Naisten perheväkivalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
YLE:N teksti-tv:llä on uutinen, jossa poliisin tutkimuksen mukaan naiset syyllistyvät perheväkivallassa jopa enemmän törkeisiin pahoinpitelyihin ja henkirikosten yrityksiin kuin miehet. Täälläkin on päivittäin keskusteluja perheväkivallasta ja miesten väkivaltaiseserta käyttäytymisestä parisuhteessa. Kuitenkin naisten tekemästä väkivallasta lapsia ja mistä kohtaan vaietaan syvästi. Miksi ?

Älä aapee sorki kepillä kusiaispesään. Liikut nyt hiukan heikoilla jäillä kun tulet väittämään plussalle tuollaista. Täällä tykätään suuresti miehiin kohdistuneesta väkivallasta. Sille saa ja pitääkin nauraa.

Sehän on jo tiedetty ennenkin, että naiset lyö esim. puukolla siinä, missä mies nyrkillä. Naiset käyttää useimmiten kättäpidempää, koska miehet on yleensä fyysisesti muuten liian vahvoja kimppuun käytäviksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
YLE:N teksti-tv:llä on uutinen, jossa poliisin tutkimuksen mukaan naiset syyllistyvät perheväkivallassa jopa enemmän törkeisiin pahoinpitelyihin ja henkirikosten yrityksiin kuin miehet. Täälläkin on päivittäin keskusteluja perheväkivallasta ja miesten väkivaltaiseserta käyttäytymisestä parisuhteessa. Kuitenkin naisten tekemästä väkivallasta lapsia ja mistä kohtaan vaietaan syvästi. Miksi ?

siitä ei saa puhua. Eihän nainenvoi olla väkivaltainen

Ainakin tuota naisten väkivaltaa miehiä kohtaan "vähätellään" paljon....En tiedä, toi on hyvä kysymys. Mun vanhemmat kuuluu kastiin "nujakoijat". Mun äiti on monen monituosta kertaa roikkunut isän vaatteissa, repinyt vaatteet rikki ja läpsinyt. Isä ei koskaan siitä nostanut sen suurempaa meteliä. Kerran oli taas tälläinen tapaus, isä oli lähdössä ulos jäähylle riidan keskeltä, äiti tarras isän paitaan niin että se repes, isä työnti äitiä pois päin, huonolla onnella niin että äiti pyllähti sängynkulmaan ja häntäluu murtui. Äiti juoksi samantien lääkäriin kertomaan pahoinpitelystä ja poliisille myös. Isä vaikeni. Minä olin ainoa silminnäkijä, 13-vuotias lapsi joka seurasi tilannetta salaa ovenraosta...Mä luulen että toi ei ole tarina vaan meidän perheestä, vaan muualla on samanlaista. Myöhemmin puhuin isälle että olin nähnyt, isä harmitteli kun oli polttanut revityn paidan kun äiti uhkasi nostaa syyteen perheväkivallasta.

Kuitenkin naisten tekemästä väkivallasta lapsia ja mistä kohtaan vaietaan syvästi. Miksi ?

Media on vähän laaja käsite, ja se, että sanotaan jostain asiasta vaiettavan syvästi, on jo hieman yleistävä tulkinta. Viime aikoina kuitenkin jonkun verran on ollut tähän asiaan liittyvää uutisointia.

Alkuperäinen kirjoittaja Joxu:
Mun mielestä pitäs tuoda yhtälailla esiin toi naisten väkivaltasuus kuin myöskin miesten. Ihan yhtälailla tuomittavaa. En tajua tollasia ihmisiä.

Niin ja että siihen saisi apua. Naisetkin tarvitsee lyömättömän linjan ja mieskin saattaa tarvita turvakotia.

Mun äitini oli/on hyvin väkivaltainen nainen. Piessyt sekä isääni että meitä lapsia milloin milläkin, alkaen saksista ja puukoista päätyen sählymailaan.

Isä koitti etsiä apua, mutta sosiaalitädit ja neuvola olivat näitä perinteisiä "äiti on pienelle lapselle korvaamaton"-hymistelijöitä. Isälleni kerrottiin että jos ei rouvaansa saa kurissa pysymään ja jos pienet naiselliset "tuiskahdukset" noin paljon ahdistavat, niin sopii ottaa ero, lapset tosin jää äidille. Yhä vieläkin monen mielestä on ihan ok, jos nainen vähän läpsii, raapii tai potkii miestään.

Ai että mua hiertää aina kun kuuntelee näitä hymistelijöitä jotka kieltäytyvät hyväksymästä sitä että jotkut (huom JOTKUT, en väitä että kaikki, joten turha hermostua) naiset ovat todella väkivaltaisia ja vaaraksi lapsilleen. Ihan normaalit, päihteettömät, työssäkäyvät äidit, jotka pitävät kulissit kunnossa. Suljettujen ovien takana sitten "tuiskahdellaan" kun mies ei tee niinkuin rouva haluaa.

Luojalle kiitos nykyään ilmeisesti tiedostetaan paremmin se, että äitiys ei tee naisesta pyhimystä. Toivottavasti tämän ansiosta entistä harvempi lapsi joutuu kestämään saman minkä minä.

Alkuperäinen kirjoittaja nähnyt:
Ainakin tuota naisten väkivaltaa miehiä kohtaan "vähätellään" paljon....En tiedä, toi on hyvä kysymys. Mun vanhemmat kuuluu kastiin "nujakoijat". Mun äiti on monen monituosta kertaa roikkunut isän vaatteissa, repinyt vaatteet rikki ja läpsinyt. Isä ei koskaan siitä nostanut sen suurempaa meteliä. Kerran oli taas tälläinen tapaus, isä oli lähdössä ulos jäähylle riidan keskeltä, äiti tarras isän paitaan niin että se repes, isä työnti äitiä pois päin, huonolla onnella niin että äiti pyllähti sängynkulmaan ja häntäluu murtui. Äiti juoksi samantien lääkäriin kertomaan pahoinpitelystä ja poliisille myös. Isä vaikeni. Minä olin ainoa silminnäkijä, 13-vuotias lapsi joka seurasi tilannetta salaa ovenraosta...Mä luulen että toi ei ole tarina vaan meidän perheestä, vaan muualla on samanlaista. Myöhemmin puhuin isälle että olin nähnyt, isä harmitteli kun oli polttanut revityn paidan kun äiti uhkasi nostaa syyteen perheväkivallasta.

Oma kokemukseni on samanlainen. Usein tilanne liittyi lauantai-illan pieneen tissutteluun. Isä oli aina hiljainen ja äiti yritti juoda kilpaa isän kanssa. Tultuaan pieneen pöhnään äiti alkoi aina haastamaan riitää. Isä yritti lähteä ulos kävelylle tai mennä nukkumaan. Äiti tuli seuraavana puukon tai saksien kanssa perässä ja isä joutui pakosta puolustamaan itseään pois työntämällä tai ottamalla äitiä ranteista kiinni. Äiti oli heti valittamassa lääkärille aamulla mustelmia käsivarsissaan ja kertomassa isän väkivallasta. Mutta kukaan ei meistä lapsistakaan siihen puuttunut, vaikka tilanteen tiesimme. Nyt aikuisena ajattelen omaa arkuuttani ja toivoin vain asian menevän ohi ja joka kerta isän loukkaantumatta.

Mun mielestä kenenkään toisiin ihmisiin ja lapsiin kohdistuvasta väkivallankäytöstä - fyysisestä tai henkisestä - ei saisi vaieta ja jokainen sellaista kohtaava on oikeutettu tukeen ja apuun. Myös jokainen, joka tällaiseen törmää, on velvollinen ilmoittamaan siitä viranomaisille. Tämä ei ole sukupuolisidonnainen asia!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010011110906334_uu.shtml
Turpaan tulee!
Maanantai 11.1.2010 klo 10.41

Miehet joutuvat perheessä törkeän pahoinpitelyn uhriksi useammin kuin naiset.

Kyllä noi naiset on kauheita kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Kuitenkin naisten tekemästä väkivallasta lapsia ja mistä kohtaan vaietaan syvästi. Miksi ?

Media on vähän laaja käsite, ja se, että sanotaan jostain asiasta vaiettavan syvästi, on jo hieman yleistävä tulkinta. Viime aikoina kuitenkin jonkun verran on ollut tähän asiaan liittyvää uutisointia.

No missä sitten asiasta on laajemmin ollut keskustelua paistsi turvakodeissa miesten hakiessa apua ? Kyllä oma mielipiteeni on, että asiasta on vaietty syvästi, niin kodeissa, erityisesti sosiaalitoimistoissa, tutkijoiden keskuudessa (koska alan tutkijat jopa poliisin piirissä näyttävät olevan naisia.), julkisuudessa, muutamia julkkispoikkeuksia lukuunnottamatta. Miestä saa lyödä, mutta mies ei. Näinhän se on aina mennyt, paitsi juhlapuheissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Joxu:
Mun mielestä pitäs tuoda yhtälailla esiin toi naisten väkivaltasuus kuin myöskin miesten. Ihan yhtälailla tuomittavaa. En tajua tollasia ihmisiä.

Niin ja että siihen saisi apua. Naisetkin tarvitsee lyömättömän linjan ja mieskin saattaa tarvita turvakotia.

Niin peesi näihin molempiin!

Mistä tän" median ja laajan käsitteen" tähän keskusteluun revit ? Oliko joku asiayhteys ? Kuulostaa naistukimuksen dosentin välihuomautukselta.

No missä sitten asiasta on laajemmin ollut keskustelua paistsi turvakodeissa miesten hakiessa apua ? Kyllä oma mielipiteeni on, että asiasta on vaietty syvästi, niin kodeissa, erityisesti sosiaalitoimistoissa, tutkijoiden keskuudessa (koska alan tutkijat jopa poliisin piirissä näyttävät olevan naisia.), julkisuudessa, muutamia julkkispoikkeuksia lukuunnottamatta. Miestä saa lyödä, mutta mies ei. Näinhän se on aina mennyt, paitsi juhlapuheissa.

No eikös tuon Iltalehden jutun tutkija nimenomaan ollut nainen? Älkää nyt tosissaan viitsikö väittää, että ainoastaan naiset sosiaaliammateissa sulkevat silmänsä naisten väkivallalta!!! Ja meidän entinen naapuri, nuori nainen, pahoinpiteli miestään ja työnsi mm. portaita alas, soitimme poliiseja sinne harva se päivä. Poliisit ovat suurimmaksi osaksi miehiä, eivätkä hekään ottaneet naisen touhuja vakavasti. Että semmosta. Tarkoitan vaan, että ei nää jutut nyt ole pelkästään sukupuolesta kiinni!

Lainaus YLE:n uutisista:

Vaikka mies on törkeän perheväkivallan uhrina yhä useammin, turvakodeissa heitä näkyy harvoin.

- Silloin kun miehet ottavat meihin yhteyttä, he saattavat sanoa, että poliisilta on tullut vähätteleviä kommentteja tai heille on jopa naureskeltu. Miehiä ei välttämättä oteta vakavasti, kun he pyytävät apua, turvakodin kriisityöntekijä Hanna Mikkonen kuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:

No eikös tuon Iltalehden jutun tutkija nimenomaan ollut nainen? Älkää nyt tosissaan viitsikö väittää, että ainoastaan naiset sosiaaliammateissa sulkevat silmänsä naisten väkivallalta!!! Ja meidän entinen naapuri, nuori nainen, pahoinpiteli miestään ja työnsi mm. portaita alas, soitimme poliiseja sinne harva se päivä. Poliisit ovat suurimmaksi osaksi miehiä, eivätkä hekään ottaneet naisen touhuja vakavasti. Että semmosta. Tarkoitan vaan, että ei nää jutut nyt ole pelkästään sukupuolesta kiinni!

Tämä on juuri se pahin ongelma. Yhteiskunnassa naisten tekemä väkivalta on sellaista, jota poliisikaan ei ota vakavasti. Ketjussa jo kysyttiin, onko yksi puute siinä, että tutkimuksia perheväkivallasta tekevät juuri naiset ja hekään eivät ota vakavasti koko asiaa ennenkuin nyt tämä julkaistu juttu.
Tutkimuksen kohteena on tuntunut olevan vain ja ainoastaan naisiin kohdistuva väkivalta, vaikka ketjussa esiintulleita esimerkkejä varma-sti löytyy monen oven takaa. Miehelle todellakin naureskellaan, kun alkaa oikein lääkärille tai poliisille väittämään vaimon pahoinpidelleen.

Jos viittaat Sellon tapaukseen, niin siinä kuoli enemmän miehiä kuin naisia.

Jos viittaat Sellon tapaukseen, niin siinä kuoli enemmän miehiä kuin naisia.

Miten Sellon tapaus liittyy nyt mitenkään tähän aiheeseen?

Mistä tän" median ja laajan käsitteen" tähän keskusteluun revit ? Oliko joku asiayhteys ? Kuulostaa naistukimuksen dosentin välihuomautukselta.

:D Muistelin vaan, että tästä asiasta olisi ollut aiemminkin uutisointia, nyt tosin ehkä viimeisen puolen vuoden aikana. En enää osaa nähdä, että asiasta aktiivisesti vaiettaisiin, vaikka ehkä joskus siitä onkin vaiettu.

Kyllä sitä vähemmästäkin huitasee, kun äijä naputtaa jatkuvasti. Pitäis edes joskus naamansa kiinni ja antais mun rauhassa lakata varpaankynsiä. Enhän mä nyt jatkuvasti voi olla tiskirätti kourassa.