Mä asuin ennen opiskelemaan lähtöä vanhempieni kanssa Varkaudessa joitakin vuosia, pari vuotta sitten muutin pois. Olin yhdessä päiväkodissa lyhyen aikaa töissä kesällä, ja siinä ryhmässä oli tosi ihania hoitajia ja lapsilla oli hyvä olla, mutta päiväkodissa oli hometta ja oireilin sen takia jatkuvasti. Yksi toinen päiväkoti oli samaan aikaan remontissa muistaakseni myös homeen takia. Kouluja on myös rempattu homeen ja muiden ongelmien takia, vaikka edellisestä remontista tai rakentamisesta olisi lyhyt aika...
Varkaudessa on mukavia ja viihtyisiä kouluja, mun sisarukset olivat alakoulussa Repokankaalla ja tein siellä jotain harjoitteluja, ja paikka oli todella mukava mun mielestä ja opettajat hyviä. Mä olin tyytyväinen myös lukioon.
Tuntui että hammaslääkäriin on turha kuvitellakaan pääsevänsä ellei suunnilleen hampaat putoile itsestään, lääkäriaikaakaan en saanut kun olisin tarvinnut.
Asunnot on edullisia ja monet asuinalueet on turvallisia ja viihtyisiä. Mä olen kokenut turvalliseksi siellä liikkumisen yksin illalla ja yölläkin, tosin baarien edustoilla tuntui olevan viikonloppuiltoina ja -öinä aina jotain isompaakin kärhämää meneillään.
Junalla pääsee kohtuullisen hyvin liikkumaan, Kuopiosta olisin toivonut tulevan Varkauteen busseja illallakin. En tiedä miten paikallisliikenne toimii nykyään, mutta ennen ainakin kertalippu oli kallis mutta kohtalaisen hyvin pääsi kulkemaan bussilla haluamaansa paikkaan. Välimatkat ei tosin ole pitkiä mennä pyörällä tai kävellen. Kauppoja ei ole hirveästi, isoin puute taitaa olla kunnollinen eläinkauppa mun näkökulmasta, mutta melkein kaiken muun tarvitsemansa löytää ihan Varkaudestakin eikä tarvitse Kuopioon lähteä. Vaatekaupoissa olisi myös toivomisen varaa, niitä on vähän.
En haluaisi enää asua Varkaudessa. Jotenkin hiljainen paikka ja tuntuu kuolevan pikkuhiljaa. Työttömyyttä paljon, ja monet paikat pyörii ilmaisilla harjoittelijoilla eivätkä varmaan ikinä plakkaakaan ketään. Moni läheinen on joutunut hakemaan töitä esim. Kuopiosta tai kulkemaan vuosikaudet noissa työkkärin harjoitteluissa ja turhanpäiväisillä kursseilla....