Naapurikonflikteja, kellään muilla? Vastailkaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä. Kyyläri kysyi, että monenko aikaan te saunotte. Vastasin, että miten milloinkin, tarpeen mukaan. Kysyin, että häiritseekö teitä meidän saunominen, kuuleeko hän vedenlaskua, meteliä tms. Kyyläri sanoi, että ei kuule koskaan mitään, mutta kymmenen jälkeen ei saa saunoa. HUOH.

Sama ämmä kyseli, että missä kuivaamme pyykit, kun meidän pyykkiä ei koskaan näy missään. Vastasin, että rummussa ja parvekkeella. Rumpu kuulemma on vaarallinen, koska pudotessa koneen päältä se voi rikkoa lattian ja parvekekuivaus homehduttaa hänenkin parvekkeen. Sanoin, että rumpu on kiinnitetty, eikä voi pudota. Kyylärin mukaan se voi hyvinkin pudota.

Sama akkeli huusi lapsille, että lumikakkuja ei saa tehdä nurmikolle, koska se on epäsiistin näköistä. Tapoin piruuttani kyylän kukat reilulla suolamäärällä. Sielä se nyppi puutarhaansa ja pyöritti harmaata päätään. :D

Tämä eukko ei annan naapurin 90-vuotiaan pitää potkukelkkaa oven edessä paloturvallisuuteen vedoten, mutta hänellä itsellään on ovensa edessä kolme puutuolia ja niissä kuivakukka-asetelmia.

Onneksi mulla on ollut aina kivat naapurit, niin kerrostalossa kuin nykyisin ok-talossa. Olen asunut myös toisessa ok-talossa yhden kymmenen vuotta, edellisessä avioliitossani, ja sielläkin naapurit oli ihan ok.

Itse olen kyllä ollut välillä varmaan kamalahko naapuri. Ensimmäisenä uutenavuotena avioeroni jälkeen meillä oli mun kavereita juhlimassa, ja lauloivat karaokea koko yön... enkä tullut ajatelleeksi mitään erikoista siinä, eikä kaveritkaan, koska ennen oltiin siis oltu ok-talossa. Aamuviideltä yläkerran rouva tuli väsyneenä huomauttamaan, että eiköhän se jo riitä... arvatkaa hävettikö. Olin sentään jo nelikymppinen nainen, olishan tää pitänyt tajuta. Hiljenimme siitä sitten nopsasti, ja seuraavana päivänä vein kukkakimpun naapurille.

Samassa talossa myös meidän parvekkeella poltettiin varmaan puolentoista vuoden ajan, ennen kuin kielsin kaiken tupakoinnin parvekkeella kategorisesti ja kokonaan. Itse en polta, mutta silloinen teinini bestis poltti, ja myös silloinen uusi miesystäväni (nykyinen mieheni) poltti.

Nykyisellä ok-alueella pidämme kissaa vapaana. Muuttaessamme tänne kissa oli sisäkissa, ja huolellisesti teimme tiedusteluja kaikille naapuritalon asukkaille, että haittaako jos kissa on ulkona vapaana. No, kaikki olivat myöntyväisiä eikä kukaan tykännyt - silloin - asiasta kyttyrää. Kissamme on tosiaan ollut kaksi ensimmäistä elinvuottaan kerrostalokissana, ja kastroitukin jo ihan pienenä, joten ei se juuri omalta tontilta edes lähde kauas, oman lauman kimpussa on varsin tiiviisti. Muutama naapuri oli oikein iloinen, että tulee taas kissa ja hiiret ja rotat lähtevät nurkista (muutamalla täällä on tuollaisia vähemmän umpinaisia kompostisysteemejä, jotka tietty keräävät myös rottia). Mutta yhden perheen lapset ovat sitten joskus huomauttaneet selvästi kotona kuulemaansa moitetta, että ei oikein ymmärrä miten kissa saa olla vapaana, ja kissan kuuluu olla kiinni ok-alueella. Olemme sitten näille aikuisille taas ottaneet asian suoraan puheeksi, niin ei, ei heitä kuulemma kissa haittaa ollenkaan... huoh. No, enää ei kissaa sisäkissaksi voi muuttaa, kyllä sen tohon pihalle täytyy päästä, ainakin vähäsen, muuten on sohva ja nurkat raavittu pilalle. Paradoksaalista kyllä, tämä kissa tekee edelleen tarpeensa hiekkalaatikkoonsa sisälle, se ei ole oppinut kakkaamaan ulos, pissasta en ole ihan varma, josko se sitä joskus tekisi uloskin... mutta laatikkoonsa ainakin.

Meillä on muuten ihan kiva naapurusto, mutta viereiset laittaa joka päivä penskansa meidän pihaan Emmerdalen ajaksi.Sit klo 19 tullaan kyselemään, että tännekkö se tuli.Ja niitten keittiön ja olohuoneen kaikki ikkunat on meille päin.
Onneks sulaa lumet niin päästään takapihalle karkuun.

Mulle itselleni on sattunut aina hyvät naapurit, ystävällisillä huomautuksilla saatu asiat setvittyä.

Mutta jumalavittu mitä "konflikteja" joutuu töissä selvittelemään. Ja mitä typerimpiä juttuja "ton perhe X:n kengistä tulee aina eniten hiekkaa", "mausteiden tuoksu tulee käytävään, pitää kieltää ulkomaalaisten ruokien tekeminen", "pihalle on ilmestynyt kurkkutölkki tuhkakupiksi henkilön X toimesta..".
Pahempia on mennyt ilmoituksen kautta oikeuteen kun ei enää normaalin kiinteistötyöntekijän rahkeet riitä.
Ihmiset unohtaa asuvansa Kaupungin asunnossa, joita kuitenkin voidaan myöntää kelle tahansa ja itselleen hamutaan valtaa lausella "MÄ OLEN ASUNUT TÄÄLLÄ JO KOLMEKYMMENTÄ VUOTTA!!" joo, ei tee eroa..

Meidän naapuri paskattaa koiraansa takapihalle - asutaan luhtitalossa - ja koko ihana haisu leviää tietty meille asti. Muutenkin möykkää päivät pitkät, tai siis ei se nainen joka siellä virallisesti asuu, vaan hänen poikaystävänsä joka ei ole talossa kirjoilla. Niin vaan omilla avaimilla liikutaan... Juuri kuuntelen alkavaa riitaa, toivottavasti lopettavat kohta.:/

Ja se tapa jolla puhuu n. 8-vuotiaalle pojalleen, huh. Heiluvat kännissä päivät pitkät, oiskohan kohta luvassa se kuuluisa ls-ilmo...?

Kun asuttiin kerrostalossa, niin alakerran mummo valitti esim. että koirat pitää lopettaa kun niiden karvat tulee hänen katon läpi. Vessaa ei saanut vetää yöllä ja kerran tuli aamulla karjumaan että kun meillä tapeltiin koko yö, vaikka oltiin nukuttu kiltisti. Teki meistä useamman vaituksen, mutta niitä ei onneksi otettu todesta kun isännöitijä tiesi tapauksen. Luulen että sillä oli vähän päässä vikaa.

Tavallisena tiistaina 16.30 kun mies oli tullut töistä kotiin kiinnitettiin seinään hyllyä. Porattiin siis muutama reikä ja onhan se vittumainen ääni.. Mut naapurin setä tuli sitten oven taakse valittmaan että on nyt kuukausia kuunnellut meidän "silmitöntä poraamista" :) Ja siis tämä hylly oli ensimmäinen mitä poran kanssa kiinniteltiin seinään kun oltiin juuri muutettu... Yritin ensin asiallisesti perustella että saamme porata tähän kellonaikaan, mutta pappa siitä vaan riemastui ja väitti soittavansa rakennstarkastajan tarkistamaan onko seinämme täynnä reikiä :D Siinä piti jo itsekin sitten sanoa hieman rumasti kun toinen ei mitään järkipuhetta suostunut kuuntelemaan.....

Samainen pappa on käynyt myös valittamassa toisille naapureille liian äänekkäästä kuistin lakaisusta! :D

Joskus aikoinaan kerrostalossa sinkkuna asuessani tapasin miehen, jonka kanssa alettiin seurusteleen melko pian melko vakavasti. Mies asui sillon vielä kotoanaan ja minä juuri muuttanut omilleni, joten tietenkin vietimme aikaa mun asunnossa. Noh, kerran alakerran mummo tuli rapussa vastaan ja totesi mulle: "minä en kyllä yhtään tykkää, että sun luona on alkanu joku mies pyöriin! Kohta te hankitte jotain lapsia ja siinä alkaa kyllä olla liikaa väkee yksiöön!" Siinä kohtaa tippu leuka lattiaan. Tän jälkeen se mummo rups kunnolla vainoon mua. Hankki jostain mun puhelinnumeron ja soitteli, että hiseeko sun kämpässä savu, kun hänellä haisee, tai että oonko hengissä, kun ei oo viikkoon nähnyt mua (olin lapissa lomalla). Ravas myös oven takana pimpottelemassa kelloo ja kyselemässä, että heräänkö aamulla hänen kahvinkeittoonsa, kun hän niin hiljaa koittaa olla, tai häiritteekö vessan vetäminen. Mummo oli harmiton, mutta kun joka päivä soi puhelin tai ovikello ja ihan turhanpäivästä asiaa, niin meni totaalisesti hermo, mutta en mää sille mummolle voinu mitään pahasti sanoo.

Jotain pientä on aika ajoin.

Ei ehkä niinkään meihin kohdistuvaa kuitenkaan. Mutta naapurin mummo esim. on mulle valittanut, että yläkerran mies kulkee liian raskain askelin. Kantapäät kolisee lattiaan. Hmmm...näistä asunnoista nyt vaan kuuluu kaikki läpi pystysuunnassa, ja joku askelten ääni pitää vaan sietää mun mielestä. Ja mummon mies (ainakin luulen että se on hän) kerää pihasta tupakantumppeja & laittaa ne yläkerran asukkaan postilaatikkoon, mistä seurasi sitten se, että MINÄ sain yläkerran asukkaalta vihaisen kirjeen jossa pyydettiin lopettamaan tumppien heittely heidän postilootaansa :D. Sain kyllä myös anteeksipyynnön, kun vastasin kirjeeseen asiallisesti & totesin että en ole ko. toiminnan takana. Mutta mun kanssa nämä ehkä vähän liian nipot vanhukset on hyvissä väleissä :). Ei meiltä kyllä melua tms kuulukaan.

Eräs naapuritalon asukas, Gestapoksi oon hänet nimennyt, nipottaa milloin mistäkin. Mutta jostain syystä hänkin pitää mua liittolaisenaan ja avautuu mulle naapureiden karmeista synneistä - esim. siitä, että ruohonleikkuria ei oltu putsattu käytön jälkeen kunnolla, tai että sekajätteeseen oli laitettu kartonkia. Iik :xmas:

Entisen seinänaapurin kanssa oli pari vuotta sitten Suuri Kissasota. Mä voitin, isännöitsijän tuella; kissat lähtivät maalle asumaan. On täällä kissaongelmaa edelleen, mutta enemmän toisilla naapureilla kuin minulla.

Näitä lukiessa tulee todella tyytyväiseksi, että meillä on suunnitelmissa muuttaa omakotitaloon isolle tontille. Eipä ole tuollaisia kauheita valittajanaapureita. Vaikkakin näitä on ihan hauskakin lukea. Tajuaa millaisia sekopäämummoja sitä on olemassa. :D

No, meillä on okt ja iso tontti, vaan olipa rasittavat naapuritkin, jotka piti koiria (2 sileäkarvaista noutajaa) irti eikä koirat tienneet rajojaan yhtään ja hyppi meidän puolella jatkuvasti. Mulla paloi päreet ja menin hieman tilittämään, niin naapurin rouva tuumaa: "ei ne meidän koiria olleet"... :D ihan kuin täällä korvessa olis kellään muulla samanlaisia koiria ja itse näin, että heidän pihaltaan tulivat :) Onneksi muuttivat muualle ja nyt ihanimmat naapurit, mitä ikinä. Heilläkin koiria, mutta pitävät pihalla ollessa kiinni :)

Onneksi ei ole naapurit kovin lähellä.
Ton lähimmänkään naapurin kanssa (joka onneksi on vain viikonloppu-, ja loma-asukas) ei enää ole ongelmia, kun se ei uskalla tulla lähellekään. Mun miehellä vähän ns. leipoi kiinni sen kanssa....

Se harppu kävi valittamassa ensin siitä, että meidän koira on hyökännyt hänen taskurottansa kimppuun lenkillä, ja sitten siitä, että meidän roskapönttö on heidän pihamaallaan ("kun kohta tulee kesä ja kärpäset ja paha haju").
Mies sitten ilmoitti sille kitapurjeet lepattaen, että meidän pihaan ei ole mitään asiaa kaahata Opelin putki punaisena (varomatta pätkääkään pihalla pyöriviä pieniä lapsia, kissoja, koiria ja kanoja).
Ja jos rouva vielä kerrankaan näin erehtyy tekemään ja tulee mankumaan ohimosuoni tykyttäen jotain ykskaikkista, niin se koira usutetaan ihan oikeasti perään.
Ei ole rouvaa näkynyt... Lumilingosta oli toissa talvena jättänyt lapun postilaatikkoon, että voitaisko pyytää meidän tien linkoajaa kääntämään lingon suuntaa, ettei heidän ladostaan mene ikkunat rikki.
En muuten pyytänyt.

Eräs rouva tuli minulle tänään pihalla avautumaan kuinka pyörävaja on sotkuinen ja pihakin kamalassa kunnossa.
Pyörävajassa on jokun pulkat nurkassa pitkin poikin mutta meidän niistä ei ole yksikään.
Tosin sanoin että joku ystävällinen ihminen nostaa aina meidän lapsen pinen pyörän ylhäältä kattokoukusta ales ja sitten sitä pyörää heitellään milloin mihinkin.
Ja voin vannoa että oma lapseni sitä pyörää ei siitä koukusta ales saa kun en saa minäkään,eli se on hankala siitä saada pois ja vaatii niin pituutta kuin voimaa kun sen nostaa pois.
Naapurini lähti yllättäen kävelemään pois :D