V
vaatemyyjä
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29325100:Aika paljon pokkaa vaatii myyjältä sanoa suoraan jos joku vaate ei sovi asiakkaan päälle ollenkaan. Se nyt on ihan totta, että liian pieni vaate ei sovi kenellekään. Oli se ylikireä kohta sitten mahan, takapuolen, rintojen tai käsien kohdalla. Yleensä nämä myyjät joojottelevat, että oikein hyvältä näyttää, voi kuinka ihana jne... Ihan reilua sanoa suoraan jos vaate ei istu. Paitsi jos ei ole valmis myöntämään itse kys. ongelmaa mutta turha siitäkään on suuttua. Euroopan alueella tuo on muuten verrattain yleistä juhlapukuliikkeissä, mitä etelämmässä niin sitä todennäköisempää.
Ei todellakaan ole reilua sanoa tuolla tavalla ettei vaate sovi.
Jos itse huomaan asiakkaalla jonkun silmiinpistävän piirteen vartalossa, yritän etsiä malleja jotka sopivat hänelle, eli eivät tuota piirrettä korosta. Jos en ole osannut arvioida vaatteen mallia oikein ja se näyttääkin pahalta, kysyn ensin mitä mieltä asiakas on vaatteesta. Jos asiakas on ihan selvästi haltioissaan vaatteesta ja ilmaisee sen, saatan sanoa vaikka että "Kiva että se on mieleinen!" Jos asiakas vaikuttaa epävarmalta ja kysyy minun mielipidettäni, (ja minusta vaate näyttää kamalalta) niin saattaisin sanoa että ehkäpä toisenmallinen voisi pukea sinua paremmin, kokeilisitko vaikka tätä?
Vaatemyyjän taito vaatii sosiaalista älyä. Jos ei sitä ole, ei voi olla hyvä myyjä. Itse (yhtään itseäni kehumatta, hehe) olen hyvä ja pidetty vaatemyyjä.