Murrosikäisen lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annelie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tom tom:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Missä vaiheissa poikien kivekset katsotaan? Tiedän että armeijassa, mutta entä sitä ennen?

8. luokalla. ;)

Eikö pojilla tutkita ennen kouluikää, onko kivekset laskeutuneet? Minkä takia niitä vielä yläasteella syynättäisi? Puhumattakaan armeijasta!

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Neiti saa rokotteen heti ku ikää on siihen riittävästi. Gynellä on käynyt ja ihan on menny tarkastus normaalisti. Niin ja ikää on nyt reilut 10v.

10v. gynellä?
Meillä oltiin alusvaatteillaan tarkastuksessa yläasteella.

Neiti saa rokotteen heti ku ikää on siihen riittävästi. Gynellä on käynyt ja ihan on menny tarkastus normaalisti. Niin ja ikää on nyt reilut 10v.

Miksi lapsi on käynyt gynellä? Itse menin vasta 18-v. kun piti saada pillerit.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Missä vaiheissa poikien kivekset katsotaan? Tiedän että armeijassa, mutta entä sitä ennen?

8. luokalla. ;)

Eikö pojilla tutkita ennen kouluikää, onko kivekset laskeutuneet? Minkä takia niitä vielä yläasteella syynättäisi? Puhumattakaan armeijasta!

½ vuotiaana,2 vuotiaana,eka luokalla,8 luokalla ja armeijassa.
näin meillä tutkitaan poikien kivesten laskeutuminen

Ihmettelen ihan samaa. Itsekin menin 18-vuotiaana juuri noiden pillereiden takia.

8. luokalla. ;)

koska ne saattaa seilata vaikka ovat laskeutuneet. tarkastetaan niiden olevan siellä missä kuuluu ja sellaiset kuin kuuluu ja liikkuvan kuten kuuluu.

Tuossahan sanottiin että ikää REILUT 10 v.

Alkuperäinen kirjoittaja era:

Onhan se vähän eri asia, onko kyseessä 18 -v. vai reilu 10 v. minkä ainakin minä käsitän 10-11 - vuotiaaksi. Tuskin kukaan 18 vuotiasta enää sanoo "reilu 10 v."

Kuukautiset alko ja niiden myötä muutamat muut "ongelmat"

Alkuperäinen kirjoittaja era:

Onhan se vähän eri asia, onko kyseessä 18 -v. vai reilu 10 v. minkä ainakin minä käsitän 10-11 - vuotiaaksi. Tuskin kukaan 18 vuotiasta enää sanoo "reilu 10 v."

Ei kai siitä ollutkaan kysymys, että pitikö olla 10-11 v vai 18 v. Et kai tarkoita, että gynelle pitäisi mennä vasta 18-vuotiaana?

Kuukautiset alko ja niiden myötä muutamat muut "ongelmat"

Voi, ihan totta! Noinko aikaisin... Mites tyttö itse suhtautui? Meidän 10 v. saattaisi saada paniikkikohtauksen jos kuukautiset jo nyt alkaisi.

Puhuttiin asioita asiallisesti, kyllä se koville otti.

On aivan normaalia, etteivät murkkuikäiset erityisemmin pidä lääkärintarkastuksista. Kasvun ja kehityksen seurannan kannalta tarkastuksia ei saisi jättää väliinkään. Ryhdin, alaraajojen symmetrisyyden ja ihon seulonnan kannalta pitää tavallisesti riisua alusvaatteisilleen. Rintoja ei tytöiltä tutkita, ellei siihen ole jotain perustetta.

Aloitusviestin kirjoittajalle: Rohkaise tyttöäsi ja puhu asiasta hänen kanssa. Kerro hänelle, että tarkastukset ovat tärkeitä juuri iässään ja kerro myös, että itse olet ollut joskus aivan samanlaisessa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Miu Mau:
Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini -65:
Meillä oli yläasteella ysiluokalla lääkärintarkastus ja sinne piti mennä yläkroppa paljaana pelkissä alkkareissa...Kiva oli odotella omaa vuoroa tissit paljaana luokkakavereiden kanssa samassa odotushuoneessa. Lääkärikin oli mies ja kurkkasi tutkimuksen lopuksi alkkareihin. Toivottavasti ei ole enää tämmöisiä tarkastuksia kuin mulla vuonna -81.

Meillä on on ollut samanlainen tarkastus -90 luvulla. paitsi, että en muista odottaneeni toisen kanssa vuoroa samasssa tilassa pikkareissa.

Siis väitättekö tosiaan, että rintsikatkin on pitänyt riisua vielä 1990-luvulla? Kuulostaa varsin erikoiselta.

Pöksyihin kurkittiin 90-luvulla yläasteella. Ei siinä sen kummempaa, meni hyvin nopeasti ohi eikä jäänyt traumoja. Ajatuksena vähä kiusallista mut ymmärrettävää.

Alkuperäinen kirjoittaja Yläasteella 95:
Pöksyihin kurkittiin 90-luvulla yläasteella. Ei siinä sen kummempaa, meni hyvin nopeasti ohi eikä jäänyt traumoja. Ajatuksena vähä kiusallista mut ymmärrettävää.

Missäpäin tällaista muka?

Alkuperäinen kirjoittaja Poikien äiti:
Minulla on 16- ja 13-vuotiaat pojat. Kummankin kanssa olen käynyt perhelääkärillämme suurin piirtein joka toinen vuosi. Poikien kouluissa terveydenhuolto on ollut sen verran heikosti järjestetty että näin on ollut pakko tehdä.

Käytkö edelleen tarkastuksessa 16-vuotiaasi kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja etelässä?:
Alkuperäinen kirjoittaja Yläasteella 95:

Missäpäin tällaista muka?

Turussa vuonna -95.

Meillä oli vaatteet pois siksi kun lekuri tarkasti selkärangan asentoa (skolioosi ja muut ryhtivirheet) esim seistessä, kumartuessa jne, ei nää villapaidan läpi.

Ja paineli mahan päältä munasarjoja tms, muttei mitään sisätutkimusta tai sellasta.

Ja tietty normit paino, pituus ym.

Lapsille ois hyvä opettaa ettei lekurilla vähäpukeisena olemisessa oo mitään ihmeempää. Varsinkin likat alottaa muutaman vuoden kuluttua gynekäynnit, niin ei tarvi niitäkään sit jännätä.

Ja sit toinen hyvä on opettaa että netissä pyörii kaikkia houruja jotka kyselee teinien lekurikokemuksia, ja siks ei kannata lähtee sellasten kanssa jankkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja greetta:
Alkuperäinen kirjoittaja Poikien äiti:
Minulla on 16- ja 13-vuotiaat pojat. Kummankin kanssa olen käynyt perhelääkärillämme suurin piirtein joka toinen vuosi. Poikien kouluissa terveydenhuolto on ollut sen verran heikosti järjestetty että näin on ollut pakko tehdä.

Käytkö edelleen tarkastuksessa 16-vuotiaasi kanssa?

En käy enää vanhemman kanssa. Viimeksi käytiin kun hän oli 14.

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:
Kyllä siellä pitänee riisua ja mulla ainakin tuossa iässä tutkittiin rinnat käsikopelolla.

ei multa kyllä ole kopeloitu mitään. joku aika sitten täällä joku kertoi että murkkuikäisen tytön housuun oli kurkattu. se jäi mieleen kun meille ei mitään semmosia kyllä tehty.

Herranjestas, ei ole normaalia. Nämä paikathan on erikoislääkäreiden reviiriä, ei yleislääkärin, eikä varsinkaan minkään "terkan"!!!

Yhteistyössä