Narsistin tuhoama

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Echo*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka-:
Näinpä juurikin, kuten "tavis" sanoi. Sitä voi mietiskellä asioita, mutta en lähtisi korottamaan itseäni "hieman keskivertoa paremmin" tietäväksi.

Nyt alkaa mennä keskustelu kaivelemiseksi, kyllä minä voin tuntea narsistiset lähipiiriläiset paremmin kuin keskiverto tallaaja. teidän ikiomaa narsistianne minä en taas tunne lainkaan.

En minä tämän pakollisen oppimäärän jälkeen itseäni ala alentamaankaan.

Ihmisellä on oikeus korottaa itsensä "hieman keskivertoa paremmin" -tietäväksi ..... jos hänellä on perustelut sille eli esim. ammattikoulutus tai vastaava tietämys eli yleensä ammattilaisella "joka tietää muita paremmin" on sekä KIRJATIETOUS ELI TUTKINTO että sitä lisäävä elämän koulutus.

Jos ihminen itse on käynyt pitkän psykoanalyysin eli "matkan minuuteen" - eli niin käytännön kokemuksen kuin mahdollisesti siinä samalla lukenut kirjallisuutta ITSESTÄÄN - niin itsensä tunteminen voi olla jo aika pitkällä. Muut eivät kuitenkaan "näe" ihmistä samalla tavalla välttämättä ........... eikä itsensä tunteva enää tarvitsekaan "tätä muiden näkemistä".

Pääasia, että näkee itsensä ja kykenee elämään itsensä kanssa ..... ja seisomaan elämän myrskyissä ihan omilla jaloilla ........... kanssaihmisten kanssa ......... toisiansa tukien.

Kyllä. Ja kiitos. Itse aina neuvon miettimään asenteella: -"mietipä omalle kohdallesi", mutta ihminen kantaa oman historiansa, kulttuurinsa, kasvatuksensa ja kokemuksiensa tiedoilla ajatuksiaan, eli eli en lähtisi omia kokemuksiani yleisluontoisesti korottamaan muiden tuntemuksien ja oikeiden kokemuksien yli. Ihminen reagoi ja kokee samankin asian eritavoin kuin toinen, hyvinkin läheinen ihminen. Voisin sanoa kuin Toni (Apulanta)tekstissään "hei, hei mitä kuuluu...-sä et tiedä miltä musta tuntuu...
Toisen pään sisälle voi mennä, mutta oikeasti ei voi tietää miten kukakin kokee asioita. Minulle pikku juttu voi olla kaverille elämää suurempi kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ihminen kai voi matkustella vaikka toisen pään sisällä; kysymys on vain miten sitä tietoa käyttää. Jos ymmärtää toista, niin voi olla hiljaa sivussa ja antaa toisen olla oma itsensä. On vain huomattavasti helpompaa ymmärtää kuin olla ymmärtämättä, toisaalta lisää se omaa taakkaa, mutta mikä tässä olisi helppoa.

.... saan kai silti pitää omat mielipiteeni:)

Hyvää jatkoa tervehtymisessäsi

EI SAA MATKUSTAA TOISEN PÄÄSSÄ, koska se on henkistä väkivaltaa!!! Se on sairaus nimeltä rajatilapersoonallisuus eli "varastetaan" toisen minuus omaan "laboratorio käyttöönsä". JOS NÄIN TEET, OLET SAIRAS etkä kykene olemaan oma persoonasi tai elämään omaa elämääsi. Olet ikuisessa riippuvaisuussuhteessa johonkin peroonaan, jonka päässä matkustat.

Ts ns. loiseläjä, jolla aina oltava joku "isäntä", jotta kykenee elämään.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan tavallinen ihminen:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ihminen kai voi matkustella vaikka toisen pään sisällä; kysymys on vain miten sitä tietoa käyttää. Jos ymmärtää toista, niin voi olla hiljaa sivussa ja antaa toisen olla oma itsensä. On vain huomattavasti helpompaa ymmärtää kuin olla ymmärtämättä, toisaalta lisää se omaa taakkaa, mutta mikä tässä olisi helppoa.

.... saan kai silti pitää omat mielipiteeni:)

Hyvää jatkoa tervehtymisessäsi

EI SAA MATKUSTAA TOISEN PÄÄSSÄ, koska se on henkistä väkivaltaa!!! Se on sairaus nimeltä rajatilapersoonallisuus eli "varastetaan" toisen minuus omaan "laboratorio käyttöönsä". JOS NÄIN TEET, OLET SAIRAS etkä kykene olemaan oma persoonasi tai elämään omaa elämääsi. Olet ikuisessa riippuvaisuussuhteessa johonkin peroonaan, jonka päässä matkustat.

Ts ns. loiseläjä, jolla aina oltava joku "isäntä", jotta kykenee elämään.

Se on myös narsismia, jos ihmisellä on halu tunkeutua toisen ihmisen päähän - niin hyvällä tarkoituksella tai pahalla. Sillä ei siis ole väliä onko tarkoitus hyvä.

On olemassa ns. hyvä narsisti, joka on ns. pahan narsistin "pikkuserkku". Tämä pikkuserkku hyvyydessään voi siis olla myös sairas ja tarvitsee itse apua.

Jos ihmisellä on tarve tunkeutua toisen päähän siis - niin hyvällä tai pahalla - niin koen sen sairaudeksi. On eri asia siis katsoa toista objektiivisesti kuin subjektiivisesti.

Jokainen ihminen on yksilö, jonka päähän ei ole KELLÄÄN MUULLA asiaa. Jos tälläistä "tunkeutumista" harrastaa niin on sairas ja tarvitsee apua tähän sairauteen.

Ystävyydellä ja rakentavasti.

Se on myös narsismia, jos ihmisellä on halu tunkeutua toisen ihmisen päähän - niin hyvällä tarkoituksella tai pahalla. Sillä ei siis ole väliä onko tarkoitus hyvä.

On olemassa ns. hyvä narsisti, joka on ns. pahan narsistin "pikkuserkku". Tämä pikkuserkku hyvyydessään voi siis olla myös sairas ja tarvitsee itse apua.

Jos ihmisellä on tarve tunkeutua toisen päähän siis - niin hyvällä tai pahalla - niin koen sen sairaudeksi. On eri asia siis katsoa toista objektiivisesti kuin subjektiivisesti.

Jokainen ihminen on yksilö, jonka päähän ei ole KELLÄÄN MUULLA asiaa. Jos tälläistä "tunkeutumista" harrastaa niin on sairas ja tarvitsee apua tähän sairauteen.

Ystävyydellä ja rakentavasti.

itselläni ei ole tarvetta tunkeutua kenenkään päähän ...... eikä ole edes ollut elämässäni. Koen, että jokainen hoitaa oman päänsä ammattilaisten kanssa.

Ystävyys ym. ihmissuhteet eivät ole sitä varten ja ne suhteet on siis koitettava pitää ammattihoidon ulkopuolella. En ole kyllä onnistunut aina tässä näkemyksessäni ja sen ajamisessa elämässä ... vaan on tullut asiasta turhia riitoja. Siitä olen hyvin pahoillani ollut silloin aikoinaan vuosia, vuosia sitten .... kuin myös usein nykyisinkin menneitä muistellessa.

itselläni ei ole tarvetta tunkeutua kenenkään päähän ...... eikä ole edes ollut elämässäni. Koen, että jokainen hoitaa oman päänsä ammattilaisten kanssa.

Ystävyys ym. ihmissuhteet eivät ole sitä varten ja ne suhteet on siis koitettava pitää ammattihoidon ulkopuolella. En ole kyllä onnistunut aina tässä näkemyksessäni ja sen ajamisessa elämässä ... vaan on tullut asiasta turhia riitoja. Siitä olen hyvin pahoillani ollut silloin aikoinaan vuosia, vuosia sitten .... kuin myös usein nykyisinkin menneitä muistellessa.

Tämä väärinkäsitys ja riidat siitä - tähän minulle tärkeän ystävän kanssa - oli eräs minun elämäni suurimmista suruista .......... mutta sain senkin tunteen selvitettyä pitkässä psykoanalyysissani aikoinaan ........ vuosia vuosia sitten.

KATSO TÄTÄ PÄIVÄÄ

Katso tätä päivää, sillä se on elämä.
Sen lyhyessä hetkessä on koko totuus.

Siinä on koko olemassaolosi todellisuus,
kasvun riemu, toiminnan loisto, kauneuden kirkkaus.

Eilinen on vain unta, huominen on vain näky.
Mutta jos elät tämän hetken hyvin, on eilinen uni onnesta,
jokainen huominen toivenäky.

Katso siis tarkkaan tätä päivää,
aloita jokainen aamu uusi elämä.

(Goethe)

Jokaisesta uudesta aamusta saa olla kiitollinen.

osaako joku elleistä kuvitella ... tai onko joku kokenut reaalielämässä tilanteen ... jossa olet vuosia "yrittänyt kertoa, että on kysymys riidassamme väärinkäsityksestä" eli että kaikki, mitä toinen tekee, sanoo ja VÄITTÄÄ niin on TURHAA JA HARHAA!!! eli ei tilanteen ja elämän realistista ja todellista tilaa. Onko joku elleistä kokenut sen ja missä vaiheessa olette luopuneet yrittämisestä selvittää ........ ja jatkaneet matkaa?

Itselläni meni muutaman vuoden ja jatkoin matkaa lopullisesti, yrittämisen jälkeen v. 2004.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
osaako joku elleistä kuvitella ... tai onko joku kokenut reaalielämässä tilanteen ... jossa olet vuosia "yrittänyt kertoa, että on kysymys riidassamme väärinkäsityksestä" eli että kaikki, mitä toinen tekee, sanoo ja VÄITTÄÄ niin on TURHAA JA HARHAA!!! eli ei tilanteen ja elämän realistista ja todellista tilaa. Onko joku elleistä kokenut sen ja missä vaiheessa olette luopuneet yrittämisestä selvittää ........ ja jatkaneet matkaa?

Itselläni meni muutaman vuoden ja jatkoin matkaa lopullisesti, yrittämisen jälkeen v. 2004.

Suunilleen saman verran se minullakin vei. Itse ainakin turhauduin täysin asioiden vatvomiseen koska tuntui jotta itse tässä riepottelussa hulluksi tulee

... joo omassa elämässäni se oli vaan niin, että kun minä olin valmis niin toinen "netissä" vasta alotti eli kokonaisjuttu oli n. kuusi vuotta. Aika helvetillistä ja kuluttavaa aikaa.

... muistan vielä alkurepliikit, mistä riita alkoi:

yhteydenotto:
"hei ........... minulla olisi tärkeää kerrottavaa!"
vastaus yhteydenottoon:
"ja mähän en sun pillin mukaan juokse ......... sun, joka aina saanut elämässä kaiken niin helppolla" .......

............ ja siitä alkoi kuuden vuoden show. Olikohan se sen arvoista???

Echo, en jaksanut lukea näitä kaikkia viestejä mutta toivon sinulle voimia. Sinä et ole syyllinen tilanteeseen.

Tajusin itsekin vasta painajaiseksi edenneestä suhteesta lähdettyäni, että poikaystävälläni oli narsistinen persoonallisuushäiriö (satuin lukemaan jostain naistenlehdestä artikkelin, ja kuvaus osui aivan nappiin). Kärsin itse jonkin verran huonosta itsetunnosta, ja exäni käytti sitä todella taitavasti hyväkseen. Tätä tietysti edisti se, että olen oppinut, että "aina pitää ensin katsoa peiliin" jos parisuhteessa menee huonosti. Vasta nyt, kun minulla on huolehtiva ja itsensä kanssa tasapainossa oleva poikaystävä, olen tajunnut, miten epäoikeudenmukaisesti exäni minua kohteli.

Exäni meni saman tien uuden tyttöystävänsä kanssa naimisiin. Tekisi mieli sanoa miehelle, että älä nyt vaan tee samoja virheitä tuon vaimosi kanssa, mutta mitäs minä hänen elämäänsä enää puuttumaan.

Onneksi lähdin suhteesta ajoissa.

Ei kokemuksistaan kertoessa tarvitse mennä toisen pään sisälle. Monet tunteet ja tilanteet ovat omaa kokemusta, vaikka kyseessä olisikin toisen narssimin heijastuma tai tunteiden siirto. Jos kokee usein olevansa vähätelty, nolattu ja alistettu toisen sanoista ja teoista, niin voinee toki päätellä, että hän haluaa alistaa ja hallita.

Jos alkaa tulla epämääräistä pelkoa ja ahdistusta toisen läheisyydessä, ja oman mielipiteen ilmaisua alkaa varoa, pelätä riitaa ja mahdollista väkivaltaa, niin voinee toista pitää pelottavana, ahdistavana, hallitsevana ja alistavana. Eivät tuollaiset omat kokemukset ole toisen leimaamista aiheetta. Jotain on vialla vuorovaikutuksessa, varmasti myös toisen persoonassa.

Tavallinen empaattinen ja ymmärtävä ihminen pystyy huomioimaan sinut suruinesi ja pyrkii lievittämään ikäviä tunteita eikä ainakaan halua vahvistaa niitä, kuten narsisti ehkä tekee. Narsisti ei osaa huomioda tunteitasi, vaan tekee kaiken omista lähtökohdistaan purkaen vain omaa pahaa oloaan läheisilleen, vaikka muille esittää muuta.

Alkuun voi tosin virheellisesti luulla, että on ollut aiheena ja syy narsistin pahan oloon, muuta jossain vaiheessa tajuaa, ettei se niin ole, koska itse on saattanut yrittää kaikkensa ja omalla toiminnalla ei ole mitään merkitysta tai yhteyttä narsistin käytökseen.

Yleensä narsisti herättää aikaa myöten itsessä epämääräisistä ristiriitaisuuden tunteita, Hänen käyttätymisensä voi muuttua hetkellisesti aivan toiseksi, kun seurassa on yksikin vieras ihminen. Näytelmä ja esittäminen alkaa.

Tiitenkin on mahdollista, että omat ristiriidat peilautuvat toiseen. Hakee omia tunteitaan toisen käytöksestä. Tai saa omalla käyttäytymisellään toisen reagoimaan "haluamallaan" tavalla. Oma narsismi näyttäytyy toisessa. Nämä ovat niitä hmisten vuorovaikutuksen kummallisuuksia, näkymättömiä lankoja, jotka liikuttelevat kuin marjonettia.

"vaikka kyseessä olisikin toisen narssimin heijastuma tai tunteiden siirto. "

....... ei ota tunteensiirtoja vastaan vaan ymmärtää, että tunteet ovat toisen ihmisen tunteita eikä niitä pidä eikä tarvitsekaan ottaa vastaan "tunteensiirtoina" vaan jokaisella ihmisella on ihan omat tunteet. Tunteiden vastaanottaminen itselleen ns. omiksi tunteiksi on sairasta.

Kokemus... sinulla on todella hyviä ajatuksia ja kuvauksia, voin allekirjoittaa nuo kaikki.
Minä joudun olemaan yhteistyössä narsistisen ihmisen kanssa ja viimeisin tempaus häneltä oli, että hän pakotti minut pyytämään anteeksi, kun olin antanut "vääriä tietoja" erään lomakkeen täytössä, jonka hän allekirjoitti. Olisi ottanut selvää asioistaan, en minä sitä lomaketta allekirjoittanut ja täyttänyt. Yhteistyö on taas katkolla... Kyllä on vaikeita tyyppejä nuo narsistit, voimia vain kaikille uhreille. Uhri on uhri niin kauan, kuin tajuaa tilanteensa ja pakenee.

"vaikka kyseessä olisikin toisen narssimin heijastuma tai tunteiden siirto. "

....... ei ota tunteensiirtoja vastaan vaan ymmärtää, että tunteet ovat toisen ihmisen tunteita eikä niitä pidä eikä tarvitsekaan ottaa vastaan "tunteensiirtoina" vaan jokaisella ihmisella on ihan omat tunteet. Tunteiden vastaanottaminen itselleen ns. omiksi tunteiksi on sairasta.

Tiedätkö mitä, minä en tajua sinun tunteiden siiroista höykäsen pölähtämää.

"Tunteiden vastaanottaminen itselleen ns. omiksi tunteiksi on sairasta." ??

Jos toinen itkee ja suree niin empaattinen ihminen tietää, mitä suru on ........ ja lohduttaa surevaa ...... mutta sairas ihminen ottaa surun tunteen itseleen ja alkaa tuntea surua myös.

Kun toinen tuntee vihaa, niin terve ihminen ymmärtää vihan syyn mutta ei sitä ota kantaakseen eli ala itse tuntea vihaa -----------> tunteen siirtoa ei tapahdu = tervettä. Sairas, herkkä ihminen sen sijaan voi ottaa tämän vihan itseensä ............ ja näin alkuperäinen vihantuntija ei enää tunnekaan ehkä vihaa -------------> tunteen siirto on tapahtunut.

Tunteen siirto on siis sairasta, jos sen vastaanottaa. se ei tarkoita sitä, ettei olisi empaattinen ja halua auttaa surevaa/vihaavaa ............

Menikö jakeluun?

Tietysti voisi sanoa, että positiivisissa tunteissa tunteen siirto on parantavaa: ilossa, rakastelussa, voiman jaossa ym. eli jos siinä tunne siirtyy -----------> niin sehän on ihanaa .......... mutta negatiivisia tunteita on hyvä ymmärtää mutta niitä ei kannata ottaa itse vastaan. Se on sairastuttavaa,

Jos toinen itkee ja suree niin empaattinen ihminen tietää, mitä suru on ........ ja lohduttaa surevaa ...... mutta sairas ihminen ottaa surun tunteen itseleen ja alkaa tuntea surua myös.

Kun toinen tuntee vihaa, niin terve ihminen ymmärtää vihan syyn mutta ei sitä ota kantaakseen eli ala itse tuntea vihaa -----------> tunteen siirtoa ei tapahdu = tervettä. Sairas, herkkä ihminen sen sijaan voi ottaa tämän vihan itseensä ............ ja näin alkuperäinen vihantuntija ei enää tunnekaan ehkä vihaa -------------> tunteen siirto on tapahtunut.

Tunteen siirto on siis sairasta, jos sen vastaanottaa. se ei tarkoita sitä, ettei olisi empaattinen ja halua auttaa surevaa/vihaavaa ............

Menikö jakeluun?

Kiitos, meni jakeluun:) En ole törmännyt tai sitten en ole edes tajunnut, että tuo on mahdollista. Hyvinkin loogista, hyvä tietää.

Esim. pelkokin on tunne, mikä voi herkillä ihmisillä siirtyä toiselta toiseen ja "pelonrinki alkaa" eli pelko pallottelee uhkausten muodossa kahden herkän sairaankin ihmisen välillä. Tällainen pelkokierre pitää saada poikki mahdollisimman nopeasti.

Se sairastuttaa tuntijansa. Pelon kierteen katkaisijaksi tarvitaan kuitenkin kahden ihmisen tahto. Yksi ei voi sitä kierrettä yksin katkaista. Tarvitaan siis sovittelu ja sovinto.

... en siis väitä, että herkkyys = sairaus vaan herkkyys on tunnelahja mutta herkät eli herkkätunteiset ihmiset myös sairastuvat "mielellisesti"helpommin ja siksi näitä tunteensiirtoja on hyvä opetella käsittelemään eämässä.

Herkkäkin pääsee näin helpommalla.

Myötäeläminen, se että kykenee tuntemaan mitä toinen tuntee, on perusinhimillistä. Hyvin harvat eläimet siihen pystyvät. Se ei ole sairasta eikä sairastuttavaa. Se on selvitymisen edellytys. Ilo tarttuu, suru tarttuu, innostus ja hurmos tarttuu, haukotuskin tarttuu. Se on yhteenkuuluvuutta. Se on kykyä ymmärtää toista.

Sairaaksi se voi muuttua silloin, jos alkaa ottaa vastuuta toisen etenkin negatiivisista tunteista ja elää niitä toisen puolesta. Mutta tämä tuskin on kovin yleistä. Silloinkin varmasti tunneskaalaan kuuluu ahdistus, joka on taas ihan oma tunne, ja se viimeistään saa ymmärtämään, että nyt tässä tilanteessa on jotain häikkää.

Yhteistyössä