neuvolalääkäri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä

Vieras
Mitä neuvolalääkärin tutkimukseen kuuluu keskiraskaudessa? Tehdäänkö tutkimus alakautta vai vatsan läpi? Täytyykö rinnatkin tutkia? Joudun vaihtamaan neuvolaa ja nyt mulla on mieslääkäri ja se ei oo kivaa, kun oon aina halunnut naisen. En tiedä miksi, ihan sama kai se on. Häiritseekö muita, jos lääkäri on mies?

Lääkäri tutkii vatsan päältä kuunnellen vauvan sydänäänet, mutta joka lääkärineuvolassa tehdään myös sisätilatutkimus kohdunsuun tilanteen vuoksi, koskaan ei ainakaan itseltäni ole tutkittu rintoja. Itseäni ei ole haitannut vaikka lääkärinä onkin ollut miesgynekologi, mutta ymmärrän kyllä myös sen jos et itse halua mieslääkärin tutkivan sinua.
Useimmissa neuvoloissa on myös naislääkäreitä ja olet täysin oikeutettu saamaan naislääkärin vaikkei hän sinun ""omalääkäri"" olisikaan, kysy rohkeasti neuvolatädiltä onko neuvolassanne mahdollisuus saada naislääkäri :)

Ei se lääkärin vaihdos kyllä mikään helppo juttu ole!! Siinä pitää olla todella hyvät perustelut,että minkä takia haluaa vaihtaa lääkäriä ja en usko että lääkärin sukupuoli riittää siiihen syyksi...ja koko prosessi kestää ja siinä vaiheessa on jo lapsi varmasti ulkona.

Minulla on kokemusta sekä mieslääkäreistä ja naislääkäreistä niin kyllä miehet ovat paljon parempia! Ovat helläkätisempiä! Nyt mulle on sattunut taas naislääkäri niin kyllä sattu kun tutki paikkoja...ei mukavaa =(

Perusteluiksi riittää tosiaankin vain se, ettei halua mieslääkäriä. Itseltänikin kysyttiin ennen ensimmäistä lääkärineuvolaa haluanko naislääkärin mieslääkärin tilalle. Ainakin täällä Espoossa neuvola-alueellamme arvostetaan odottajan omaa mielipidettä.
Itse vaihdoin neuvolatätiä raskauteni aikana, kun koin ettei ensimmäinen hoitaja ollut oikein miehelleni ja minulle mieluinen (kemiat ei vaan synkanneet), koimme haluavamme sellaisen hoitajan jonka kanssa on hyvä kommunikoida sillä jatkaahan tuo sama täti sitten kanssamme myös vauvaneuvolassa :)

Olen myös samaa mieltä, että mieslääkärit ovat hellempiä. Mutta itselleni osui juuri kohdalle se puolenvälin lääkärikäynti ja mieslääkäri oli (25v?) todella nuori, täys tumpelo, ei osannu kertoa mistään mitään. Luki kirjaa samalla, eikä kertonut mitä tutkiskeli. Siinä vaiheessa kun hän totesi, että jotain kovaa täällä tuntuu (sisätutkimus), että olisikohan lapsen pää, niin teki mieli huutaa apua! Aion valittaa hänestä seuraavalla kerralla! Ja toivon, ettei kenellekään muulle osuisi kohdalle yhtä tumpeloa. Raskaus on kuitenkin tila, jossa toivoisi kokeneen lääkärin selostusta ja rauhoittavia sanoja.
Jälkeenpäin ajateltuna: olisi pitänyt vaihtaa lääkäriä. Nyt se kerta on käyty, paikat oli ihan hellänä sen jälkeen, enkä tullut hullua hurskaammaksi:(

Yhteistyössä