n.vuosikkaalle laktoositonta maitoa=> löytyykö ketään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos annatte laktoositonta maitoa, niin miksi? Eli onko syynä jotenkin kokein tms todettu laktoosi-intoleranssi vai muuten vain paremmaksi todettu, vai kenties "varuiksi" annetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Mun n. 1vee on saanu laktoositonta vain kyläpaikassa jossa ei ollu muuta maitoo. Eli en oo siis oikee ihminen tähän vastaamaan, mut piti vaan päästä sanomaan...

heh;) No pysyypähän ylhäällä tääkin keskustelu:)

Meillä annettiin jossain vaiheessa laktoositonta maitoa koska se tuntui sopivan vatsalle paremmin, löysä kakka, mutta jonkin ajan kuluttua ei enää auttanut ja lopulta todettiinkin suolisto-oireinen maitoallergia. Noin pienellä ei yleensä pitäisi olla laktoosi-intoleranssia muuta kuin joskus jos suolisto on ollut kovin ärtynyt/tulehtunut niin jonkin aikaa voi silloin kestää ennenkuin sietää myös sitä.

me ollaan annettu korvikkeesta siirryttäessä hyla-maitoa. sopi paremmin mahalle ja makukin oli enemmän korvikkeen kaltainen. jossain vaiheessa sitten tavalliseen maitoon.

meillä lapset joi 2 vuotiaaksi laktoosittomia tuotteita, koska me molemmat vanhemmat joudumme niitä käyttämään, mutta neuvolan tätija lääkäri sanoi että 2 vuoden paikkeilla kannattaa ruveta antaa tavan maitoa, ettei suotta herkisty laktoosille ja näin me olemme tehneet

Meillä on tuo poju juonut kohta vuoden vähälaktoosista maitoa..ja siksi, että myökin sitä juodaan, ni ei tarvi monia eri maitoja ostella... mut jugurtit on laktoosillisia..tarhassa syö ja juo tavan maitotuotteita...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä annettiin jossain vaiheessa laktoositonta maitoa koska se tuntui sopivan vatsalle paremmin, löysä kakka, mutta jonkin ajan kuluttua ei enää auttanut ja lopulta todettiinkin suolisto-oireinen maitoallergia. Noin pienellä ei yleensä pitäisi olla laktoosi-intoleranssia muuta kuin joskus jos suolisto on ollut kovin ärtynyt/tulehtunut niin jonkin aikaa voi silloin kestää ennenkuin sietää myös sitä.

Oliko lapsella vähemmän oireita vai ei ollenkaan kun käytitte laktoositonta maitoa? Ja kuinka pian apu tuosta maidosta loppui?

Meillä 1½vuotias siirtyi lakstoosittomiin tuotteisiin, koska kakka oli velliä imetyksen loppumisen jälkeen(n.puolen vuoden ajan). Aika pian kokeilun aloittamisen jälkeen uloste muuttui "normaalimmaksi" ja toistaiseksi hän käyttää vain laktoosittomia tuotteita. Mitään muuta oiretta kun tuo kakan koostomus ei ollut. Apu laktoosittomista tuotteista tuli noin kahden viikon päästä, niihin siirtymisestä.

Joskus, kun vatsa on ärtynyt voi olla, että se ei kestä tavallista maitoakaan vaan laktoositon näyttäisi sopivan paremmin... Kannattaa antaa maitohappokuuri ja katsoa paraneeko tilanne sillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tulentyttö:
meillä lapset joi 2 vuotiaaksi laktoosittomia tuotteita, koska me molemmat vanhemmat joudumme niitä käyttämään, mutta neuvolan tätija lääkäri sanoi että 2 vuoden paikkeilla kannattaa ruveta antaa tavan maitoa, ettei suotta herkisty laktoosille ja näin me olemme tehneet

Lapsesi pystyvät ilmeisesti käyttämään nyt ihan norm. maitotuotteita:) Oliko mitään oireita vai vain tuo teidän vanhempien laktoosittomuus?

Meillä on kaikki laktoosittomalla ruokavaliolla. Osalle olen antanut aluksi tavallista maitoa, joka on sitä kestänyt. Mutta osa on joutunut siirtymään siihen heti suolisto-oireiden takia. kolmella vanhimmalla on verikokeissa todettukin laktoosi-intorelanssi. Kuopus taas sai siitä puhtaat paperit, hänellä on vain viljojen kans suolisto-oireita, niin en ole jaksanut ruveta antamaan tavallista maitoa. Kun saan kaikki viljat testattua siirrän hänet tavalliselle maidolle. Juuri saman takia kuin edelläkin, että suolisto ei tottuis laktoosittomaan ja tekisi hänelle ns. laktoosi-intorelanssin. Meillä siis laktoosi-intorelanssi myös vanhemmilla.

Mun poika joi noin puoli vuotta maidon sijasta soijajuomaa, noin vuoden ikäisenä kun oltiin siirtymässä lehmänmaitoon poitsu oli jatkuvasti ripulilla, jonka johdosta mulle soiteltii monesti töihin päiväkodista et pojalla ois ripuli.. epäilin itse laktoosi-intoleranssia mut lekurit ei ollu mun kanssa samaa mieltä, joten aloin noin puolen vuoden soijajuomankäytön jälkeen siirtymään uudestaan lehmänmaitoon ja oikeassahan nuo olivat, oireita ei enää tullut. Lapsi siis nyt 1v ja 7kk.. eli se suora siirtyminen tuttelista maitotuotteisiin ei onnistunut ihan niin aikaisin. Kokeilin siis ensin kaikki laktoosittomat ja hyla-tuotteet, mut ne kaikki aiheutti ripulia. Ainoastaan soijajuoma ei pistänyt pakkia sekaisin.

Meillä on lapsi osittain käyttänyt laktoositonta maitoa minun vuokseni. Omaan ruokavaliooni ei sovi tavallinen maito, ja hyla-maito on pahaa juomana. Joten kaikki maitopohjaiset ruuat, joita meillä syödään tehdään laktoosittomasta tai hylasta.

Ei ole kukaan sanonut, että käyttö herkistäisi laktoosille. Isänsä kanssa ja päiväkodissa tosin käyttää myös tavallista maitoa. En tiedä miten herkästi lapsia testautetaan, mutta itseäni ei ole sen kummemmin testattu. Terkka luotti omaan kokemukseeni ja kehotti käyttämään vähälaktoosista.

en tod antais laktoositonta ilman diagnoosia sen sopimattomuudesta, siinähän pilaa lapseltaan laktoosin pilkkomiskyvyn tykkänään. mutta, totuttamisvaiheessa suosittelen luomumaitoa, koska sitä ei ole homogenisoitu.

Meillä poika juo luomumaitoa, mutta joskus mun laktoosittoman maitoni loput. Neuvola suositteli ihan tavallisia maitotuotteita, kun ei ollut mitään ongelmia ja jotta niitä ei turhaan tulisi.

Yhteistyössä