairastuneet/kuolleet lähinnä vanhukset ja kroonisesti sairaat ja tähän uuteen nuoret ja perusterveet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierasmamma:
En tiedä en mäkää oo phammein perillä,mut luin äsken jotain netistä. olin ajatellut etten todellakaan rokota meidän perhettä,mut kieltämättä oon tällä hetkellä niin suuren kysymysmerkin varassa et mitä teen??? rokottaakko vai ei???? ei tollasta asiaa voi päättää! näen kauhunkuvia siitä rokotteesta,varmana siitä tulee vielä jotain kamalaa eteen jos ei lähiaikoina niin vuosien päsätä kuullaan uutisis et silloiset sikarokotteet aihettaneet sitä sun tätä ihmisillä.hoh hoh....sit jos ei ota niin kuollaan kai tautiin :( ei hemmetti!
Tää on just se missä itsekin ryven parhaillaan. Suo siellä, vetelä täällä :(
 
Tällä asialla saan kohta hermoromahduksen...rokottaakko vai ei?? EN rokota! Perkule kuollaan sitä joka tapauksessa muutenkin....sit mennään sikatautiin,jos niin on tarkotus. ei tollasia epidemioita ja tauteja estele mikkään,se tappaa jos on tappaakseen! Kyl se tauti vie jos meinaa,on muuttuvaa virustyyppiä niin ei siinä rokotteetkaa suojaa. otan sen riskin etten rokota,en halua ottaa riskiä rokotteestakaan!arghs
 
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
ammatin varjopuolia. Pelottaa.
Onneksi en ole enää ammatissa :) Mutta kieltämättä vähän pisti mietityttämään, kun tässä hiljan tv-uutisissa haastateltiin kuopuksen ikäistä poikaa, joka oli sikainfluenssan vuoksi joutunut teholle. Vaan eipä tässä auta pelätä, tauti tulee jos on tullakseen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei olisi pitänyt päästää itseä lukemaan näitä juttuja :( Tosiaan kamalaa miettiä, että jos ei rokota, niin kuolemaksi, jos rokottaa, mitä siitä seuraa :(

niimpä! ennenku aloin lukea koko siasta niin olin rauhallinen enkä pelännyt.nyt pelkään molempia suuntia,tie rokotteeseen ja tie sikaan!plääh! vai pääsiskö siitä välistä läpi?=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierasmamma:
En tiedä en mäkää oo phammein perillä,mut luin äsken jotain netistä. olin ajatellut etten todellakaan rokota meidän perhettä,mut kieltämättä oon tällä hetkellä niin suuren kysymysmerkin varassa et mitä teen??? rokottaakko vai ei???? ei tollasta asiaa voi päättää! näen kauhunkuvia siitä rokotteesta,varmana siitä tulee vielä jotain kamalaa eteen jos ei lähiaikoina niin vuosien päsätä kuullaan uutisis et silloiset sikarokotteet aihettaneet sitä sun tätä ihmisillä.hoh hoh....sit jos ei ota niin kuollaan kai tautiin :( ei hemmetti!
Tää on just se missä itsekin ryven parhaillaan. Suo siellä, vetelä täällä :(

sama täällä. pyörii mielessä vähän väliä. itsestä ei niin väliä mutta nuo lapset. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tällä asialla saan kohta hermoromahduksen...rokottaakko vai ei?? EN rokota! Perkule kuollaan sitä joka tapauksessa muutenkin....sit mennään sikatautiin,jos niin on tarkotus. ei tollasia epidemioita ja tauteja estele mikkään,se tappaa jos on tappaakseen! Kyl se tauti vie jos meinaa,on muuttuvaa virustyyppiä niin ei siinä rokotteetkaa suojaa. otan sen riskin etten rokota,en halua ottaa riskiä rokotteestakaan!arghs

heissan, naapurin lapsenlapsi (n.7 vee) sairasti sikataudin, eikä ollut sairaalassa eikä kestänyt viikkoa kauemmin koko tauti. koulustakin oli pois vain 3 pv. muilta kokemuksia ei ole lähipiiristä, uutisiakaan jaksa oikein enää kuunnella. sanotaanko nyt ihan tyhmästi että - elämä on
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä te ammenatte tiedot että perusterveet joutuneet teholle??

Se, että esim. Norjassa kuoli perusterve raskaanollut nainen uutisoitiin laajasti useassa mediassa. Hän oli viikkoja teholla ennen kuin lopulta kuoli.

Kanadassa kuoli terve kiekkojuniori nopeasti sikainfluenssaan.

Englannissa kuoli terve 30 -vuotias mies sikainfluenssaan. Teholle joutui hänkin ensin.

Tässä näitä muutamia tapauksia.

USA:ssa on kuollut useita täysin terveitä raskaanaolleita naisia. Jne. Jne.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä te ammenatte tiedot että perusterveet joutuneet teholle??

En tiiä, keltä kysyit, mutta minä en ammenna mistään. Tiedän vain sen, että osa on tosi huonossa kunnossa ja joutuu teholle. Olen töissä osastolla, jossa hoidetaan sikainfluenssapotilaita. Jostain syystä virus lamaannuttaa keuhkoja. Miksi? En tiiä, eikä kukaan muukaan tunnu tietävän. Meillä on perusterveitä vuodepotilaina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niimpä! ennenku aloin lukea koko siasta niin olin rauhallinen enkä pelännyt.nyt pelkään molempia suuntia,tie rokotteeseen ja tie sikaan!plääh! vai pääsiskö siitä välistä läpi?=)
Helpottaako yhtään, että meillä kuopus ( 18 v ) ei aio rokotetta ottaa, esikoinen ( 23 v ) olisi ottanut, mutta sattuu olemaan Meksikossa silloin, kun olisi rokotusvuorossa ja minä ( 48 v riskiryhmäläinen ) otan rokotteen, ellen ehdi sairastua sitä ennen? Eli ei meilläkään ole yhtenäistä linjaa rokotteen puolesta eikä vastaan eikä kukaan meistä pelkää tekevänsä väärää päätöstä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei olisi pitänyt päästää itseä lukemaan näitä juttuja :( Tosiaan kamalaa miettiä, että jos ei rokota, niin kuolemaksi, jos rokottaa, mitä siitä seuraa :(

niimpä! ennenku aloin lukea koko siasta niin olin rauhallinen enkä pelännyt.nyt pelkään molempia suuntia,tie rokotteeseen ja tie sikaan!plääh! vai pääsiskö siitä välistä läpi?=)

Pääseehän sitä, voihan sitä aina tappaa ittensä, ettei tartte pelätä tulevaa... :laugh:

Siis vakavasti: en nyt halua ketään provosoida ahdistumaan entisestään. Tarkoitus on nimenomaan osoittaa, miten järjettömiin ratkaisuihin ihminen ajautuu pelätessään. Ja kun pelottaa, niin kärpäset näyttää härkäsiltä. Kuten nyt ne karrrmeat seuraukset, joita ihmiset rokotteesta odottaa tulevaksi ihan vaan sillä perusteella, kun joku muukin on semmoisia pelänny.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei olisi pitänyt päästää itseä lukemaan näitä juttuja :( Tosiaan kamalaa miettiä, että jos ei rokota, niin kuolemaksi, jos rokottaa, mitä siitä seuraa :(

niimpä! ennenku aloin lukea koko siasta niin olin rauhallinen enkä pelännyt.nyt pelkään molempia suuntia,tie rokotteeseen ja tie sikaan!plääh! vai pääsiskö siitä välistä läpi?=)

Kumpaakaan ei tarvitse pelätä. Itse asiassa mitä enemmän tietoa lukee luotettavista lähteistä, sitä rauhallisemmin voi olla. Ei tarvitse siis työntää päätä puskaan, kunhan seuraa tilannetta sen verran kuin se nyt koskettaa. Esim. jos ei kuulu mihinkään riskiryhmään, niin huolehtii vaan normaalia paremmin käsihygieniasta ja se jo suojaa paljolta.

Sy siihen miksi sikainfluenssa leviää nopeammin ja joskus myös tautina etenee kovaksikin on se, että tämä on erilainen virus kuin normi-influenssa. Ihmisillä ei ole tätä tautia vastaan juurikaan luonnollista suojaa.
 
Mistä muuten tiedetään, että rokote saattaa aiheuttaa halvaantumista ja muita kamalia? Eikö tää ole just kehitetty rokote? Mistä nyt jo tiedetään mitä ne monen vuoden päästä voi tehdä?
 
Valitettava tosiasiahan on että influenssiin ja muihin hengitystiesairauksiin kuolee vuosittain ihmisiä, se vaan joskus ei tartte paljon mitään kun kohtalon koura kaappaa manalaan. Ei kaikkeen voi varautua eikä kaikkea voi rokotuksillakaan estää. En ole siis puolesta enkä vastaan. Jokainen tapaus/ihminen on ainutkertainen, niin myös valinnat ovat olosuhteidensa tuloksia.
 

Yhteistyössä