Naisen kykenemättömyys seksiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on?

Vieras
Voiko naiselle yllättäen tulla jokin sairaus tmv. vaiva joka estää seksin harrastamisen? En tarkoita nyt synnyttänyttä naista vaan nuorta, hedelmällisessä iässä olevaa lapsetonta naista, jolla on jo ollut seksielämää useampia vuosia. Vai onko kykenemättömyyden syy naisella kuitenkin enemmän korvien välissä?

Mieheni on kertonut, että hänen entinen vaimonsa ei pystynyt harrastamaan seksiä vuosiin. Hänelle kuulema tuli jokin intiimialueen vaiva, joka esti seksin harrastaminen. Sama nainen kuitenkin pystyi esim. ratsastamaan.

Nyt mieheni pelkää, että minullekin voisi tulla yks kaks jokin sellainen vaiva, että seksielämämme muuttuisi. Itse en jotenkin jaksa uskoa, että mieheni entisellä vaimolla oli todellisuudessa fyysistä sairautta vaan hän ei vain enää halunnut seksiä mieheni kanssa, ja naiselle seksi ilman haluamista ja siihen liittyvää kostumista on ikävää ja kivuliasta. Oli ehkä helpompi sanoa miehelle, että syynä oli jokin muu kuin se, ettei vain enää halunnut. Vai onko mieheni sitten itse halunnut suojella itseään uskottelemalla haluttomuuden syyksi jonkun vaivan?

Mieheni entisella vaimolla on uusi mies, ja heillä tuntuisi suhde toimivan kaikin puolin hyvin.

Minua pelottaa, että mieheni uskoo jotain, mikä ei ole ollut totta ja antaa valheen vaikuttaa omaan elämäänsä. Mutta asia ei sinänsä kuulu minulle mutta kun se kuitenkin varjostaa meidän suhdetta. Itse olen kiihottunut miehestäni aina ja yhteistä seksielämää on jo takana muutama vuosi. Voiko edes tehdä mitään, jotta mieheni ei kärsisi turhista peloista?

No se on selvää, että kenelle tahansa meistä voi tulla sairaus joka katkaisee joko tilapäisesti tai lopullisesti seksielämän, niin kuin se suppeassa mielessä yleensä käsitetään. Tästä ei pääse yli eikä ympäri. Jos muuta väittää, niin valehtelee.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa tulee todellakin mieleen, että kyse oli fyysisen vaivan ja psyykkisen tekijän yhteisvaikutuksesta.

Eli fyysinen vaiva aheutti yhdynnän epämukavuuden ja kenties kivuliaisuudenkin. Fyysisen vaivan parannettuakin alitajuinen pelko kivusta estää rentoutumisen ja kostumisen, mikä taas aiheuttaa yhdyntäkipuja. Yhdyntäkivut tai niiden pelko taas estää rentoutumisen ja kostumisen jne. Varsinainen noidankehä siis.

Anteeksi, mutta tulee lähinnä mieleen, että miehesi ja hänen eksänsä eivät vaan kyenneet ratkaisemaan tätä vaikeaa ongelmaa yhdessä. Ehkäpä uusi mies on v pystynyt katselemaan tätä ongelmaa vähän laajemmin ja käytännönläheisemmin. Eli esim kostumisen puute ei nykyään ole mikään rajoittava tekijä, tämän soisi jokaisen tajuavan. Ja kun se asia on kunnossa, saattaa mielihyväkin ja sitäkautta se halukin löytyä.

Mutta aika vaikea se on tapausta sen kummemmin tuntematta antaa mitään lopullisia vastauksia. Lähinnä pohdintaa ja jossittelua.

Miehelläni on varmastikin hyvinkin normaalikokoinen, joten en usko koon olleen ongelmana. Ehkä kyse todellakin on ollut ensin psyykkisestä haluttomuudesta, josta on aiheutunut sitten fyysisiä vaivoja.

Mutta miksi mieheni uskoo, että kyse oli puhjenneesta sairaudesta? Ehkä asia vaivaa minua siksi näin paljon, että mieheni ei välttämättä osaa arvostaa sitä, että minä haluan ja kiihotun hänestä, kun hän uskoo, että se edellinen olisi myös tehnyt niin, jos ei vain olisi ollut sitä sairautta.

Ehkä mieheni entinen vaimo halusi suojella miestäni kertomalla muutettua totuutta (ehkä myös itseään, sillä elätys olisi loppunut varmasti heti, jos haluttomuus olisi tullut ilmi ja valehtetulla sai kaiken säälin ja sympatian puolelleen). Mutta kyllä näissä asioissa pitäisi aina olla rehellinen.

Saanko koskaan miestäni uskomaan, että halua toista kohtaa joko on tai sitten sitä ei ole, ja se että löytää halukkaan kumppanin on lottovoitto?

Ehkä se oletkin sinä joka olet erehtynyt. Vai onko miehesi sellainen luuseri että on mahdotonta ajatella että joku muukin voisi haluata häntä kuin sinä?

Miksi sinun pitää yrittää keksiä keino, jolla mustamaalata hänen exäänsä, vaikkapa väittämällä valehtelijaksi? Oletko epävarma suhteestasi?

Ehkäpä heillä oli oikeasti rakkautta, koska pysyivät yhdessä ilman seksiäkin. Ei pelkkä seksikään kauas kanna, ei se mikään lottovoitto ole, se on vain lihaa.

Mitäs miehesi tuumaa tästä, että yrität nostaa itsesi jalustalle pillun avulla ja samalla yrittää muokata hänen ajatuksiaan entisestään? Ethän sinä tiedä, miten heidän suhteensa toimi ja miksi hänen entinen vaimonsa ei kyennyt seksiin. Eikä sen pitäisi sinulle kuuluakaan. Miksi miehen pitäisi uskoa sinua enemmän kuin sitä ketä asia kosketti?

Edelleen mielestäni syyllistät kauheasti miehesi eksää. Itse muuten arvelin, että kyse olisi ollut ensin fyysisestä sairaudesta ja sitten vasta psyykkiseksi muodostuneesta ongelmasta. Ratsastamisella ei liene mitään tekemistä asian kanssa.

Ehkä miehesi uskoo mitä uskoo, koska kyseessä on totuus. Ei kait kukaan, normaali ihminen lopetakaan "elatusta" haluttomuuden takia. Ei kait parisuhteessa olevien elintaso ole riippuvainen seksin määrästä?

Ja mitä ihmettä sinun tulisi saada miehesi uskomaan? En ymmärrä. Halu tulee ja halu menee, riippuen monesta asiasta. Ihmisen elämään kuuluu kaikennäköisiä kausia, joskus haluja on enemmän, joskus vähemmän. Jos tätä ei kykene hyväksymään, niin parisuhde on aika heikoissa kantimissa.

Kuinkas vanha se miehesi onkaan?

Niin, eihän asian pitäisi todellakaan kuulua minulle, mutta kun se vaikuttaa mieheeni.

Hänelle seksi on hyvin tärkeä osa parisuhdetta, kuten minullekin. Hänelle edellisen kumppanin kyvyttömyys seksiin on muodostunut traumaksi. Se oli varmasti hirveää hänelle, koska hän kuitenkin välitti vaimostaan mutta samalla hän kielsi itseltään jokaiselle kuuluvan oikeuden kokea fyysistä kanssakäymistä avioliitossa ja kärsi siitä suunnattomasti.

Nyt hän on ollut kanssani normaalissa suhteessa, jossa on seksiä, mutta hänelle on jäänyt niin suuri pelko seksin loppumisesta, että se näkyy hänessä ihmeellisinä pelkotiloina tulevaisuudesta ja siinä, että hän pohtii, jospa meillekin kävisikin samalla tavalla.

Haluaisin vakuuttaa hänet siitä, ettei sitä samaa voi tapahtua meille, sillä minä haluan häntä. Mutta kuinka vakuutan hänet siitä, jos hän uskoo, että se entinenkin halusi?

...oo olemassa sellanen diagnosoitu sairaus kun "endometrioosi" vai mikä se nyt oli nimeltään? Siinähän nainen kärsii voimakkaista kuukautiskivuista ja kovista kivuista myös yhdynnässä...mut tohonkin sairauteen auttaa mm. liikunta...

"Haluaisin vakuuttaa hänet siitä, ettei sitä samaa voi tapahtua meille, sillä minä haluan häntä. Mutta kuinka vakuutan hänet siitä, jos hän uskoo, että se entinenkin halusi?"

Jospa ap. ottaisit vähän huumoria peliin. Vakuuttelu ei auta ja tuskin vakuutusyhtiöstäkään on apua. En muista lukeneeni vakuutuksesta, joka korvaa tämän laatuisen kivun ja säryn ja henkisen kärsimyksen. Ottaisin heti sellaisen vakuutuksen, jos sellainen on olemassa.

Avioeroni yksi syy oli, että en ole enää haluttava. 43-vuotias nainen on jo parasta päivänsä nähnyt exäni mukaan.

Mielestäni normaalia parisuhdetta ei ole olemassakaan. On vain parisuhteita.
Jos teillä seksirintamalla menee hyvin, jossakin toisessa asiassa voi olla puutteita.

Minulla ei ole ollut seksielämää kohta kymmeneen vuoteen, mutta elämänlaatuni on hyvää. Nautin joka sekunti laatuaikaa omassa seurassa.

Elleissä oppii, kun vain haluaa. Opin tänään, että Hanna Pakarisen hameessa roikkuvat vitjat ovat Kalevala-koruja.

Paljonkohan nuo vitjat maksavat. Miltä Euroviisuhameeni näyttäisi noiden vitjojen kanssa? Tänään en pukeutunut ko. hameeseen. Otin mallia Marinjan tyylistä. Vedin housut jalkaan ja kävelen tennareissa. Jos se on lesbo-koodia (viittaan Presso-lehteen), niin ollaan sitten lepakko. Kirjoittelinkin takavuosina ko. nimimerkillä ja sain omituisia kommenteja osakseni.

Nyt tämä lepakko lähtee lepattamaan. Työt kutsuvat. Haluttava voi olla muutenkin kuin seksuaalisesti. Työpanostani arvostetaan jonkun verran. Kyllä siitä ainakin palkkaa saa.

Ap, kyllä tuollainen sairaus on ihan mahdollista, katso vaikka Naistentaudit-puolelta ketju "Vulvodynia tms.", löytyy myös ketju vulvodyniasta ja vestibuliitista jostain sieltä.

Kannattaa myös muistaa, ennenkuin hirveästi menee puolison entistä tuomitsemaan puolison elämän pilaamisesta, että mikään ei huonolla tuurilla estä myös sinua sairastumasta samalla tavalla. Ei siinä merkitse mitään se, kuinka seksuaalinen olet tai kuinka tärkeänä osana parisuhdetta seksiä pidät...

sairastunut pihtaamiseen. naiseni on 30 vee ja frendien kanssa aina puhuttiin miten lasten jälkeen nainen alkaa pitää seksistä ja antaa. lapsi on 1.8 vee ja naine pihtaa pahemmin kun ennen. nainen näkee vauvan eikä minua. antaa kerran kahdessa viikossa. exä antoi alusta asti. jos nainen ei pidä seksistä niin ei auta mikään. sillon kun saa se on väkinäistä

Luulenpa, että pihtaamisen syynä on lähes aina psyykkiset syyt. Jos nainen on kokenut insestiä tai raiskauksen tai muutoin lapsuudenkodista on puuttunut luonteva läheisyys, halailu jne, niin nainen kokee häpeää ja oppii, että seksi on hyvin likaista.

Joskus taas seksi tapahtuu täysin miehen ehdoilla eikä nainen saa siitä mitään. Mitä kauemmin pakottaa itsensä seksiin, sitä vastenmielisemmäksi se muuttuu. Jos itsekkääseen seksiin kuuluu vielä sitä, että mies muutoinkin vähättelee, halveksii ja käyttäytyy huonosti, niin silloin seksi on entistä kamalampaa, koska fyysisesti siitä ei nauti ja henkiseltä kantilta seksi on myös alistamista. Lopputuloksena on pihtaamista ja jopa seksittömyyttä.

En epäile, etteikö naisella myös voi olla jotakin sairautta (esim. jonkun mainitsema vulvodynia), mutta ainakin endometrioosia pystytään yleensä hoitamaan. Jos itselläni olisi jokin sairaus, joka ei mahdollista yhdyntää, niin varmasti silloin hellyys, suuseksi ja sormiseksi nousisivat entistä tärkeämmäksi. Lähinnä ihmetyttää AP:n tapauksessa se, että jos ex-vaimo on ollut fyysisesti sairas, niin kaipa hän on diagnoosin kertonut miehelle? Itse ainakin vastaavassa tilanteessa puolisona haluaisin tietää diagnoosin ja yrittää etsiä netistä ja lääkärikirjoista lisää tietoa, onko sairaus parannettavissa jne.

AP:n tapauksessa tekisin itse siten, että kertoisin miehelle, että sellaiset sairaudet ovat tosi harvinaisia, etteikö seksiä voisi enää ikinä harrastaa, joten nautitaan jokaisesta hetkestä nyt. AP voisi yrittää olla miettimättä sitä, onko ex-vaimo ollut valehtelija vai ei, koska totuutta tuskin saa selville. Nauttikaa toisistanne.

Luepa tuolta Naistentaudit-palstalta lisää. Siinä on tauti, jota ei toivoisi pahimmalle vihamiehellekään (-naiselle). Voi todellakin estää yhdynnät kokonaan, mutta onhan sitä muunkinlaista seksiä olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Siiruli:
Luepa tuolta Naistentaudit-palstalta lisää. Siinä on tauti, jota ei toivoisi pahimmalle vihamiehellekään (-naiselle). Voi todellakin estää yhdynnät kokonaan, mutta onhan sitä muunkinlaista seksiä olemassa.

Myös Analodostikopia voi olla kyseessä!

Alkuperäinen kirjoittaja pit.:
No se on selvää, että kenelle tahansa meistä voi tulla sairaus joka katkaisee joko tilapäisesti tai lopullisesti seksielämän, niin kuin se suppeassa mielessä yleensä käsitetään. Tästä ei pääse yli eikä ympäri. Jos muuta väittää, niin valehtelee.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa tulee todellakin mieleen, että kyse oli fyysisen vaivan ja psyykkisen tekijän yhteisvaikutuksesta.

Eli fyysinen vaiva aheutti yhdynnän epämukavuuden ja kenties kivuliaisuudenkin. Fyysisen vaivan parannettuakin alitajuinen pelko kivusta estää rentoutumisen ja kostumisen, mikä taas aiheuttaa yhdyntäkipuja. Yhdyntäkivut tai niiden pelko taas estää rentoutumisen ja kostumisen jne. Varsinainen noidankehä siis.

Juuri noin on käynyt meille vaimon kohdunkaula syövän hoitojen vuoksi. Vaimolla oli paikat todella arat mikä aiheutti kivut ja se taas johti siihen ettei kostunut kun pelkäsi kipuja. Kierre oli valmis. Nyt, jo vuosi hoitojen loppumisen jälkeen, olemme harrastaneet seksiä muutaman kerran, mutta ei siitä tule mitään, sillä huomaanhan minä kuinka toinen jännittä eikä kostu ollenkaan. Tämä vie sitten omatkin halut. Onhan se turhauttavaa maata seksikkään vaimon vieressä ja ei voi tehdä muuta kuin vetää käteen. Rakastan vaimoani mutta kyllä tälläinen rassaa.