Musta todennäköisesti tulee yksi niistä idiooteista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja persaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

persaus

Vieras
...jotka eroavat alle vuoden päästä naimisiin menosta. Ollaan oltu miehen kanssa 7v kimpassa ja nyt mentiin kesällä naimisiin. Jotenkin vasta nyt alan tajuamaan kuinka helvetin tyhmä mä olin kun kuvittelin että mies muuttuisi jotenkin ihanammaksi naimisiin mennessä. Hän on kyllä oikein ihana, tosi hyvä isä, mahtava rakastaja, puhuu ja pussaa, käy töissä ja on iloinen, huumorintajuinen ja erittäin luotettava. Kannustaa aina minua oli asia mikä hyvänsä, ja osallistuu lasten elämään 110%sesti.

Muutamia ärsyttävyyksiä hänestäkin löytyy. Hän on kova jäkättäämään erilaisista asioista, esim. siivoamisesta, asioiden hoitamisesta, rahasta, ihmissuhteista, ihan kaikesta. Välillä tuntuu että teen kaiken väärin ja toinen huohottaa koko ajan niskassa että pääsis heti nokkimaan jos jotain mogaat. Ja nää asiat liittyy siis yleensä ihan arkipäiväiseen elämään, kaupassa käymiseen, siivoamiseen, lastenhoitoon, harrastuksiin jne. Ei siis muuten varsinaisesti alista minua tai mitään sellaista, o n vaan kova antamaan negatiivista palautetta. Positiivista palautetta sen sijaan saan aika harvoin, ja jos saan niin yleensä töihin liittyen. Mutta esim jos joskus harvoin laittaudun, tai käyn kampaajalla tms, niin mies ei koskaan huomaa. Hän ei ikinä kehu mua kauniiksi tai muuten huomaa jos olen jotenkin kaunistautunut. Muuta hempeilyä ja lässytystä kyllä harrastaa, mutta äärimmäisen harvoin sanoo mua kauniiksi, vaikka on ihan nätti ihminen kuitenkin.

Toinen puute hänessä on tilannetajun puute. Esim. tällä hetkellä riitelemme siitä että mulla on ollut aamusta asti järkyttävä päänsärky, ja äsken juuri ja juuri jaksoin mennä keittiöön hakemaan itselleni jotain syömistä. Mies täräytti paikalle ja alkoi paasaamaan kuinka minä olen sotkenut koko kämpän ja hän on siivonnut koko eilisen päivän (ei kyllä siltä näytä jos suoraan sanotaan), vaikka hyvin tietää että mulla on niin hirveä päänsärky etten pääse edes kunnolla sängystä ja oon tänään jo kahdesti oksentanutkin sen takia. Sitten kun vastasin vaan että mene muualle siitä jäkättämään, nyt on todella huono hetki, niin alkoi kiekuminen siitä kuinka mä en osaa ottaa negatiivista palautetta vastaan jne.

Mä en ymmärrä itsekään et miksi ihmeessä mä kuvittelin että nää ominaisuudet katoaa mun miehestä naimisiin menemällä? Mä vielä pidän itteeni hyvin realistina, ja oon aikasemmin naureskellut ihmisille jotka menee naimisiin esim. juopon kanssa toivoen että se juoppo siitä sitten paranee. Miksi hemmetissä mä silti odotin että tuollaisen ärsyttävät piirteet jonnekin katoisi sillä että mulla tulee sama sukunimi kuin miehellä? Ja nyt vaan mietin että mä en kestä elää elämääni niin että koko ajan kuuntelen sitä kuinka teen kaiken väärin, sitten hetken päästä anteekspyytelyä, ja tunnin päästä taas jäkätystä.

Kiitos ja anteeksi, ei tällä mun aloituksella kai mitään pointtia ole. Se vaan että pidän itseäni todella tyhmänä just nyt.

"Hän on kyllä oikein ihana, tosi hyvä isä, mahtava rakastaja, puhuu ja pussaa, käy töissä ja on iloinen, huumorintajuinen ja erittäin luotettava. Kannustaa aina minua oli asia mikä hyvänsä, ja osallistuu lasten elämään 110%sesti."

Ja eroat siis jäkätyksen ja tilannetajun puutteen takia?

"Hän on kyllä oikein ihana, tosi hyvä isä, mahtava rakastaja, puhuu ja pussaa, käy töissä ja on iloinen, huumorintajuinen ja erittäin luotettava. Kannustaa aina minua oli asia mikä hyvänsä, ja osallistuu lasten elämään 110%sesti."

Ja eroat siis jäkätyksen ja tilannetajun puutteen takia?

Jaksaisitko sinä kuunnella koko loppuelämäsi olevasi väärässä kaikessa ja syyllinen kaikkeen? Siitäkin huolimatta että toinen ois ihana?

Niin että muilla elämän osa-alueilla ei voi olla ihana jos on yksikin virhe toimintamalleissa?

Se vähän riippuu, mikä se virhe on. Ihminen voi olla ihana, vaikka jättäisi likaiset sukkansa lojumaan lattialle tai vaikka hänellä oli rasittava tapa alkaa jaaritella jotain tylsiä juttuja. Mutta toisen jatkuva vähättely, soimaaminen ja arvostelu ovat asioita, jotka vaikuttavat suoraan yhdessäoloon ja parisuhteen toimimiseen, siksi tuo vähän eriluokan asia. Minusta se on olennainen osa ihmisen ihanuutta, kuinka hän kohtelee läheisiään kuten kumppaniaan. Parisuhteessa pitäisi olla hyvä olla toisen kanssa.

Täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan. Mitäpä jos sulla on nyt mies, joka on lähimpänä täydellisyyttä kuin kukaan muu voisi sulle olla? Olisiko mahdollista kokeilla löytää jokin tapa suhtautua noihin vikoihin niin, että nuo hyvät puolet kuitenkin voittaisivat? Ihan vaikka rauhallisesti keskustella ensin siitä, kuinka tunnet.

Jatkuva arvostelu, mollaaminen ja jäkätys ei oikein käy yhteen tuon kaikessa kannustamisen kanssa?

Mutta niin, kyllähän arki varmaan aika raskasta tuollaisen ihmisen kanssa olisi. Ei taida ratketa puhumalla?

Täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan. Mitäpä jos sulla on nyt mies, joka on lähimpänä täydellisyyttä kuin kukaan muu voisi sulle olla? Olisiko mahdollista kokeilla löytää jokin tapa suhtautua noihin vikoihin niin, että nuo hyvät puolet kuitenkin voittaisivat? Ihan vaikka rauhallisesti keskustella ensin siitä, kuinka tunnet.

Joo, jeesusteipillä tukittu suu, mutta siihen ei mies taida suostua. Ihan tosi monta kertaa ollaan tästä asiasta kyllä keskusteltu, sekä rauhallisesti että vähemmän rauhallisesti. Mies ymmärtää ongelman ja tiedostaa vikansa, mutta muistaa aina hetken kerrallaan että kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen mitä mieleen juolahtaa, ja itten alkaa taas jäkätys.

Jatkuva arvostelu, mollaaminen ja jäkätys ei oikein käy yhteen tuon kaikessa kannustamisen kanssa?

Mutta niin, kyllähän arki varmaan aika raskasta tuollaisen ihmisen kanssa olisi. Ei taida ratketa puhumalla?

Toisissa asioissa mies kannustaa, toisissa jäkättää. Esim. mun työhön liittyvät jutut on sellaisia joista mies jaksaa aina kehua ja on ihan ääneen esim. sitä mieltä että olen hyvä äiti. Sitten taas esim. siivoamisesta, laskujen maksamista, kaupassa käynnistä ja vaikkapa lasten päiväkodin asioiden hoitamisesta jaksaa aina mussuttaa ja huomautella. Hän ymmärtää kyllä että on raskasta kuunnella koko ajan virheistään, tai että on epäreilua väittää mun sotkeneen koko kämpän vaikka meitä asuu täälä useampi henkilö, mutta toisaalta ei ymmärrä että aina ei ole pakko sanoa ääneen kaikista itseään ärsyttävistä asioista. Esim jos vituttaa että toinen on unohtanut laittaa pyykkikoneen päälle, niin sen voi vaikka vaan itse käynnistää sen sijaan että tulis hieromaan toisen naamalle sitä monin sanakääntein että kun mä AINA unohdan, ja IKINÄ en laita sitä pesukonetta päälle ja sitä rataa.

Toisissa asioissa mies kannustaa, toisissa jäkättää. Esim. mun työhön liittyvät jutut on sellaisia joista mies jaksaa aina kehua ja on ihan ääneen esim. sitä mieltä että olen hyvä äiti. Sitten taas esim. siivoamisesta, laskujen maksamista, kaupassa käynnistä ja vaikkapa lasten päiväkodin asioiden hoitamisesta jaksaa aina mussuttaa ja huomautella. Hän ymmärtää kyllä että on raskasta kuunnella koko ajan virheistään, tai että on epäreilua väittää mun sotkeneen koko kämpän vaikka meitä asuu täälä useampi henkilö, mutta toisaalta ei ymmärrä että aina ei ole pakko sanoa ääneen kaikista itseään ärsyttävistä asioista. Esim jos vituttaa että toinen on unohtanut laittaa pyykkikoneen päälle, niin sen voi vaikka vaan itse käynnistää sen sijaan että tulis hieromaan toisen naamalle sitä monin sanakääntein että kun mä AINA unohdan, ja IKINÄ en laita sitä pesukonetta päälle ja sitä rataa.

Miksi et sitten yritä parantaa tapojasi?

Koska suomalaiset miehet yleensä pitää jäkättämistä ja nalkuttamista naislajille ominaisena, voit varata kyökin nurkkaan miestäs varten hameen ja huivin. Aina kun se aloittaa sen jäkättämisen niin työnnät sille sen hameen ja sanot että tossa tädille vaate.

Miksi et sitten yritä parantaa tapojasi?

Kerrotko vielä miten yritetään oppia muistamaan ihan joka ikinen kerta painamaan pesukone päälle? Tai estämään se että roskis unohtuu lähtiessä viedä? Tai olemaan unohtamatta ikinä yhtäkään tuotetta kaupassa käydessäsi? Ihan vaan tiedoksesi että ihminen on inhimillinen ja erehtyväinen, ei robotti joka muistaa aina ja kaiken. Ja toisin kuin mieheni väittää, minä en AINA jätä pyykkejä pesemättä, vaan ehkä tosi stressaavan työpäivän päätteeksi en ihan joka kerta muista niitä halvatun pyykkejä.

Kerrotko vielä miten yritetään oppia muistamaan ihan joka ikinen kerta painamaan pesukone päälle? Tai estämään se että roskis unohtuu lähtiessä viedä? Tai olemaan unohtamatta ikinä yhtäkään tuotetta kaupassa käydessäsi? Ihan vaan tiedoksesi että ihminen on inhimillinen ja erehtyväinen, ei robotti joka muistaa aina ja kaiken. Ja toisin kuin mieheni väittää, minä en AINA jätä pyykkejä pesemättä, vaan ehkä tosi stressaavan työpäivän päätteeksi en ihan joka kerta muista niitä halvatun pyykkejä.

Miten miehesi saa sitten puhtaita vaatteita jos et muista laittaa pesukonetta päälle? Virheillä on seurauksensa.

Jaa, no kuulostaa siltä että sun pitäisi olla vähän aktiivisempi siellä kotona. Onhan se helvatan ärsyttävää kun toinen jättää kaiken kuin p*skan perseestään kun itse on oman osuutensa ja ylikin jo hoitanut. Sit aina on joku tekosyy: olen niin väsynyt töistä, nyt on kauhee päänsärky, töissä oli stressaavaa jne.

Jos mun mieheni tuolla lailla jäkättäisi, niin hän saisi ihan itse hoitaa seuraavalla kerralla siivouksen, pyykinpesun, kaupasskäynnin jne. Jos ei kelpaa, niin tehköön itse paremmin. Kaipa tuo pian huomaisi, että jos ei meinaa kaikkia kotitöitä saada harteilleen, niin sitten voisi vähän miettiä sanojaan.

Tottakai on inhimillistä joskus unohtaa. Jos unohtaminen on yleistä, saattaa se käydä läheisten hermoille (vaikken miehesi toimintatapaa hyväksykään). Itsekin välillä unohtelen ja se rassaa lähinnä minua itseäni. Olen ratkaissut asian laittamalla mm. muistutuksen työpäivän päätteeksi "pyykki" tai laatimalla yhdessä mieheni kanssa kauppalapun (jolloin hänen kaipaamansa asiat ovat hänen kirjoittamanaan lapulla). Miehesi käyttäytyy rumasti, mutta näytä hänelle, että sinäkin puolestasi yrität parantaa tapojasi. Jospa hänkin saisi siitä tsemppiä yrittämiseen.

Jaa, no kuulostaa siltä että sun pitäisi olla vähän aktiivisempi siellä kotona. Onhan se helvatan ärsyttävää kun toinen jättää kaiken kuin p*skan perseestään kun itse on oman osuutensa ja ylikin jo hoitanut. Sit aina on joku tekosyy: olen niin väsynyt töistä, nyt on kauhee päänsärky, töissä oli stressaavaa jne.

Ohmm, mistäs sä tiedät mitä kaikkea mä teen himassa? Meillä sattuu olemaan kotitöiden jako sillä tavalla että mies pesee tiskit ja pyykit (molempiin on pesukone) ja mä taan KAIKEN muun. Että ei pitäs siitä olla kiinni tuo miehen kitinä, aika pienellä pääsee kun kummatkin kuitenkin tekee yhtä pitkää päivää duunissa, minä fyysistä työtä ja mies toimistotyötä. :)

[QUOTE="eli";30109385]Sulla ei ole mitään vastaavaa ikävää piirrettä, jonka mies on vaan päättänyt sietää?[/QUOTE]

Varmaan se että kiihdyn nollasta sataan sekunneissa. Mutta en mäkään silti aina riehu ja raivoa joka asiasta, itseasiassa aika harvoin.

Tottakai on inhimillistä joskus unohtaa. Jos unohtaminen on yleistä, saattaa se käydä läheisten hermoille (vaikken miehesi toimintatapaa hyväksykään). Itsekin välillä unohtelen ja se rassaa lähinnä minua itseäni. Olen ratkaissut asian laittamalla mm. muistutuksen työpäivän päätteeksi "pyykki" tai laatimalla yhdessä mieheni kanssa kauppalapun (jolloin hänen kaipaamansa asiat ovat hänen kirjoittamanaan lapulla). Miehesi käyttäytyy rumasti, mutta näytä hänelle, että sinäkin puolestasi yrität parantaa tapojasi. Jospa hänkin saisi siitä tsemppiä yrittämiseen.

Aaaagh, mulla ei ole mitään tapoja mitä parantaa noissa miehen jäkätyksen aiheissa. Ihan oikeasti jos kerran kaksi kuussa unohtaa laittaa pesukoneen päälle niin onko se paha tapa? Tai jos mä silloin tällöin siivotessani oon jättänyt esim. muutaman lapsen lelun eteiseen vaikka muun kämpän oonkin siivonnut, niin onko silloin tarpeellista jäkättää siitä kun en oo kunnolla viitsinyt siivota?