Neljäs lapsi kyllä vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Löytyykö muita kolmen lapsen vanhempia jotka miettivät vieläkö yksi lapsi vai ei?
Mitkä seikat teita eniten mietityttävät, mitkä taas puoltavat että vielä yksi lapsi voisi tulla?

Entä te joilla on jo neljä lasta, oliko päätös neljännestä lapsesta helppo?
Onko elämä neljän kanssa ollut sellaista kuin odotitte, mikä on muuttunut eniten? Miten taloudellinen tilanne on muuttunut neljännen myötä? Millaiset ikäerot lapsilla?

Tai löytyykö niitä jotka miettineet tätä samaa ja päätyneet sittenkin siihen että kolme lasta riittää? Mikä sai teidät päättämään niin?
 
Syitä: Toimeentulo, auto, koti, ajan puute. (Lapset 03, 05 ja 07). Jos asuisimme jo tilavammassa asunnossa ja emme tarvitsisi autoa niin paljon niin sitten ehkä. Elättelen vielä toiveita iltatähdestä tai -tähdistä, sitten kun tämä trio olisi saatu kouluun...
 
Miten voi jaksaminen riittää?
Ennen oli helppo tehdä iso katras, kun äitejä ja lastenhoitoa kunnioitettiin.
Nyt äidin odotetaan suomessa palaavan töihin, kun nuorin on 3v, vaikka eihän ne työt mihinkään katoa. En ymmärrä miten jaksatte isojen perheiden äidit.
töissäkäynti helppoa kun lapsia 1 kappale, mutta jo 2 on kokopäiväduunia, ei jää omile harrastuksille aikaa.
 
Mä en jaksais neljättä. Kolmessa on ihan tarpeeksi hommaa; läksyt,kuskaamiset, sairastelut, huomiota jokaiselle lapselle. Ja rahanmenoa riittää (ruoka, vaatteet, harrastukset).
 
iso perhe voi sopia sellaiselle perheelle, joka elää jossain korvessa, mutta jossa lapset voivat hiihdellä ja luistella ja harrastaa kodin vieressä. Eli ei mitään kuskaamisia.

tai jos perhe asuu keskustassa kaupungissa, ja lapset kulkevat itse harrastuksiin. Mutta jos harrastuksiin on kuljetettava autolla, 2 lasta, joilla eri harrastukset, on jo aivan duunia.
 
Meillä on kolme lasta (synt. -04, -06 ja -08) ja kyllä vielä haluaisin yhden tai kaksi lasta, mutta olen ajatellut, että ehkä n.10 vuoden päästä. Nyt olisi ehkä aika tehdä jotain muuta. Mutta toisaalta olen miettinyt, että miksi ei nyt?

Adoptoidakin haluaisin, mutta sen aika ei todellakaan olisi vielä vaan vasta vuosien päästä.
 
meillä 4 lasta. sen jälkeen ei enää tavallinen henkilöauto riitä. lomalla yksi hotellihuone ei riitä... tämmöiset mielestäni olivat ainoat huonot puolet. ei se itse elämä juurikaan muuttunut neljännen lapsen myötä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
iso perhe voi sopia sellaiselle perheelle, joka elää jossain korvessa, mutta jossa lapset voivat hiihdellä ja luistella ja harrastaa kodin vieressä. Eli ei mitään kuskaamisia.

tai jos perhe asuu keskustassa kaupungissa, ja lapset kulkevat itse harrastuksiin. Mutta jos harrastuksiin on kuljetettava autolla, 2 lasta, joilla eri harrastukset, on jo aivan duunia.

Meillä on neljä lasta eikä lapset tosiaankaan harrasta vaan tuossa kodin vieressä. Kuskataan poikia milloin minnekkin. Työtähän siinä tietenkin on, mutta kiva, että jaksavat harrastaa!
 
auto pitää olla isompi tai sit kaksin kappalein, muuten ei vaikuttanut kummemmin. Tietenkin oma hommansa on kun väkeä on enemmän mutta on se sen arvoista :) niinn ja meillä nyt neljä/viis muksua mökissä
 
Täällä 4 muksua. Ainoat asiat mitkä mietitytti neljännen muksun jo ilmoittaessa tulostaan, oli TAAS alusta alkava vauva-arki, selviäminen muiden lasten kanssa raskauspahoinvoivana ja väsyneenä sekä silloin jo rakoillut avioliitto.

Oon aina ajatellut, että ihminen kasvaa koko ajan ja myös vanhemmaksi kasvetaan. Entisaikojen lapsikatraisiin verrattuna neljä ei ole paljon. Asioilla on tapana selvitä ja niin ne tekivät myös mun kohdalla. Ero laitettiin vireille kun pikkuneiti oli 4kk vanha, lasten isä kuitenkin oli (ja on yhä) aktiivisesti lasten elämässä mukana, joten koskaan en kokenut jääneeni yksin lasten kanssa.
Voisin jopa harkita viidettä muksua, mutta vasta sitten kun nuorimmaiset ovat vähän isompia.
 
Meillä sopeutuminen neljännen lapsen tuloon kävi suht helposti, kun sitä ei paljon kyselty etukäteen eikä annettu vaihtoehtoja, likka kun päätti ilmottaa tulostaan vasta raskauden puolivälissä potkimalla mahassa! :D Mutta eipä tää arki sen kummallisempaa ole, ihan hyvin pärjätty kaikin puolin. Ainoo muutos oli et auto tartti vaihtaa isompaan. Neljättä lasta en ehkä koskaan olisi alkanut tekemällä tekemään, joten ihan kiva kun tuli yllättäen.

Meillä lapset siis 9v, 7v, 1v11kk ja 11kk.
 
Meillä on kolme lasta. Olen aina neljästä haaveillut, mut nyt jotenkin tuntuu, että kiintiö on täys. Mahdutaan vielä esim. tuohon meidän farmariin tällä kokoonpanolla ja muutenkin. Tällä hetkellä sanon siis ei, mut asia voi olla toinen kun kuumeen lykkää :D :D
 
Meillä lapset kahden sarjoissa 9v 7v ja 2v 10kk, nelosta ei suunniteltu oli ilonen yllätys! ja ihanaa että tuli ois tuo kolmonen ollut ihan eri sarjaa kun isommat, nyt on seuraa pienistä toisilleen.tää eka vuosi ollut rankka kun pienimmät huonoja nukkujia, mutta hurjan nopeasti vauva-aika taas hujahti ohi. meillä 7paikkanen auto ja kodissa tilaa, eikä nuo pienet vielä edes omia huoneita tarvi..isot harrastaa, pienet ei vielä vähään aikaan. Ei talouteen vaikuttanut ainakaan vielä mitenkään..
 

Yhteistyössä