Narkomaaniystävä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alindroo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alindroo

Vieras
Läheisyydessä asuu perhe, johon kuuluu (entiset) narkomaanivanhemmat ja kaksi alle 3-vuotiasta lasta. Tietooni on tullut varmalta taholta, että perheen isä käyttää sekä myös myy huumeita.
Kerroin huumeista kolmannelle osapuolelle, joka kysyi asiaa perheen isältä. Nyt tämä mies on uhannut useamman päivän tappaa minun perheeni. Muutama päivä sitten hän hyökkäsi täysin yllättäen mieheni kimppuun ja kaatoi tämän maahan ja löi. Seisoin vieressä 10-vuotiaan tyttäreni kanssa. Tytär järkyttyi jo tästä tapahtumasta. Mutta tämä ei vielä riittänyt huumeisälle. Hän heitti minua päin jääkokkareita ja uhkasi tappaa. Tässä vaiheessa oli minulla jo luuri poliisille auki. Tyttäreni itki järkyttyneenä vieressä.
Poliisipartio kävi rauhoittamassa tilanteen ja kumpikin osapuoli lupasi olla puhumatta toisilleen. Eipä tosin mennyt montaa hetkeä, kun samainen mies uhkasi jälleen tappaa minut. Hän huuteli uhkauksiaan ja muita törkeyksiään pihapiirissä, joka oli täynnä pihan pieniä lapsia, mm. hänen omansa. Mies oli jo menossa hakemaan lumilapiota, jolla hänen piti minua lyödä. Miehen vaimo sai tämän estettyä. Naapurin mies kulki samalla ohi, ja kävelin hänen kanssaan kotiin. Soitin jälleen poliisit. Jälleen luvattiin olla puhumatta toisilleen.
Mietin pitkään teenkö asiasta rikosilmoituksen (mieheni ei jostain syystä halua tehdä omasta päällekarkauksestaan!!!!?). Perhe on tuttu ja olemme olleet aiemmin paljon tekemisissä toistemme kanssa. Jos ilmoitan esim. asuinpaikkamme perhesosiaalityöntekijälle huumeista, saatetaan lapset viedä perheestä pois.
Kävin kuitenkin tekemässä rikosilmoituksen miehestä, ja hain samalla lähestymiskieltoa minulle ja lapsilleni. Tällä huumemiehellä on jo neljän kuukauden tuomio ehdonalaisessa. Haluaisin todella päästä eroon miehestä. Jos hyvin käy poliisikuulusteluissa, mies lähtee kärsimään tuomiotaan. Tosin silloin äiti jää lastensa kanssa yksin, mutta kun mietin mitä oma tyttäreni joutui todistamaan, en tätä enää pohdi. Nyt mietin enää sitä, että pitäisikö minun tehdä ilmoitus näistä huumeasioista, ja nimenomaa tästä asiasta kaipaisin muiden mielipiteitä.
Olen menettänyt hyvän ystävän hänen miehensä vuoksi.

jos et ole aivan varma niistä huumeasioista ja jos ei ole sulla varmoja
todistajia rikollisesta toiminnasta, niin kannattaa olla silloin hiljaa , sillä silloin häviää tuomioistuimessa asiassa vaikka ne olis kuinka tosia . Kun toteennäyttö puuttuu.. .. Poliisi ottaa kyllä vinkkejä mutta niistä ei pidä muille mainita.

Hankala tilanne, jos haluaisit säilyttää ystävyyssuhteesi. Ikävä tosiasia on, että sinun ensisijainen tehtäväsi on pitää huolta omasta perheestäsi. Itse olen joutunut luopumaan hyvästä ystävästäni hänen uuden miehensä huumekuvioihin sekaantumisen vuoksi. Valinta ei ollut helppo, mutta vaakakupissani painoi enemmän oman perheeni turvallisuus kuin ystävyys :( Pysyttele erossa heistä ja yritä muuttaa pois alueelta, jos se vain suinkin on mahdollista.

Ilmoituksen voit toki tehdä nimettömänä lastensuojeluviranomaisille, mutta ihan toinen juttu on, johtaako ilmoitus mihinkään. Jos lastensuojeluviranomaisten käydessä perheen luona tilanne vaikuttaa normaalilta, mitään ei tapahdu. Asiat etenevät, jos on todistaja, mutta jos suostut todistajaksi, et voi enää pysytellä nimettömänä vaan tämä ystäväsi mies saa tietää, että ilmoituksen tekijä olit sinä.

jos sinuun kohdistuu jotain pahoinpitelyjä tai sen tapaisia asioita tai tappouhkauksia narkomaanin taholta ja sinulla on todistajat tapauksille,niin silloin rikosilmoituksen tehtyäsi poliisit joutuvat tutkimaan asian ja syyte on melko varmasti tulossa kaverille. Tosin tuomion saamiseen menee yllättävän paljon aikaa.

huumekaupan,tappouhkauksien,pahoinpitely-yritysten ensisijainen ilmoituskohde on poliisiviranomaiset.sillä.sosiaaliviranomaiset, lastensuojeluviraomaiset.. eivät yleensä ilmoittele poliiseille.kuin kaikkein härskeimmät tapaukset

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2005 klo 00:15 hukka kirjoitti:
jos sinuun kohdistuu jotain pahoinpitelyjä tai sen tapaisia asioita tai tappouhkauksia narkomaanin taholta ja sinulla on todistajat tapauksille,niin silloin rikosilmoituksen tehtyäsi poliisit joutuvat tutkimaan asian ja syyte on melko varmasti tulossa kaverille. Tosin tuomion saamiseen menee yllättävän paljon aikaa.
Totta. Ja tuomio saattaa olla vain sakkoja. Itse miettisin hyvin tarkkaan, haluanko riskeerata perheeni turvallisuuden tekemällä rikosilmoituksen vai häipyisinkö mieluummin perheineni maisemista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2005 klo 00:08 Delffi kirjoitti:
Hankala tilanne, jos haluaisit säilyttää ystävyyssuhteesi. Ikävä tosiasia on, että sinun ensisijainen tehtäväsi on pitää huolta omasta perheestäsi. Itse olen joutunut luopumaan hyvästä ystävästäni hänen uuden miehensä huumekuvioihin sekaantumisen vuoksi. Valinta ei ollut helppo, mutta vaakakupissani painoi enemmän oman perheeni turvallisuus kuin ystävyys :( Pysyttele erossa heistä ja yritä muuttaa pois alueelta, jos se vain suinkin on mahdollista.

Ilmoituksen voit toki tehdä nimettömänä lastensuojeluviranomaisille, mutta ihan toinen juttu on, johtaako ilmoitus mihinkään. Jos lastensuojeluviranomaisten käydessä perheen luona tilanne vaikuttaa normaalilta, mitään ei tapahdu. Asiat etenevät, jos on todistaja, mutta jos suostut todistajaksi, et voi enää pysytellä nimettömänä vaan tämä ystäväsi mies saa tietää, että ilmoituksen tekijä olit sinä.
Mun täytyy nyt olla Delffin kanssa täysin samaa mieltä.
Jos minulla olisi tuollainen tilanne,muuttaisin perheineni pois mitä pikimmin sillä oma perhe on kuitenkin kaikkein tärkein.
Meillä on nyt täällä tilanne että poika joka on ollut minun esikoiseni parhain ystävä tämän vuoden kun ollaan asuttu tällä uudella paikkakunnalla,on alkanut liikkua porukoissa missä on huumeet mukana ja poikani kaveri on niitä kokeillut.Kun poikani sai tämän tietää hän katkaisi välit heti ja sen toisen pojan äiti on soitellut itkien perään että kun sä olit ainoa jota se yhtään kuunteli ja mitä hän nyt sen kanssa tekee (mun poika kävi sitä hakemassa kyliltä ja vei kotiinsa viikonloppuisin yöaikaan)mun poika sanoi että soita lastenhuoltoon,hän ei halua sen kanssa enää olla tekemisissä kun ei hyväksy huumeita.
Me on keskusteltu asiasta paljon ja mun poika väsyi siihen että joutui olemaan lapsenvahti kaverilleen.
Niin pahalta kuin se tuntuikin ajatus kiltin pojan 'sekoamisesta',mä kuitenkin ajattelen ensisijaisesti vain omiani ja soitin kyseisen pojan äidille ja sanoin että ei ole mun 17 vuotiaan poikani vastuulla vaan sinä äitinä itse vastaat missä porukoissa lapsesi liikkuu ja sinun tehtäväsi on juosta sen perässä yökaudet eikä mun 17 vuotiaani.
Ne kokeilut kun ei ole jääneet siltä yhteen tai kahteen kertaan,mukaan on tullut alkoholi ja napitkin.

Yhteistyössä