Näin niille lapsille voi opettaa että kerrostalojen pihat on yleistä aluetta jonne kaikki saa mennä ja tehdä mitä haluaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikea kullinnuppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jjj";28488804]No vapaasti sellä ainakin saa liikkua. Sitä ei voi kukaan kieltää.[/QUOTE]

Kuin ei voi ;)
Jos talo ei ole "kaupungin" tai kaupungin omistamalla maalla niin silloinhan olet yksityisellä piha alueella ja vapaasti liikkumisesi loppuu siihen ;)

Ihmiset, jotka eivät omista mitään tunnistaa juuri siitä, että he eivät kunnioita muidenkaan omaisuutta. Kuljetaan toisten pihoiilla, lääpitään autoja, heitellään tavaroita ja sotketaan toisten kotiakin vierailulla. Mikään kun koskaan ei mene omasta pussista pois ja muitakaan ei jakseta ajatella,koska elämäntapa on niin flegmaattinen.

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö;28488840:
Kuin ei voi ;)
Jos talo ei ole "kaupungin" tai kaupungin omistamalla maalla niin silloinhan olet yksityisellä piha alueella ja vapaasti liikkumisesi loppuu siihen ;)

Edes poliisi ei voi estää liikkumista kerrostalon pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö;28488840:
Kuin ei voi ;)

Sä olet kyllä väärässä.... noh, soitappa joku kerta poliisi kun joku vieras kävelee teidän kerrostalon piha-alueella. Kyllä se niin on että poliisisetä ei siihen puutu, koska se ei ole laitonta.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
Kyllä pitääs sen verran järkiä olla pääs, että kerrostalojen/rivitalojen pihoolle ei mennä vaikka sitä ei mikää laki estääsi. Kyllä ne pihat on mun mielestä niiden talojen asukkaille.

En mä ainakaan hyvällä kattoosi, että tähän kahden kunnan rivarin yhteisille keinuulle ja hiekkalaatikolle tulis yhtäkkiä joku täysin ulkopuolinen. Ei tämä oo mikää kaikkien käyttöön tarkootettu piha ja täs asuvilla on myös oikeus rauhaan.

Kyllä pitääs sen verran järkiä olla pääs, että kerrostalojen/rivitalojen pihoolle ei mennä vaikka sitä ei mikää laki estääsi. Kyllä ne pihat on mun mielestä niiden talojen asukkaille.

En mä ainakaan hyvällä kattoosi, että tähän kahden kunnan rivarin yhteisille keinuulle ja hiekkalaatikolle tulis yhtäkkiä joku täysin ulkopuolinen. Ei tämä oo mikää kaikkien käyttöön tarkootettu piha ja täs asuvilla on myös oikeus rauhaan.

Miten se on niin raskasta että joku LAPSI KEINUU keinussa? Miten se VOI OLLA niin kauheaa??!

Tai leikkii jonkun toisen pihalle jättämällä euron LAPIOLLA???!

Olishan se nyt niin kamalaa jos lapsille tulis vaikka joku tuntematon leikkikaveri. Ja kyllähän se hiekka siitä kuluu jos siellä joku tuntematon käy. Jos pitää pelätä vieraita ihmisiä niin miksi pitää asua kerros tai rivitalossa?

[QUOTE="Vieras";28488898]Miten se on niin raskasta että joku LAPSI KEINUU keinussa? Miten se VOI OLLA niin kauheaa??!

Tai leikkii jonkun toisen pihalle jättämällä euron LAPIOLLA???![/QUOTE]

Tämä on MEIDÄN piha eikä mikää ulkopuolisten leikkipaikka. Menkööt muualle leikkimään eikä toisten ihmisten pihoohin.

Kerrostalonkin piha alue on yksityisaluetta
siinä missä omakotitalonkin pihat.
Eroa löytyy siitä että se on kerrostalossa olevien kollektiivisessa käytössä.
Tämä ei muuta kuitenkaan talon asukkaiden piirin ulkopuolisiin nähden asiaa juridisesti.

[QUOTE="jjj";28488905]Olishan se nyt niin kamalaa jos lapsille tulis vaikka joku tuntematon leikkikaveri. Ja kyllähän se hiekka siitä kuluu jos siellä joku tuntematon käy. Jos pitää pelätä vieraita ihmisiä niin miksi pitää asua kerros tai rivitalossa?[/QUOTE]

Tarkootinko tätä? On eri asia jos jonku täs asuvalla on vieraita ku se, että tähän tulis täysin ulkopuolinen ihminen eikä kenenkää vieras.

En mä vieraita ihmisiä pelkää, mutta ei tämä piha oo mikää julkinen alue mihin saa kuka tahansa tulla leikkimään. Täs asuvilla ihmisillä on oikeus omaan rauhaan eikä oo tarvetta jakaa pihaa ties kenenkä kans. Onneks ei oo noin pölvästejä ihmisiä kuitenkaa ikinä näkyny, että röyhkiästi mentääs toisten pihoohin leikkimään.

Täällä on kyllä ihan päiväkodin piha, kirkon leikkikenttä ja pari muuta pientä leikkipaikkaa joihin saa mennä kuka tahansa. Ei tarvitte ihmisten pihoohin tukkia.

Tämä on MEIDÄN piha eikä mikää ulkopuolisten leikkipaikka. Menkööt muualle leikkimään eikä toisten ihmisten pihoohin.

Justiinsa joo... ei voi kun ihmetellä ihmisten ahdasmielisyyttä ja sulkeutuneisuutta. Jos on oma talo ja tontti niin se on vähän eri asia, mutta että joku on noin omistushaluinen jostain kerrostalon tai rivitalon yhteisestä LEIKKIPIHASTA, ettei sinne saa joku lapsi tulla keinumaan, niin voi pylly sentään.

Meidän leikkipihalla leikkii vähän väliä naapuritalojenkin lapset, eikä se siitä mihinkään oo kulunut tai häirinnyt rauhaa sen enempää kuin asukkaiden omatkaan mukulat. Onpahan leikkikavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö;28488915:
Kerrostalonkin piha alue on yksityisaluetta
siinä missä omakotitalonkin pihat.
Eroa löytyy siitä että se on kerrostalossa olevien kollektiivisessa käytössä.
Tämä ei muuta kuitenkaan talon asukkaiden piirin ulkopuolisiin nähden asiaa juridisesti.
Se nyt vaan ei ole yksityisaluetta.

[QUOTE="jjj";28488905]Olishan se nyt niin kamalaa jos lapsille tulis vaikka joku tuntematon leikkikaveri. Ja kyllähän se hiekka siitä kuluu jos siellä joku tuntematon käy. Jos pitää pelätä vieraita ihmisiä niin miksi pitää asua kerros tai rivitalossa?[/QUOTE]

Kyllähän niillä varmaan monessakin saa käydä ja olla mutta aloittajan tekstistä ei tullut kuvaa että lapsi olisi vain kiltisti keinunut ;) Tässä tapauksessahan tuo sotki pihaa ja se on SALLITTUA?! :O

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
[QUOTE="jjj";28488925]Se nyt vaan ei ole yksityisaluetta.[/QUOTE]

Jos piha alue on kerrostalon omassa omistuksessa sen omistaa taloyhtiö. Taloyhtiö on mahdollisesti ne osakkeenomistajat ;)

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö;28488956:
Jos piha alue on kerrostalon omassa omistuksessa sen omistaa taloyhtiö. Taloyhtiö on mahdollisesti ne osakkeenomistajat ;)

Höh. Pitäkää pihanne. Minä kyllä kuljen silti siellä. Mutta ei haitta jos tulette meidän pihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö;28488956:

Taloyhtiön pihoilla muiden kulkua ei silti vaan voi estää, näin se on. Sitä voi koittaa rajoittaa umpinaisella aidalla ja porttikongeilla, tai tyhjänpäiväisillä kylteillä joilla ei ole lainarvoa, mutta jos piha on avoin, sinne voi kuka tahansa tallustella eikä poliisi tule ajamaan pois, vaikka kuinka vetoisit "yksityisalueeseen".

Reviiritietoiset muuttakoot omakotitaloon omalle tontille. Oman isäni taloyhtiössä asuu kans yks korppi, joka on aina kyselemässä kaikilta millä asialla täällä kuljet ja plaaplaaplaa. Sitä korppia onkin joutunut käymään ihan poliisi rauhoittelemassa, koska sen oma-kehittämä pihapoliisin-virka meni hieman liian villiksi...

Oho mitä vastauksia.. Taidan olla ihan natsiäiti kun omia lapsiani ohjeistan olemaan poissa vieraiden kerrostalojen pihoilta, yksityisalueitahan ne on! Samoten ei ne saa meijän autoa lääppiä, joten ei kyllä toistenkaan. Eikä ottaa ja jättää tavaroita mihin sattuu.

Mulla kyllähän näitä kullinnuppuja näkee paljon. Ei mitään kunnioitusta toisen omaa kohtaan.

[QUOTE="jjj";28488978]Höh. Pitäkää pihanne. Minä kyllä kuljen silti siellä. Mutta ei haitta jos tulette meidän pihalle.[/QUOTE]

Kyllä meidänkin taloyhtiömme pihalla saa leikkiä, nätisti ;)
Mutta tuhotyön tekijät ja sotkijat, ei kiitos.

Taloyhtiön pihoilla muiden kulkua ei silti vaan voi estää, näin se on. Sitä voi koittaa rajoittaa umpinaisella aidalla ja porttikongeilla, tai tyhjänpäiväisillä kylteillä joilla ei ole lainarvoa, mutta jos piha on avoin, sinne voi kuka tahansa tallustella eikä poliisi tule ajamaan pois, vaikka kuinka vetoisit "yksityisalueeseen".

Reviiritietoiset muuttakoot omakotitaloon omalle tontille. Oman isäni taloyhtiössä asuu kans yks korppi, joka on aina kyselemässä kaikilta millä asialla täällä kuljet ja plaaplaaplaa. Sitä korppia onkin joutunut käymään ihan poliisi rauhoittelemassa, koska sen oma-kehittämä pihapoliisin-virka meni hieman liian villiksi...

Me sit varmaan asutaan siinä naapurissa.

Höpö höpö ;)
Jos olet tekemässä tuhoja niin mitä luulet poliisin sanovan,
kerrostalo asukkaalle että voi voi kun tämä ihminen nyt saa olla pihallanne ja tehdä tasan mitä itseä huvittaa, niinkö ;)
Kyllä muuten tulee poliisi ja häätää silloin pois, ihan kokemuksella voin tämän kertoa ;)

Itseänikin ihmetyttää näinkin monien vastaus ketjussa, ei mitän kunnioitusta toisen omaan.
Myös omilleni olen opettanut että naapuritalojen pihoihin ei mennä leikkimään jos sieltä ei ketään tunneta ja se kenet tunnetaan ei ole mukana leikissä.
Mutta taidankin olla oikea hitleri mutsi :(

Kyllä mä oletan ainakin että me jotka tässä talossa vuokralla asutaan ja vuokraa maksetaan, ollaan etuoikeutettuja käyttämään pihaa. Ei muut.

Vuokraluukku... Kuulostat samalta ku niissä mainoksiss, joissa vuokralla asujat on jotain zombieita.

Vuokralla meki asutaan kunnan rivaris, mutta ei nämä mitää luukkuja oo. Kummallista olettaa, että vuokralla olevat asunnot on aina suoraan helvetistä.

On kyllä rasittavaa, kun ihmisillä on käytöstavat ihan hukassa. Jokainen fiksu ihminen opettaa lapselle, että toisten pihoille ei mennä, ellei ole kylässä siellä, mutta valitettavasti suuri osa ihmisistä on itse niin moukkamaisia, että turha odottaa mitään käytöstä.

On olemassa kerrostaloja, joiden piha on aidattu ja portista pääsee sisään avaimella. Jos kerrostalon piha ei olisi yksityisaluetta vaan yleinen piha, sitä tuskin saisi aidata niin, ettei muut sinne pääse? Eli kyllä se kerrostalon piha on ihan yksityinen alue, mutta läpikulku ei ole kielletty (ellei sitä sitten ole ym. tavalla estetty).

Me asumme kerrostalossa, tontti on taloyhtiön oma ja asunnot omistusasuntoja. Kunta on ostanut/vuokrannut osan asunnoista, mutta kyseessä ei siis ole kunnan omistama talo. Mulle on ihan sama, vaikka meidän pihalle tulisi vieraita lapsia leikkimään, kunhan eivät tee siellä ilkivaltaa. Ei se keinuja kuluta tai hiekkaa huononna, jos siellä joku ulkopuolinen leikkii. Mutta jos aletaan nyysimään taloyhtiön yhteisiä leluja tai piirtelemään puutarhakalusteisiin, niin häätö tulee. Ei ole yks tai kaks kertaa, kun olen häätänyt lapsia muualle, kun ovat alkaneet kiusaamaan muita lapsia. Tämä on siis kerrostalolähiö, joissa jokainen talo on oma asunto-osakeyhtiönsä, joten kaikilla on kyllä ihan omakin piha.

Ap:n tapauksessa ihmettelen, ettei naapuri ole mitään sanonut. Vaikka olisikin ollut jonkun mummon mussukka, ei se silti oikeuta varastamaan ja kolhimaan autoja.

Yhteistyössä