Neuvolakäynnit. Mies mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja inhotus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Ei sitä isää yleensä erikseen pyydetä mukaan, mutta jokaisella kerralla isä on kyllä ihan tervetullut. Mun mies ei ollut ensimmäisellä kerralla, ei katsottu sitä mitenkään tarpeelliseksi. Mutta sillä kerralla hän oli, kun yritettiin ekan kerran kuunnella sydänääniä.

Yleensä se neuvolakäynti on vaan punnitusta, pissanäytettä ja myöhemmin vatsan mittailua ja sydänäänien kuuntelua. Ultrissa taas suosittelen ehdottomasti ottamaan isän mukaan! Se on aika kokemus miehelle nähdä oma lapsensa telkkarissa :D .

Mut miksei sua huvita mennä sinne yksin? Ja mitä järkeä on jättää menemättä, jos isä ei pääse tulemaan tai ei halua tulla? Siellä neuvolassa käydään sen vuoksi, että seurataan lapsen ja äidin vointia. Musta siinä on tarpeeksi syitä käydä.

Ultrassa käytiinki yhdes... Se nainen siellä neuvolassa on niin ilkee etten yksinkertaisesti kestä sitä ilman et räjähdän sille tai sit meen lukkoon ja en puhu mitään :( Ja joku ehdotti et voi vaihtaa neuvolatätiä, ei onnistu meillä ku ei ole ku yks täti...

Mikskähän toi käynti on sit määrätty ku ei oo ku viikko siit ku kävin ultrassa.. Toi annettii aiemmin toi aika millon neuvolaan... Mua ei vaan huvita :( Mä en halua sen naisen kans puhua mitään ja tuskin mikään nyt viikos on muuttunu...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ku mä en just jaksa itsekään sitä eukkoa siellä neuvolassa kuunnella, sukset meni ristiin ku eka kerran nähtiin. Ärsyttävä muija.. Niin olis helpompi ku mies tulis mukaan... Kiva kuulla et muillaki ollu mies mukana :) mä en oo sen tyylin ihminen et haluan sen kummemmin puhua raskaudesta tms ja käyn ihan vaan sillä et tuol on kai pakko käydä.

Ei ole pakko käydä neuvolassa jos ei halua. Oikeastaan ainoa pakollinen käynti on yksi käynti ennen 14 raskausviikkoa, jotta terkka voi todeta raskauden ja laittaa kaikki tarvittavat paperit eteenpäin. Mutta muuten siellä ei todellakaan ole pakko käydä. Sanot ettet halua käydä siellä, niin aikakin ne vähentää sun käyntien määrää. Ja tosiaan terkkaakin voi vaihtaa jos haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
käyn ihan vaan sillä et tuol on kai pakko käydä.

Neuvolassa ei ole pakko käydä kertaakaan raskausaikana. Jos haluat Kelan avustuksia ja tukia niin jollain lääkärillä on käytävä ennen 4. raskauskuukauden loppumista, mutta sen ei ole pakko olla neuvolalääkäri.

Ai... se neuvolatäti teki kyl hyvin selväks et millon on aina ne käynnit.. ja alko oikee ahdistaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
käyn ihan vaan sillä et tuol on kai pakko käydä.

Neuvolassa ei ole pakko käydä kertaakaan raskausaikana. Jos haluat Kelan avustuksia ja tukia niin jollain lääkärillä on käytävä ennen 4. raskauskuukauden loppumista, mutta sen ei ole pakko olla neuvolalääkäri.

Ai... se neuvolatäti teki kyl hyvin selväks et millon on aina ne käynnit.. ja alko oikee ahdistaa :(

voit aivan hyvin sanoa, ettet halua siellä käydä

Jos haluat seurata raskauden kulkua eikä neuvolan terveydenhoitajan vaihtaminen ole mahdollista, voit selvittää onko sun paikkakunnalla mahdollista ostaa palvelut yksityiseltä lääkäriasemalta.

Alkuperäinen kirjoittaja marsipaani:
Ja muuten yleensä rv 12-13 on eka lääkärineuvola. Olisko se se?

Mä kävin jo ekassa lääkäri hommassakin.. Se oli rv 8+6.. tai ku LA muuttu niin sit se oli 7+6... Et tuskin sekään...

Se nainen vaan sano et nähdään sit seuraavan kerran päivänä X... ja sit aina 1kk välein... ja lopussa viikon välein :(

Olis se kuitenkin lapsen takia hyvä seurata sitä raskautta. Eli jos ei neuvolassa, niin sitten yksityisellä. Sinuna mä kyllä kävisin ihan kiltisti ja kestäisin sen neuvolakäynnin vaikka hammasta purren. Saako kysyä ihan uteliaisuudesta, että millä lailla se ilkeili? Jos se meinaan menee ihan asiattomuuksiin, niin siitä voi valittaa.

Kaikkien kanssa ei aina oikein synkkaa, mulla ei esim. synkkaa meidän tk:n omalääkärin kanssa lainkaan. Tai siis mä en vaan siedä sitä. Mutta se on myös lapseni neuvolalääkäri, ja niitä lääkärineuvoloita on aina välillä, joten menen kiltisti. Mutta esitän myös eriävän mielipiteeni, jos siltä tuntuu.

Mä kävin jo ekassa lääkäri hommassakin.. Se oli rv 8+6.. tai ku LA muuttu niin sit se oli 7+6... Et tuskin sekään...

Se nainen vaan sano et nähdään sit seuraavan kerran päivänä X... ja sit aina 1kk välein... ja lopussa viikon välein :(

tottakai th niin sanoo, mutta kun siihen ei ole pakko suostua

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

ei täällä ainakaan ole alkuraskaudessa lääkäriä

Missä täällä? Tampereella on raskauden aikana kaksi neuvolalääkäriä; eka joskus rv12-13 ja toinen noin rv 35.

Näin lama-aikana ovat varmaan vaan tyytyväisiä jos joku haluaa käydä hiukan harvemmin... :) Mulla ei tokassa raskaudessa ollut käyntejä ihan niin montaa kun oikeesti olis pitänyt, koska kaikki oli aina ok eikä mulla muutenkaan ollut mitään asiaa. Sovittiin aina että soitan jos haluan tulla neuvolakäyntien välissä kuunteleen sydänäänet tai mua huolettaa jokin asia.

Missä täällä? Tampereella on raskauden aikana kaksi neuvolalääkäriä; eka joskus rv12-13 ja toinen noin rv 35.

Meillä taas on Hyvinkäällä kolme käyntiä. Rv 12, 26-28 ja 36.

se että tampereella on noin ei kai tarkoita että joka paikassa olisi? eikä se kyllä sinulle kuulu missä asun

Yhteistyössä