Musta tuntuu että en meinaa nyt ymmärtää karppaussääntöjä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siinä mutakakussa on valtava määrä sokeria, en ole vielä tavannut sokeritonta tummaakaan suklaata 100g on hiilareita 30-50g riippuen tummasta suklaasta. Sellaset pois tai et pääse kunnolla vauhtiin. Pari kolme päivää menee että saa sen ettei ole koko ajan nälkä ja tee mieli makeaa, jos otat hiilarit todellakin alas. Mulla vaikuttaa jo se että salaatissa on vesimelonia yms. makeaa, heti pitäisi saada lisää sokeria.

Alkuperäinen kirjoittaja Palstapåliisi;23568090:
Karppaus ei toimi jos ei ole kunnolla ylipainoa. Sellaiseen muutaman kilon pudotukseen se ei sovellu, paitsi tietysti jos ajattelee, että se ruokavalio on terveellinen.

Itse karppasin pari kuukautta aikanani, ohjeidn mukaisesti ja kyseli aktiivisesti palstalta (karppausinfo) neuvoja. Kärsin aknesta, ummetuksesta ja se rasvan määrä oli kuvottavaa. Lihoin kahdessa kuukaudessa useita kiloja ja oloni oli todella tukala, suoli toimi noin kaksi kertaa viikossa. Ei koskaan enää.

Palasin tavalliseen ruokavaliooni, painoni putosi normaaliksi (painoindeksi n. 20-21) ja ihon kunto parani, sekä vatsa alkoi jälleen toimia.

Karppauspalstalla valettiin uskoa: Usein tulee ummetusta, se menee ohi. Joskus iho voi kukkia, mutta se menee ohi ja rasva määrään tottuu jne. No, minä ajattelin, että kun voin todella huonosti karppauksen aikana ja sain nämä ikävät lisäongelmta, en pitänyt sitä niin hienona elämäntapana että olisin jatkanut yhtään kauempaa.

Lopulta sitten löysin kyllä keskusteluja netistä, joissa puitiin sitä, että karppaus ei todellakaan sovi kaikille!!! Mutta jos kysyy karppaajilta, joille se sopii, ovat he tietysti eri mieltä ja karppausinfosta jos kysyy, siellähän kaikki ovat karppaukseen päin kallellaan. Mutta se on vain yksi totuus, minä olen siitä elävä esimerkki.

Missään asiassa ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Ja tuohon vielä ettei karppaus toimi ellei ole kunnolla ylipainoa. Minä ainakin olen laihtunut karppaamalla normaalipainostani 5 kiloa. Tosin yli puolen vuoden aikana, eli hitaasti mutta ainakin toistaiseksi pysyvästi. Nyt koen olevani normaalipainossa ja karppaus jatkuu yhä, se on elämäntapa, eikä painoa tarvitse stressata, se pysyy itsestään samassa.

Mä en oo koskaan karpannut painonpudotustarkoituksessa. Olin normaalipainoinen kun aloitin, silti paino laski 7-8kg ja on pysynyt poissa. Ja olen siis karpannut nyt kohta 4v.
Mun ohjeet aloittajalle olisi:
PALJON kasviksia, marjoja ja hedelmiäkin sopivasti.
Luonnollisia rasvoja: täysrasvaiset maitotuotteet, rasvaiset lihat ja kalat, oliiviöljy, kookosöljy (ei tarkoita sitä munkinpaistorasvaa!), avokado, kananmuna jne.
Vältä kaikkea prosessoitua (marinoidut lihat pois, makkaroita ja pekonia vain vähäisessä määrin).
Herkutteluun esimerkiksi kermavaahtoa marjoilla.

Mä en oo koskaan karpannut painonpudotustarkoituksessa. Olin normaalipainoinen kun aloitin, silti paino laski 7-8kg ja on pysynyt poissa. Ja olen siis karpannut nyt kohta 4v.
Mun ohjeet aloittajalle olisi:
PALJON kasviksia, marjoja ja hedelmiäkin sopivasti.
Luonnollisia rasvoja: täysrasvaiset maitotuotteet, rasvaiset lihat ja kalat, oliiviöljy, kookosöljy (ei tarkoita sitä munkinpaistorasvaa!), avokado, kananmuna jne.
Vältä kaikkea prosessoitua (marinoidut lihat pois, makkaroita ja pekonia vain vähäisessä määrin).
Herkutteluun esimerkiksi kermavaahtoa marjoilla.

hyvä yhteenveto! :)

esim. Atkins luottaa ihmisen luontaiseen nälänsäätelyyn, jolloin myös karppauksessa syntyisi automaattisesti kalorivajetta, joten ei niitä kaloreita voi älyttömästi vetää. Jotkut karppaa ja vetää tuhottomasti kaloreita ja ihmettelevät kun eivät laihdu.

Mulla normaalisti huonohko iho, karpatessa se voi aivan loistavasti...ei näpyn näppyä missään! Samoin hiuksia ei tarvitse pestä shampoolla lainkaan, eivät rasvoitu ollenkaan enää.

[QUOTE="vieras";23568226]hyvä yhteenveto! :)[/QUOTE]
Minustakin tässä esitetty ehdotus oli hyvä ohje aloittelijalle. Miksi pitäisi aloittaa sillä, että kääntää ihan kaiken nurin kertaheitolla ja vetää hiilarit alle 20 gramman?

Lisäksi en ymmärtänyt tässä ketjussa ollutta kokemusta "vaihtaa kasvirasvat eläinrasvoiksi". Mikä karppisuunta muka on sellaisen kannalla?

Pitää vielä perehtyä tarkemmin asiaan. Näyttää olevan niin monia eri tapoja tässä,et ei ohme et menee sekaisin :) Joku kysyi että monta kertaa päivässä tuon ruokamäärän söin niin neljässä osassa. Unohdin siitä vielä tomaatin ( 2 isoa) , kurkun ( n 5 cm pätkä) ja raejuuston ( 2 rkl )

Tämä on mantelileipä nimellä, mutta vaihdoin maissijauhon tuon mantelijauhon tilalle. Jossain joku kertoi tekevänsä niin koska se kuulemma lähes yks ja sama kumpaa käyttää.

2 kpl kananmunaa
2 rkl rahkaa tai partajugua
2 tl fiberhuskia
2 tl leivinjauhetta
1,5 dl mantelijauhoa
3 rkl vehnäleseitä
1 rkl seesaminsiemeniä
150 g juustoraastetta

Vatkaa kananmunat. Lisää partajugu tai rahka. Yhdistä kuivat aineet ja lisää muna-rahkan sekaan. Lisää lopuksi juustoraaste. Laita vasta sen jälkeen uuni lämpeämään. Tee pellille 4-5 pyöreää kakkaraa ja anna kohota sen aikaa kun uuni lämpeää. Paista 225 asteessa uunissa kauniin ruskeiksi. Paistuvat aika nopeesti. Halkaise ja täytä mielesi mukaan. Itse tykkään paahtaa näitä aamupalaksi leivänpaahtimessa. Käyvät myös hyvin hampurilais-sämpylän korvikkeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;23568408:
Tämä on mantelileipä nimellä, mutta vaihdoin maissijauhon tuon mantelijauhon tilalle. Jossain joku kertoi tekevänsä niin koska se kuulemma lähes yks ja sama kumpaa käyttää.
Tuota tuota. Maissijauhoissa on yli 80 % hh:a. Mantelijauhossa alle 10 %. (Manteleissa, jauhan itse.)

"Jossain Joku Kertoi" on usein huono lähde.

No ei todellakaan ole ihan sama!!

Mantelissa on 6,6g/100g hiilaria ja maissijauhossa 83g/100g. Nakkaa maissit nyt hiiteen ja mantelia tilalle!

Hiivaleipäjauhossakin on vähemmän hiilaria kuin maissijauhossa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23567828]Mun käsittääkseni karppaajilla ei ole mitään kalorirajaa, sen sijaan hiilariraja on.
Varoitan vielä suakin, kuten joskus teen näissä karppikeskusteluissa. Mä karppasin muutaman viikon viime syksynä, paino putosi hyvin ja olin tyytyväinen. Sitten kuitenkin minulle puhkesi todella kammottava mätäakne, finnejä oli valehtelematta 20 naamassa, 50 selässä, takapuolessa meheviä mätäpaiseita, reisissä, mahassa, rinnoissa... Siis oikein kunnon FINNEJÄ, eikä mitään pikku nyppyjä. Lisäksi niskaani kohosi kaksi suurta rasvapattia, ja genitaalialueille yksi keskikokoinen. Alapäähäni tuli myös suuri, mätivä finni, joka ilmeisesti tulehtui ja repi limakalvojani rikki. Istuminenkin teki tuskaa. Rinnoissani oli kaksi valtavaa finniä, jotka vieläkin ovat rinnassani muistona rumana, suurena, koholla olevana arpena. Kaikki ihmiset ympärilläni huomauttelivat ihostani, olin kuulemma auton alle jääneen näköinen finneineni ja rasvapatteineni. Olo oli todella tuskainen kipeine finneineni. Kadun todella paljon karppauskokeiluani juurikin finneistä jääneiden arpien vuoksi, ja vaikka nopea laihdutus edelleen houkuttaa, olen mieluummin pyöreä kuin kävelevä mätäpaise.[/QUOTE]

Finnien tulo voi johtua yksinkertaisesti siitä että keho alkaa puhdistua ja työntää kuonaa pihalle. Epämiellyttävää kyllä. Ehkä olisi kannattanut lieventää vähän uutta ruokavaliota niin reaktio ei olisi tullut niin rajuna. Jos kokeilet uudestaan niin aloita ihan pikkuhiljaa.

Tuota tuota. Maissijauhoissa on yli 80 % hh:a. Mantelijauhossa alle 10 %. (Manteleissa, jauhan itse.)

"Jossain Joku Kertoi" on usein huono lähde.

No pitääpi pistää menee tai johonkin muuhun käyttöön siis :) varmaan on sitten vaan kettuiltu kun ole kysyny sioista ja joku vinoillut tuota ja en sitä sitten tarkistanut. Pitääpi olla tarkempana. Mutta eihän mitään ole vielä menetetty.

Onko kukaan tuota mantelileipää tehnyt tuolla mantelijauholla?? Onko se hyvää?

[QUOTE="vieras";23568130] Ja tuohon vielä ettei karppaus toimi ellei ole kunnolla ylipainoa. Minä ainakin olen laihtunut karppaamalla normaalipainostani 5 kiloa. [/QUOTE]

No itse olin jo aloittaessani normaalipainossa, ehkä jopa alarajoilla ja paino lisääntyi karpatessa. Foorumilla he selittivät asian siten, että elimistö jotenkin karpatessa hakee sen uonnollisen tasapainonsa ja minun olisi hyvä ollakin sen muutaman kilon pulskempi. Se, miksi väitin että karppaus ei sovi kuin reilusti ylipainoisille tarkoitti lähinä sitä, että moni tuskailee kun dieetti ei toimikaan ja miksi joiltakin putoaa 8 kiloa kuussa jne. Eli jos on itse jo lähtökohtaisesti normaalipainoinen tai hoikempi, moni kokee että kerppaus ei toimi. Itse hain vain ns. hyvää oloa eli terveempiä ruokatottumuksia mutta totesin pian, että alkuperäiset tottumukseni olivat sittenkin minulle paremmat. Vähän vaikeaa selittää, mutta ymmärrän kyllä mitä sinä tarkoitat. Voihan toetysti olla, että jos olisin sitekästi jatkanut olisin kokenut jotakin hyötyjäkin.

Mä tein viime syksynä ainakin yli 10 kertaa tuota mantelileipää mun miehelle joka silloin karppas. Maistui kyllä mulle ja tytöllekin hyvin! Luulen että mun pitää alkaa tekemään sitä itselle jossain vaiheessa kun uskon vahvasti että tässäkin raskaudessa mulle tulee rd ja silloinhan hh pitää olla pannassa. Eli hyvä karppi linjalle varmasti menee ruokavalio itsestään...

Yhteistyössä