Myyjä pahoitti mieleni vaateliikkeessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allit on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29325100:
Aika paljon pokkaa vaatii myyjältä sanoa suoraan jos joku vaate ei sovi asiakkaan päälle ollenkaan. Se nyt on ihan totta, että liian pieni vaate ei sovi kenellekään. Oli se ylikireä kohta sitten mahan, takapuolen, rintojen tai käsien kohdalla. Yleensä nämä myyjät joojottelevat, että oikein hyvältä näyttää, voi kuinka ihana jne... Ihan reilua sanoa suoraan jos vaate ei istu. Paitsi jos ei ole valmis myöntämään itse kys. ongelmaa mutta turha siitäkään on suuttua. Euroopan alueella tuo on muuten verrattain yleistä juhlapukuliikkeissä, mitä etelämmässä niin sitä todennäköisempää.

Ei todellakaan ole reilua sanoa tuolla tavalla ettei vaate sovi.

Jos itse huomaan asiakkaalla jonkun silmiinpistävän piirteen vartalossa, yritän etsiä malleja jotka sopivat hänelle, eli eivät tuota piirrettä korosta. Jos en ole osannut arvioida vaatteen mallia oikein ja se näyttääkin pahalta, kysyn ensin mitä mieltä asiakas on vaatteesta. Jos asiakas on ihan selvästi haltioissaan vaatteesta ja ilmaisee sen, saatan sanoa vaikka että "Kiva että se on mieleinen!" Jos asiakas vaikuttaa epävarmalta ja kysyy minun mielipidettäni, (ja minusta vaate näyttää kamalalta) niin saattaisin sanoa että ehkäpä toisenmallinen voisi pukea sinua paremmin, kokeilisitko vaikka tätä?

Vaatemyyjän taito vaatii sosiaalista älyä. Jos ei sitä ole, ei voi olla hyvä myyjä. Itse (yhtään itseäni kehumatta, hehe) olen hyvä ja pidetty vaatemyyjä.

Mulle kampaaja ON ehdottanut jotakin muuta mallia, kuin mitä itse olen halunnut, vedoten siihen, että mulla on niin ohut tukka, ettei se haaveilemani malli näyttäisi kovinkaan hyvältä.
Näinhän tämänkin myyjän olisi pitänyt toimia. "Ihan hyvä tuo mekko on, mutta tämä toinen tässä olisi paaaaljon parempi, saa kädet näyttämään tosi hoikilta". Myyjä voi ehdottaa jotain muuta, mielestään parempaa, mutta asiakas on silti se joka päättää.

Alkuperäinen kirjoittaja vaatemyyjä;29326028:
Ei todellakaan ole reilua sanoa tuolla tavalla ettei vaate sovi.

Jos itse huomaan asiakkaalla jonkun silmiinpistävän piirteen vartalossa, yritän etsiä malleja jotka sopivat hänelle, eli eivät tuota piirrettä korosta. Jos en ole osannut arvioida vaatteen mallia oikein ja se näyttääkin pahalta, kysyn ensin mitä mieltä asiakas on vaatteesta. Jos asiakas on ihan selvästi haltioissaan vaatteesta ja ilmaisee sen, saatan sanoa vaikka että "Kiva että se on mieleinen!" Jos asiakas vaikuttaa epävarmalta ja kysyy minun mielipidettäni, (ja minusta vaate näyttää kamalalta) niin saattaisin sanoa että ehkäpä toisenmallinen voisi pukea sinua paremmin, kokeilisitko vaikka tätä?

Vaatemyyjän taito vaatii sosiaalista älyä. Jos ei sitä ole, ei voi olla hyvä myyjä. Itse (yhtään itseäni kehumatta, hehe) olen hyvä ja pidetty vaatemyyjä.

Mä ainakin arvostan rehellistä mielipidettä, inhoan mielisteleviä myyjiä yli kaiken. Tulee vaan sitten virheostos ja todennäköisesti vituttaa ankarasti kun pääsee kotiin. No, mä kyllä itsekin olen suorapuheinen eli ehkä se ihmistyyppi tässä ratkaisee kuka mistäkin tykkää ja pitää reiluna. Mun mielestä valehtelu ei ole reilua. Jos joku vaate ei sovi niin ei se liirumlaarumia puhumalla muutu yhtäkkiä sopivemmaksi.

minulle on sattunut tuollaista pariinkin otteeseen.. eri kaupoissa. kerran eräs myyjä yritti ohjata äitiysvaatteille ja kun kerroin etten ole raskaana niin tämä ylimeikattu kana alkoi kiekua "siis EI USKOIS! TOLLA mahalla!" ja sitten ihmetteli, kun häivyin raivoissani :headwall:
toisella kertaa rintalivien erikoisliikkeessä "voi luoja kun sinulla on leveä selkä"

Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29326386:
Mä ainakin arvostan rehellistä mielipidettä, inhoan mielisteleviä myyjiä yli kaiken. Tulee vaan sitten virheostos ja todennäköisesti vituttaa ankarasti kun pääsee kotiin. No, mä kyllä itsekin olen suorapuheinen eli ehkä se ihmistyyppi tässä ratkaisee kuka mistäkin tykkää ja pitää reiluna. Mun mielestä valehtelu ei ole reilua. Jos joku vaate ei sovi niin ei se liirumlaarumia puhumalla muutu yhtäkkiä sopivemmaksi.

Ootko koskaan miettinyt, jospa et olekaan vain "suorapuheinen" vaan sosiaalinen älysi on heikolla tasolla?
Fiksu ihminen ei reväytä kaikkia aivopierujaan ilmoille miettimättä ja kyseenalaistamatta yhtään omia ajatuksiaan tai mielipiteitään.
On muitakin vaihtoehtoja kuin ilkeily ja toisen miehen pahoittaminen tai valehtelu ja mielistely.

Miksi pitää pahoittaa toisen mieli tarpeettomalla ilkeilyllä?
Voisi tehdä sun kaltaisille "rehellisyyttä arvostaville" hyvää kokeilla ensin rehellisyyttä itseään kohtaan ja miettiä miksi kokee tarvetta olla niin ilkeä, mikä omassa päässä vippaa?

Asiakkaalle voi sanoa ihan kauniisti ja kunnioittavastikin oman mielipiteensä siitä, mikä ja minkälainen vaate sopii parhaiten.
Siinäkin kun ihmisillä on erilaisia näkemyksiä.
Joku voi olla ylpeä siitä isosta persuksestaan, eikä haluakaan peitellä sitä ja koittaa saada sitä näyttämään mahdollisimman pieneltä.

[QUOTE="vierailija";29326580]Ootko koskaan miettinyt, jospa et olekaan vain "suorapuheinen" vaan sosiaalinen älysi on heikolla tasolla?
Fiksu ihminen ei reväytä kaikkia aivopierujaan ilmoille miettimättä ja kyseenalaistamatta yhtään omia ajatuksiaan tai mielipiteitään.
On muitakin vaihtoehtoja kuin ilkeily ja toisen miehen pahoittaminen tai valehtelu ja mielistely.

Miksi pitää pahoittaa toisen mieli tarpeettomalla ilkeilyllä?
Voisi tehdä sun kaltaisille "rehellisyyttä arvostaville" hyvää kokeilla ensin rehellisyyttä itseään kohtaan ja miettiä miksi kokee tarvetta olla niin ilkeä, mikä omassa päässä vippaa?

Asiakkaalle voi sanoa ihan kauniisti ja kunnioittavastikin oman mielipiteensä siitä, mikä ja minkälainen vaate sopii parhaiten.
Siinäkin kun ihmisillä on erilaisia näkemyksiä.
Joku voi olla ylpeä siitä isosta persuksestaan, eikä haluakaan peitellä sitä ja koittaa saada sitä näyttämään mahdollisimman pieneltä.[/QUOTE]

Suorapuheisuus=ilkeilyä? Wow mikä logiikka... Sen voi nimittäin tehä muutenkin kuin vain vittuilemalla.

Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29329027:
Suorapuheisuus=ilkeilyä? Wow mikä logiikka... Sen voi nimittäin tehä muutenkin kuin vain vittuilemalla.

Tunnen aika monta tällaista ns. suorapuheista ihmistä. Ja usein ovat vielä jokseenkin ylpeitä siitä ominaisuudestaan.

Jokainen on useammin kuin kerran aiheuttanut pahaa mieltä kanssaihmisilleen ja muutamat toistuvasti. Onko se sitten jotenkin vaan niin hienoa kun sanoo asiat juuri niin kuin ne ovat?

Yhteistyössä