naapurin hengenvaarallinen uima-allas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei meidänkään lapset ole ikinä menneet toisten pihoille omin lupinensa, vaikka lähin naapuri asuu tuossa 30 metrin päässä, vaikka maalla asutaan.

joku vuosi sitten oulussa hukkui kaksi vuotias naapurin suihkulähteeseen, ei siihen ollut kenelläkään mitään nenän koputtamista. koska jokainen saa pitää pihallaan mitä haluaa

kyllä lapselle pitää osata sanoa sana ei.
toisten pihoihin ei mitään asiaa ja joka tätä ei usko ei ulkoile yksin vaan oman äidin ja isän kanssa. yksikin kerta ja heti aresti ja ulkoilukielto yksin kunnes kasvaa muutamalla vuodella.
toisten piha on gheidän yksityisaluetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja viera7:
kiinteistön omistajan kuuluu hoitaa kiinteistöön liittyvät korjaustyöt mm. Se rikkinäinen kaivonkansi. Joten on omistajan huolimattomuutta (=vika) jos joku loukkaa itsensä siinä. Puhallettava uima-allas ei kuulu kiinteänä asuntoon. Tulipas sepostus,jospa ymmärsit.

Siis mie ymmärrän kokoajan kyllä sen, että kiinteistön ja tontin omistajana olen kaikista tontilla olevista korjaustöistä vastuussa.
Ja ymmärrän, että esim. puhallettava uima-allas ei kuulu osana kiinteistöön, mutta jostain syystä mie oletin ap:n tässä tapauksessa tarkoittavan maahan kaivettua, ns. upotettua uima-allasta, joka käsittääkseni on silloin kiinteä osa kiinteistöä -> sitä ei voi ottaa muuttaessa mukaan.

Ja se, mitä ajan takaa toiselta kantilta: joku tulee luvatta minun aluelleeni ja loukkaa itsensä kielletyllä alueella -> onko alueen omistaja silti vastuussa?

Jos esim. murtovaras tulee aikeissaan murtautua taloon ja liukastuu hiekoitamattomalla pihalla ja katkaisee koipensa, niin kiinteistön omistaja on korvausvelvollinen!
Ihan hulu juttu, mutta oon lukenut joskus vuonna kivi ja keppi, että näin on käynyt.

jenkkilässä käy näitä... en usko että suomessa menis läpi..

Alkuperäinen kirjoittaja Tuulis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jestas:
Muitten pihoille ei mennä. Sun velvollisuustesi on pitää huoli siitä ettei lapsesi lähde omalta tontilta pois. Ellei onnistu muuten, laita aita.

Peesi.
Ja lisään vielä, että on äärimmäisen raivostuttavaa jos naapurin muksut juoksentelee pihoilla ilman lupaa..

Juuri näin. Me rakennettiin aita, jottei kutsumattomia vieraita pääse takapihallemme. Sivupihalla ei ole aitaa, mutta aina olen vahtinut pieniä lapsiani, jotteivät ole menneet naapurin pihalle ja vanhemmat sen jo ymmärtävätkin, ettei toisten pihoille ole asiaa.

käsittääkseni tuosta vieraiden lasten omalle pihalle tuppautumisesta jos se jatkuvasti häiritsee voi nostaa metelin kotirauhan rikkomisena, luulisi että sakot saisivat ainakin lasten vanhemmat kuriin ?!

onneksi meillä rivitaloyhtiössä ainakin toistaiseksi ymmärretty tuo toisten pihoille ei tulla-juttu, aika onnettomaksi on meininki mennyt jos ja kun toisille ei oma rauha-käsite mene jakeluun :(

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
saako pihalle laittaa altaan ilman naapureiden suostumusta??

Palstan mukaan omalla pihallaan ei varmaan saa pierastakaan kysymättä ensin suostumut kaikilta naapureilta.

Voi herranjestas, en yhtään ihmettele enää mistä ne kaikki kyylät ja vittumaiset naapurit tulee.

En jaksanut lukea ihan koko ketjua, mutta sen verran sanon, että se on jonkin verran rasittavaa, kun kesän alussa laitamme uima-altaan lyöntiin (suht iso allas), niin naapuruston lapset pelmahtaa paikalle "saadaanko tulla uimaan?". Kun ei oikein raaski kieltääkään, mutta ei aina ehtisi olla vahtimassakaan...ja meidän mielestä se on meidän allas eikä mikään tien lasten yhteishyvä...kesän kuluessa onneksi käynnit vähenevät. Voipi olla että tänä kesänä pidetään kiinni siitä, että vain kutsuttuna muut tulevat uimaan sinne.

elikkäs jos ajatellaan kuten ap niin pihassa ei saa sitten olla polkupyöriä, koska naapurin lapsihan voi tulla ja loukkoa sillä itsensä

pihassa ei saa olla trampoliinia, koska se naapurin lapsi voi tulla ja katkaista siinä koipensa

pihalla ei saa olla koira häkissa tai juoksunarussa, koska naapurin lapsi voi tulla ja mennä koiran luo ja se puree

pihassa ei saa möyskään olla myrkylliosiä kukkia tai pensaita, koska naapurin lapset voi tulla ja syödä niitä

Minulla on puolitoistavuotias lapsi, sekä ymmärtämätön vammainen lapsi. He eivät osaa varoa mitään, eivätkä harkita mitään (tai no tuo 1,5v nyt vähän, mitä ikänsä puolesta jo kykenee). Naapurustossa on uima-altaita ja muuta. He EIVÄT OLE KOSKAAN MISSÄÄN ILMAN VALVONTAA, TIETENKÄÄN. On minun tehtäväni huolehtia, etteivät aiheuta harmia/joudu vaaraan tms.

Ja jos olen sisällä niin tietenkin nämä kaksi ovat sisällä' myös (tai jonkun toisen valvonnan alla) Mutta edes siskolle , joka vastuullinen 7v en jätä näitä pieniä

Musta taas tuntuu et naapurit pitää mua vähän outona kun en anna 3v:n mennä ilman äitiä tai isää niitten pihalle... kun toisetkin lapset saa mennä joita tässä asuu :(

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
naapurit ostivat pihalleen uima-altaan ja siinä on ollut vesi ensimmäisistä lämpimistä päivistä alkaen. otin tuossa heidän kanssa sitten puheeksi asian, kun heillä ei ole siinä minkäänlaista kantta sillon kun sitä ei käytetä. ehdotin nätisti että se kannattaisi varmaan peittää kun tässä on paljon lapsiperheitä lähistöllä ja lapsia saattaa joskus juoksennella toistenkin pihoilla. esim. meidän 2-vuotias ei tiedä missä se tontin raja kulkee ja pelkään nyt että putoaa sinne altaaseen. naapuri oli sitä mieltä että koska heidän lapset osaa uida niin mitään kantta ei tarvita. :/ kiva varmasti heille sitten kun siihen altaaseen jonkun naapurin lapsi hukkuu.

Ei ole naapurisi velvollisuus hoitaa sitä asiaa. Kannattaa valvoa lapsiansa ja kattoa missä kulkevat. Varsinkin, kun on kyseessä 2- vuotias ei sen kannattaisi juoksennella missä sattuu. Sinun kuuluu vahtia lapsiasi ei naapurin!!!

Täälä maalla ja juur täl kohtaa suomea on järviä vierivieressä, isoja altaita hepoilla ja lehmillä sekä kaiken kokoluokan sadevedenkeräys systeemeitä sekä puroja ja lampia yltympäriinsä. Lähinnä naurattaa että jostain uimaaltaan pahasesta (vaikka olis isokin) kysellään noin joutavia! Meilläpäin saa naapurinpihaankin mennä miten tahtoo mutta lapset tietää että veteen ei mennä edes koskemaan ja ilman vahtia voivat olla pihalla kun tiedetään sääntöjä noudattaa. Vakiaihe tämä naapurin pihan kauhut täälä ;)

uskomatonta! Saako omalla pihalle laittaa enää mitään ilman jonkun valitusta. Eikö se ole vanhempien vastuu vahtia lasta. Minulle on monet ihmetelleet, kun meillä ei 5v pyöräile yksin pitkin kyliä ja ulkoileekin vielä suhteellisen valvotusti, samoin 4v. Sanottiin jopa , että pidän niitä pumpulissa. Kyllä se vaan on minun tehtävä valvoa, että mitään ei tapahdu.

Hei!

Meilläkin on uima-allas ja perheessä on 7-vuotiaat kaksoset. Eivät ole koskaan menneet altaaseen ilman lupaa saati valvojaa. Itse pidän myös huolta siitä, etteivät pompi toisten pihoissa, ellei siihen ole saatu vanhemman JA kyseisen omistajan lupaa.

Sinänsä tuntuu hullulle, että pienen lapsen vanhempi vaatii, että naapurin pitäisi valvoa allastansa saati laittaa peitettä. Näin ei toimita ainakaan meillä saati pihassamme.

Enkä edes odota, että missäkään muussakaan naapurissa. Itse olen hommannut lapset ja itse valvon niitä!!!