Onneksi mulla on ollut aina kivat naapurit, niin kerrostalossa kuin nykyisin ok-talossa. Olen asunut myös toisessa ok-talossa yhden kymmenen vuotta, edellisessä avioliitossani, ja sielläkin naapurit oli ihan ok.
Itse olen kyllä ollut välillä varmaan kamalahko naapuri. Ensimmäisenä uutenavuotena avioeroni jälkeen meillä oli mun kavereita juhlimassa, ja lauloivat karaokea koko yön... enkä tullut ajatelleeksi mitään erikoista siinä, eikä kaveritkaan, koska ennen oltiin siis oltu ok-talossa. Aamuviideltä yläkerran rouva tuli väsyneenä huomauttamaan, että eiköhän se jo riitä... arvatkaa hävettikö. Olin sentään jo nelikymppinen nainen, olishan tää pitänyt tajuta. Hiljenimme siitä sitten nopsasti, ja seuraavana päivänä vein kukkakimpun naapurille.
Samassa talossa myös meidän parvekkeella poltettiin varmaan puolentoista vuoden ajan, ennen kuin kielsin kaiken tupakoinnin parvekkeella kategorisesti ja kokonaan. Itse en polta, mutta silloinen teinini bestis poltti, ja myös silloinen uusi miesystäväni (nykyinen mieheni) poltti.
Nykyisellä ok-alueella pidämme kissaa vapaana. Muuttaessamme tänne kissa oli sisäkissa, ja huolellisesti teimme tiedusteluja kaikille naapuritalon asukkaille, että haittaako jos kissa on ulkona vapaana. No, kaikki olivat myöntyväisiä eikä kukaan tykännyt - silloin - asiasta kyttyrää. Kissamme on tosiaan ollut kaksi ensimmäistä elinvuottaan kerrostalokissana, ja kastroitukin jo ihan pienenä, joten ei se juuri omalta tontilta edes lähde kauas, oman lauman kimpussa on varsin tiiviisti. Muutama naapuri oli oikein iloinen, että tulee taas kissa ja hiiret ja rotat lähtevät nurkista (muutamalla täällä on tuollaisia vähemmän umpinaisia kompostisysteemejä, jotka tietty keräävät myös rottia). Mutta yhden perheen lapset ovat sitten joskus huomauttaneet selvästi kotona kuulemaansa moitetta, että ei oikein ymmärrä miten kissa saa olla vapaana, ja kissan kuuluu olla kiinni ok-alueella. Olemme sitten näille aikuisille taas ottaneet asian suoraan puheeksi, niin ei, ei heitä kuulemma kissa haittaa ollenkaan... huoh. No, enää ei kissaa sisäkissaksi voi muuttaa, kyllä sen tohon pihalle täytyy päästä, ainakin vähäsen, muuten on sohva ja nurkat raavittu pilalle. Paradoksaalista kyllä, tämä kissa tekee edelleen tarpeensa hiekkalaatikkoonsa sisälle, se ei ole oppinut kakkaamaan ulos, pissasta en ole ihan varma, josko se sitä joskus tekisi uloskin... mutta laatikkoonsa ainakin.