Neuvoja täytekakun tekoon aloittelijalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ei ehkä paras paikka kysellä, mutta kokeillaas saisko täältä asiallisia vastauksia. ;)

Eli oon tehny täytekakun alusta loppuun ihan itse tasan kaksi kertaa, viime vuonna "harjoituskappaleen" isänpäiväksi ja sitten lapsen 1-vuotis -synttäreille. Se onnistui ihan hyvin, oli hyvin "pelkistetty" kakku eli täytteenä ihan vaan vadelmahilloa ja kerma-rahkaa, kuorrutus kerma-rahkalla ja päällä koristeena oli muistaakseni säilykepersikoita ja oisko ollu jotain nomparelleja tms. Kostutuksen tein muistaakseni mehukatin päärynämehulla.

Koska ensimmäinen täytekakkuni onnistui ihan hyvin, haluaisin kokeilla sellaisen tehdä tänä vuonnakin. Haluaisin kuitenkin vähän erilaisen kuin viime vuonna. Pohjan ajattelin tehdä samanlaisen peruspohjan eli kananmunia, sokeria, vehnäjauhoja ja leivinjauhetta. Kostutuksen ajattelin hoitaa myöskin samoin kuin viime vuonna eli mehukatin päärynämehulla, toimi hyvin viimeksi. Lapsi rakastaa nalleja, joten hommasin tuollaisen nallen pään muotoisen vuoan ja ajattelin koittaa leipoa pohjan siihen.

Kertokaa hyviä vinkkejä mitä kakkuun voisi laittaa täytteeksi! Kerma-rahkaa aion käyttää tälläkin kertaa, koska se oli mielestäni hyvä. Eli siis kuohukermaa, maitorahkaa, sokeria ja vaniliinisokeria. Onko joku käyttänyt kerma-rahkan seassa marianne crushia? Muistan syöneeni kerran täytekakkua jossa oli käytetty sitä kerman seassa ja se oli tosi hyvää. Mutta jos laittaisin sitä, niin paljonkohan sitä pitäisi laittaa kerma-rahkan sekaan? Ja tarvitseeko silloin ollenkaan sokeria/vaniliinisokeria tai tarviiko niitä vähemmän? Entäs kannattaisiko sitä mariannea laittaa vain kuorrutukseen vai myös täytteeseen kakun väliin? Ja mikä olisi hyvä keino saada kerma-rahkasta ruskea (että olisi enemmän nallen värinen)?

Ja sitten toinen asia, mitä mietin, on että jos käyttäisin tuota marianne crushia niin mitä muuta voisin laittaa täytteeksi. Pitääkö silloin unohtaa hedelmät ja hillot, eivät ehkä sovi samaan vai sopivatko? Koristelun ajattelin hoitaa joillain karkeilla tms, siis jotenkin tähän tyyliin kuin näissä:
http://www.kinuskikissa.fi/23060/

http://kotimami.vuodatus.net/lue/2006/04/nallekakku

Mahdollisimman yksinkertaisesti, koska en tosiaan ole tässä mikään mestari vaikka muuten onkin tullut leivottua kaikenlaista. Kakun ei tarvitse olla kovin iso eikä ylihienokaan, koska lapsi on vielä kotihoidossa eli kavereina lähinnä vielä serkut ja naapurin lapsi ja osa sukulaisistakin asuu sen verran kaukana että synttärit on vielä aika pienimuotoiset. :) kuitenkin haluaisin siitä hyvänmakuisen ja suunnilleen nallea muistuttavan. ;) Kertokaas siis kokeneemmat vinkkejä miten onnistuisin!

Kerman voi värjätä karamellivärillä. En tiedä onko ruskeaa valmiina mut sitähän saa sekoitettua sin + pun + kelt. Mikähän tuohon Mariannen kanssa kävisi...? Joku persikkasose esim? Minttu on kyllä vähän hankala maku siinä suhteessa. Suklaavaahto tai - vanukas? Hyvinhän taidat osata, me muutkaan sen kummempia olla, paitsi nuo bloggaajat!

Kerman voi värjätä karamellivärillä. En tiedä onko ruskeaa valmiina mut sitähän saa sekoitettua sin + pun + kelt. Mikähän tuohon Mariannen kanssa kävisi...? Joku persikkasose esim? Minttu on kyllä vähän hankala maku siinä suhteessa. Suklaavaahto tai - vanukas? Hyvinhän taidat osata, me muutkaan sen kummempia olla, paitsi nuo bloggaajat!

Niin no tuohon täytteeseen ehkä eniten niitä vinkkejä kaipaisinkin. :) Muistelinkin että jotain tuollaisia värejä on, mutta niiden käytöstä olen kyllä ihan ulalla. Sekoittaisinko siis sinistä, punaista ja keltaista jossain kipossa ja sitä sitten kuorrutuksen sekaan? Paljonkohan tuota karamelliväriä pitää laittaa ja ihan sellaisenaanko niitä käytetään? Onko nämä niitä mitä saa vaan apteekista vai muistanenko väärin? :)

Ajattelin ensin että laitan täytteeksi jotain hilloa, ehkä mansikkahilloa ja mahdollisesti säilykepersikoita joko pieneksi paloiteltuna tai haarukalla muussattuna... Mutta myös tuo marianne crush houkuttaisi kokeilla niin sitä mietin että pitäisikö silloin täytteenäkin olla jotain suklaista tms.

Kermavaahdon sa voit varjata sulatetulla suklaalla kivan ruskeaksi, jos sita nallemaista varia siihen kakun pintaan kaipaat. Sula suklaa sitten tomakoittaa itsestaan sen kermavaahdon joten ala vispaa sita liian valmiiksi, jamakaksi asti.

Mun mielesta Marianne crunshin kans sopii ihan hyvin vaikka kivan kirpsakat vadelmat. Ja ei, jos taytteessa on vaikka joku suklaavaahto, niin ihan hyvin siihen kayvat marjat tai hedelmat. Esimerkiksi jos tykkaa kayttaa valmiita marmeladeja/hilloja, niin suklaan kanssa oivallisena parina toimii mm. appelsiini. Itse puolestaan tykkaan omatekemasta mustaviinimarjahillosta. Mutta oma suu ja omat mieltymykset sanovat parhaiten :).

Ai niin, jos haluat varjata kermavaahdon variaineilla, niin suosittelisin niita pastavareja, mitka ovat tomakampia kuin ne nestemmaiset elintarvikevarit. Pastavaria et tarvitse kuin ihan aavistuksen verran, tosin valmista ruskeaa varia ei taida olla eli sekoittelemiseksi menisi. Siina mielessa toi suklaavaahdon valmistaminen olisi helpompaa.

Mutta - muutoinhan sulla nayttaa jo olevan homma hanskassa :)! Mukavia leivontahetkia ja ennen kaikkea ihanaa juhlahumua :)!

Sulatetulla suklaalla mäkin sen kermavaahdon "värjäisin". 4 dl kermaa ja puoltoista levyä Fazerin sinistä.

Suklaan sulatat vesihauteessa ja annat hetken jäähtyä ennen kermavaahdon joukkoon lisäämistä.

Mä oon suklaakakkuun laittanut vattuja kun on kivan kirpsakoita.

Mun suuhun ei toi Marianne kakussa sovi. Mutta sehän on makuasia :)

Mutta toi mehu ei kyllä sen Marianne crushin kanssa sovi! Käytä mieluummin maitoa johon laitat joukkoon vaniljasokeria (ei vanilliinisokeria!)

Mä ny en mehukattia kostutusliemenä käyttäis koskaan.

Yleispätevä kostutusliemi on appelsiinituoremehu.

Tai jos meinaat kakun päälle laittaa "mandariineja sokeriliemessä" niin kostutusliemi on sit sen säilykepurkin sokeriliemi.

Mut älä ny ala mihinkään mansikkakakkuun värjättyä päärynäesanssia laittamaan.

Kun saat kakun kasaan (miks tohon muuten tarvittais muottia, koska veitsi on keksitty?), kostutettua ja täytettyä niin loppukoristelussa ei mielikuvituksella ole rajaa.

Niin että mitä sinä kysyt?

Tee päälle suklaakerma, eli lämmitä kerma, lisää suklaa, lämmittele sen verran että sulaa, jäähdytä kylmäksi ja vaahdota. Pitää olla kunnolla jääkaappikylmää että vaahdottuu (useampi tunti jääkaapissa). Näin tulee tasaisen ruskea ja kunnolla suklaanmakuinen kerma. Jos lisäät sulan suklaan kermavaahtoon niin siitä ei tule tasaista eikä suklaa maistu kunnolla.

Väliin kävisi sitten se kerma(rahka) mariannecrushilla ja vaikkapa ohuehko kerros aprikoosimarmeladia. Sokerin määrä selviää maistelemalla.

Minkä vitun takii se kermavaahto pitää sillä saatanan rahkalla pilata?
Jos voisin, niin tykkäisin tästä.

Rahkalla jatkettu kerma maistuu aivan siltä, kuin se olisi hapantunut :sick:

Joku rahkahyytelökakku menee, jos siinä on jotain antamassa sopivaa makua, mihin happamuus sopii mukaan ja kermavaahto on siinä sivuosassa tuomassa vähän rakenteeseen kuohkeutta. Joku marianne rahkan kera ei kyllä ole mikään ihana makuelämys.

Pastaväreillä en kävisi yrittämään ruskeaa väriä, vaan suklaalla tai kaakaolla.

Marianne toimii kakussa, mutta rajottaa sikäli että kaikki ei tykkää mintusta. Laittaisin vain kuorrutukseen, mutta nallen näköisessä kakussa ei ehkä toimi? Makuseuraksi voisin laittaa vadelmia tai persikkaa.

Tuo mehulla kostutus tekee helposti liian makean.
Itse kostutan joko maidolla tai pommakilla, niin ei tule liian äklö.

Ja pohjaan kannatta käyttää osin perunajauhoja, niin tulee kuohkeampi.

Opettele käyttämään liivatetta, harjoitusmousset tietenkin eka, sitten sulle aukeaa kokonaan uusi maailma kakun täytteissä: mansikkamousse, vadelmamousse, vaniljamousse, valkosuklaamousse jne.

Mää laimennan vadelmahilloa vedellä (kolmannes vettä), jolloin se kostuttaa kakun sopivasti ja tasaisesti. Hyvin sopii vadelmahillo ja marianne-kerma-rahka. Päälle laittaisin pelkkää kermavaahtoa, ja sehän kannattaa värjätä kaakaojauheella eikä millään keinotekoisella värillä! Mä teen yleensä nallen niin että laitan kermavaahtoa ja ripottelen tiheästi päälle suklaaraastetta (maitosuklaata juustohöylällä). kerran kokeilen ruskeaa strösseliä mutta se ei ollut yhtään niin nallemaisen näköinen.

parhaiten värjäytyy kermavaahto kaakaojauheella. Tee suklainen kakku, täytteeksi vadelmia ja vadelmahilloa ja kerma-rahkaa tai kermavaahtoa. Maitokostutus sopisi siihen. Päällekin vaikka suklaanappeja. Mariannecrush on aika dominoiva täytteessä, jos sitä laittaa niin kannattaa rakentaa sen suklaan ja mintun varaan mutta ei laittaa marjoja.

Kiitos! En tajua, mikä vimma sitä rahkaa on tunkea kermavaahtoon, mutta vuosikausia olen saanut kuulla, että "muuten on äklömakeaa".
No ei ole :X3:
Tottakai se on ällömakeaa, jos siihen tunkee sokeria joukkoon :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Yhteen bravuurileivonnaiseeni tulee sisälle kermavaahtoa ja hilloa. En koskaan laita siihen kermavaahtoon sokeria ja vieraat kehuvat aina, kuinka ihanaa se on. Sen pitää vaan antaa tekeytyä aikansa, että maut tasaantuvat. Kakun päälle tulevaan kermavaahtoon en laita koskaan muutamaa teelusikallista enempää sokeria, juuri sopivasti, että kerma saa makean vivahteen, mutta ei ole mitään ällömakeaa. Rahkakerma saa kakun maistumaan siltä, että kerma olisi hapantunutta :sick: Vaikka se olisi sitten maustettu reilulla sokerilla.

Yhteistyössä