Näitä tapoja en ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FantaViona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FantaViona

Jäsen
31.07.2013
103
11
18
Näitä juttuja en ymmärrä. Selittäkääs, miksi teette näin. En tarkoita aloittaa tappelua vaan ihan mielenkiinnosta. :)

- Vauva nukutetaan ulkona, talvellakin.
- Lasten kanssa pitää ulkoilla ihan joka päivä, oli sää mikä tahansa.

Meillä vauvat on nukutettu ulkona talvellakin ihan siksi ettäs saavat nukkua rauhassa. Lasitetulla parvekkeella ei tuule eikä pakkasta ole kuin pari astetta (jos on enemmän niin sitten nukutetaan sisällä) korkeintaan. Sisällä taas isommat sisarukset melskaavat niin ettei unista tulisi oikein mitään. Sen verran pieni asunto kyseessä, ettei ole mahdollista eristää vauvaa meteliltä.

Ulkoilua ei kyllä harrasteta huonolla ilmalla ellei lapset itse sitä halua.

Mun lapsi nukkui ekan vuoden ulkona päikkärit. Miksi, no siksi kun niin kuuluu tehdä :D Esikoinen siis kyseessä ja mulla omat aivot tossa kohtaa ollu hukassa. Sit ku aloin asiaa itekki miettimään, kyseenalaistamaan, en viitsiny toista väkipakolla ruveta opettamaan sisälle kun kerta oli ulkona tottunut nukkumaan. Ja unista ei siis sisällä mitään tullu.

Me ei ulkoilla säällä kuin säällä, joten tokaan en osaa vastata :)

Vauvana oli sama minne yritti nukkumaan, ei nukkunut missään kun max 15min.
Ulkoilua tuolle eskarille on pakko olla säällä kun säällä, se menee seinille varmasti ellei pääse purkamaan pihalle energioitaan. Nimenomaan tarvii sitä fyysistä rasitusta. Ja tykkää ulkoilla sateellakin jne. Aina ollu sellanen ulkoliikunnan tarpeinen.

Mun kaikki 4 lasta on nukkunu eka vuoden ulkona päiväunet, ihan siks että ne ulkona nukku paljon paremmin. Ja itse sai imuroida sun muuta ja sitte kun oli isompiaki lapsia ei haitannu päiväunien nukkuja vaikka sisällä meluttiin.
Ulkoilua säällä kuin säällä... no vilkkaat lapset, pajon energiaa jota on hyvä purkaa ulkona :D sisällä se purkaminen on riehumista - ulkona leikkimistä, juoksemista jne.jne. Ja toki olen itse ulkoileva ihminen, että myös minulle se oli mukavaa aikaa, ulkoilu lasten kanssa säässä kuin säässä. De finns inte dålig väder bara dåliga kläder :D

molempiin sama vastaus eliraitis ilma. Mä tulen itsekkin sisätiloissa huonolle tuulelle vaikka kuinka tuulettas kotia välillä. Ulkona liikkumalla tulee niin hyvä olo etten sitä lapselta kieltäs niin pienen asian kun sään takia ja kivaahan se on erilaisilla keleillä käydä ihmettelemässä.

Meillä ei myöskään nukutettu juurikaan vauvoja talvella pihalla, hyvällä kelillä(= vähän pakkasta) jos kävin kärrylenkillä niin saatoin jättää ulos nukkumaan. Hyvin pysyivät terveenä, ei korvatulehduksia yms.
Ulkoilussa myös säävaraus, paukkupakkasilla/sadekelillä jäädään sisälle. Hoitopaikassa ulkoilevat kelillä kuin kelillä ja se on ok. Kovin pienen kanssa oli muutenkin vaikea keksiä järkevää tekemistä pihalla. Nyt isompana ulkoilevat omatoimisesti.

saa nukkua rauhassa ja mä voin metelöidä kuin tykkään sisällä. vauva kylläkin nukkui eteises jossa maks 5astetta pakkasta. Enimmäkseen plussakeli.

Meillä ei ulkoilla säällä kuin säällä. Jos ei huvita mennä ulos ni ei mennä vaikka olisi nätti keli. Mut maaliskuusta lokakuuhun me lähes asutaan pihalla.

Ei olla aiemmin ulkoiltu joka päivä/joka säällä, esikoinen ei ole sellainen että hyppisi seinille vaikkei joka päivä ulos pääsisikään. Joskus korvataan ulkoilu kyläilyllä tmv. Joskus pidetään vaan kotipäivä. Nyt meillä on pian 4vk ikäinen vauva ja ollaan n. 3 viikkoa ulkoiltu lähes joka päivä koska ei oikeastaan muuten liikuta mihinkään ja esikoinen saa siinä kahdenkeskistä aikaa minun kanssani kun vauva nukkuu älyttömän hyvin (jopa 2,5h) rattaissa.

Esikoinen nukkui vauvavuonna kuukausia yhdet päiväunet ulkona koska nukkui ulkona aina 2-4h ja heräsi pirteänä, kun taas sisällä vain jotain 30min mikä oli ihan liian vähän ja sen huomasi...

No ei tarvi ymmärtää. Mutta miksi ei ulkoilisi joka päivä? Tykkään itsekin ihan itsekseni aikuisena, että edes käväisee ulkona joka päivä. Mulla on joka säälle vaatteet ja tykkään ulkoilmasta. Alkaa ahdistaa, jos joudun olemaan sisällä koko päivän. Jos mulla olis lapsia, niin tuskinpa tämä tästä muuttuis. Varmaan raahaisin heidätkin ulos, koska musta ulkona on kivaa. Ja pääsee purkamaan energiaa.

Mietin itseni kannalta, ulkona saa ihan eeppisen hyvin unta. Samoin tekee hyvää itse kunkin päälle kun ulkoilee sillon ku tuntuu siltä, oli keli mikä tahansa. Emmäkä tietty kaatosateeseen väkisin lähde jos ei yhtään oo fiilistä.

Mä tykkään ite käydä päivittäin lenkillä. Tulee "tunkkanen" olo, jos on koko päivän sisällä. Ja samalla siinä nukuttaa vauvanki. Tosin nyt "vauva" jo 1,5v ja edelleen nukkuu ulkona rattaissa. Esikonen nukku myös aina päikkärit vaunuissa, kunnes meni päiväkotiin ja oppi sielä nukkumaan sisällä.

Meillä on varmaan osittain tottumiskysymyski, ku oon ite pph:n lapsi ja tottunu ulkoilemaan ym.päivittäin hoitolasten kans.

Ulkona nukuttaminen: ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että lapsi nukkui paremmin parvekkeella kuin sisällä.

Ulkoilu: jonnekin tuon taaperon mahdoton energiamäärä on purettava. Ei me kaatosateella tai paukkupakkasilla ulkoilla, mutta jonkunlaista ulkoilua yritetään tehdä joka päivä. Lähinnä sen huomaa lapsesta, jos ei ole ulkoiltu :)

Ulkoilu päivittäin on kyllä tarpeen. Lapsille sekä aikuisille. Mieluiten valoisaan aikaan. Valon + raikkaan, hapekkaan ilman vaikutus. :)
Me pyritään käymään päivittäin ulkona (edes hetken), mut en oo saanu hommattua itselleni kunnon sadekamppeita, ni ei millään kaatosateella sit mennä. Useimmiten ei ees sada koko päivää, pääsee joko päivällä tai illalla ulos.

Vauvaa en koskaan nukuttanu yksin ulkona. Vaunulenkkejä kyllä tehtiin ja silloinhan se nukku ulkona. Ja sillon ku muutenki olin ulkona. :) Yhtä pitkään nukku ulkona kuin sisällä, eli yleensä puoli tuntia, joskus tunti.

Viimeksi muokattu:
No mä en ole nukuttanut lapsia ulkona, muuten kuin jos ovat sattuneet rattaisiin nukahtamaan. Tai no kuopus nukkui yhdet päikkärit vauvana ulkona, kun isomman kanssa oltiin puistossa.

Meillä lapset tappelee huomattavasti vähemmän ulkona kuin sisällä. Sisällä homma menee aina ihan yli. Ja itsekin tykkään käydä ulkona, edes sen kerran päivässä. Ja meillä myös koira, joten ulos on pakko mennä. Samalla sinne voi sitten hetkeksi jäädä kun kaikki kamppeet kerran on puettu.

Olen vain havainnut (kuten monet monet muutkin) että vauvat nukkuvat ulkona paljon paremmin. Unien jälkeen ovat paremmalla tuulella, joidenkin kohdalla huomaa että yöunetkin paranevat kun päiväunet nukutaan ulkona.

Me emme ulkoile joka päivä - mutta olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä että pitäisi kyllä! Happea ja enemmän liikuntaa! Ulkoilmahan on ihmisen oikea ympäristö!

Raitista happea, se on aina hyvästä. Vauva nukkuu paremmin ulkona, mukava lämmin pesä sillä ja ilma on raikas, siihen päälle vielä luonnon suhinaa. Mikäs siinä nukkuessa. Ite saa imuroida rauhassa yms.

Ulkoilussa sama juttu; raitista happea ja liikuntaa. Motoriikka kehittyy kun juoksee erilaisessa maastossa, kiipeilee jne.

Raitis ilma on varmasti ihan hyväksi, varsinkin jos päiväkausia sisällä istuu. Itse vain olen sellainen herkästi paleleva (mitkään vaatteet eivät auta tai sitten ovat liian hiostavat) että kökin sisällä, kun on viima tai kaatosade. Niin en tiedä, mitä lapsetkaan siellä ulkona tekisivät huonolla säällä.

Ulkona nukuttamisessa ymmärrän kyllä sen, että jos on paljon remuavia lapsia niin vauva saa nukkua rauhassa ulkona. Mutta sitten taas mietin, että haluaisinko itse nukkua makuupussissa ulkona vai lämpimässä kodissa peiton alla ja vastaus on kyllä kotona.

Meillä vauva nukkui ulkona lenkin jälkeen aivan älyttömän hyvin, mutta jos sisällä yritti nukuttaa, unet oli pätkittäisiä tai jäivät muuten vajaiksi. Eli nukutettiin ulkona, koska nukkui siellä paremmin ja syvempään. Sai myös raitista ilmaa ihan eri tavalla kuin olisi saanut muutoin (ennen kävelyikää ei oikein ulkoilu sujunut).

Ulkona käydään säällä kuin säällä, koska LAPSET HALUAVAT käydä siellä säällä kuin säällä. Mä en taas ymmärrä yhtään sitä, miksi vanhemmat ESTÄVÄT lapsia menemästä ulos säällä kuin säällä, vaikka nämä haluaisivat mennä.

Sisällä esikoinen nukku 15minuutin tirsoja ja ulkona parin tunnin unia. Oli helppo ulkoilla itsekin kun vauva, jolla oli koliikki eikä viihtynyt muuten kuin sylissä nukkui vaunulenkillä. Seuraavat ovat nukahtaneet kun isomman/isompien kanssa ollaan lähdetty ulkoilemaan. Muut kuin esikoinen ovat nukkuneet päikkäreitä myös sisällä.

Mä olen itsekin likipitäen aina tykännyt kävellä tai lenkkeillä säällä kuin säällä. Ulos siis mennään myös koiran ilmalla jos lapset haluaa ja harvemmin nuo on sisälle tahtoneet jäädä.

Uusimmat

Yhteistyössä