Näin ei voi jatkua enää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpula

Vieras
Vähän taustaa: Mulla on 1v 3kk ja 3v 4kk ikäiset lapset. Sisarukset rakastavat toisiaan mutta tappelevat myös. Ihan normaalimenoa uskoakseni siis. Nuorempi on vaativa tapaus, äärimmäisen temperamenttinen tyttö. Tyttö valvottaa öisin vieläkin melkoisen rajusti ja mä olen siksikin väsynyt. Mies auttaa lasten- ja kodinhoidossa kiitettävästi mutta tuntee itsensä ajoittain neuvottomaksi tuon pienen kiukkupussineitosen kanssa. Lastenhoitoapua ei saada mistään, ei ole ketään kenelle voisin viedä lapset hoitoon välillä jotta saisin levätä tai saataisiin miehen kanssa yhteistä aikaa.

Kaikki tämä on saanut mun hermot aika käsittämättömän kireälle. Huudan ja suutun lapsille liian herkästi, meinaan välillä jopa tukistaa mutta olen onneksi hillinnyt itseni. Yöt on vaikeinta aikaa, mielessä käy vaikka millaisia ajatuksia ja suusta pääsee melkoisia sammakoita. Pelkään että lapset alkavat kärsiä hermoromahduksen partaalla olevasta äidistään.

Näin ei voi jatkua enää, asioiden on pakko muuttua. Mä haluan tasapainoisen perheen, sellaisen missä lasten on hyvä olla. Auttakaa mua, antakaa jotain vinkkejä millä mä saan itseni taas normaaliksi. Aloin jo suunnitella tarrataulua itselleni. :whistle: Tekisin taulun johon saan ruksin aina kun päivä menee ilman turhia raivareita ja kun tietty määrä rukseja olisi kasassa saisin itselleni jotain kivaa. Toimii kolmevuotiaisiin, ehkä toimisi muhunkin. :ashamed:

Pitkään on jo tehnyt mieli purkaa ajatuksia kirjoittaen mutta en ole uskaltanut, tällä palstalla kun tuppaa saamaan sontaa niskaan herkästi. Nyt kuitenkin kirjoitin, saa nähdä mitä tulee takaisin.

Sekavaa tekstiä mutta sekava on tämä äitikin...

koita jaksaa. helpommin sanottu kuin tehty. kokeile tarrasysteemiä, kokeile jotain, en kyllä tiedä mitä. mutta hyvän kun puhut tai kirjoitat asiasta, ennen kun on myöhäistä. lapsenhoitoapu tietty olis välillä hyvä juttu. eikö niitä jostakin sais?

Teillä ei oo ketään sukulaisia tai ystäviä jotka vois auttaa vuorokauden verran että saisitte hengähtää?

:hug: meillä on myös erittäin vaativa ja tempperamenttinen tapaus tuo 1v7kk ja yötkin tuppaa mennä valvoessa molempien pienten kanssa, eli tiedän hyvin mitä tuo on. :/

Et ole varmasti ainut äiti maailmassa. Ja tiedän tunteen, kun on oltava 24 h "valmiudessa" ja ei ole aikaa olla hetkekään "rauhassa".

Sammakoita suustani olen yriitänyt välttää, mutta sitten kyllä senkin edestä tiuskin, ärähtelen ja HUUDAN lapsille. Hoputan ja olen kärsimätön.

Itse tarvitsin joka päivä pari tuntia hiljaisuutta ja yksinäisyyttä ympärilleni (iltaa en laske omaksi ajaksi, koska olen jo siinä vaiheessa väsynyt ).

Ja se ettei niistä kullanmuruista pääse eroon kuin vessareissun ajaksi, kiristää todellakin pinnaa ja kovasti. Sitten se taas menee ohi ja palaa taas jonkinajan kulutta udestaan tuo vi-tu-tus.

Hmm, ootko koittanut huudattaa tyttöä yöllä, itsellä poika 1,2v joka oli tosi vaativainen vauva ja heräili monta kertaa yössä, uskoisin että lähinnä "huvikseen". Sitten aloin oleen itse niin loppu että yksinkertaisesti annoin huutaa itsensä uneen, siis tietty kävin kurkkaamssa että mitä kuuluu, mutta en antanut muuta palvelua ja sitä kesti alle viikon ja nyt nukkuu jollei oo hammassärkyjä pojalla.

Haluat olla kotona kuitenkin lasten kanssa?

Mll:n hoitajat, muutaman tunnin yhteisen hetken ajaksi miehesi kanssa?

Minulla on 1v. ja 3v. lapset, jotka herättävät minut aina yön aikana muutaman kerran. Aloin miettimään, että miksi minulla on vaikka nukkkuisin 10h yhteensä yössä, niin aina väsymys. Tulin siihen tulokseen, että tuo pätkittäinen uni, estää minulta pitkää syvää unta, joka siis vaikuttaa aivan kaikkeen.
Pystyisitkö siis miehesi kanssa tekemään jotain sellaista suunnitelmaa, jotta saisit nukkua noita pätkättömiä unia joinakin öinä viikossa.

(väsymys on paras tapa kiduttaa ihmistä)

Hoitoapua ei tosiaan ole, sukulaiset on joko kaukana, liian sairaita tai sitten ei vaan ole halua hoitaa meidän lapsia. Perhetyöntekijöitä ei ole saatavilla.

Kohtalotovereiden kirjoituksista tulee vähän valoisampi mieli jo. :) Ja Koivunkävylle kiitos viestistä, laitan sulle yytä myöhemmin.

Poitsu haluaa ulos, palaan myöhemmin jatkamaan tätä. :wave:

Olisko mahdollisuutta käydä perhekerhossa tai laittaa 3,5 v osapäiväryhmään? esikoinen saisi uusia virikkeitä ja saisit itse nukkua vaikka päikkärit pienemmän kanssa?

Kuopukselle ehdottaisin unikoulua (jos itse et jaksa niin sairaalan osastolla). Oma kuopukseni oli myös erittäin tempperamenttinen ja huusi öisin vuosikkaana. Laitoin tytön omaan huoneeseen nukkumaan ja pidin unikoulun. Kaksi viikkoa kesti ja tyttö nukkuu kuin unelma.

Jaksuja ja tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Hmm, ootko koittanut huudattaa tyttöä yöllä, itsellä poika 1,2v joka oli tosi vaativainen vauva ja heräili monta kertaa yössä, uskoisin että lähinnä "huvikseen". Sitten aloin oleen itse niin loppu että yksinkertaisesti annoin huutaa itsensä uneen, siis tietty kävin kurkkaamssa että mitä kuuluu, mutta en antanut muuta palvelua ja sitä kesti alle viikon ja nyt nukkuu jollei oo hammassärkyjä pojalla.
Toivon sydämestäni ap ettet tätä neuvoa ala noudattamaan.

Itselläni auttoi perhekerhot. Raahauduin välillä miltei väkisin mutta oli paljon pirteämpi olo kun sai puhua livenä samojen asioiden kanssa painivien äitien kanssa. Isompi lapsikin sai leikkiseuraa siinä samalla. Poika meni 3v srk-kerhoon kerran viikossa 2tuntia. Se oli ihana hengähdystauko kun oli vain yksi lapsi. Meillä tyttö alkoi nukkumaan täydet yöt noin 2v.
Voimia sinulle!! Usko pois tämäkin "kaaos" loppuu aikanaan
:hug:

Voi harmi kun ei sulla ole ketään sukulaista siinä lähellä auttamassa... Oliskos ketään ystävää ketä vois joskus muutaman tunnin pyytää olemaan lasten kanssa? Tai no ei kai ole, oisit varmaan sitäkin jo yrittäny...
Mua harmitta hirveesti sun puolesta... Itellä kun on todella hyvä tukiverkosto lähellä (ei nyt ollu tarkotus kehuskella)... Hitto kun asuisin lähempänä niin varmasti auttaisin...
:hug:

Tiedän tunteen ja ymmärrän sua hyvin. Täällä kans hypätään öisin ties kuinka monta kertaa ja aamu alkaa jo klo 5.. Mä oon huomannu sen, että vaikka kuinka raskaalta tuntus (ja välillä todellakin tuntuu!) pukea kaks pientä (ja avittaa yhtä isompaa) ja lähteä ulos, pois täältä 4 seinän sisältä, niin se KANNATTAA! Oon käyny vaikka vaan tossa lähipuistossa, jossa onneksi on aika monesti joku muukin aikuinen, jonka kanssa jutella ja kyllä piristää ja taas jaksaa paremmin. Voimia :hug:

Joku ehdottikin MLL:n lastenhoitoapua, voisko ajatella?

Arvasin että saan kommentteja. Kysykääpä kuinka sairaalassa unikoulutetaan!?!?!?!??! Unikoulunpuutteelta tuo minusta vaikuttaa, meillä ainakin poika osaa nykyään rauhoittua sänkyyn kun sinne laitetaan ja myös nukahtaa itsekseen.
Miksi vetää itsensä aivan piippuun, kun voi oikeasti saada apuja.
Tommoset perhekerho henkireiät paljoo auta jos sulla on vuoden univelat!

vau..mä aikoinani tein aikas samanlaisen alotuksen, mutten saanu viestin viestiä siihen.... :/ :/ kuinka siis tulkitsisin tämän :/ :/ noo, toisille vastaillaan, toisille ei...

mut tumpula; koitas juoda illalla vaikka pikku kuppi kahvia tai kupillinen pari teetä!! (pieni määrä kofeiinia AUTTAA nukahtamaan..) eli saisit hetken nukuttua, ja sit kun lapset herää, ni ihan vaan sen pakollisen suoritat mitä pitää (äläkä laita isoja valoja, älä aukase silmiä isolle vaan ihan sirillään pidä..mielummin toinen silmä kii.. ni et herää sillain "kunnolla"...) ja sit kun tyär alkaa temppuileen yöllä; anna juonitella!!! kuulostaa tosi julmalta, mutta meidän neiti oli ihan samanlainen!! siis sellanen juonittelija!! kauan sitä jaksoin, mutta sitte ku tuli mitta täyteen, ni loppu se passaaminen yö aikaan!! anna huutaa, jonkun aikaa ja sit anna hörppy vettä ja sano että nyt takas nukkumaan... meillä autto ihan muutamassa yössä tämä!!! tosin sittä on jääny tuo tapa, että tyttö nouseekerran yössä ja haluaa hörpyn vettä...mut se on niin pientä verrattuna siihen tissi/itku raivari rumbaan!!! :hug: :hug: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Riemurasia:
vau..mä aikoinani tein aikas samanlaisen alotuksen, mutten saanu viestin viestiä siihen.... :/ :/ kuinka siis tulkitsisin tämän :/ :/ noo, toisille vastaillaan, toisille ei...

mut tumpula; koitas juoda illalla vaikka pikku kuppi kahvia tai kupillinen pari teetä!! (pieni määrä kofeiinia AUTTAA nukahtamaan..) eli saisit hetken nukuttua, ja sit kun lapset herää, ni ihan vaan sen pakollisen suoritat mitä pitää (äläkä laita isoja valoja, älä aukase silmiä isolle vaan ihan sirillään pidä..mielummin toinen silmä kii.. ni et herää sillain "kunnolla"...) ja sit kun tyär alkaa temppuileen yöllä; anna juonitella!!! kuulostaa tosi julmalta, mutta meidän neiti oli ihan samanlainen!! siis sellanen juonittelija!! kauan sitä jaksoin, mutta sitte ku tuli mitta täyteen, ni loppu se passaaminen yö aikaan!! anna huutaa, jonkun aikaa ja sit anna hörppy vettä ja sano että nyt takas nukkumaan... meillä autto ihan muutamassa yössä tämä!!! tosin sittä on jääny tuo tapa, että tyttö nouseekerran yössä ja haluaa hörpyn vettä...mut se on niin pientä verrattuna siihen tissi/itku raivari rumbaan!!! :hug: :hug: :hug:

tästä hyvä vinkki....

tästä hyvä vinkki....

tästä hyvä vinkki....

Kyseessä saattaa olla hyvin tempperamenttinen tyttö, joka on oppinut pompottelemaan äitiänsä. Toinen vaihtoehto on, että tyttärelläsi on jokin syndrooma. Niitä on kaikenlaisia ja oireilu saattaa olla juuri kuvailemaasi.

Yhteistyössä